Beantwoord

Locale Home Assistant via duckdns niet vanuit intern netwerk bereikbaar, wel extern

  • 10 December 2020
  • 5 reacties
  • 1147 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds ik ben overgestapt van Telfort naar T-Mobile en van de Experia naar de Zyxel modem/router, ervaar ik een probleem dat ik niet zelfstandig opgelost krijg. 

Ik heb een Mesh netwerk (Netgear Orbi) achter de Zyxel hangen. Dit mesh netwerk zit op een ander subnet en hier zijn al mijn apparaten aan gekoppeld, waaronder een Raspberry Pi waarop ik Home Assistant draai. Mijn intentie is om de Zyxel enkel als modem te gebruiken en alles direct door te schakelen naar dit Mesh netwerk zodat ik extern o.a. mijn Home Assistant en NAS kan bereiken. 

Daarom heb ik een DMZ ingesteld van de Zyxel naar de Orbi router en wat poorten doorgeschakeld, en het lukt inderdaad (net als voorheen bij de Experia) om mijn Home Assistant vanuit buiten het netwerk te bereiken, via een duckdns.org domein. Echter, als ik op mijn eigen netwerk zit werkt dit externe domein niet meer (het externe ip adres schakelt dan door naar de Zyxel login) en kan ik Home Assistant enkel via het interne IP bereiken. Dit zorgt er o.a. voor dat ik de app niet kan gebruiken dus ik wil dit graag oplossen. 

Na wat onderzoek vond ik anderen met hetzelfde probleem, en wordt NAT loopback als oplossing genoemd (https://community.home-assistant.io/t/cant-connect-from-local-network/42870). Maar ik heb geen idee hoe ik dat precies moet configureren. 

Wie o wie kan helpen? 

icon

Beste antwoord door Pabert 10 December 2020, 09:28

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 2

Wat je moet doen is de Zyxel management poorten op iets anders zetten dan 443 en 80.

DMZ doet alles behalve de management poorten.
Zet je die om, kan je je home assistant ook weer benaderen

 

 

Dank voor het snelle antwoord Pabert!

Ik heb het geprobeerd, maar het maakt geen verschil.
Nog steeds wil mijn Home Assistant enkel laden via het interne IP als ik op mijn eigen netwerk zit, en niet via mijn externe IP, terwijl dat wel werkt vanuit een ander (extern) netwerk.

Reputatie 7
Badge +5

Hier helemaal geen poorten doorgeschakeld. Alles via DMZ naar mijn eigen pfSense router.

Dat is alles. Uiteraard heeft pfSense een vast IP adres waar de Zyxel alles naar doorstuurt.

En duckdns staat op je nieuwe externe TmT IP adres ingesteld?

Reputatie 2

Dank voor het snelle antwoord Pabert!

Ik heb het geprobeerd, maar het maakt geen verschil.
Nog steeds wil mijn Home Assistant enkel laden via het interne IP als ik op mijn eigen netwerk zit, en niet via mijn externe IP, terwijl dat wel werkt vanuit een ander (extern) netwerk.

Dat is apart. Je hebt je cache e.d. wel geleegd of even met een inprivate venster? Ik had nl exact hetzelfde gedrag. 
 

en de instellingen staan verder goed, want vanaf buiten werkt het. 

 

Het werkt!!

Had nog wat poorten doorgeschakeld staan (voordat ik Pabert’s tip van het wijzigen van de Zyxel management poorten had doorgevoerd), die gooiden nog roet in het eten.

Na die oude instellingen te hebben verwijderd werkt alles.

Dank, hier ben ik heel blij mee!!

Reageer