Beantwoord

Longshine switch 16 poorts werkt niet op Zyvel T-50

  • 22 December 2020
  • 13 reacties
  • 219 Bekeken

Hallo allemaal, ik hoop dat er iemand is die kan helpen. Ik heb een longshine Switch 16 poort (Gigabit Switch, 16-Port, Longshine LCS-GS8116-A, Desktop, Lüfterlos). Deze zorgt voor bekabeld internet op alle kamers in huis. Echter, ik krijg de switch niet werkend. Op de PS4 heb ik een test gedaan, die geeft als probleem dat hij geen IP-adres kan ophalen.

  • Vast internet direct uit de router werkt
  • Kabel router naar switch is nieuw (en getest, werkt wel op computer direct op router)

wie kan mij helpen met een oplossing? dank Sascha

 

icon

Beste antwoord door Sascha1975 24 December 2020, 10:01

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha1975

Dit is voor mij een onbekend merk switch, meestal komen we hier de Netgears of TP-link versies tegen.

Wat ik zo op internet kan vinden, is het een un-managed switch, wat het min of meer een ‘domme’ switch maakt. Het enige wat hij dus doet is als een verkeersagent de correcte verbindingen opzetten.

Weet niet of er ook ledjes/lampjes op deze switch zitten, maar geven die wel iets aan of branden die ook totaal niet?

Mocht er helemaal geen ledjes of lampje branden, dan zou ik eens kijken naar de voeding die hierop is aangesloten.

Hub, Switch, & Router Explained - What's the difference?

Dank Pieter, Ik vind het inmiddels een domme en een stomme switch ;-)

De lampjes branden bij de poorten die aangesloten zijn op apparatuur. 

Ik ga er dus vanuit dat hij die ziet. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha1975

Welk type ethernet kabel zit er tussen het TMT modem en je switch, een straight of een crossover UTP kabel?

Tussen routers en switches onderling, moet je gebruik maken van straight type netwerkkabels. Crossover is namelijk bedoeld om computer rechtstreeks met elkaar te verbinden, zonder tussenkomst van een switch of router.

Nu lees ik wel in de beschrijving dat hij beschikt over auto sense MDI/MDI-X, wat betekent dat de poort automatische het type kabel detecteerd en configureerd … dus daar zou het dan niet aan mogen liggen. 

Welke router van TMT heb je?

Als het de Zyxel is, dan heb je een APAS type. Mocht je een andere hebben, gebruik dan alleen eens poort 1 of 2 i.v.m. met de assignment van IPTV op poort 3 en 4.

Reputatie 7
Badge +5

Zomaar wat vragen om het plaatje compleet te krijgen.

Verhuist van een andere provider?

Pas nieuw aangeschaft?

Heeft het gewerkt?

De lampjes ACT / LINK doen die iets.
ACT = activiteit als er data verzet wordt.
Link = verbonden
Dus de poort waarin je de kabel vanaf de Zyxel modem hebt moet soswieso LINK hebben, anders andere poort proberen, 15 te gaan ...

Ik heb inmiddels poort 16 aan de Zyxel gekoppeld en toen gingen poort 5t/m 8 en 13 t/m 16 het doen. 

Geprobeerd om via een poort in het eerste blok deze poorten werkend te krijgen, helaas zonder geluk.

Volgens T-mobile is het een APAS (alle poorten doen hetzelfde) - Zyxel t-50 , dus daar zou het niet in moeten zitten. De kabel die ik gebruik is een Lan (geen idee qua cross-over oid - hoe kan ik dat herkennen?)

 

 

@yalerta ooit gestart bij Tmobile met een ander modem, ook al moeite om het werkend te krijgen, Ook niet iedere poort aan de gang gekregen. Onlangs bij de 2e Zyxel, hield de switch er dus helemaal mee op. Omgeruild binnen garantie, dus helemaal nieuw. Het is een domme switch, een postbode, denk nauwelijks na (aldus de winkel) 

 

Reputatie 7
Badge +5

Conclusie; poorten 1 t.e.m.4 en 9 t.e.m.12 defect.

Garantie aanvraag nummer 2, vertrouwen in Longshine switches? …

Prijs is ook ERG stevig voor een unmanaged switch bij de link die je verstrekt.

https://tweakers.net/pricewatch/335084/tp-link-tl-sg1016de.html

https://tweakers.net/pricewatch/283407/tp-link-tl-sg1016d-16-port-gigabit-switch.html ook fanless

https://tweakers.net/pricewatch/132756/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs116e.html lifetime warranty

https://tweakers.net/pricewatch/80344/d-link-dgs-1016d.html

Oh ander adres lagere prijs;

https://www.centralpoint.nl/netwerk-switches/longshine/16x-ge-gs8116-a-art-lcs-gs8116-a-num-1598604/

 

 

prijs maakt mij inmiddels niet meer uit. Welke zou je dan aanraden als ik zo min mogelijk problemen op mezelf wil afroepen met de Zyxel? Tp-Link, Netgear of d-link?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha1975 

Zelf heb ik de voorkeur hebben voor een Netgear Switch, mede omdat er binnen de community hier maar weinig problemen mee zijn gemeld bij gebruik.

De link die @yalerta geeft is voor een managed type, maar dat maakt in principe niets uit voor een goede werking.

2de keuze zou zijn een TP-Link

Reputatie 7
Badge +5

TP-Link; leuke spullen redelijke prijs. Ik heb zelf een 5 en een 8 poorts managed, Werken probleemloos.

Netgear; Heel klein beetje meer als de TP=Link (misschien?) Bij een organisatie al 10 jaar een managed 48 poort actief.

Netgear 8 poort (managed) draait inmiddels hier thuis al weer een jaar of 8 probleemloos.

D-Link ? geen ervaring met switches, wel met routers, niet de hoofdprijs maar werkt wel.

Allied Telesyn, Cisco en HP en dergelijke ook wat actief gehad maar vervangen omdat het 100mB was, maar daar zit je in de professionele hoek en dito prijs.

Resume: Nee ik kan geen voorkeur aanduiden maar vind bijvoorbeeld managed wel prettig als daar VLANs mee in te stellen zijn en als hobbyist is dit wel eens nodig. En dat is ook het enige advies, managed, je hoeft het niet te gebruiken maar het kan wel en gigabit is thuis voldoende (op dit moment :kissing_closed_eyes: )

Reputatie 7
Badge +5

Oke, misschien heel lichte voorkeur richting Netgear omdat daar iets met de IGMP snooping was te schakelen die wel eens bij IP-TV problemen verhielp volgens andere forums (KPN/Tweakers) waarbij de Netgear problemen oploste en bij TP-Link het niet lukte.

Maar dan heb ik het over minstens 9 jaar geleden en heb geen ervaring met IP-TV. (buiten wat illegaals) en ben een Ziggo coax basis TV gebruiker.

Mijn 8p TP-link manageble heeft wel een Trunk optie die de Netgear niet heeft. Trunk is 2 poorten koppelen en over 2 kabels een hogere doorvoer te krijgen als er aan beide zijden switches actief zijn die dat ondersteunen. (hobbywerk zogezegd in de thuissituatie)

Oh, en de vraag over het herkennen van een straight of crosskabel.
stekkertjes langs elkaar, alle kleurtjes van de aders zelfde volgorde → Straight
stekkertjes langs elkaar. paar kleurtjes gemixt → Cross.
Voldoende voorbeelden met google (afbeeldingen) te vinden
 

@yalerta en @Pieter_B : dank voor jullie hulp. Het blijft een groot mysterie. Op locatie van de webshop werkt de switch als een zonnetje. Bij mij thuis blijft slechts de helft van de poorten het doen.

Maar, dankzij jullie tip: Netgear gehaald en aangesloten: Perfect!

Fijne kerstdagen, groet Sascha

Reputatie 7
Badge +5

@Sascha1975 

Oke dat het nu naar behoren functioneert.

Maar na het topic nog een keer gelezen te hebben vraag ik mij toch af of er geen hik in je bekabeling zit.
Andere modem/router gaf ook al op sommige poorten problemen gaf je zelf al aan.
En dat de Longshine switch doet het goed bij je leverancier?

Anyway, hou het in gedachten, als het nu werkt probeer het dan niet te repareren :thinking:

Reageer