MAC blocked Raspberry Pi (verse installatie)

  • 22 February 2023
  • 6 reacties
  • 70 Bekeken

Ik zit met het volgende probleem…

Als ik een nieuwe image op mijn Pi zet (even los van welke distributie) krijg ik keurig een IP uit min DHCP pool, echter kan ik niet resolven en kom ik dus niet het internet op.

Dit is met een vaste ethernet connectie, en nu komt het

Als ik wifi aanzet krijg ik (uiteraard een ander) een IP en werkt alles prima, na lang zoeken kom in dan toch uit op een blokade van mijn Pi ethernet port MAC. Om dit te testen heb mijn ethernet MAC aangepast naar iets anders (willekeurig met macchanger) en dan werkt ook mijn vaste ethernet verbinding prima.

 

Volgens Tmobile doen ze niet aan MAC block en ligt het probleem niet bij hun. mijn thuis netwerk zit gewoon aangelsoten op de Zyxel modem, achter de modem hangt een (domme) switch die de ethernet porten in mijn huis aan elkaar knoopt. Verder niets spannends.

De Pi moet straks weer gewoon Pihole draaien, (na overstap van Ziggo naar Tmobile zelfde LAN range gehouden) dus ik dacht gewoon overpluggen naar nieuwe Tmobile setup en gaan, maar dat ding dus niet

vandaar dat ik just to be sure maar een nieuwe installatie heb gemaakt, voor de duidelijkheid het probleem doet zich al voor na de OS installatie, dus dat heeft nog niets te maken met Pihole.

ik heb alle wel een paar keer gereboot, en zelfs op een andere Pi een nieuwe instalatie gedaan (dat werkt gewoon prima) er is dus echt ergens iets dat mijn MAC blokeerd.

 

Alvast bedankt voor de feedback,

Mvg, Bas


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @tha_Lama, ik ben zelf niet erg bekwaam met een Raspberry. Deze heren wel! @jan en @soepkip67, zouden jullie hier een blik op kunnen werpen?   

Ik denk niet dat het direct gerelateerd is aan raspberry, het punt is dat een specifiek MAC adres niet het internet op mag. Maar iig bedankt alle hulp is welkom.

Reputatie 7
Badge +14

T-mobile heeft in hun core netwerk echt geen MAC restricties.  Dat kan eigenlijk alleen in een router zitten. Heb je al een keer een factory reset op de router uitgevoerd?

Voor mij begint het T-Mobile netwerk bij mijn router, dus als daar iets gebeurd dat ik niet weet of kan zien verwacht ik eigenlijk wel dat T-Mobile dit wel kan, een factory reset lijkt me nogal rigoureus. Ik wil niet alles weer opnieuw instellen (dat us dan niet zo heel veel werk maar toch, je kan nu ook niet zeggen dat dhcp leases reserveren lekker makkelijk gaat op die  zyxel dingen.) feit blijft dat er MAC geblokkeerd word, enige apparatuur tussen deze “host” en internet zijn mijn LAN switch (unmanaged) en de T-Mobile router. Maar goed ik zal dit weekend wel eens proberen oom fact reset te doen. Zal mijn Pi is proberen op andere internet verbinding just to be sure

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @tha_Lama ,

Je kan van de Zyxel ook een back up maken. Als alles goed werkt is dat een goede optie. Heb ik ook gedaan.😉 als het dan een keer nodig is kan je moeiteloos een Factory reset doen en daarna je goed werkende back up weer terug zetten.

ok ter info, ik heb een factory reset gedaan en nu werkt alles weer gewoon. Ik heb nog steeds geen idee waarom en waar het nu zat, maar een factory reset heeft het wel opgelost. Er is dus iets in het modem dat ik (gebruiker)( niet kan zien (aangezien ik het niet in het log tegen ben gekomen of settings).

Reageer