Beantwoord

maximum aantal IP adressen Zyxel modem

  • 15 January 2022
  • 5 reacties
  • 399 Bekeken

in mijn huis heeft alles een IP adres, totaal een stuk of 50 apparaten zijn aangesloten. Toen dat vastliep (waarbij alles direct over de wifi van de modem liep) had ik een router achter de modem gezet, waar een deel van de devices via 2.4 band werd aangesloten, en bekabeld naar het modem ging. Inmiddels is ook dat vastgelopen. Mijn concrete vraag is hoeveel devices kan ik zo aansluiten (kan de modem tegelijk uitdelen). want de IP adressen worden in deze constructie nog steeds door de zyxel uitgedeeld. Deze devices verlopen dus grotendeels bekabeld via de modem, en het gaat dus expliciet niet over het aantal wifi apparaten dat de zyxel kan bedienen (dat zouden er 32 moeten zijn). ALs dat er minder dan 50 zijn is de vervolgvraag: hoe los ik het dan op? :)

icon

Beste antwoord door Waqqas 16 January 2022, 10:30

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Eelco01 

Welke eigen router heb je en staat deze in Acces Point Mode? Als je alle WiFi cliënten verdeeld over de Zyxel en je eigen router dan zou het in orde moeten zijn.

In de web interface van de Zyxel kan je het maximale aantal WiFi cliënten dat nu op 32 staat wijzigen, echter weet ik niet of dit (goed) werkt maar het is dus wel aan te passen.

Hi Waqqas, dank voor je reply, Het lijkt net goed te gaan, ik heb inmiddels 2 acces points aangesloten, (in AP modus dus) waarbij de IP adressen verdeeld worden door de Zyxel modem. Zo kunnen alle devices in het netwerk met elkaar communiceren, onafhankelijk via welke wifi (AP of modem) ze binnenkomen, Dat is ook nodig want de NAS bijvoorbeeld is bekabeld aangesloten aan het modem.

Maar als er om de een of andere reden een verstoring is geweest duurt het uren voordat alle devices weer online zijn, wat bijvoorbeeld voor lampen erg onhandig is:(

dus het kan goed gaan. Maar jij weet dus ook niet wat het maximum aantal tegelijk in gebruik zijnde IP adressen is. 

gr.Eelco

Reputatie 7
Badge +15

@Eelco01 heb je een DSL of glasvezel verbinding en welke snelheid hoort daarbij?

Theoretisch gezien zou de Zyxel een maximum van 253 IP adressen kunnen uitdelen. KPN heeft in hun modem het aantal WiFi cliënten op 64 staan (glasvezel 200 Mbps) dus meer dan 32 cliënten zou kunnen volgens KPN.

Hi Waqqas, de aansluiting is glasvezel 1GB. De meeste IP adressen gebruiken bijna niks aan data (lichtschakelaars etc) dus dat zou het niet moeten zijn. Mijn analyse was dat het heel lang duurt als er een verstoring is geweest, voordat alles weer draait. Wat mij nu opvalt is dat een groot deel van de clients die via de acces point zijn aangesloten niet zichtbaar zijn de modem (die verbinden samen 12 + 27 wireless clients)

 

Bij nogmaals lezen was de werkelijke boodschap mij pas duidelijk: 64 clients gaat dus in ieder geval, mijn vraag is eigenlijk wel beantwoord, dank je.

gr.Eelco