Beantwoord

Na overstap WBA > ODF insabiele download

  • 13 April 2021
  • 36 reacties
  • 1685 Bekeken


Toon eerste reactie

36 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Bjarn 

Zojuist de plaatjes van jouw speedtest bekeken.

Om een juiste duiding te krijgen is het een vereiste om de speedtest uit te voeren met de Ookla App

Er kunnen teveel processen op de achtergrond aanwezig zijn die een test met een browser nadelig kunnen beïnvloeden.

Zojuist een speedtest uitgevoerd in de Firefox browser - up 430 down 148
Direct daarna test met de - App up 945 down 400

Beide tests uitgevoerd op dezelfde toegangspunten. Je ziet het. een aanmerkelijk verschil.

Dus om e.e.a. helder te krijgen is het noodzakelijk om gelijkwaardige instrumenten te gebruiken. Pas als je die gegevens kunt tonen, waarbij er meerdere metingen verspreid over de uren en dagen zijn, kan er bekeken worden of er een oorzaak te duiden is.

Succes met het registreren :sweat:

Reputatie 4

@Bjarn

Zojuist de plaatjes van jouw speedtest bekeken.

Om een juiste duiding te krijgen is het een vereiste om de speedtest uit te voeren met de Ookla App

Er kunnen teveel processen op de achtergrond aanwezig zijn die een test met een browser nadelig kunnen beïnvloeden.

Zojuist een speedtest uitgevoerd in de Firefox browser - up 430 down 148
Direct daarna test met de - App up 945 down 400

Beide tests uitgevoerd op dezelfde toegangspunten. Je ziet het. een aanmerkelijk verschil.

Dus om e.e.a. helder te krijgen is het noodzakelijk om gelijkwaardige instrumenten te gebruiken. Pas als je die gegevens kunt tonen, waarbij er meerdere metingen verspreid over de uren en dagen zijn, kan er bekeken worden of er een oorzaak te duiden is.

Succes met het registreren :sweat:

Ah ja klopt idd. Momenteel niet in de buurt van m'n pc helaas.

Toen de monteur hier was ook via de desktop app getest, maar de resultaten waren zo goed als hetzelfde.

Daarnaast heb ik ook op m'n thuisserver een eigen speedtest gehost met Librespeed om m'n interne netwerk te testen, hier haal ik snelheden van 1Gbps+, ook de monteur zag dit en sloot daardoor m'n interne netwerk uit. Tevens werkt Librespeed ook in de browser dus zou dit eerlijk zijn tegenover speedtest.net.

Ik heb vanaf m'n thuisserver via de Speedtest CLI, de officiële, nog wat tests uitgevoerd naar verschillende servers:

Ik hoop dat een van de T-Mobile moderators er nog een kijkje naar kan nemen.

Reputatie 2

@Bjarn @Brian  is er al iets bekend over het (voorgenomen) onderhoud wat aanstaande woensdag gaat plaats vinden mbt up-downloadsnelheden?

ik had deze vraag hierboven gesteld, maar tot op heden nog geen antwoord op gekregen.

Reputatie 6
Badge +3

Gezien het GPON is deel je de poort met een aantal andere klanten. Kan zijn dat die je in de weg zitten. Schommelt het altijd zo, bijvoorbeeld ook snachts? 

De Automated speedtest van de UDM zou het dan moeten kunnen laten zien. 

ps: zelf vind ik de speedtest van XS4ALL het betrouwbaarste (id = 13218). Die laat bij mij strakke resultaten zien in smokeping: https://github.com/mad-ady/smokeping-speedtest 

 

Btw: gebruik je nu de RJ45 WAN poort van de UDM? En gebruikte je die op WBA ook? Ik heb verhalen gezien op het UI forum dat die poort niet altijd even stabiel is en dat sommigedat hebben opgelost met een RJ45 SFP. 

Reputatie 4

Gezien het GPON is deel je de poort met een aantal andere klanten. Kan zijn dat die je in de weg zitten. Schommelt het altijd zo, bijvoorbeeld ook snachts? 

De Automated speedtest van de UDM zou het dan moeten kunnen laten zien. 

ps: zelf vind ik de speedtest van XS4ALL het betrouwbaarste (id = 13218). Die laat bij mij strakke resultaten zien in smokeping: https://github.com/mad-ady/smokeping-speedtest 

 

Btw: gebruik je nu de RJ45 WAN poort van de UDM? En gebruikte je die op WBA ook? Ik heb verhalen gezien op het UI forum dat die poort niet altijd even stabiel is en dat sommigedat hebben opgelost met een RJ45 SFP. 

Klopt idd, er is ook al een portswap gedaan zonder succes helaas. De Unifi speedtest geeft basically altijd een download van ~200Mbit aan. Dit kan kloppen, gezien speedtests naar dezelfde servers meestal wel stabiel zijn, behalve die KPN Rotterdam, die is de ene keer 300, dan weer 600 en bij uitzondering 800.

De XS4ALL server vind ik zelf ook altijd de betere idd! Ga 'm vanmiddag nog even hier posten :)

 

Ik heb altijd de RJ45 port gebruikt, voorheen had ik een USG, niet de UDM Pro. Helaas ook met de Zyxel getest, ook daar een te lage download.

Reputatie 4

@Brian Zojuist n.a.v. het onderhoud van vannacht weer nieuwe testen gedaan, dit zijn de resultaten:

 

Zoals je ziet zijn de snelheden vergeleken met mijn vorige post met dezelfde tests iets verbeterd, maar niet genoeg.

Wat je niet ziet in het screenshot is dat hij eerst (zoals ik eerder ook vermelde) een hogere snelheid aantikt, zoals 800 of 900Mbit+ en vervolgens word teruggedrukt naar bijv, 463Mbit.

De time-outs naar bijv. WorldStream worden mogelijk veroorzaakt door de problemen die vermeld staan in het andere verzameltopic, die problemen zijn dan ook niet opgelost door dit onderhoud, helaas.

Het onderhoud heeft mijn problemen die ik in dit topic heb vermeld helaas dus nog niet opgelost. 

 

Kan het onderzoek verder gestart worden? Met dit probleem is opzich wel te leven, maar die routing issues uit het andere topic niet. Daarvoor wil ik graag een datum afspreken om voor 1 juni uiterlijk alles gefixt te hebben. Mocht het niet zo zijn ben ik genoodzaakt, ook puur door m'n werk als developer, een andere partij te zoeken en zou ik zonder extra kosten m'n contract binnen het eerste jaar op willen zeggen. Al zit ik hier zelf ook niet op te wachten natuurlijk, ondanks alles ben ik altijd tevreden geweest, maar deze problemen maken de verbinding onbruikbaar.

Wel wil ik alvast vragen, omdat de problemen al 3 maanden spelen en ik sinds ~1 maand helemaal veel problemen ervaar door ook die routering issues, of er compensatie mogelijk is. Aangezien ik altijd alles heb betaald, maar nooit de minimum beloofde snelheid van 75% heb kunnen bereiken.

 

Ik hoop op het beste, bedankt in ieder geval!

Reputatie 4

Hey @Bjarn Een oplettende collega heeft even zitten speuren en we zien wat errors op een netwerklink. Mogelijk kan dit de oorzaak zijn maar dat weten we niet zeker. We gaan het verder onderzoeken en ik kom er bij je op terug!

He Brian! Dat klinkt top, altijd handig, nieuwe inzichten :-)

Ik wacht het weer even af. Thanks alvast!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @peter-keetfm, tof dat je overweegt over te stappen! We proberen als moderators zo vaak mogelijk actief te zijn in topics en reageren doorgaans binnen 24 tot 48 uur. Als het rustiger is, ligt de reactietijd lager (rond de 12 tot 24 uur), als het drukker is, kan dit ietwat hoger liggen, maar normaliter niet meer dan 48 uur. Wanneer het over het weekend heen getild wordt, proberen de mods die 's weekends actief zijn ook nog zoveel mogelijk te reageren, maar dat gebeurt op volgorde van binnenkomst. Vanwaar de conclusie dat wij op deze Community minder actief zijn? We ontvangen namelijk graag feedback en willen dat zo goed mogelijk verbeteren. Ik zal gelijk aan Brian vragen of er al updates zijn: hij is na vandaag na een zeer welverdiende vakantie terug op het Webcarenest en kan weer volop reageren!

Je zult, zoals @Marcel MCi correct aankaart, 's morgens overgezet worden en 's middags wordt de apparatuur geïnstalleerd door Guidion. Daar zit natuurlijk een paar uur overbruggingstijd tussen, kun je daarmee uit de voeten met je 4G-verbinding? Zo niet, laat het me weten, dan kunnen we altijd controleren of een voucher soelaas biedt op de activatiedag! 😉

Op de activatiedag zal er in de wijkcentrale omgepatcht worden en wordt de aansluiting in een andere pop geplaatst. Normaal gesproken, zal je hierdoor geen drop in de downloadsnelheid merken en kom je bekabeld uit op maximaal 850-950 Mbit/s. Dat hier enkele afwijkingen in zijn, is natuurlijk erg onfortuinlijk, maar is geen garantie dat dit bij jou ook zal optreden. 

 

@Jason

Nog een vraag neemt de monteur een patchcover mee zodat het netjes afgewerkt wordt je ziet maar al te vaak dat ze direct op de glasvezel koppelen met busje 

Dit heb ik er hangen

Patchcover 

 

Reputatie 4

Hi @staub3232 @Bjarn Het zou gaan om problemen met een interface die connect met het core netwerk. Ze gaan de SPF vervangen en hier is nieuwe hardware voor besteld. Ik weet overigens niet zeker of het vannacht plaats vindt of morgen nacht. Normaal gesproken wanneer we onderhoud communiceren hebben we het over de nacht van 12 op 13 mei bijvoorbeeld. Ik ga uit van dat laatste (dus woensdagnacht en niet vannacht) maar ik ga hier nog even achteraan.

Ah top, no worries! Wacht ik het sowieso even af tot donderdag om weer te testen 👌

Reputatie 7

Hi @Bjarn, het heeft even geduurd maar het onderhoud staat nu gepland voor 12 mei (volgende week woensdag) om 4:00 uur ‘s nachts. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. Ik hoor volgende week donderdag graag van je of dit inderdaad het geval is! :slight_smile:

Reageer