notch filter

  • 5 September 2023
  • 8 reacties
  • 136 Bekeken

Hallo allemaal ik had een vraag het gaat over een notch filter die ingesteld kan worden . Ik ben namelijk zendamateur en ik stoor als ik op de band zit het modem . Hij wordt dan gereset elke keer als ik op de 20 meter band of 40 meter band uit komt . Nu heb ik al heel wat aanpassingen gedaan zoals ferriet klemmen en een mantelstroom filter er tussen gezet , maar het help allemaal niks . Nu zijn de modems vdsl breedbandig en zitten gedeeltelijk in de amateur banden , en nu hoorde ik dat ze een filter in de centrale kunnen omzetten dat wij de modem niet meer resetten dus geen inslag meer op de modem 

 

Folkert 7 maanden geleden

Hoi Peter,

Een notch filter in de centrale lijkt me niet zo nuttig. Dat zit dan al snel op enkele honderden meters afstand. Hoe is jouw VDSL bekabeling vanaf het ISRA punt? Houd die zo kort mogelijk en wellicht is de tip uit dit artikel nuttig: met Cat5 kabel van ISRA naar modem. De standaard geleverde VDSL kabeltjes zijn waarschijnlijk niet erg “twisted pair”. Wellicht kun je de VDSL kabel ook nog afschermen door het gebruik van een shielded twisted pair kabel. Zo maar wat ideeën.

Maar het blijft natuurlijk behelpen en het zou mooi zijn als je op korte termijn naar glasvezel kunt. Ik weet niet hoeveel vermogen en wat voor antenne je gebruikt maar het is en blijft natuurlijk een enorme bak signaal t.o.v. de paar mW signaal uit de VDSL centrale.

Reset het modem alleen op de HF banden t/m ca. 17 MHz? In welke modes? CW/SSB?

Tsja, vroeger stond de buurman op de stoep omdat ie geen tv kon kijken als ik aan het DX’en was, nu gaat je eigen modem over de rooie…

Groeten,

Folkert (ex PA3)

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Peter,

Een notch filter in de centrale lijkt me niet zo nuttig. Dat zit dan al snel op enkele honderden meters afstand. Hoe is jouw VDSL bekabeling vanaf het ISRA punt? Houd die zo kort mogelijk en wellicht is de tip uit dit artikel nuttig: met Cat5 kabel van ISRA naar modem. De standaard geleverde VDSL kabeltjes zijn waarschijnlijk niet erg “twisted pair”. Wellicht kun je de VDSL kabel ook nog afschermen door het gebruik van een shielded twisted pair kabel. Zo maar wat ideeën.

Maar het blijft natuurlijk behelpen en het zou mooi zijn als je op korte termijn naar glasvezel kunt. Ik weet niet hoeveel vermogen en wat voor antenne je gebruikt maar het is en blijft natuurlijk een enorme bak signaal t.o.v. de paar mW signaal uit de VDSL centrale.

Reset het modem alleen op de HF banden t/m ca. 17 MHz? In welke modes? CW/SSB?

Tsja, vroeger stond de buurman op de stoep omdat ie geen tv kon kijken als ik aan het DX’en was, nu gaat je eigen modem over de rooie…

Groeten,

Folkert (ex PA3)

Reputatie 7
Badge +3

Zoals @Folkert  ook al aangeeft, is de lengte van de bekabeling tussen ISRA en het VDSL modem belangrijk.

Als je het modem hebt aangesloten bijv. in je huiskamer, zit er al snel een aantal meter ‘antenne’ kabel tussen.

De optie die Folkert ook al aangeeft, is een afgeschermde kabel te gebruiken en deze afscherming aan 1 kant te aarden. Dat voorkomt dan weer ‘rondstromen’, die de afscherming dan weer teniet doen.

Het volgende probleem is het VDSL modem zelf, deze is ook gewoon een kunststof kast met amper afscherming op zich. Die staat dus bloot aan je HF straling, wat natuurlijk ook ongewenste effecten met zich meebrengt.

Wat je dus zou kunnen proberen is;

  1. aansluiting tussen ISRA zo kort mogelijk
  2. bekabeling tussen ISRA punt en modem afschermen
  3. Modem, waar mogelijk, op een andere plek plaatsen

EMC Advice Leaflet EMC 15 (pdf), dit is een document, maar dan de andere kant op. VDSL stoort op de HF banden.

Dankjewel Folkert  het is eigenlijk niet voor mij . Maar mijn buurvrouw die heeft er last van als ik op de 10 meter of 20 meter en de 40 meter met 20 watt en soms 40 watt op ft8  . Ik heb een hyendfed op 4 meter hoog verticaal en achter mijn yaesu 450d een mantelstroomfilter en scu17 van yaesu interface . En ik heb nu grote feriet klemmen gekocht ga ik van de week uit proberen. 

73 PD2PE  Peter 

Dankjewel Pieter B voor je reactie ik ga me eens verder in verdiepen en ik hou jullie op de hoogte verder 

Gr Peter / PD2PE 

Reputatie 7
Badge +3

Verdiep je in elk geval in het artikel dat ik je gaf, dat gaat over storing van zendamateurs naar VDSL toe en niet andersom. Standaard VDSL kabeltjes zijn vaak Cat3 ofwel bagger. De 3 punten die @Pieter_B gaf zijn uiteraard ook belangrijk. Hopelijk vind de buurvrouw het goed dat je wat experimenteert bij haar aansluiting. Verder maar hopen dat ze snel naar glasvezel kan overstappen.

En als niets meer helpt:

Een endfed antenne is niet de meest optimale in deze situatie. Een hoger geplaatste GP zou al wat schelen omdat ie minder naar beneden straalt. Kost helaas wel veel meer ruimte.

Als niets blijkt te werken/helpen is wellicht een “Magnetic Loop” antenne een optie. In tegenstelling tot de meeste andere HF antennes bouwt daar het magnetische veld zich als eerste op en komt het elektrische veld opbouw pas op tientallen meters afstand. Ik heb ze enkele jaren gebruikt en ze veroorzaakten zelden RFI problemen tot een vermogen van wel 50 Watt op 10 t/m 20m. Voordeel is ook dat je bij ontvangst veel minder last hebt van storing door meuk als zonnepanelen omvormers, geschakelde voedingen etc. Verder zijn de fysiek klein en redelijk makkelijk zelf te bouwen. Ze zijn direct met 50 Ohm coax te voeden. Bij gemiddelde zonne activiteit werkte ik toch regelmatig de VS oostkust en de antenne hing dan nog binnen onder het houten zolderdak.

Nadeel is dat ze smalbandig zijn, dus regelmatig even een beetje bij-tunen als je meer dan ca. 100 kHz QSY gaat.

Ik heb enkele jaren iets gebruikt als de antenne beschreven op https://m0ukd.com/homebrew/antennas/magnetic-loop-antennas/ en de MS-DOS programma’s die daar staan voor het rekenwerk zijn prima. Een rol koperen waterleiding buis van de bouwmarkt samen met een dikke vette split-stator of vlinder afstem C uit de militaire dump met minimaal 1mm plaatafstand en je komt een heel eind. Kijk ook zeker even hier http://alexloop.com/index.html

Commerciële modellen zijn nogal prijzig helaas…

Dat was een heel verhaal! Ik wens je veel succes en Good DX!

73 Folkert ex PA3CQR

 

Echt van alles geprobeerd ferriet klemmen nieuwe rf choke gekocht een mantelstroomfilter en nog blijft hij het modem resetten van tele 2 . kpn gebeld die zei ook wij kunnen er niks aan doen daar had ik onbegrip bij die wist ook niks. Nou de buurvrouw is het nu ook zat dat ik elke keer dingen wil gaan proberen, dus ik weet niet meer wat ik moet doen . Dus iemand van tele 2 of Odido maak de dsl modems geschikt voor RF inslag kan met een soort notch filter om de 20 meter en de 40 meter en 10 meter band te filteren . Kan ik weer verder met de hobby . Wij hebben allemaal goed gekeurde set we heb examen gedaan om daar mee te mogen uitkomen op de banden . En jullie DSL modems moeten toch ook voldoen aan de eisen dat ze niet storen en dat wij niet op de modem storen .

Zijn er meer klachten ik hoor het graag en goede oplossing is ook goed

Reputatie 7
Badge +3

@petervsl 

EMI is 1 van de meest complexe problemen in elektronica, dus ik heb ook niet een sluitend antwoord op dit probleem.

We kunnen wel aannemen dat dit geen probleem is wat veroorzaakt wordt door mantelstromen, want door al het aanbrengen van ‘filters’ in diverse vormen lost het probleem dus niet op.

Wat je nog eens zou kunnen proberen is, door het modem eens in alufolie in te pakken. Dit om te zien of het niet gewoon ‘inslaat’ op de PCB i.p.v. op de kabels.

Nadeel van deze methode is wel, dat het wifi signaal dan ook niet meer werkt. Deze zou ik op voorhand ook even uitzetten voor het ‘inpakken’, zodat er gaan schade ontstaat aan de wifi drivers.

Als dat dan de oplossing brengt, zou het een optie zijn om een extern wifi punt te plaatsen.

En jullie DSL modems moeten toch ook voldoen aan de eisen dat ze niet storen

Dat is waarschijnlijk wel goed geregeld via diverse normen waaraan een in NL toegestaan modem zal moeten voldoen, dus die vallen v.w.b. EMI daar dan ook wel binnen.

Maar omgekeerd is niet altijd nodig, omdat er dan natuurlijk een scala aan externe EMI op los zou moeten worden gelaten …. en dat kost geld en maken een ‘huis tuin en keuken’ modem onnodig duur als dat een vereiste zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Beste Peter,

Ik ben het wel met @Pieter_B eens over de oorzaak al weet je het nooit helemaal zeker.

Gewoon inslag in het modem. KPN gaat je niet helpen. Geloof me. Ik spreek uit ervaring van vroeger.

Modems zullen ook niet veranderen en veel consumenten apparatuur is niet tegen het HF signaal van ons zendamateurs bestand.

Mijn tip: ga aan de slag met een andere antenne, klinkt onrechtvaardig voor jou maar uiteindelijk wil je gewoon qso's maken en de buurvrouw wil internetten.

Uit ervaring: verdiep je eens in de magnetic loop antenne, die veroorzaakt relatief weinig inslag in de buurt. Als je wilt kan ik je een privebericht sturen hier met extra informatie. Ik heb er vroeger één succesvol gebouwd en gebruikt. 

 

Groeten, Folkert (ex PA3CQR)

Reageer