oplevering ODF netwerk. wanneer Odido Internet?

  • 25 November 2023
  • 62 reacties
  • 1122 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Open Dutch Fiber zegt dat ze het netwerk in mijn postcodegebied hebben opgeleverd, 3281 **.  Ik krijg verschillende mailtjes toegezonden. Het ene moment kan ik een werkende verbinding verwachten tussen november - december. Het andere moment wordt  januari - maart genoemd. Als ik de verschillende postcode checks doe op de websites van Odido, Open Dutch Fiber en E-Fiber staat er dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres. Ik heb al een huisaansluiting en nu is het  wachten tot jullie de PoP gereed maken.

Wanneer gaan jullie de PoP voorzien van jullie apparatuur? En wanneer heb ik een werkende verbinding?

Ik hoop zoals jullie postcode check aangeeft, binnen nu en een paar weken. 

Jason van Odido 5 maanden geleden

Hoi @stefan.1997, slim dat je het online wilt dubbelchecken en bevestigen! Ik kan je vertellen dat de Postcodecheck op de website leidend is. Om het te verifiëren, heb ik in het aansluitsysteem gekeken op die postcode en zie ik dat we eind december/begin januari kunnen opleveren. Wel op basis van een zogeheten “nieuwbouwaansluiting”. Dit betekent dat er ergens nog niet gefinaliseerd is qua oplevering, dit zal ongetwijfeld de missende netwerkapparatuur in de POP zijn - vermoed ik. Voor nu ziet het er dus naar uit dat het einde jaar of begin volgend jaar wordt. Een exacte tijdsaanduiding heb ik niet voor je, sorry. Het kan altijd afwijken doordat een planning verschoven wordt; hierin zijn we deels afhankelijk van wat onze aannemers in de regio afronden.

Bekijk origineel

62 reacties

Ja, wij zitten op POP 1 als ik jouw foto bekijk. Ik zal Circet eens benaderen.

Reputatie 6
Badge

Dan nog is het gek dat mijn adres op de de website van Odido ook nog steeds geadverteerd wordt met December-Januari. Dus alsnog klopt het niet. 

Reputatie 6
Badge

Ja, wij zitten op POP 1 als ik jouw foto bekijk. Ik zal Circet eens benaderen.

@Dave670 Is het al gelukt met circet?

De moderators blijven akelig stil. Ik heb tot op heden geen antwoorden op mijn vragen gehad. 

Ja, wij zitten op POP 1 als ik jouw foto bekijk. Ik zal Circet eens benaderen.

@Dave670 Is het al gelukt met circet?

De moderators blijven akelig stil. Ik heb tot op heden geen antwoorden op mijn vragen gehad. 

Heb ze inderdaad gesproken 😃 Alleen willen ze eerst komen kijken en dan gaan we verder. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @stefan.1997, ik heb je alle informatie doorgegeven die wij hebben. Zelfs de glasvezelafdeling geeft dit aan. Ik wil het best nogmaals doorzetten maar ik ben bang dat je hetzelfde antwoord krijgt als de vorige keer. 

Reputatie 6
Badge

@Tommie van Odido,

Welk bedrijf regelt voor jullie de installatie en de verbinding van de wijkcentrales?

Reputatie 6
Badge

Ik heb inmiddels wel een soort van antwoord van iemand van ODF/E-Fiber. Hij zegt dat de PoP waarop ik aangesloten moet worden, nog moet worden voorzien van een odido verbinding. Waarvoor er nogmaals een glasvezelkabel gegraven moet worden van jullie hoofdstation naar de PoP. Ik vind dat erg vreemd. De centrale is toch al aangesloten op een werkende internetverbinding en dit hadden jullie toch al veel eerder kunnen doen de PoP staat er al een jaar?

Doordat er over grond van verschillende eigenaren gegraven moet worden, moeten er een aantal vergunningen worden verleend en toestemming worden gegeven.

@Tommie van Odido daarnaast geven jullie telkenmale geen antwoord op de vraag waarom jullie de informatie op jullie bestelpagina niet aanpassen. Daar staat nog steeds dat ik ‘binnen enkele weken’ aangesloten ga worden, bij andere adressen in mijn omgeving staat verwachte aansluiting december-januari. Je kunt niet over enkele weken spreken als dat pas in maart volgend jaar is. Dit is misleidende informatie en dient aangepast te worden. Zeker voor mensen die nu gaan bestellen.

Om kort te gaan blijk je als klant van Odido zelf op onderzoek uit te moeten gaan want je voorzien van juiste en volledige informatie is schijnbaar onmogelijk.  

 

Reputatie 6
Badge

@Jason van Odido @Cheyenne van Odido @Cal van Odido @Tommie van Odido 

Zondag deze mail gekregen. In deze mail staat december-januari, hetzij met disclamer. Maar alsnog klopt het niet. Voor zover ik weet wordt het toch echt pas maart. Waarom communiceren jullie nog steeds foutieve data? Of is het het nú zekerder dat het toch in januari gaat lukken?  Ik ontvang graag op beide vragen antwoord. 

 

@Jason van Odido @Cheyenne van Odido @Cal van Odido @Tommie van Odido 

Zondag deze mail gekregen. In deze mail staat december-januari, hetzij met disclamer. Maar alsnog klopt het niet. Voor zover ik weet wordt het toch echt pas maart. Waarom communiceren jullie nog steeds foutieve data? Of is het het nú zekerder dat het toch in januari gaat lukken?  Ik ontvang graag op beide vragen antwoord. 

 



Grappig, Odido kijkt denk ik gewoon naar de hele postcode reeks van Numansdorp. Hier kwam afgelopen week dezelfde mail. Januari gaan wij nooit halen, immers moet er eerst iemand voor de schouw komen (nu 2 weken vrij bij E-fiber), vervolgens graven naar de deur om dan naar binnen te gaan. Kortom, misleidende informatie blijft doorkomen 🤷‍♂️

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @stefan.1997, jij als oud-Superuser zou moeten weten dat het taggen van moderators niet voor een sneller antwoord zorgt! 😉 We pakken altijd op basis van volgorde de oudste topics eerst op. Afijn, nu back on topic: het lijkt erop dat er inderdaad een wijkplanning aangehouden wordt als ik het zo zie - of dit daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Odido krijgt info aangeleverd van de (onder)aannemers en weet zo wat hun planning is, daar heeft een provider verder geen enkele invloed op. Wat wel raar is, is dat de 1 maart roept en de ander jan/feb. Dat is simpelweg niet handig en niet rechtlijnig. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet durf te stellen of het nu jan/feb wordt of maart, maar voor het gemak zou ik maart aanhouden. Ik ga eens polsen bij Fiber waarom wij een eerdere streeftermijn opgeven. Sorry voor de verwarring!

Reputatie 6
Badge

@Jason van Odido De reden dat ik geen superuser ben is waarschijnlijk omdat ik ‘lastig’ gevonden werd/wordt. Waarschijnlijk komt dat omdat ik graag dingen tot op de bodem uitzoek en dat ik mensen graag scherp houdt, zodat klanten niet van onvolledige of onjuiste informatie worden voorzien. Ik heb jullie getagd omdat er niet inhoudelijk gereageerd werd en zelfs helemaal niet meer gereageerd werd. Daarnaast ben ik blij dat ik geen superuser meer ben. Nu hoef ik niet meer met meel in de mond te spreken.

Ik hoop dat de communicatie verbeterd, zowel van de kant van ODF als Odido. Ik begrijp dat, dat heel lastig is omdat er zoveel partijen tussen zitten (aannemers, onderaannemer en onder onderaannemers). Daardoor wil/kan niemand echt de regie voeren. 

@stefan.1997,

Even testje gedaan op Odido.nl. Je gaat het nooit raden? Er staat nu ‘We verwachten dat je woning kan worden aangesloten tussen januari 2024 en februari 2024.

Zo kan ik het ook 🤣 Gewoon elke maand maandje opschuiven. 

@stefan.1997,

Gisteren is de schouw geweest hier. Ze verwachten dat we rond eind februari of begin maart aangesloten moeten zijn op glasvezel. Kabel gaat waarschijnlijk deze week nog naar de voordeur en dan ergens in februari naar de woonkamer.

Reputatie 6
Badge

Bij mij ligt hij al sinds november in de meterkast  maar ik moet sowieso wachten tot half maart. Duurt echt veel te lang!

Bij mij ligt hij al sinds november in de meterkast  maar ik moet sowieso wachten tot half maart. Duurt echt veel te lang!

Ja, dat duurt inderdaad allemaal wel erg lang :( je zou denken dat ze toch klanten willen gaan aansluiten.

Reputatie 7
Badge +14

Ja, maar je moet wel mankracht hebben om al die werkzaamheden  uit te voeren en die zijn schaars...

Reputatie 6
Badge

Klopt. Maar waarschijnlijk komt het door de gemeente die moeilijk doet met vergunningen. Toch heb ik het idee dat er nu wat gaande is. Ze zijn in de buurt van de PoP aan het graven en leggen een backbone neer. Glasnet, een andere provider zegt dat ze binnen nu en 2-3 weken apparatuur in de PoP op mogen hangen, dus dat zal ook voor Odido gelden. 

Ondertussen heeft KPN vandaag op dezelfde plek een PoP neergezet. Zij zullen dus binnenkort met Glaspoort gaan aanleggen in Numansdorp. 

@stefan.1997,

Ik ben benieuwd of Glaspoort dan ook een POP gaat neerzetten naast de andere E-Fiber POP.

Kan ook nog dat de POP bij jou geldt voor industrie.

@stefan.1997,

Vandaag even gebeld met Circet. Het project voor een groot deel van 3281 staat ‘on hold’ vanwege het verlenen van goedkeuring tussen gemeente en een verzekeringsmaatschappij. 
 

@Jason van Odido@Tommie van Odido,

Nogmaals het dringende verzoek aan Odido om te stoppen met verwachtingen sturen per mail en de Odido website. Dit gaat NIET werken. 

Reputatie 6
Badge

Dus de verwachting is dat ook Maart niet gehaald gaat worden? Misschien moeten we wat druk op de gemeente uitoefenen. 
 

ik heb al een mail gestuurd naar: openbareruimte@gemeentehw.nl

Dus de verwachting is dat ook Maart niet gehaald gaat worden? Misschien moeten we wat druk op de gemeente uitoefenen. 
 

ik heb al een mail gestuurd naar: openbareruimte@gemeentehw.nl

Er is bij Circet totaal geen planning meer actief voor 3281. Dus maart kan altijd, maar dan niet voor iedereen 😅 Inmiddels de gemeente ook benaderd voor meer duidelijkheid. Ben benieuwd.

 

P.S. Ik heb je op FB even uitgenodigd zodat we daar samen verder kunnen praten hierover.

Reputatie 6
Badge

@Dave670 en ik hebben samen nog wat onderzoek verricht. Dit omdat de informatievoorziening vanuit Odido en Open Dutch Fiber (ODF) niet echt optimaal te noemen is. Na wat gesprekken met de gemeente Hoeksche Waard, ODF en de aannemer Circet, is het lek boven. ODF noch Odido kunnen er inderdaad, weinig aan doen dat de aanleg van glasvezel in Numansdorp zoveel vertraging op heeft gelopen. Het probleem ligt bij bij ASR Real Estate.

Grond eigenaar zit de aanleg dwars

ASR beheert een aantal gronden in en om Numansdorp. Zij stellen aanvullende eisen aan ODF om over hun grond te mogen graven. Hierdoor kunnen ODF en Circet een aantal wijken/straten nog niet voorzien van een actieve aansluiting. Zogenaamde DP’s, vrij vertaald distributie punten, moeten op stroom en glasvezel worden aangesloten. Dit lukt niet zonder daarbij ASR grond te passeren.

De gemeente probeert te bemiddelen en wil het liefst deze stukken ASR grond in eigen beheer krijgen, zodat zij ODF, en eventuele andere glasvezel aanbieders, toestemming kunnen geven om over deze grond te graven. Het probleem schijnt zich vooral voor te doen in de Oranje- en de Muziekbuurt. Circet heeft aangegeven dat sommige delen van Numansdorp ‘ON HOLD’ staan totdat er een oplossing gevonden is. Dit betekend dat er in de getroffen gebieden tot dan geen huisaansluitingen kunnen worden gerealiseerd.

Goed Nieuws 

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden. De werkvoorbereider van Circet, die het project in Numansdorp aanstuurt, wist mij te vertellen dat de glasvezelcentrale (PoP) aan de Weth. v/d Veldenweg afgelopen vrijdag is opgeleverd. Dit betekend dan ook dat Odido en de andere providers vanaf nu hun apparatuur in deze PoP op kunnen hangen. Wij roepen Odido op om deze apparatuur zo snel als mogelijk in de PoP op te hangen zodat klanten in de overige gebieden eindelijk kunnen worden aangesloten.

Tenslotte heb ik contact gezocht met de Rentmeester van ASR Real Estate, om er achter te komen wat hen tegenhoudt om Open Dutch Fiber toegang te geven tot hun grond en om op te helderen om welke straten/wijken het precies gaat. Ik hoop daar binnenkort antwoord op te krijgen.

Reputatie 6
Badge

Inmiddels heeft de lokale media het ook opgepikt. Het AD heeft een artikel getikt over de vertraging van de aanleg in Numansdorp. 
 

In december? In februari? Of dan toch écht in april? Ook in Numansdorp ging het gebeuren: een glasvezelaansluiting voor wie dat wilde. Al maanden liggen dan ook rollen kabels in voortuinen klaar, maar werkzaamheden worden steeds uitgesteld. En dat omdat in één cruciale straat niet gegraven wordt. De gemeente spreekt van een ‘vrij unieke situatie’.


Link naar artikel. (Premium)

 

@Jason van Odido, @Tommie van Odido,

Jullie hebben vandaag mail gestuurd dat de voorbereidingen zijn voltooid en Guidion aangestuurd kan worden. Dat is voor een groot deel in Numansdorp NIET waar. Ik heb al gebeld en jullie collega gaf aan het door te zetten. Kunnen jullie s.v.p. hier ook achteraan gaan? Er kan voorlopig niet overal worden aangesloten en kan zelfs nog ruim 2 maanden duren. Ik heb ook Guidion en ODF op de hoogte gebracht.

Nogmaals het dringende verzoek aan Odido om zsm te zorgen dat deze verwarring stopt! Ook op Odido.nl. 

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dave670 en @stefan.1997, ik ben voor jullie bezig om meer informatie te verschaffen. Ik wil ervoor zorgen dat ons proces en hoe we te werk gaan transparant is. Dit is zeer belangrijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet 100% zeker ben van het juiste antwoord en wil niet zomaar wat zeggen. Ik ben hier intern mee bezig en kom snel bij jullie terug!

@Dave670 Ingaande op je laatste bericht: dit klopt echter wel. Ergens snap ik dat je de zin in deze mail anders kan oppakken. We delen: “Goed nieuws! We hebben het voorbereidende werk aan je glasvezelverbinding afgerond en kunnen je snel aansluiten. Onze installatiepartner Guidion neemt hiervoor contact met je op.'’ We zeggen niet dat de lijn actief is en dat Guidion direct contact opneemt, maar dat er bepaalde werkzaamheden zijn voltooid die we zien als voorbereidend werk. We zijn dus een stap verder in het proces. Kijk ik naar jouw abonnement dan klopt dat, er zijn veel losse werkzaamheden afgerond op 29-02-2024. 

We kunnen Guidion pas aansturen zodra wij groen licht krijgen van Open Dutch Fiber. Ik snap waarom je de mail anders kunt lezen en ga hier achteraan bij een andere afdeling.

Wat betreft de communicatie rondom de abonnementen in Numansdorp kom ik later vandaag in contact met mijn collega. Jullie horen dan meer!

Reageer