Beantwoord

Opzeggen glasvezel internet

  • 12 December 2023
  • 37 reacties
  • 1464 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Top Poster
  • 16 reacties

Ik kan het internet van Odido niet meer verdragen. Ik wil graag overstappen naar iets wat wel werkt voor mij. Ik ben de chats en de telefoontjes naar de klantenservice zat. Er worden beloftes gemaakt die niet waargemaakt worden. Ik word hier oprecht diep ongelukkig van.

 

Het internet is structureel niet te gebruiken in de avond vanaf 17:00 tot 22:00. Zo te zien ben ik niet de enige met dit probleem: er zijn hier meerdere forum posts over. Ook ervaart mijn familie die 3 straten verderop woont hetzelfde probleem. Zij maken enkel gebruik van jullie modem/router-combinatie. 
 

De constructie in mijn huis als volgt: Genesis Glasvezelkast -> Zyxel modem -> Orbi mesh router. Voordat er geroepen wordt: het ligt aan je router. Nee, aan deze constructie ligt het niet, lees vorige punt. Verder heeft het altijd top gewerkt met een stokoude V10-router van KPN op het VDSL-netwerk (100Mb/s)!

 

Ik hoef niet meer te weten waar het aan ligt en ik wil niet meer wachten op een oplossing van Odido. Ik wil van het contract af zodat ik kan overstappen naar iets anders. Kan iemand mij hierin adviseren alsjeblieft? Kan ik zomaar een contract afsluiten bij een andere partij zonder een afkoopsom?

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 13 December 2023, 12:29

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Zonder een afkoopsom,  dan zul je ze eerst aangetekend een ultimatum moeten geven. Maar als je echt niet langer wilt wachten, dan sluit je ergens anders een abonnement af en neem je de afkoopsom voor lief.

Reputatie 2

Kan je dit even verder toelichten welke stappen ik moet doorlopen? Dit moet toch een simpel formuliertje zijn op oid de website?

 

De afkoopsom-oplossing is niet acceptabel. Als klant verwacht ik een stabiel en werkbare oplossing, maar heb ik dit nooit gekregen. Ik ben lang genoeg aan het lijntje gehouden: we zijn inmiddels 2-3 maanden verder. De eerste maand(en) heb ik veel geklaagd, maar daar is nooit iets mee gedaan. Een techneut is over de vloer geweest, zonder succes. Er zou vervolgens een 3-daagse onderzoek gedaan worden, maar ik heb daar nooit een bevestiging van gehad laat staan een status update.

Zonder een afkoopsom,  dan zul je ze eerst aangetekend een ultimatum moeten geven. Maar als je echt niet langer wilt wachten, dan sluit je ergens anders een abonnement af en neem je de afkoopsom voor lief.

Fout Eric. Als Odido niet levert waarvoor je betaalt, heb je alle recht om zonder boete/afkoopsom van je abonnement af te geraken. Ook hier weer problemen in de avonduren (postcode 4707) . 3 Maanden terug ook veel last van gehad. Helaas wilden ze bij, toen nog T mobile, maar niet begrijpen dat het probleem NIET bij de abonnees lag, maar bij hun eigen glasvezelnetwerk. Uiteindelijk kwamen er steeds meer klachten en moesten ze wel erkennen  dat het probleem bij hen lag. Na 14 dagen en veel klachten waren de problemen  verholpen, maar helaas begon 3 dagen terug het gedonder opnieuw.

Eerst gaf alleen de TV wat haperend geluid, vanavond is daar ook weer stilstaand beeld bijgekomen en  een hoge latency. Overdag werkt alles zoals het hoort....

Het netwerk begint duidelijk weer overbelast te worden.....

 

 

Reputatie 2

Zonder een afkoopsom,  dan zul je ze eerst aangetekend een ultimatum moeten geven. Maar als je echt niet langer wilt wachten, dan sluit je ergens anders een abonnement af en neem je de afkoopsom voor lief.

Fout Eric. Als Odido niet levert waarvoor je betaalt, heb je alle recht om zonder boete/afkoopsom van je abonnement af te geraken. Ook hier weer problemen in de avonduren (postcode 4707) . 3 Maanden terug ook veel last van gehad. Helaas wilden ze bij, toen nog T mobile, maar niet begrijpen dat het probleem NIET bij de abonnees lag, maar bij hun eigen glasvezelnetwerk. Uiteindelijk kwamen er steeds meer klachten en moesten ze wel erkennen  dat het probleem bij hen lag. Na 14 dagen en veel klachten waren de problemen  verholpen, maar helaas begon 3 dagen terug het gedonder opnieuw.

Eerst gaf alleen de TV wat haperend geluid, vanavond is daar ook weer stilstaand beeld bijgekomen en  een hoge latency. Overdag werkt alles zoals het hoort....

Het netwerk begint duidelijk weer overbelast te worden.....

 

 

Heel erg bedankt voor je reactie. Dit is precies hetzelfde probleem wat wij ervaren! Het netwerk lijkt inderdaad overbelast te zijn in de avonduren. De eerste maand dacht ik: oké dit zijn opstartproblemen (Nieuwe naam, nieuwe problemen) en zullen snel opgelost worden, maar niets is minder waar. Er wordt niets gedaan met de input van de klagende klant. Ik ben dus van een stabiel 100Mb/s VDSL-aansluiting naar een onstabiel 1Gb/s Glasvezelaansluiting gegaan. Absurd!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Tdj9, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben direct jouw dossier ingedoken en het eerste wat me opvalt is het commentaar van de Guidion monteur die op 26-10 langs is geweest, ik citeer; Klant ervaart zwak wifi verbinding De klant heeft een eigen wifi mesh systeem met 3 verbindingen. Als de mesh versterker aangesloten word met een kabel op de modem, dan is de snelheid inderdaad aanzienlijk laag. Meting met de versterker is onder de 100 Mbps Meting zonder de versterker is boven de 800 Mbps De klant zoek uit bij de leverancier van de mesh systeem Verder is alles getesten en werkend achtergelaten. 

 

Ik adviseer je daarom je eigen apparatuur er tussen uit te halen voor een stabiele verbinding. Wij garanderen geen goede snelheden op eigen apparatuur. Wel met ons apparatuur aangesloten moet je de snelheid kunnen behalen.

Hey @Tdj9, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben direct jouw dossier ingedoken en het eerste wat me opvalt is het commentaar van de Guidion monteur die op 26-10 langs is geweest, ik citeer; Klant ervaart zwak wifi verbinding De klant heeft een eigen wifi mesh systeem met 3 verbindingen. Als de mesh versterker aangesloten word met een kabel op de modem, dan is de snelheid inderdaad aanzienlijk laag. Meting met de versterker is onder de 100 Mbps Meting zonder de versterker is boven de 800 Mbps De klant zoek uit bij de leverancier van de mesh systeem Verder is alles getesten en werkend achtergelaten. 

 

Ik adviseer je daarom je eigen apparatuur er tussen uit te halen voor een stabiele verbinding. Wij garanderen geen goede snelheden op eigen apparatuur. Wel met ons apparatuur aangesloten moet je de snelheid kunnen behalen.

@Tommie van Odido verklaar dan eens waarom dit soort problemen (veelal) alleen in de avonduren voorkomen. Wij (postcode 4707) hebben afgelopen september hetzelfde meegemaakt. Er is toen nog een speciaal topic voor aangemaakt. Zie link

Toen is er door vele abonnees veel moeite gedaan om  jullie te overtuigen dat het probleem NIET bij de abonnees zat, maar in jullie netwerk!!!

Helaas is zoals je kunt lezen in het verzameltopic sinds enkele dagen de ellende weer begonnen van hoge latency/ping, trage internetverbinding, haperende TV, stilstaand beeld 😡 

Mensen worden het nu echt zat. En helemaal omdat er vanuit jullie nauwelijks medewerking is.

Nogmaals het probleem zit NIET bij de abonnees. Overdag geen problemen, maar als NL savonds massaal thuis de computer en TV aanzet begint de ellende. Het is zo klaar als een klontje dat het netwerk WEER over belast is.

Hoop oprecht dat jullie nu meteen het probleem goed oppakken en er iets aan doen. Afgelopen September heeft het ruim 14 dagen geduurd. Dat geduld hebben we nu niet meer 

PS: de bewijzen (schermafbeeldingen) liegen niet....

 

 

Reputatie 2

Hey @Tdj9, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben direct jouw dossier ingedoken en het eerste wat me opvalt is het commentaar van de Guidion monteur die op 26-10 langs is geweest, ik citeer; Klant ervaart zwak wifi verbinding De klant heeft een eigen wifi mesh systeem met 3 verbindingen. Als de mesh versterker aangesloten word met een kabel op de modem, dan is de snelheid inderdaad aanzienlijk laag. Meting met de versterker is onder de 100 Mbps Meting zonder de versterker is boven de 800 Mbps De klant zoek uit bij de leverancier van de mesh systeem Verder is alles getesten en werkend achtergelaten. 

 

Ik adviseer je daarom je eigen apparatuur er tussen uit te halen voor een stabiele verbinding. Wij garanderen geen goede snelheden op eigen apparatuur. Wel met ons apparatuur aangesloten moet je de snelheid kunnen behalen.

Tommie bedankt dat je tijd vrijmaakt om hiernaar te kijken. Het klopt dat de techneut langs is geweest en tot die conclusie is gekomen. Echter, als je nou terugleest wat ik geschreven heb dan kan je constateren dat het probleem niet mijn setup is.

 

Er zijn genoeg forum posts en een familielid die dezelfde ervaring deelt. Verder is de simpele Speedtest, wat overigens helemaal geen goede stresstest is, in de ochtend uitgevoerd en niet in de avonduren! Dat laatste is juist waar het probleem zich voordoet. Het enige wat ik dan kan constateren is dat het een overbelasting van het netwerk is. Dit probleem ligt dus wel degelijk bij Odido. Dat ik nogmaals erop wordt gewezen dat het probleem bij mij ligt en ik het mag uitzoeken, bevestigt weer eens dat ik zsm terug moet naar het KPN-netwerk waar deze thuissetup wel perfect werkte. Dit voelt als een gevalletje klassiek gaslighting. Kunnen we dit hoofdstuk alsjeblieft sluiten en ik dus mijn abonnement opzeggen?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Tdj9, uiteraard begrijp ik je sentiment hierin volledig. Echter moet ik uitgaan van de constatering van onze monteur. Uiteraard wil ik opnieuw een onderzoek voor je starten maar hiervoor heb ik de speedtesten nodig volgens onze norm en een lijnmeting waar op te zien is dat je eigen apparatuur niet aangesloten is. Je dient ons namelijk tijd te geven om dit voor je op te lossen. Het onderzoek is niet gedaan door de constatering van de monteur van Guidion. Dit is namelijk leidend. 

 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 2

@Tommie van Odido met alle respect maar die monteurs van jullie zijn 1e klas amateurs. Hij kon mij niet vertellen welk type glasvezelverbinding ik heb (XGS-PON) en geloofde er heilig in dat ieder adres zijn eigen glasvezelaansluiting heeft tot aan de provider (onwaar: onmogelijk met XGS-PON); het zou volgens hem onmogelijk zijn dat er sprake zou zijn van overbelasting. Niets is minder waar, Odido heeft z’n zaakjes niet in orde.
 

Mijn familie is inmiddels overgestapt naar KPN en ervaart niet meer deze problemen die ik heb. Ik weet dus genoeg waar dit aan ligt en wil hier graag vanaf. Als consument heb ik recht op een deugdelijk product. Dit kunnen jullie niet waarmaken. Jouw laatste zin is daarmee onacceptabel. Ik ga hiervan dus zeker een melding maken bij ACM. Gelieve mijn contract zsm opzeggen, zoals jullie dat ook voor mijn familie hebben gedaan @Tommie van Odido . Deze speedtesten zullen zeker niet het probleem kunnen herleiden, dat weet zelfs iemand met een tweecijferige IQ. Dit is gewoon een tactiek volgens het boekje om klanten nog aan de lijn te houden, zolang de acties van de concurrentie nog loopt. Laat me raden, de volgende stap is een powerflip en daarna een 3-daags technisch onderzoek? Eerste klas zwendelaars.

 

Mocht je het nog niet begrepen hebben: het probleem houd zich bij ons nog steeds aan. De reden waarom ik niets meer heb laten weten is omdat ik wachtte op die waardeloze wifipunten van jullie (2 weken!!) Het hele mesh-netwerk is naar verwachting net zo slecht als de glasvezelverbinding zelf. Op de bovenste verdieping heb ik nu geen internet meer, terwijl het lampje van het wifi punt groen brand. Voordat je nog meer foto’s vraagt, ja ik heb de gids gevolgd, tot driemaal zelfs. Juist op deze verdieping heb ik dus mijn computer staan met de vaste kabelverbinding. Heb je nog van meer van dit soort slimme oplossingen? Verder, die links wat je mij gestuurd hebt zijn zo achterhaald dat er nog gevraagd wordt om te verbinden met T-Mobile punten bij de Speedtest: die bestaan niet. Je kunt dus niet met arrogantie zeggen dat je een klacht niet in behandeling kan nemen als de klant een stap niet volgt, wanneer je stappenplan helemaal niet deugt! Wat is dit een amateuristisch clubje.
 

@Tommie van Odido ik heb de forum eens doorgelopen en het is niet makkelijk om jou te zijn, maar waarom moet het op schelden uitkomen om van dit vervloekte contract onderuit te komen? Is het omdat je van leedvermaak houd of ben je gewoon iemand die geen inlevingsvermogen heeft? Je bent hier om mensen te ondersteunen, maar je lijkt meer een cipier van de gevangenis. Laat ik je even uit je dromen helpen: dit bedrijf geeft net zoveel om jou als mij als klant. 
 

Het is heel simpel: product werkt niet, klant is zeer ontevreden, ontbindt het contract. Ik heb jullie genoeg tijd gegeven om dit probleem op te lossen. Ik werk hier niet meer aan mee en wil dus beroep doen op mijn rechten als consument en daarmee mijn contract ontbinden.
 

Je promotie bij Odido zal niet afhangen van dit ene contract. Je drinkt hier niet slechte wijn, maar juist gif. Jammer dat je dit niet inziet.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Tdj9, ik wil je graag verder helpen maar ik zou het op prijs stellen als je op een respectvolle manier met ons zou kunnen communiceren. 

Zoals Tommie aangeeft, wil ik graag een nieuw onderzoek voor je opstarten, wel is het zo dat hierin onze apparatuur aangesloten moet zijn. Mocht blijken dat we het probleem niet voor je kunnen oplossen, dan kunnen mijn collega's van de technische dienst jou de optie geven om het abonnement te ontbinden. Als ik het abonnement nu voor je zou ontbinden, dan is dit uiteraard mogelijk alleen wordt er dan wel een afkoopsom berekend. Mocht je willen dat ik het onderzoek voor je opstart, dan zie ik de resultaten van de speedtest volgens de instructie graag tegemoet komen! 

Reputatie 2

@Nora van Odido dat deze situatie zich zo ontwikkeld heeft is toch te verwijten aan de manier hoe er met de klant klacht omgegaan wordt? Het onprofessioneel handelen, het telkens verwijten van de klant en het dreigen met het stopzetten van de klacht afhandeling leidt tot zo’n nare situatie. Verder, als je eens terugleest ben ik heel vriendelijk geweest bij elk bericht. Mijn laatste bericht is een reactie op het dreigement van jouw collega om de klacht afhandeling stop te zetten. Het is toch niet gek dat je je als Odido klant uiteindelijk zo gaat gedragen?

 

Om terug te komen op jouw verzoek, uit mijn vorige bericht kun je concluderen dat een Speedtest met een bedrade verbinding niet gaat lukken. De wifipunten, die ik gisteren in ontvangst heb mogen nemen werken niet. Hierdoor kan ik niet voldoen aan de eis (lees dreigement) die gesteld door jouw collega. Ik kan mijn eigen netwerk dus niet uit zetten, omdat het wifi netwerk (net zoals het internet) van Odido niet werkt.

 

@Nora van Odido Ik waardeer je bericht, maar je hoeft geen moeite te doen om een heel traject op te starten. Laten we nou eerlijk zijn, die onderzoeken leiden nergens naar. De klanten die deze problemen ervaren daarvan ontbinden jullie telkens het contract. Ik ben niet de eerste en vooral niet de laatste.


Ik heb hier inmiddels al een klacht over ingediend bij ACM en de brief naar service@odido.nl gestuurd met daarin het verzoek om het probleem op te lossen binnen 2 weken en anders mijn contract te ontbinden per 15-01-2024. Eerder is natuurlijk altijd welkom. Nogmaals, ik ga niet wachten op een onderzoek dat nog gestart moet worden. Dit onderzoek had al in deze twee maanden moeten plaatsvinden en anders 2 weken geleden toen ik deze post had aangemaakt. Daarvoor is het dus echt te laat. Ik doe als consument dan ook beroep op mijn recht op een deugdelijk product en heb het ultimatum gesteld middels de mail. Zit dit alsjeblieft niet in de weg maar werk mee.

Reputatie 2

Het motto is ‘Het kan ook zo’.

En dat kan je zien:
 

 

Reputatie 2

Het motto is ‘Het kan ook zo’.

En dat kan je zien:
 

 

Dit internet wens ik mijn ergste vijand niet eens toe...
 

@Nora van Odido Is het misschien een idee om de Russen te strikken om met Odido in zee te gaan? Met dit soort recordsnelheden winnen we gegarandeerd de oorlog.

Reputatie 6
Badge +2

@Tdj9 Uit jouw bericht begrijp ik dat je niet wilt dat er een nieuw onderzoek wordt gestart, maar het contract graag ontbonden ziet, klopt dit? Ik kan dit voor je regelen, maar zoals @Nora van Odido al aangaf wordt er een afkoopsom in rekening gebracht. Laat je mij weten of je wilt dat ik het abonnement stop zet? Dit zal dan per direct zijn. 

Reputatie 2

@Tdj9 Uit jouw bericht begrijp ik dat je niet wilt dat er een nieuw onderzoek wordt gestart, maar het contract graag ontbonden ziet, klopt dit? Ik kan dit voor je regelen, maar zoals @Nora van Odido al aangaf wordt er een afkoopsom in rekening gebracht. Laat je mij weten of je wilt dat ik het abonnement stop zet? Dit zal dan per direct zijn. 

Wat denk jezelf @Teresa van Odido? Je denkt toch niet dat ik extra ga betalen om van iets af te komen wat niet eens in de basis goed werkt? Niks afkoopsom, ik ken mijn rechten als consument en zal per 15 januari zonder afkoopsom het contract mogen ontbinden. Burgerlijk Wetboek, boek 7. Je kunt deze wet vinden op de website wetten.overheid.nl.  De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels, zie www.acm.nl.
Die afkoopsom geldt alleen wanneer de klant uit eigen initiatief van de koop af wil zien bij een goed werkend product. Dat is hier niet het geval. Het product werkt niet naar behoren en dat zet mij onder dwang om van de koop af te zien en een alternatief te zoeken. Zolang er geen oplossing is wil ik nog altijd een kosteloze contractontbinding. Ik weet dat jullie dat kunnen en mogen uitvoeren. @Tommie van Odido heeft dit zelfs nog recent gedaan voor een andere klant (met hetzelfde probleem) op deze forum. Je andere collega’s hebben het voor de andere klanten met dit probleem gedaan.

 

Heb je enig idee in welke fase we zitten met dit probleem? Dit is niet iets wat een dag of twee speelt @Teresa van Odido. De afgelopen 2 maanden waarin ik heb geklaagd ben ik niet serieus genomen: niet via de chat, niet via de telefoon, niet via de forums, niet door monteurs. Er werden dingen beloofd die niet waar gemaakt werden, bijv. dit technisch onderzoek. Nu de maat vol is en ik dreig met contractontbinding gaan jullie pas rennen? Serieus, hoe onfatsoenlijk en hoe onmenselijk is dat? Jullie hebben echt alleen oog op het geld. Blijkbaar ben je bij Odido niets meer dan een contractnummertje. Ik vind het oprecht spijtig dat het geëscaleerd heeft, maar blijkbaar wordt je bij Odido niet gerespecteerd wanneer je netjes en geduldig blijft.

 

Nogmaals @Teresa van Odido, dit onderzoek had al weken en anders maanden geleden al uitgevoerd moeten worden. Dat jij en de rest nu pas uit de winterslaap komen en gaan rennen, dat is niet mijn fout. Hier zijn fundamentele fouten gemaakt door een onvolwassen clubje. Je mag van mij gerust je onderzoekje optuigen zolang het voor 15 januari afgerond is. Besef wel dat ik niet instaat ben om iets aan te leveren: zie vorige bericht (probleem ligt wederom bij jullie apparatuur). Ik zie dan graag een bericht tegemoet dat het opgelost is. 
 

Intussen is de ontbindingsbrief al verstuurd en heb ik ook een melding gedaan bij ACM wegens de manier hoe hier gedreigd werd met het stoppen van de klachtbehandeling. 15 oktober gaat de ontbinding van kracht mits deze problemen zich aanhouden. Tot nu toe is er bij geen een klant met dit probleem een oplossing gekomen. Maar wellicht lukt het jou wel. Laat jij @Teresa van Odido mij persoonlijk dan middels een bericht weten wanneer jij het voor elkaar hebt gekregen? Dan pas trek ik per direct mijn brief in. Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +2

@Tdj9 Ik wil graag voor de oplossing zorgen, maar als ik jouw verbinding meet zie ik dat je een eigen modem hebt aangesloten. Op deze manier kan het onderzoek niet gestart worden. Wil je de apparatuur die je van ons hebt ontvangen aansluiten? Zodra je dit hebt gedaan zet ik het onderzoek gelijk door!

Reputatie 2

@Tdj9 Ik wil graag voor de oplossing zorgen, maar als ik jouw verbinding meet zie ik dat je een eigen modem hebt aangesloten. Op deze manier kan het onderzoek niet gestart worden. Wil je de apparatuur die je van ons hebt ontvangen aansluiten? Zodra je dit hebt gedaan zet ik het onderzoek gelijk door!

Ik gebruik de nieuwste Zyxel T56-modem van Odido. In de WAN-poort van dit apparaat is dus de internetkabel gestoken die uit de Genesis ONT komt. Ik maak dus geen gebruik van een eigen modem. Het klopt wel dat ik een mesh-router heb gekoppeld. Deze mesh netwerk heeft het altijd gedaan bij andere providers, Odido zou niet een uitzondering mogen zijn. Verder, zelfs al zou ik een eigen modem gebruiken, dan zouden jullie dit moeten ondersteunen, dit is zo bepaalt vanuit wetgeving. Je mag dus niet meer je handen er vanaf trekken zodra een klant een eigen modem heeft. Maar nogmaals, ik gebruik alleen de Odido modem. Inmiddels heb ik ook de Odido mesh oplossing in huis geprobeerd: die werkt al helemaal niet in mijn huis (heel traag internet op de bovenste verdieping). Dat is dus een onwerkbare situatie. Jouw onderzoek moet dus in deze setting plaatsvinden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Tdj9, je mag inderdaad ook je eigen apparatuur gebruiken en dat ondersteunen wij ook zolang hij voldoet aan onze eisen. De monteur heeft geconstateerd dat zodra het mesh-systeem niet aangesloten is, dat de verbinding omhoog schiet en voldoet aan je abonnement. Zodra je systeem aangesloten is schiet hij omlaag naar 100 Mbit/s. Wij bieden helaas geen garantie op eigen apparatuur en kunnen dit ook niet troubleshooten. Vandaar de vraag dit los te koppelen. Maar dit heb ik een paar weken geleden ook al verteld.

 

Mijn advies is om je eigen mesh-systeem te veranderen en onze wifipunten weer aan te sluiten op de juiste manier. Het liefst bekabeld op een gewenste afstand. Verder zien we namelijk niks opmerkelijks op je verbinding.  

Reputatie 2

Het klopt dat er toen een hiccup was aan mijn kant. Na het bezoek van de monteur heb ik mijn mesh netwerk gereset en behaal ik wel de snelheid, behalve in de avonduren. Tijdens de avonduren is het nog steeds een drama. Ik kan niet geloven dat jij niets ziet, tenzij je alleen kijkt naar het moment nu.
 

De Odido wifi punten werken gewoon niet naar behoren en kunnen mijn eigen netwerk niet vervangen. Op de bovenste verdieping haal ik oprecht 20mb/s in de avonduren, soms zelfs onder 1mb/s. Andere momenten bereikt het maximaal 100mb/s. Een bekabelde setup is niet mogelijk in mijn woning. Vandaar dat ik mijn eigen mesh netwerk heb gehad die overigens altijd goed werkte pre-Odido.

 

@Tommie van Odido we komen hier niet uit. Het lijkt erop dat jullie mijn klacht niet in behandeling willen nemen en ik dus nooit een oplossing zal krijgen. Wat wil je nu dat ik doe? Nog maanden lang zo doorgaan?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Tdj9, waarom is een bekabelde installatie niet mogelijk? 

Het is erg lastig om hier de vinger op de juiste plek te leggen. Vooral omdat het gaat om eigen apparatuur en wij daar geen garantie op bieden dat het goed werkt. Als ik dit namelijk doorzet, dan wordt het afgeketst met de reden: Eigen apparatuur.

 

Hoe is je bekabelde verbinding, is die wel goed zoals het zou moeten? Zou je toevallig een speedtest bekabeld willen uitvoeren? Wellicht zien we daar iets op terug. (Graag zonder Mesh-systeem aangesloten).

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Reputatie 2

Hey @Tdj9, waarom is een bekabelde installatie niet mogelijk? 

Het is erg lastig om hier de vinger op de juiste plek te leggen. Vooral omdat het gaat om eigen apparatuur en wij daar geen garantie op bieden dat het goed werkt. Als ik dit namelijk doorzet, dan wordt het afgeketst met de reden: Eigen apparatuur.

 

Hoe is je bekabelde verbinding, is die wel goed zoals het zou moeten? Zou je toevallig een speedtest bekabeld willen uitvoeren? Wellicht zien we daar iets op terug. (Graag zonder Mesh-systeem aangesloten).

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.


Anno 2024 verwacht je toch wel dat apparatuur draadloos zou moeten werken… Een vaste aansluiting heb ik enkel boven en dat is op mijn vaste computer: de rest is draadloos. Ik heb dus verder geen ander apparatuur met een vaste aansluiting waar ik deze testen op kan draaien. 


Wat ik intussen heb gedaan is de kabel vervangen tussen de ONT en de modem. Ik heb dus de meegeleverde Cat 6 kabel van Odido vervangen met een Cat 8 kabel van (je gelooft het niet) de Action. Hierna heb ik een hard reset gedaan van mijn eigen apparatuur en de Zyxel modem van Odido opnieuw opgestart. Dat lijkt de situatie iets te hebben verbeterd. Het lijkt erop dat de verbinding stukken stabieler is geworden op beide wifi netwerken in de avonduren. Zelfs op de tweede verdieping (130mb/s in de avonduren). Echter, de latency problemen zijn er nog steeds. Dit is het probleem wat @melroy89 beschreven heeft in zijn berichten. Wanneer wordt hier werk van gemaakt?

 

Ik ben het overigens niets eens met het eigen apparatuur argument; dat is namelijk deels waar. Het klopt dat de meeste apparaten verbonden zijn met het eigen wifi netwerk. Echter, een aantal tv apparaten gebruiken de wifi van de T56 en daarop ervaar ik dezelfde problemen in de avond. Om iets te noemen: Netflix, YouTube en Amazon Prime kaartjes laden heel traag (=latency). Dit is iets verbeterd met de oplossing die ik hierboven heb beschreven, maar het is nog steeds niet op het niveau bij Budget Thuis (KPN-Netwerk) met een stokoude V10 modem icm eigen apparatuur.

Reputatie 7
Badge +9

Door een bekabelde test kunnen we wat meer inzien van je netwerk @Tdj9. Dan kan ik ook een onderzoek voor je starten en doorzetten naar onze techneuten. Is het wellicht mogelijk om die test aan te leveren? 

Reputatie 2

Door een bekabelde test kunnen we wat meer inzien van je netwerk @Tdj9. Dan kan ik ook een onderzoek voor je starten en doorzetten naar onze techneuten. Is het wellicht mogelijk om die test aan te leveren? 

@Tommie van Odido Het is niet mogelijk om de test uit te voeren op de manier hoe jij het het beschrijft.


Mijn enige bekabelde apparaat is een vaste computer op de tweede verdieping. Gezien daar het internet (Wifi mesh-netwerk) niet optimaal is lukt het mij nooit om een betrouwbare Speedtest uit te voeren. Kennissen en familie hebben ook geen apparaat waarin een kabel in kan die ik even kan gebruiken. 

 

Het probleem is nog steeds overduidelijk aanwezig en de klachtafhandeling lijkt stil te liggen. Inmiddels zitten we al op de 9e week. Ik zie de toekomst hiervan somber in op deze manier. Wat nu? Blijven we nog dagen en anders weken heen en weer typen zonder enige vooruitgang?

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Tdj9, ik snap je! Is het echt niet mogelijk deze vaste computer op de tweede verdieping aan te sluiten met een kabel? Deze informatie helpt ons en de technische dienst echt verder en zo weten wij waar de oorzaak te zoeken. Heb je bijvoorbeeld een UTP kabel die deze afstand kan afleggen? Ik kan jou ook gratis een kabel sturen, deze is 15 meter lang. Ik hoor het graag van je!

Reputatie 2

Hi @Tdj9, ik snap je! Is het echt niet mogelijk deze vaste computer op de tweede verdieping aan te sluiten met een kabel? Deze informatie helpt ons en de technische dienst echt verder en zo weten wij waar de oorzaak te zoeken. Heb je bijvoorbeeld een UTP kabel die deze afstand kan afleggen? Ik kan jou ook gratis een kabel sturen, deze is 15 meter lang. Ik hoor het graag van je!


Hoi @Cheyenne van Odido Nee dat is echt niet mogelijk. De laatste keer dat ik geprobeerd heb om die computer te verplaatsen is het flink misgegaan (gebarste glas, lekkende waterkoeling, beschadigde GPU). Ik wil dat scenario niet nog een keer meemaken. De UTP-kabel oplossing is overigens ook niet te doen: 15 meter is te kort (woonkamer-hal-trap-hal-slaapkamer) en dan verzending vanuit Odido gaat vaker mis dan goed (2-3 weken gewacht voor wifipunten). Om zelf nog hierin te investeren vind ik een brug te ver.

 

We pingpongen heen en weer met berichten, maar tot nu heb ik geen oplossing voorbij zien komen. Ik vind dit een hele nare situatie. We gaan morgen de 10e week in met dit latency probleem in de avonduren. Zelfs voor Odido standaarden is dit ondermaats teleurstellend. Mijn excuses dat ik dit zeg, maar het weken hameren op een simpele Speedtest is oprecht amateuristisch. Dit doet mij denken aan mijn studenten tijd troubleshooting op de UPC-helpdesk (1e lijns): het simpelweg doorlopen van een stappenplan. Het is makkelijk om naar de apparatuur of omgeving van de klant te wijzen, maar zelf heb ik het idee dat de glasvezellijn overboekt is om kosten te besparen. Hiermee wordt de bandbreedte met teveel klanten gedeeld in de wijk en dat leidt tot performance problemen. Een aantal voorbeelden van klanten die hetzelfde probleem waar nooit een oplossing voor is gekomen: 

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/opzeggen-glasvezel-internet-359692

https://community.odido.nl/algemeen-490/opzeggen-glasvezel-internet-357757?postid=1756511#post1756511

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/opzeggen-abonnement-glasvezel-vanwege-aanhoudende-problemen-359652

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/last-van-hoge-jitter-358425

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/opzeggen-abonnement-glasvezel-vanwege-aanhoudende-problemen-359652

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/traag-internet-in-de-avond-met-glasvezel-357246

https://community.odido.nl/wifi-515/opzeggen-slecht-glasvezel-internet-358928

https://community.odido.nl/wifi-515/wi-fi-verbinding-in-de-avond-instabiel-358077

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/traag-ladende-sites-in-de-avond-hoge-packet-loss-358401

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/glasvezel-zeist-3704-in-de-avond-traag-en-instabiel-s-avonds-356801

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/verbinding-niet-stabiel-358075

https://community.odido.nl/wifi-515/opzeggen-glasvezel-internet-359530


De reden waarom er überhaupt een Speedtest gevraagd wordt is omdat niemand vanuit Odido weet wat de oorzaak is van dit probleem. Met andere woorden, met de tools en technieken die jullie bezitten kan het probleem niet achterhaald worden. Dit betekent dus dat Odido niet in controle is over zijn eigen netwerk. Dit vind ik wel heel erg zorgwekkend en teleurstellend. Ik heb hier dus geen vertrouwen meer in en heb Odido genoeg tijd en informatie gegeven. Mocht dat laatste nog te weinig zijn geweest, dan verwijs ik graag naar de andere links hierboven. Kan ik hier alsjeblieft geen onderdeel meer van zijn? Van mij mag het Odido avontuur wel afgelopen zijn. Ik heb oprecht genoeg gewacht. Morgen gaan we de 10e week in, dit hoeft voor mij niet nog langer te duren. Wil je alsjeblieft coulant hierin zijn en het offboardingsproces voor mij starten? Alvast bedankt.

Reageer