Packet loss tijdens Fortnite PlayStation 5

  • 3 August 2023
  • 33 reacties
  • 414 Bekeken

Sinds maandag (31-7-23) ervaar ik continu packet loss tijdens het gamen. Ik heb zondag nog 2 uur gegamed en zonder enig probleem. Ik dacht eerst dat het tijdelijk was, misschien een storing bij T-Mobile, maar gisteren (2-8-23 had ik het helaas nog steeds. Packet loss varieert van 0-30. Dit is gewoon niet speelbaar en zeer frustrerend. Nu game ik al meer dan 20 jaar online en heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik zit sinds maart ‘23 bij T-Mobile en lees in de community meer mensen die issues hebben met packet loss. Ik hoop dat ik hier gehoord word en dat we snel naar een oplossing kunnen werken. 


Mijn setup:
Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10, Zyxel T-54, PlayStation 5
Daarnaast begon het probleem met mijn TP-Link Omada netwerk. Om uit te sluiten dat het niet aan mn eigen setup ligt heb ik dit nu tijdelijk teruggezet naar alles van T-Mobile, maar helaas zonder succes.

Mijn PS5 is bekabeld verbonden met het netwerk. Alle kabels zijn CAT6a of CAT7. 
Ik merkte afgelopen maandag op dat tijdens het kijken van een serie op AppleTV, dat de show 1x aan het bufferen was. Dit gebeurd normaal nooit. Maar dit kan toeval zijn.

Ik heb ook geprobeerd mijn PS5 draadloos aan te sluiten direct op het T-Mobile router, zelfde issue.

Daarnaast contacte mijn buurtman op 1-8-23, zij hadden helemaal geen service van T-Mobile meer (TV+Internet). Wederom, dit kan toeval zijn.

 

Naast de packet loss lijk ik er niet of nauwelijk last van te hebben. Ik heb een glasvezel verbinding met 1Gb down/up en bekabeld haal ik dit meestal wel.

 

Graag hoor ik welke stappen ik kan ondernemen om extra info te delen. Ik ben in het bezit van een Windows laptop en een MacBook. Ik heb redelijk wat IT kennis maar hulp is zeker welkom!

Alvast bedankt.

Erik Warrink

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hey @erikwarrink, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig een trace route kunnen delen? Dan kan ik er wat dieper induiken. Ook krijg ik geen duidelijke lijnmeting, het lijkt erop dat je een eigen router aangesloten hebt omdat ik het modem helemaal niet uit kan lezen. Je geeft aan dat je alle eigen apparatuur losgekoppeld hebt, klopt dit nog steeds? 

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erikwarrink, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig een trace route kunnen delen? Dan kan ik er wat dieper induiken. Ook krijg ik geen duidelijke lijnmeting, het lijkt erop dat je een eigen router aangesloten hebt omdat ik het modem helemaal niet uit kan lezen. Je geeft aan dat je alle eigen apparatuur losgekoppeld hebt, klopt dit nog steeds? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @erikwarrink 

En als je de PlayStation met een mobiele hotspot verbindt bijvoorbeeld, is er dan nog steeds packet loss?

Hey @erikwarrink, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig een trace route kunnen delen? Dan kan ik er wat dieper induiken. Ook krijg ik geen duidelijke lijnmeting, het lijkt erop dat je een eigen router aangesloten hebt omdat ik het modem helemaal niet uit kan lezen. Je geeft aan dat je alle eigen apparatuur losgekoppeld hebt, klopt dit nog steeds? 

Dat is vreemd want momenteel is de T-54 aangesloten en mn eigen router losgekoppeld. Vanochtend nog met de klantenservice gebeld en die kon de router wel uitlezen.
Ik ga zodra ik thuis ben een trace route doen en deze delen.

Hallo @erikwarrink 

En als je de PlayStation met een mobiele hotspot verbindt bijvoorbeeld, is er dan nog steeds packet loss?

Dit zojuist getest en dan werkt het naar behoren. Geen packet loss meer.

Hey @erikwarrink, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt gamen. Zou je toevallig een trace route kunnen delen? Dan kan ik er wat dieper induiken. Ook krijg ik geen duidelijke lijnmeting, het lijkt erop dat je een eigen router aangesloten hebt omdat ik het modem helemaal niet uit kan lezen. Je geeft aan dat je alle eigen apparatuur losgekoppeld hebt, klopt dit nog steeds? 

Hallo @Tommie , bedankt voor het oppakken van mijn issue.

Ik heb een tracert naar ping-eu.ds.on.epicgames.com gedaan maar ook naar nu.nl. Beide hebben packet loss. Dus dat is misschien beter om het probleem te vinden.

tracert naar ping-eu.ds.on.epicgames.com
ping nu.nl -n 50
ping ping-eu.ds.on.epicgames.com -n 50

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erikwarrink, super bedankt voor de tracert!

Wat me direct opvalt is dat er een time out aanwezig is. Dit kan door het modem zelf komen, daarom ga ik je een nieuw modem opsturen. Waarom dit opeens gebeurt na al die tijd durf ik niet te zeggen. Ik heb direct een nieuw modem naar je opgestuurd. Kan je mij een terugkoppeling geven als je deze aangesloten hebt? 

Hey @erikwarrink, super bedankt voor de tracert!

Wat me direct opvalt is dat er een time out aanwezig is. Dit kan door het modem zelf komen, daarom ga ik je een nieuw modem opsturen. Waarom dit opeens gebeurt na al die tijd durf ik niet te zeggen. Ik heb direct een nieuw modem naar je opgestuurd. Kan je mij een terugkoppeling geven als je deze aangesloten hebt? 

Hey @Tommie ,
Modem is Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10? Want de Zyxel T-54 is eigenlijk nooit gebruikt. Ik vraag me af het het vervangen hiervan iets uit zal maken. Ik heb immers het probleem ook met mn eigen router. (TP-Link ER605) 

Ik kan ook nog een tracert doen met mn eigen apparatuur, maar dat maakt denk ik niet uit?

Reputatie 7
Badge +9

@erikwarrink het modem is de Zyxel t-54. Deze heb ik opnieuw opgestuurd naar je.

@erikwarrink het modem is de Zyxel t-54. Deze heb ik opnieuw opgestuurd naar je.

@Tommie , Ik heb mn eerdere bericht aangepast. 

Ik zal sowieso het nieuwe modem testen, maar ik denk dat dit het probleem niet zal verhelpen.

Reputatie 7
Badge +9

@erikwarrink ik dacht dat je ons apparatuur ook al had aangesloten hiermee werd bedoelt de Zyxel T-54. Een time out in een tracert kan namelijk betekenen dat het modem half dood is om het zomaar te zeggen. Je kan de T-54 er nu ook aanhangen en de tracert runnen, test ook gelijk je Playstation in de game. Dan weet je direct al of het aan je eigen modem ligt. Het nieuwe modem kan je daarna ook testen. Als het goed is moet dat het namelijk oplossen.

@erikwarrink ik dacht dat je ons apparatuur ook al had aangesloten hiermee werd bedoelt de Zyxel T-54. Een time out in een tracert kan namelijk betekenen dat het modem half dood is om het zomaar te zeggen. Je kan de T-54 er nu ook aanhangen en de tracert runnen, test ook gelijk je Playstation in de game. Dan weet je direct al of het aan je eigen modem ligt. Het nieuwe modem kan je daarna ook testen. Als het goed is moet dat het namelijk oplossen.

@Tommie , sorry voor de verwarring.

de tracert die ik hier geposted heb, zijn gemaakt terwijl ik gebruik maakte van de Zyxel T-54.

Maar aangezien ik hetzelfde probleem (packet loss) ook heb met m’n eigen router, de TP-Link, vermoed ik dat het niet met het modem te maken heeft, omdat ik deze daarvoor ook niet gebruikte. Alleen nu om te testen. 
 

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft en excuses voor de verwarring.

@Tommie , zojuist de Zyxel T-54 weer verwijderd uit het netwerk en mn eigen modem/router er weer tussen gehangen.
Als ik dan tracert uitvoer naar epic/nu.nl krijg ik vergelijkbare resultaten. 
 

tracert ping-eu.ds.on.epicgames.com
tracert nu.nl


Vandaar dat ik dus hier even de aanname maak dat het vervangen van de Zyxel T-54 geen verschil zal maken.

Wat denk jij?​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +9

@erikwarrink oke hahaha ik raak de draad een beetje kwijt.

Kan je een duidelijke schets maken van je netwerk. Wat heb je precies allemaal aangesloten en in welke volgorde? De ideale situatie voor ons is namelijk Media Converter/ONT → Zyxel T-X → Playstation. Dus geheel zonder eigen apparatuur. 

@erikwarrink oke hahaha ik raak de draad een beetje kwijt.

Kan je een duidelijke schets maken van je netwerk. Wat heb je precies allemaal aangesloten en in welke volgorde? De ideale situatie voor ons is namelijk Media Converter/ONT → Zyxel T-X → Playstation. Dus geheel zonder eigen apparatuur. 

@Tommie , haha snap ik. Ik zal het schetsen. Eigenlijk heb je dat zelf al gedaan. De eerste trace routes die ik heb gedeeld gisteren hadden de volgende aansluiting: 

  • Media Converter/ONT → Zyxel T-X → Laptop (PlayStation kan ik geen trace route op uitvoeren 😉)


Later die avond, heb ik weer een trace route geplaatst, en hier de screenshots gedeeld maar dan met mijn eigen setup:

  • Media Converter/ONT → TP-Link ER-605 → Laptop

Beide opstellingen geven hetzelfde beeld.

Daarnaast is het dus niet gelinkt aan Fortnite, zoals eerder mijn aanname was en lijkt het probleem groter te zijn. Alle websites die ik test, hebben dit probleem. 

Zou het misschien aan de media converter kunnen liggen? Of de centrale buiten?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erikwarrink, dat geeft mij wat meer duidelijkheid haha! Thanks.

Het gekke is dat je dit met beide modems ervaart. Dit heeft inderdaad niet specifiek met Fortnite te maken. Zou je voor mij eerst het nieuwe modem kunnen testen als deze binnen is? Deze wordt als het goed is vandaag opgestuurd. Ik wil namelijk zoveel mogelijk kunnen uitsluiten, dan heb ik ook zoveel mogelijk informatie verzameld en dan kan ik dit verder onderzoeken met een aantal collega's. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit niet prettig is als je in de laatste cirkel zit!🤣 

 

 Zou het misschien aan de media converter kunnen liggen? Of de centrale buiten?

 

Ik sluit op dit moment nog niks uit. Ik ga dit volledig voor je onderzoeken en hopelijk komen we hier snel achter.

Hey @erikwarrink, dat geeft mij wat meer duidelijkheid haha! Thanks.

Het gekke is dat je dit met beide modems ervaart. Dit heeft inderdaad niet specifiek met Fortnite te maken. Zou je voor mij eerst het nieuwe modem kunnen testen als deze binnen is? Deze wordt als het goed is vandaag opgestuurd. Ik wil namelijk zoveel mogelijk kunnen uitsluiten, dan heb ik ook zoveel mogelijk informatie verzameld en dan kan ik dit verder onderzoeken met een aantal collega's. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit niet prettig is als je in de laatste cirkel zit!🤣 

 

 Zou het misschien aan de media converter kunnen liggen? Of de centrale buiten?

 

Ik sluit op dit moment nog niks uit. Ik ga dit volledig voor je onderzoeken en hopelijk komen we hier snel achter.

@Tommie kijk, nu komen we ergens 🤣 en inderdaad vervelend als ik in de laatste cirkel zit! Maar dat haal ik niet niet vanwege de packet loss/lag haha

Ik heb de DHL code al ontvangen, dus ik vermoed dat deze morgen/maandag binnen zal komen. Zodra deze binnen is, sluit ik hem aan.

Daarna zal ik dat hier deze zodat we een conclusie kunnen trekken of dat het probleem heeft verholpen.

Fijn weekend alvast!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erikwarrink, dat geeft mij wat meer duidelijkheid haha! Thanks.

Het gekke is dat je dit met beide modems ervaart. Dit heeft inderdaad niet specifiek met Fortnite te maken. Zou je voor mij eerst het nieuwe modem kunnen testen als deze binnen is? Deze wordt als het goed is vandaag opgestuurd. Ik wil namelijk zoveel mogelijk kunnen uitsluiten, dan heb ik ook zoveel mogelijk informatie verzameld en dan kan ik dit verder onderzoeken met een aantal collega's. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit niet prettig is als je in de laatste cirkel zit!🤣 

 

 Zou het misschien aan de media converter kunnen liggen? Of de centrale buiten?

 

Ik sluit op dit moment nog niks uit. Ik ga dit volledig voor je onderzoeken en hopelijk komen we hier snel achter.

@Tommie kijk, nu komen we ergens 🤣 en inderdaad vervelend als ik in de laatste cirkel zit! Maar dat haal ik niet niet vanwege de packet loss/lag haha

Ik heb de DHL code al ontvangen, dus ik vermoed dat deze morgen/maandag binnen zal komen. Zodra deze binnen is, sluit ik hem aan.

Daarna zal ik dat hier deze zodat we een conclusie kunnen trekken of dat het probleem heeft verholpen.

Fijn weekend alvast!

@erikwarrink ik zou de lag ook de schuld geven!😉 Nee zonder gekheid, we gaan dit tot op de bodem voor je uitzoeken! Ik zie je terugkoppeling graag tegemoet, bedankt en jij ook een goed weekend gewenst.

@Tommie gisteren het modem ontvangen en deze zojuist aangesloten. Helaas zonder effect. Packet loss is er nog steeds. Zie trace routes hieronder:

Ook ben ik benieuwd of je nu wel in het modem in kan loggen.

Alvast bedankt!​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +9

Hey @erikwarrink, bedankt voor je terugkoppeling.

Ik kan inderdaad het modem nu uitlezen en nu zie ik ook dat je een eigen switch/router op poort 4 hebt aangesloten. Heb je de trace route ook al uitgevoerd als je helemaal niks aangesloten hebt? Dus echt puur alleen de Zyxel in het netwerk? Dan kan ik zoveel mogelijk uitsluiten, als de techneuten een hier een blik op werpen is het eerste wat ze zeggen; sluit al het eigen apparatuur af.

Goedemorgen @Tommie ,

Ik heb zojuist al mijn eigen apparatuur losgekoppeld, het Zyxel modem voor de zekerheid nog een keer herstart en getest. Zelfde resultaat.
 

Trace route zonder gekoppelde netwerk apparatuur.

Ik zou wel graag weer mn eigen switch willen aansluiten, hier zitten alle access points per verdieping op namelijk. Anders heb ik alleen WiFi/Internet in de woonkamer..

Als laatste wil ik nog 1x benadrukken dat de problemen zich nou overal op voordoen. Dus van Smart TV, laptop, PlayStation en iPhone. En ongeacht website. Vandaar dat ik de trace route nu ook via nu.nl uitvoer.

Alvast bedankt!

Request time outs in een traceroute zeggen niet zo veel, aangezien een hop gewoon ICMP echo uit kan hebben staan of een firewall kan hebben waardoor er een request time out komt. Een hop kan een ping van een traceroute dus gewoon opzettelijk weigeren en is dus niet indicatief voor packetloss. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er dus geen packetloss is, dat kan nog steeds heel goed mogelijk zijn) 


De eerder gedane meervoudige ping naar nu.nl geeft wél packetloss aan, aangezien die soms wel, soms niet aankomt en dus duidelijk is dat het ip van nu.nl dus niet alle pings blockt, en dus altijd zou moeten antwoorden.

Kortom, packetloss check je met de ping command, normaal gesproken niet met een tracert.
Dus ik zou adviseren om bijvoorbeeld ‘ping -n 50 1.1.1.1’ te doen in plaats van tracerts om voor packetloss te testen.
 

Reputatie 7
Badge +9

@erikwarrink zou je de tip van @Shilka toevallig nog kunnen delen?

@erikwarrink zou je de trace route van @Shilka toevallig nog kunnen delen?

@Tommie zie hieronder. Nu heb ik in 1 van mn eerste berichten ook al een ping command gedeeld met dezelfde resultaten. Het zou fijn zijn als er nu echt even naar gekeken wordt.

ping -n 50 8.8.8.8
ping -n 50 1.1.1.1

Beide hebben packet loss :(

Reputatie 7
Badge +9

Thanks @erikwarrink! Ik heb alle informatie doorgezet naar een collega van mij. Hij kan iets dieper in het netwerk zoeken of we iets kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik zal je op de hoogte houden zodra ik antwoord terug heb. Hopelijk kunnen we hier snel achterkomen!

Thanks @erikwarrink! Ik heb alle informatie doorgezet naar een collega van mij. Hij kan iets dieper in het netwerk zoeken of we iets kunnen vinden wat dit veroorzaakt. Ik zal je op de hoogte houden zodra ik antwoord terug heb. Hopelijk kunnen we hier snel achterkomen!

Hi @Tommie is er al iets meer bekend over het probleem dat ik ondervind? Ik wil namelijk graag weer mn eigen router gebruiken omdat ik nu belangrijke functies mis. Ik heb geprobeerd mn iPhone als hotspot voor de PlayStation te gebruiken, maar dat resulteert in een te hoge ping voor online shooters. 

Daarnaast hebben we nu meer dan een week onacceptabel internet. Ik kan er niet mee doen waar ik het voor aangeschaft heb. 

Graag wil ik ook afspreken dat als dit probleem niet binnen een maand opgelost wordt, ik zonder kosten mijn abonnement bij T-Mobile stop kan zetten en naar een andere provider over kan stappen.

Laten we uiteraard hopen dat dat niet nodig is maar ik ben een beetje huiverig dat het probleem snel gevonden gaat worden.

Ik hoor graag van je! Alvast bedankt. 

Erik

Reageer