Beantwoord

PFsense Firewall - MAC Release nodig?


Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds kort klant bij t-mobile en probeer mijn eigen firewall aan te sluiten maar krijg geen WAN ip adres. (Ik gebruik een Pfsense firewall)

Ik lees op het forum dat er een MAC release nodig is. Hiervoor heb ik nu al 4 keer gebeld met de klantenservice, drie keer was er een storing in het systeem waardoor mijn verzoek niet uitgevoerd kon worden en ik belde zojuist nogmaals en daar werd mij verteld dat het 9 werkdagen duurt voordat de backoffice mijn verzoek kan uitvoeren..

Ik hoop ten zeerste dat er een snellere manier is om dit voor elkaar te krijgen? is er iemand die mij kan helpen?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door robberty2020 3 July 2020, 15:55

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Je hebt neem ik aan wel een BiDi SFP in je Netgate geplaatst met een single fiber vanuit de FTU?

 

ALTQ trafic shaping heeft bij mijn weten geen invloed op het verkrijgen van een IP vanuit de TMT DHCP pool.

 

@pfsensehomefiber

Je hebt neem ik aan wel een BiDi SFP in je Netgate geplaatst met een single fiber vanuit de FTU?

 

Ja, in de ix0 poort, op de ix1 zit een DAC kabel voor LAN en gaat naar een unifi 24 PoE switch wat allemaal goed werkt.

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Als je vanuit de media converter met een UTP kabel naar je Netgate gaat, krijgt de Netgate dan wel een WAN IP toegewezen? Dus een UTP intrerface gebruiken als WAN, puur om te kijken of er dan wel een IP uit de pool komt.

@pfsensehomefiber

Als je vanuit de media converter met een UTP kabel naar je Netgate gaat, krijgt de Netgate dan wel een WAN IP toegewezen? Dus een UTP intrerface gebruiken als WAN, puur om te kijken of er dan wel een IP uit de pool komt.

Nee, de media converter werkt wel in een unifi USG combinatie ((geeft WAN ip aan unifi controller).  De draytek modem met draytek SFP+ module geeft wel een ip aan Pfsense

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Ik zie dat de Netgate je SFP als een 1000Base-SX ziet i.p.v. een 1000Base-BX voor BiDi.

 

Ook even naar de specs gekeken van de Netgate 7100, maar ze geven daarin aan dat er alleen support is voor LX en SX.

Nu is natuurlijk de vraag, ziet hij dan toch een BiDi (BX) als een SX door de aangesloten singel core?

REF: Gigabit Ethernet Wiki

 

@pfsensehomefiber

Ik zie dat de Netgate je SFP als een 1000Base-SX ziet i.p.v. een 1000Base-BX voor BiDi.

 

Ook even naar de specs gekeken van de Netgate 7100, maar ze geven daarin aan dat er alleen support is voor LX en SX.

Nu is natuurlijk de vraag, ziet hij dan toch een BiDi (BX) als een SX door de aangesloten singel core?

 

Scherp opgemerkt dank je, dat zou het probleem kunnen zijn dat er geen support is voor BX. Is dan https://shop.netgate.com/products/7100-dual-port-10gbe-fiber-sfp-installation-kit cq gebruikte 10Gb NIC een optie of zie ik dat verkeerd?

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber

Je gaf aan iets van 6 verschillende SFP’s te hebben liggen, die zijn ook allemaal BiDi met de juiste golflengte?

Denk dat het toch gaat om dat het niet compatible is, zeker gezien de spect met alleen een vermelding van LX/SX.

Deze gevonden op FS.COM, waarbij de SFP zelf een BX (BiDi) is, maar zich laat zien aan het OS als een LX? Dan zou het voor de Netgate dus niet uit moeten maken, want dan ziet hij dus een LX.

Dan zou je media readout dus 1000Base-LX moeten laten zien .. denk ik.

Er staan niet veel specs bij die kit, maar de OS is natuurlijk degene wat bepaald of hij er mee om kan gaan in de vorm van drivers. Denk dat de drivers voor het correct aansturen van een BiDi niet aanwezig zijn .. maar dat is giswerk.

 

EDIT: Op het Netgate forum vond ik ook iemand die met een soortgelijk probleem zit / zat.

https://forum.netgate.com/topic/162890/fs-com-bidi-sfp

Ik heb deze gebruikt (intel firmware)en zijn alle uit te lezen en active , geven echter ip 0.0.0.0

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

De bovenste zou het eigenlijk moeten doen, gezien de golflengtes.

De andere 2 vallen af, omdat die niet de correcte golflengte hebben die TMT gebruikt.

Ben toch bang dat de Netgate 7100 geen goede ondersteuning heeft voor een BiDi SFP.

Maar las ik nu goed dat je ook een Draytek SFP BiDi module hebt en dat die het wel doet in de Netgate? Of zit die in een Draytek modem en dat die dan een LAN IP uitdeelt aan de Netgate?

@pfsensehomefiber

 

Maar las ik nu goed dat je ook een Draytek SFP BiDi module hebt en dat die het wel doet in de Netgate? Of zit die in een Draytek modem en dat die dan een LAN IP uitdeelt aan de Netgate?

Ja, Draytek modem en een een LAN IP uitgedeeld aan de Netgate. De Draytek SFP werkt niet in de Netgate. De Ubiquiti mediaconverter en een D-lock 10G media converter geven ook geen IP.

Dit kwam als antwoord van het netgate forum “ It’s quite common for BX trancievers to register as SX or LX trancievers, because from a OS standpoint it is still a full duplex capable tranciever.

Is een https://shop.netgate.com/products/7100-dual-port-10gbe-fiber-sfp-installation-kit cq gebruikte 10Gb NIC een optie of zie ik dat verkeerd? ivm hetzelfde driver probleem?

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, zou kunnen zijn dat die Intel kaart wel een juiste interface kan opbouwen.  Het zou kunnen zijn dat de firmware op die losse NIC wel overweg kan met een BiDi interface … maar dat is een gokje.

 

MAC spoofen van TB modemheeft ook niet geholpen

@pfsensehomefiber

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, zou kunnen zijn dat die Intel kaart wel een juiste interface kan opbouwen.  Het zou kunnen zijn dat de firmware op die losse NIC wel overweg kan met een BiDi interface … maar dat is een gokje.

 

Weer een stapje verder, De media converter was een 10G en hierop kreeg ik geen enkel ip adres. Zelf met 1G en 10G modules alsmede in pfsense op 1G. Nu de TP mc220L 1G geprobeerd en hierop wel ip op alle 1G modules zie afbeelding hier onder. Dit zou dus kunnen betekenen dat TM niet overweg kan met 10G (zelfs met mediaselect op 1G in Pfsense). Dan blijft nog de vraag waarom de  ix poorten op de Netgate 7100 geen data doorlaten bij 1G modules? Zou ik dan een 1G NIC moeten installeren in de 7100? Ik wil namelijk de fiber zonder MC rechtstreeks in de 7100.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

SFP snelheden liggen vast, dus een 1G connectie communiceert alleen maar met een 1G SFP. Een 10G connectie communiceert alleen maar met een 10G SFP.

Je moet een SFP niet verwarren met een normale ethernet connectie op een switch, die wel doen aan auto-negotiate om de max snelheid tussen de poorten te bepalen .. dit werkt niet zo bij een ASIC SFP module.

Of het aan TM ligt dat het niet werkt, gezien je opzet met de TP MC. Blijf toch meer naar de OS op de Netgate en de daarbij behorende drivers om overweg te kunnen met een BiDi SFP.

Heb je de vraag al eens neergelegd binnen de Netgate community, neem aan dat je niet de eerste bent die tegen dit probleem aanloopt.

SFP snelheden liggen vast, dus een 1G connectie communiceert alleen maar met een 1G SFP. Een 10G connectie communiceert alleen maar met een 10G SFP.

Je moet een SFP niet verwarren met een normale ethernet connectie op een switch, die wel doen aan auto-negotiate om de max snelheid tussen de poorten te bepalen .. dit werkt niet zo bij een ASIC SFP module.

Of het aan TM ligt dat het niet werkt, gezien je opzet met de TP MC. Blijf toch meer naar de OS op de Netgate en de daarbij behorende drivers om overweg te kunnen met een BiDi SFP.

Heb je de vraag al eens neergelegd binnen de Netgate community, neem aan dat je niet de eerste bent die tegen dit probleem aanloopt.

Kan er bij een 10G NIC wel een 1G SFP in?

Vraag neergelegd binnen Netgate forum https://forum.netgate.com/topic/166122/7100-to-use-bx-modules/12

Reputatie 7
Badge +3

 

Kan er bij een 10G NIC wel een 1G SFP in?

Vraag neergelegd binnen Netgate forum https://forum.netgate.com/topic/166122/7100-to-use-bx-modules/12

http://www.fiber-optic-components.com/can-10gb-switch-port-link-gigabit-switch-port.html

Can 10Gb Switch Port Link to Gigabit Switch Port?

Reageer