Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 4936 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

165 reacties

Reputatie 2

Vanavond tijdens gamen weer 3 disconnects zonder de volledige verbinding kwijt te raken.

Ik weet niet of ik dit onderzoek wil afwachten, hier betaal niet voor.

Het lever alleen maar pure irritatie op.

Hoi, ik las dat ik me in dit forum moest melden.

Ik ben eergisteren overgestapt van een oud Odido abonnement (100mb) naar een nieuw glasvezel abonnement en ik heb ook gelijk problemen met ping spikes naar de 500+ ms om de +_ minuut. 

Ik heb wat testen gedraaid met WinMTR en ik zie dat er 40-80% packet loss is op knooppunt 10.226.4.6. Ik weet niet of jullie hier verder wat mee kunnen, maar het probleem lijkt ergens op een knooppunt van jullie te liggen.

 

Reputatie 3

same here, ik zie ook 80% packet loss op 10.226.4.6 Dat is in iedergeval niet goed.

Is er hier iemand met deze problemen die een andere router heeft geprobeerd? Ik wil dit proberen als laatste poging voordat ik overstap naar een andere provider. 

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

Reputatie 2

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Als het dan wel werkt… 😅

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij toen na de post nog pingspikes gehad? Of zijn ze daadwerkelijk helemaal weg?

Reputatie 2

Hi all, complimenten voor het grondige uitzoekwerk van de starters van het topic en het werk wat iedereen er aan heeft. Moderators incluis.

Ik sluit me er volledig bij aan. Vorige week alles vervangen door een monteur die enkel kon bevestigen dat de problemen reëel zijn en hij ook geen oplossing kon bieden, naast het vervangen van de hardware. Inmiddels weer terug op de oude irritaties van maar liefst 100% package loss (via 2 bekabelde XBOX-en). MS Teams meetings knallen er telkens uit, films kijken via streaming is pure ellende en ga zo maar door.

 

De monteur wist overigens ook te vertellen dat er nieuwe modems aankomen (Z75?) en mogelijke firmware-updates.

Ik hou me aanbevolen voor “optimale” modeminstellingen (EasyMesh, leasetijden, Static-IP's etc.)

Goed weekend alvast gewenst!

JJ

 

Wat ik hier gelezen he word de T-75 alleen toegewezen aan mensen met het hoogste abonnemen (10gb?).

Als het dan wel werkt… 😅

Ja, maar ergens anders hebben ze al gereageerd die niet uit te sturen. Zullen ze te duur vinden.

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

moet je eerst niet je router bij odido registreren als je gebruik wil maken van een eigen router?

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

moet je eerst niet je router bij odido registreren als je gebruik wil maken van een eigen router?

@Tommie van Odido weet jij hier iets meer over? Zo ver ik heb gelezen hoeft dit toch niet? Alleen de router instellen op vlan 300 en dan zou die het moeten doen?

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

moet je eerst niet je router bij odido registreren als je gebruik wil maken van een eigen router?

@Tommie van Odido weet jij hier iets meer over? Zo ver ik heb gelezen hoeft dit toch niet? Alleen de router instellen op vlan 300 en dan zou die het moeten doen?

Bovenstaand klopt

Reputatie 2

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

moet je eerst niet je router bij odido registreren als je gebruik wil maken van een eigen router?

@Tommie van Odido weet jij hier iets meer over? Zo ver ik heb gelezen hoeft dit toch niet? Alleen de router instellen op vlan 300 en dan zou die het moeten doen?

Bovenstaand klopt

Staat het bij jou zo in de instellingen van je asus router? Dan zou het zo ver ik heb gelezen moeten werken.

Reputatie 3

dhcp voor het wan interface aanstaan? 

Ik heb die Zyxel T-56 router nu vervangen met een Asus RT-AX57 en waar ik eerst elke minuut minstens twee 500+ ms spikes kreeg, heb ik nu al een halfuur stabiel internet zonder enige spikes. 

Lijkt mij dus dat de fout ergens bij jullie Zyxel router moet liggen. 

Heb jij nu nog altijd geen ping spikes? Mocht dat zo zijn ga ik vanavond toch mijn aus AX6000 aansluiten ipv de zyxel.

Ik had alleen mijn Asus aangesloten maar krijg steeds wel netwerk maar geen internet. 

Heb wel de Vlan 300 ingesteld binnen m’n router.

 

Reputatie 1

Ik kan ook bevestigen dat sinds wissel van T-56 naar eigen router, dat de pingspikes weg zijn. Sterker nog.. als ik de T-56 router op LAN IP ping, met of zonder WAN kabel, zie ik alsnog deze ping spikes langskomen. Het probleem zit dus echt in die router zelf. Ik denk dat er weinig structureel mis is op het Odido netwerk hierin.

Pings van tussenliggende switches analyseren heeft m.i. weinig zin. Dat zullen meestal wel layer-3 switches zijn waarbij alle verkeer afhandeling in hardware gebeurd. Dat in tegenstelling tot veel thuisrouters die deel van afhandeling in software nog moeten doen (vandaar ook de ping spikes door firmware problemen).

Het IP wat je ziet van zo’n L3 switch kan slechts een management interface o.i.d. zijn die relatief traag werkt, maar waar je niets mee van doen hebt. Er komt geen productie verkeer langs. Een tweede hint is dat gedurende de route, de ping tijden ongelijkmatig oplopen.. dat suggereert mij dat je iets anders meet.

Nu ben ik geen netwerk engineer, dus ik kan er naast zitten.. maar dit is wat ik gezien heb nadat ik voor mijn werk een custom ethernet switch moest ontwerpen (elektronica design).

Voor wat betreft VLAN300 instellen zie ik dat pfSense dat heel anders doet. Ik krijg in pfSense dan namelijk een tweede (virtuele) netwerk interface waar VLAN300 verkeer op/af komt. De WAN poort is nog steeds actief met een 192.168.10.x (static) IP voor de ONT zonder VLAN. Op de virtuele interface kan ik dan een virtuele gateway aanmaken die als DHCP client een IP van Odido krijgt. Daarna moet ik de routing wijzigen naar die virtuele gateway zodat al mijn internet verkeer via die virtuele gateway gaat (ipv van de fysieke WAN poort, want die heeft geen VLAN tag).

 

Reputatie 1

Goedemorgen,

Aangezien mijn vermoeden nog steeds is dat de T56 de oorzaak is van het probleem ben ik deze ochtend toch nog maar weer wat dingen gaan testen. Via het programma pingplotter, 3 tests uitgevoerd naar 1.1.1.1 , de world of tanks server en de iracing server. 

 

Hierna heb ik de Netgear R7000 router, die wij in de woonkamer hebben hangen, maar van de muur geschroefd en in de meterkast geïnstalleerd in plaats van de T56. Factory reset gedaan en de router ingesteld op VLAN 300.

 

Nu durf ik toch wel met zekerheid te zeggen dat de T56 van Odido de veroorzaker is van de ping spikes. Lijkt me toch duidelijk genoeg. En nee, het was niet de Netgear R7000 die storing veroorzaakt op de T56 omdat ik de eerste 2 maanden van mijn Odido abonnement deze nog aan de Ziggo modem had hangen. Zou je mij een t54 of t75 willen toesturen om te testen? @Tommie van Odido 

Ik zal dit weekend wat gaan gamen via de Netgear router om te zien of alle haperingen/freezes/disconnects weg blijven. Gezien de testresultaten weet ik het antwoord eigenlijk al, maar ik zal mijn bevindingen hier weer delen.

 

Reputatie 3

 

Voor wat betreft VLAN300 instellen zie ik dat pfSense dat heel anders doet. Ik krijg in pfSense dan namelijk een tweede (virtuele) netwerk interface waar VLAN300 verkeer op/af komt. De WAN poort is nog steeds actief met een 192.168.10.x (static) IP voor de ONT zonder VLAN. Op de virtuele interface kan ik dan een virtuele gateway aanmaken die als DHCP client een IP van Odido krijgt. Daarna moet ik de routing wijzigen naar die virtuele gateway zodat al mijn internet verkeer via die virtuele gateway gaat (ipv van de fysieke WAN poort, want die heeft geen VLAN tag).

 

dat geeft de burger moed.

Als je VLAN 300 instelt, gaat TV kijken dan ook goed via de TV Box als die op de eigen router zit? Of moet je nog iets meer doen?

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Reputatie 1

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Ik lees dat het bij sommige mensen helpt om je eigen modem/router te gebruiken. Ik heb nog een netgear nighthawk x6 liggen. Weet iemand of dit een goede router is? En kan ik deze gebruiken ipv die van Odido?

Ja die kan je gebruiken in plaats van de Odido router. Ik gebruik nu het kleine broertje van jou router, de R7000 en de X6 is een R8000.

Ik weet niet of de interface hetzelfde is maar waarschijnlijk kan je deze handleiding volgen → 

 

Bedankt! Ik heb geen flauw idee wat ik moet doen maar ik ga het gewoon proberen, hopelijk ben ik dan van die vervelende ping spikes af. 

 

 

Ik heb deze how-to gevolgd en de Odido router weggehaald en de netgear er voor in de plaats gezet en al een paar uur geen enkele disconnect, packet loss of jitter symbooltjes in beeld gehad tijdens het gamen dus het probleem lijkt voor mij opgelost. Lijkt toch dat de router van Odido het probleem is.

Reageer