Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 4920 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

165 reacties

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

Reputatie 2

@pockeyhock @Tommie van Odido kijken jullie mee :-).

Ik heb de zyxel voor mijn netgear R8000 nighthawk x6 verwisseld en heb nu al een half uur lang geen latency spikes.

Ook even een 1.1.1.1 ping test gedaan en dit is het resultaat. 
Ja deze netgear heeft geen wifi 6 en is wat minder snel dan de zyxel maar ik kan nu dus normaal gamen.
Ik denk dus dat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat ze Zyxel t-56 een fout heeft in de firmware/hardware waardoor wij last krijgen van de random latency spikes. 
Hebben jullie hier al een antwoord op gevonden?

 

 

Reputatie 1

I believe it’s safe to say that Odido needs to have a look what their custom firmware package for this  Zyxel EX5601 (which is the base for the T-56) is doing. It doesn’t appear that Odido is willing to give the console login for this device to we can have a look. So I hope they will do a deep dive and speak to whom ever created this customization of the Zyxel firmware, and correct whatever bug they introduced. 

I don't think they will unlock the T56. A quick firmware update with the problem fixed would be nice, though.

After 4 months of ‘helpdesk misery’, frustation and an unplayable connection, i'm glad to see that the connection is good with an old Netgear router installed. I don't want this as a permanent solution, but for now i can at least enjoy online gaming again.

 

 @Chapeaubas92 hier gaat het na 1,5 dag testen met een R7000 ook nog steeds goed.

 

 

Reputatie 2

@Tommie van Odido @Teresa van Odido Kan er een uitgebreide interne onderzoek worden gestart door de technische dienst naar waarom ded  de T-56 zo spiket? Het lijkt dus echt wel aan de T-56 te liggen. Zie topic. Ik ga me eens is ook verdiepen in welke router ik moet halen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Reputatie 3

@Tommie van Odido  ik ben wel benieuwd of jullie kunnen naspelen wat hier op de community als oplossing blijkbaar werkt. Even de zyxel vervangen door een andere router en blijkbaar is het opgelost. Om dat na te spelen moet niet heel veel tijd kosten en daarmee kun je dan weer data verzamelen voor een oplossing.

Reputatie 2

Hey @pockeyhock, ik ben op dit moment zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen voor een grondig onderzoek. Hopelijk kunnen we hier dan eindelijk een klap op geven! 

Neem je dan ook gelijk alles mee met de mensen waaronder mijzelf die hun eigen router nu hebben geplaatst ipv de t-56 en GEEN last meer hebben van de latency spikes? We zitten al maaaaaanden te wachten op een fix, en nu is er zo iets simpels (lees : een andere router plaatsen) wat het hele probleem oplost.

Op synology kan best veel, je zou eens moeten kijken of daar ook iets van een performance app op beschikbaar is. Als ik even snel zoek, dan kun je Grafana ook op Synology draaien.

Gevonden en gelukt om te installeren. Dank! Nu nog op zoek naar het betreffende dashboard dat jij ook gebruikt.

Reputatie 2

@Tommie van Odido Hi Tommie.

Was even benieuwd of er iets van nieuwe info is. Ik zie nog altijd een groeiend aantal meldingen betreft het package/jitter issue. Een monteur langs sturen is in ieder geval een oplossing daar ik meerdere meldingen zie waarbij de monteur concludeert dat het niet aan de thuis situatie ligt.

Voor mij is op 29 januari een zaak aangemaakt waarbij binnen 3 werkdagen een reactie zou komen. 

Inmiddels zit ik, en waarschijnlijk de anderen hier, op werkdag 6 zonder reactie.

 

Snap dat het wellicht moeilijk op te lossen is, maar mijn geduld raakt wel op. Buiten het feit dat gamen moeizaam is (lees lag spikes, package loss en disconnects) kan ik ook niet fatsoenlijk tv kijken.

Het is alsof ik naar een illegale stream kijk met flitsende zwarte balken langs de zijkanten van mijn beeld, slechte kwaliteit (router krijgt geen fatsoenlijke snelheid over WiFi naar TV over een afstand van nog geen 5 meter) en haperingen in beeld en geluid.

Wil jullie echt de tijd gunnen het een en ander op te lossen maar ik raak het vertrouwen hier wel in kwijt.

 

Eerlijk gezegd neig ik naar opzegging van het contract, ik neem aan dat dit kostenloos kan?

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Dit is gewoon een fritzbox, bij instellen gewoon WAN gekozen en de zyxel eruit gehaald dan werkte het gewoon.

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Denk dat ik mijn oude router er eens op ga zetten, want ik word gek ;-)

Reputatie 2

Ook bij mij lijken de problemen weg na een eigen router aanschaf. 1000 pings met een 21ms max, wat ook opmerkelijk is is dat de ping zelf ook omlaag is gegaan, vooral in games. Bij de zyxel was het elke 50 pings wel raak dat ik een spike kreeg maar een 1000 zonder is toch echt wel duidelijk.

Doe je niets anders dan de Zyxel eraf, andere router erop en de VLAN onder UPNP op 300 zetten?

Ik had namelijk wel netwerk maar geen internet. Heel vreemd.

Zyxel eraf halen, andere router (welke vlan300 ondersteunt) aansluiten.
Laptop/computer aan de router hangen, inloggen op de router, vlan 300 instellen en voila je hebt internet.

Dit heb ik zo gedaan bij mijn netgear.

Reputatie 2

Ga het vanavond eens proberen. Had het van het weekend gedaan, had wel netwerk verbinding maar mijn router kwam ik niet in met de standaard link om in te loggen.

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.

Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.

Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.

Reputatie 2

Je moet eens met ethernet kabel achter die nieuwe router en dan ipconfig intypen in cmd en dan die default gateway ip pakken om in te kunnen loggen op de router. Of bedoel je dat je wel op die pagina kwam maar het inloggen lukte niet?

Normaliter ga je naar asusrouter.com and dan kom je er vanzelf. Maar hij werkte nu niet, terwijl ik wel netwerk verbinding had, Wellicht even met nerwerkkabel proberen inderdaad.

Ben wat aan het vogelen geweest met een normale wifi verbinding en een 5G omdat mijn tv de router niet zichtbaar had.

Toch wel fijn zo’n provider waar je zelf aan de slag moet.

Je moet ten alle tijden een netwerkkabel hebben aangesloten hebben op je router welke je vervangt voor je zyxel wil je die instellen met vlan 300 :-). Heb je geen netwerkkabel aangesloten en probeer je via wifi binnen te komen dan zul je niks zien.
Ik had dat namelijk ook dat ik niet in mijn router kon, maar dat lag dus aan het feit dat ik geen netwerkkabel in de laptop had zitten die met mijn router was verbonden.

 

Zodra je de vlan 300 heb ingesteld op je andere router kan je dus weer via wifi je router benaderen.

Reputatie 1

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Reputatie 2

😂Interessant weer

Reputatie 2

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet… 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?

Reputatie 2

Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?

En hoe zit het met de rest van ons? Ik heb nu al bijna 2 weken geen terugkoppeling meer gehad nadat er een “melding” was gemaakt. Uberhaupt de binnen 3 werkdagen ontvang je een reactie is niet gelukt.

 

Reputatie 1

Hey @Den2, ik heb zojuist gekeken en zie dat de netwerkbeheerder werkzaamheden verricht heeft in de wijkcentrale. Zij geven aan dat het opgelost zou moeten zijn. Gebeurt het nog steeds bij één enkele hop van een hoge ms of vaker?

 

Hallo @Tommie van Odido , het zijn nog steeds meerdere spikes in een tijdsbestek van 10minuten. Precies zoals het voorheen ook was. 

 

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er niks gedaan word met de bevindingen van klanten hier op t forum. Iedereen die dit probleem ervaart en een ander merk router plaatst, heeft geen last meer van ping spikes. Zo heb ik zelf een Netgear R7000 geprobeerd ipv de T56 en ook hier zijn de spikes dan verleden tijd. Ik heb dit eerder al gepost inclusief screenshots van de testresultaten. Dus aanpassingen in de wijkcentrale hadden niet gehoeven. Dit had de technische afdeling van Odido ook kunnen zien als ze hier eens mee zouden kijken naar onze testresultaten/bevindingen.

Ik heb al meerdere keren gevraagd om eens een T54 of T75 te testen ipv de T56 maar dit word elke keer genegeerd. Dit is misschien geen echte oplossing en eerder een workaround maar ja als het werkt, werkt het. 

Wat gaat er nu gebeuren om dit probleem te fixen?
 

Reputatie 1

 Ik lees net in een ander topic dat @Sven-Odido bezig is met het testen van een mogelijke fix. Hopelijk geeft het snel een oplossing want net als bij andere zit ook ik al maanden met een instabiele internetverbinding.

 

Reageer