Pingspikes boven de 500ms, waardoor online gamen niet te doen is

  • 19 November 2023
  • 165 reacties
  • 4936 Bekeken

Sinds dat ik overgestapt ben naar t-mobile (nu Odido) heb ik last van ping spikes van vaak boven de 500ms. Hiervoor zat ik bij Tweak, en was dit probleem helemaal niet. Het enige wat veranderd is is de provider, en de modem die ik vanuit t-mobile/odido gekregen heb.

Ik merk vooral tijdens het gamen dat andere zien dat ik internet problemen heb, wat het bijvoorbeeld lastig maakt om online te racen.

Maximum 575ms ping uit 100

 

Ik zou graag dit probleem opgelost willen hebben, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hi @d.klokgieter, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Heb je deze ping gedaan met een wifi verbinding of bedraad? Zou je voor mij een powerflip kunnen uitvoeren en wat speedtesten? Dan kan ik het voor je onderzoeken! Alvast bedankt.

 

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

165 reacties

Reputatie 7
Badge +4

 Ik lees net in een ander topic dat @Sven-Odido bezig is met het testen van een mogelijke fix. Hopelijk geeft het snel een oplossing want net als bij andere zit ook ik al maanden met een instabiele internetverbinding.

 

Goed nieuws op de valreep van de dag! We hebben zojuist een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken 🙂. We zijn enorm benieuwd naar jullie ervaringen gedurende het weekend!

Reputatie 1

De eerste testresultaten zijn hoopgevend. Ben benieuwd hoe het gamen dit weekend gaat verlopen.

 @Sven-Odido @Tommie van Odido 

Reputatie 1

Zijn er al andere gebruikers die de T56 weer hebben aangesloten en getest? Wat zijn jullie bevindingen? Hier ging het vrijdagavond goed. Zaterdag merkte ik weer haperingen en heb pingplotter  een paar keer aangezet.

 

Vandaag ook weer hetzelfde als gister.

De frequentie lijkt wel te zijn afgenomen in vergelijking met voorheen.

 

Vanmiddag komt er een nieuwe Netgear router, ben van plan om die eens een aantal dagen te testen.

Reputatie 2

Ik heb zelf geen spikes meer gehad, dat is al 3 dagen zo. Gamen gaat soepeloos, ping tests van 1000 pings komen max uit op 15ms.. Raarr dat jij wel nog er last van hebt.

Normaal was het in 200 pings wel minimaal 4x raak en dan naar 500 ms.

Ik krijg net de volgende mail binnen.

 

Dus snel de t56 weer aangesloten om te zien of het het ook daadwerkelijk gefixt is. Maar helaas, geen verschil, de lag spikes zijn er nog. Er is dus helemaal niks opgelost.

 

En nu? @Tommie van Odido @Teresa van Odido 

Ze zijn wel grappig… ik ga pas de zyxel weer aansluiten als ik 10 andere voor mij heb gezien die zeggen alles werkt weer. En dan nog even babbelen met odido zelf voor compensatie aangezien ik dus vanaf oktober 2023 geen goed gebruik heb kunnen maken van het internet… 

Ach, ik heb al op pagina 4 gezegd dat die T-56 crap is en dat willen ze blijkbaar niet lezen. Zelf heb ik deze nu in de kast gegooid en terug gezet naar fabrieksinstellingen en maak gebruik van mijn Netgear Orbi en ben sinds dien probleemloos aan het gamen.

@Teresa van Odido  en @Tommie van Odido hebben daar helemaal niet meer op gereageerd terwijl ik ook flinke kosten en frustratie heb opgelopen omdat ik sinds aug 23 tegen problemen aanliep met zowel internet als met TV. (waarschijnlijk omdat ik niet zo aardig was maar wat verwacht je als je al zo lang tegen een muur aanloopt van afschuiven e.d.)

Ik vind dat dit soort dingen helemaal niet op een forum uitgevochten moet worden (want zo voelt het bij mij in ieder geval) maar dat mensen met voldoende kennis in dienst van Odido zelf opgelost zou moeten worden.

Maar als je internet problemen ondervind komt Guidion als externe partij die ingehuurd is door Odido voor het netwerk maar ook deze partij gebruikt weer ZZP-ers om mensen de nieuwe aansluitingen te doen.

Het is dus een wirwar van schakels waar je doorheen moet en iedereen wijst naar elkaar en er komt dus heel moeilijk een oplossing.

Dat is nu de werkwijze van Odido in mijn ogen. Als ik van te voren had geweten dat Odido Mobiel en Odido Internet/TV blijkbaar gescheiden zijn van elkaar dan was ik niet overgestapt van KPN internet/TV naar Odido Internet/TV want met mijn mobiele abonnement heb ik nog nooit een lang probleem ondervonden zoals ik nu met internet/TV wel ondervind.

 

Dus ik hoop dat Odido zelf contact opneemt voor eventuele compensatie maar ik verwacht er niet te veel meer van.

Reputatie 3

Afgelopen 4 uur aan 1 stuk door (nog steeds) dramatisch. @Tommie van Odido 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @emilimeters, we hebben de nieuwe firmware (B10) naar het modem gepushed voor de zekerheid. Zou je onze test willen uitvoeren met alleen het Zyxel modem aangesloten, dus ONT → Zyxel → PC/Laptop bedraad?

Ook ben ik benieuwd naar de resultaten als je alleen je Unifi hebt aangesloten, dus → ONT → Unifi → PC/Laptop bedraad. Ik zie dat het voornamelijk om 12:00 en 00:00 gebeurd, Unifi modems hebben een ingebouwde speedtest die elke 12 uur de lijn vol trekt, die kan ook voor de problemen zorgen. Kan je controleren of deze uit staat?

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test.
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort 
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
      • Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres

 

 

Reputatie 3

@Tommie van Odido Aha, ik had net al een hick-up en zie nu dat er inderdaad een nieuwe firmware versie staat. Mijn Unifi doet geen speedtest, maar wel mijn OpenHab domotica systeem (elke 30min).

Ik zal even kijken of ik vanavond de zyxel ertussenuit kan halen. Dit is het redelijk stabiele beeld sinds 10 uur (toen was internet even weg):
 

 

Reputatie 3

mtr geeft toch nog wel wat drop op de bekende 10.226.4.6:

 

 

Reputatie 7
Badge +4

mtr geeft toch nog wel wat drop op de bekende 10.226.4.6:
 

 

Packet loss op een tussen liggende hop is geen probleem, zodra het maar niet gebeurd op de eind bestemming. 

De tussenliggende hops zijn routers onderweg, deze zijn bedoeld om het verkeer te routeren naar de eind bestemming. Dit gebeurd op een ander deel van de hardware dan bijvoorbeeld reageren op ICMP van de mtr. 

Reageren op ICMP gebeurd in de control plane van de router, waar internet verkeer verwerken/forwarden gebeurd op de data plane. De control plane heeft een hele lage prio, de meeste recourse gaan naar de data plane om al het internet verkeer te verwerken, hierdoor kan het zijn dat je packet loss ziet naar de router zelf maar dat is geen probleem. 

Vergelijk het met dat iemand niet antwoord op je mail, maar het wel doorstuurd naar de volgende persoon. 

Reputatie 2

Is de nieuwe firmware naar iedereen gepushed of moet je hiervoor op een lijst terecht komen?

Anders zou ik die graag ontvangen om te zien op Jitter en Package loss is opgelost binnen online gaming omgevingen.

Reputatie 3

@Tommie van Odido Ik ben er nog niet van af……

Zowel DNS connect als HTTPS als PIng laten zien dat er nog geregeld 500ms repsonstijden zijn. Komend weekend ga ik de zyxel ertussen uit halen, kijken of dat verschil maakt.

 

Ik heb hetzelfde probleem >.<! Ik ben laatst overgestapt van DSL naar glasvezel omdat ik veel problemen had met DSL sinds een paar weken..

Nu exact hetzelfde als alle anderen hier:

Constant packet loss in MW3

In World of Warcraft zie ik telkens iedereen moonwalken voor 10 seconden vervolgens zie ik alles gebeuren wat in de afgelopen 10 seconden gebeurt maar dan in 1 seconden wat resulteert in een death.. Ik zit zelf op cutting edge Mythic raiding maar kan dit dus niet meer doen. Even simpel gezegd ben ik Healer, als ik doodben gaat vrij waarschijnlijk de hele groep van 20 dood.

Ik zal nog een reboot proberen.. maar gezien een flink aantal mensen dat er een router tussen gezet heeft en het daarmee opgelost is zou je toch als Odido eens achter je oren moet krabben of het niet aan Zyxel ligt… 

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

Reputatie 2

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.

V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108

Is dit de firmware die je moet hebben?

 

V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0130 moet je hebben, voor wat het waard is bij mij zijn de spikes compleet weg na de update en heb de router die ik gehaald had ook teruggestuurd. Je moet even @Tommie van Odido vragen of hij de update naar je kan pushen.

Top dankjewel! ik heb mijn nieuwe klantnummer toegevoegd aan mijn account :) Als @Tommie van Odido tijd heeft dan hoor ik het wel :) Online is er niks te vinden mbt dat firmware nummer in ieder geval! 

Reputatie 3

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

Hi @Jason1990, ik heb je op de lijst gezet! De nieuwe firmware zal spoedig geupgraded worden.

 

Ah kijk aan @emilimeters, dat ziet er een stuk beter uit!  

Wat is spoedig? XD ik heb de firmware nog niet na een reset in ieder geval

Reputatie 3

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Reputatie 1

@Tommie van Odido nadat bij mij de nieuwe firmware geen verbetering gaf, de Zyxel ertussenuit gehaald. Tot op heden geen spike meer gezien. De gemiddelde ping tijd is van 8 naar 7ms gegaan, dus ruim 10% sneller.

en nog duurzamer, ook 😉

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved.

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

Reputatie 3

Did it improve or did you take out the zyxel again? 

the other way around, I took out the Zyxel and it improved 

Okay so new firmware still hasn’t fixed it the issue then. 

not in my situation, but at others it did improve. So start with trying the new firmware. 

Reputatie 1

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

Reputatie 2

 

Well new firmware (if that does even help the issue) won’t impact the odd flip flop I see in a traceroute between my packets taking different routes within 200 packets. Which causes sporadic latency spikes. 
I am hardwired all the way to the ONT with 10Gbps networking (my ONT also gives a 10Gbps ethernet). So my equipment will add 0.2ms latency in the worst case. 

To be fair im not sure if it was the firmware for me, since @Sven-Odido said he made some changes to my router manually to test before they published the fix in the firmware, maybe they forgot to add the changes to the live firmware? 

Reageer