Beantwoord

poort openen


Ik heb net t mobile en na het aansluiten werkt mijn internet niet meer voor mijn omvormer. Ik heb op deze omvormer gewoon een lan verbinding en die zet steeds geen verbinding. De omvormer is de SolarEdge SE3680H. Heb contact gehad met Feenstra elektra en die zeggen dat t mobile een poort moet openen. Bellen met de klantenservice help niets en kom geen stap verder. Weet iemand hoe ik de poort of poorten kan openen zodat ik weer verbinding heb met mijn omvormer. 

icon

Beste antwoord door eric 17 April 2023, 21:20

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Dat is onzin. De Solaredge zet een uitgaande verbinding op naar het systeem van de leverancier.  Het openen van een poort is alleen nodig als je een extern apparaat verbinding moet opzetten naar een apparaat binnen jouw huis. Dat is niet hoe dit soort Solar edge systemen werken. 

Ik zou eens kijken of de wifi van het t-mobile product wel bij de Solaredge ontvangen worden.

Hoi Eric.

Mijn SolarEdge is via een lan verbinding en mij app via de app. De app werk heb alleen geen gegevens wat die doet. Als ik wil koppelen met mijn foon op de SolarEdge dan maakt die contant en zegt dan. Heb even een tijdelijke verbinding nodig. Die zoekt die dan en dan krijg ik meteen de melding van lan verbinding niet aangesloten. Heb ook al meerdere poorten gebruikt en zelfs nieuwe kabel maar dat is allemaal goed. Hoop dat je weet wat het kan zijn voor mij. Bij de t mobile zeggen ze dat ze het probleem kennen alleen dat ze niet weten hoe dat moet opgelost. Word radeloos hiervan omdat ik al uren aan de telefoon hang. Hoor graag of jij of iemand de oplossing weet.

Groetjes.

Robin.

Reputatie 7
Badge +14

Nou, laten we dan Feenstra hun zin geven. Welke poort moet er dan worden opengezet naar de Solaredge. Er zijn voldoende topics om een portforwarding te maken.

Reputatie 7
Badge +5

@RobinBroer 

Omdat je van aanbieder bent veranderd is ook je Internet IP adres gewijzigd.

Het lijkt me het simpelst om de app op je telefoon te verwijderen. telefoon uit en weer aan zetten en de app opnieuw installeren alsof het een nieuwe installatie betreft.

Of bekijk deze youtube.

En op het KPN forum staat een gelijkwaardig topic.
Knip uit dat topic.

  1. Kan je de omvormer eens via een switch op de V12 aansluiten.

    Werkt dat wel?

    Ja met een switch die de snelheid automatisch identificeert en kan managen want een GB switch pakt Solaredge niet die moet terug worden gebracht tor 100 MB.

Oke ik zal dit vanavond gaan proberen bedankt.

 

Hoi Eric.

Er zit op nieuwe modems een veiligheid op sommige poorten. Dit is zeggen ze om zwaren apparatuur te beschermen. Vandaar schijnt dat de omvormer ermee uit scheid. Welke poorten dit zijn weet ik niet en op een you tube filmpje hier zie ik ook dat er iets open gezet moet worden. Als die beveiligde poorten open staan moet de omvormer weer werken. Ik hoop dat iemand bij t mobile dit nu oppakt en open zet. In het filmpje zeg hij ook dat het bij kpn ook gebeurt en zo gedaan is. 

Groet.

Robin.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi Eric.

Er zit op nieuwe modems een veiligheid op sommige poorten. Dit is zeggen ze om zwaren apparatuur te beschermen. Vandaar schijnt dat de omvormer ermee uit scheid. Welke poorten dit zijn weet ik niet en op een you tube filmpje hier zie ik ook dat er iets open gezet moet worden. Als die beveiligde poorten open staan moet de omvormer weer werken. Ik hoop dat iemand bij t mobile dit nu oppakt en open zet. In het filmpje zeg hij ook dat het bij kpn ook gebeurt en zo gedaan is. 

Groet.

Robin.

Heeft niets van doen met Tmobiel. Poorten openzetten op de router, indien benodigd, zijn een actie welke volledig bij de gebruiker van de aansluiting ligt.

Volg o.a. de link van @eric om te zien hoe je dat zelf moet bewerkstelligen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi Eric.

Er zit op nieuwe modems een veiligheid op sommige poorten. Dit is zeggen ze om zwaren apparatuur te beschermen. Vandaar schijnt dat de omvormer ermee uit scheid. Welke poorten dit zijn weet ik niet en op een you tube filmpje hier zie ik ook dat er iets open gezet moet worden. Als die beveiligde poorten open staan moet de omvormer weer werken. Ik hoop dat iemand bij t mobile dit nu oppakt en open zet. In het filmpje zeg hij ook dat het bij kpn ook gebeurt en zo gedaan is. 

Groet.

Robin.

 

Als er geen poortnummers genoemd worden, hoe weet je dan welke poorten geforward moeten worden? Echt, heel raar… Stuur eens een link van dat filmpje

Hoi Eric hier op staat wat ik jou vertelde. Ik zelfs geen geen omvormer met scherm. Over die poort verteld die aan het eind.

Heb de app opnieuw geïnstalleerd en het werk nog steeds niet. Hopelijk komt er iemand die een oplossing heeft. Groet

Robin.

Reputatie 7
Badge +3

@RobinBroer, denk dat @eric al een beetje de voorzet heeft gegeven.

Als de Solaredge zich gedraagt als een ‘client’ , is het niet nodig om een poort open te zetten.

Maar als de Solaredge zich gedraagt als een ‘server’, dan is het dus wel nodig.

De vraag is nu, wat is de Solaredge, een ‘client’ of een ‘server’?

En als ik onderstaande video mag geloven … is de Solaredge een ‘CLIENT’

Ten overvloede, poorten openzetten brengt risico’s met zich mee, dus weet wat je doet. Voordat je het weet, ondermijn je de veiligheid van je hele netwerk en de daarop aangesloten devices .. bijv. je kostbare NAS met al je data!

Hoi Pieter,

Ik heb het filmpje bekeken en zie dat ze hier met wifi werken. Ik heb een bedraad systeem met mijn omvormer. Ik zal wel informeren of ik zonder lan met mijn systeem erop kan weer. Kan ook informeren bij zonnemark die dit liet zien. Bedankt voor de informatie.

Groet.

Robin..

Reputatie 7
Badge +5

En hier een youtube van SolarEdge

@RobinBroer

Het probleem zit hem waarschijnlijk in de omvormer.

De SolarEdge zelf.

Waarschijnlijk is het probleem opgelost door de hele omvormer uit te schakelen door de werk schakelaar uit te schakelen.

(Indien aanwezig) Of de groep in de meterkast van de omvormer uit schakelen.

Dit gedurende 10 seconden.

Omdat het uitgeschakeld wordt en weer ingeschakeld wordt zal deze een nieuw ip adres krijgen van de dhcp server van het T-mobile router.

En zal het weer werken.

 

Oke dank je wel dat zal ik dan straks gaan proberen te doen en hopen dat het dan weer werkt.

Groet,

Robin.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij zit @peter-keetfm op het juiste spoor.

Net dit gevonden , https://www.partsxp.com/blog-solaredge-lan-troubleshooting .

Hier lees je i.d.d. ook hoe je een netwerk reset kunt uitvoeren, zoals @peter-keetfm ook uitlegt.

Heb de stroom eraf  gehad en alles weer opgestart. Tot me spijt doet die het nog steeds niet. Hoop dat er een oplossing komt. 

Heb de stroom eraf  gehad en alles weer opgestart. Tot me spijt doet die het nog steeds niet. Hoop dat er een oplossing komt. 

Ik ken die omvormer niet en heb zelf ook geen zonnepanelen.

Maar zie deze link misschien kun je hier wat mee.

https://geaskb.nl/solaredge-reset/#reset

Reputatie 7
Badge +5

Volgens mij zit @peter-keetfm op het juiste spoor.

Net dit gevonden , https://www.partsxp.com/blog-solaredge-lan-troubleshooting .

Hier lees je i.d.d. ook hoe je een netwerk reset kunt uitvoeren, zoals @peter-keetfm ook uitlegt.

Op het einde van die blog staat dat het 24 tot 48 uur kan duren voor de Solaredge server weer zijn gegevens gaat delen.

Ik heb gelezen dat je misschien een extra poort moet openen voor mijn omvormer. Weet iemand of dit misschien de oplossing is en of mijn omvormer dan weer werkt. Zo ja. Hoe moet ik dat dan doen. Of doet t mobile dit op afstand 

Robin.

Ik heb gelezen dat je misschien een extra poort moet openen voor mijn omvormer. Weet iemand of dit misschien de oplossing is en of mijn omvormer dan weer werkt. Zo ja. Hoe moet ik dat dan doen. Of doet t mobile dit op afstand 

Robin.

Net even contact gehad met een kennis die een SolarEdge omvormer heeft.

Hij heeft geen poorten open hoeven te zetten.

 

 

Oke dank je wel Peter. Dan zoeken we verder zodat alles het weer doet. Dinsdag 9.00 uur de de nieuwe modem geplaats en op precies die tijd stopte de omvormer er ook mee. Moet dus wel iets zijn met de nieuwe aansluiting van t mobile.

Groet.

Robin.

@RobinBroer 

Het klinkt misschien raar maar misschien helpt een switch er tussen.

Ik lees ook dat de SolarEdge problemen heeft met de ethernet poort in combinatie met sommige routers) 

Je kunt eerst proberen de lan poort op eco mode te zetten (100mbit) indien mogelijk.

Ik weet niet of dit mogelijk is met het T-mobile router. 

Ik zelf gebruik een Fritzbox dat is dan wel mogelijk.

Anders een simpele switch er tussen en kijken of de data weer binnen komt. 

 

Gaan morgen ermee aan de gang. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +5

Oke dank je wel Peter. Dan zoeken we verder zodat alles het weer doet. Dinsdag 9.00 uur de de nieuwe modem geplaats en op precies die tijd stopte de omvormer er ook mee. Moet dus wel iets zijn met de nieuwe aansluiting van t mobile.

Groet.

Robin.

Zoals eerder uitgelegd, op het moment dat de aansluiting van Tmobiel actief wordt verandert het Internet IP adres maar ook het interne netwerk IP adres. Het IP van de SolarEdge wijzigt of zou gewijzigd moeten worden.

Ook dat de Netwerk aansluiting van de SolarEdge misschien niet lekker overweg kan met sommige routers was al eerder aangegeven alsook dat het tussenvoegen van een extra netwerk switch een oplossing kan zijn.

Van 1 ding kun je in ieder geval zeker zijn. De Solar installatie levert gewoon stroom ondanks dat jij er geen zicht op hebt.

Heb je geen kennis in je kring die wat meer begrijpt van netwerk gerelateerde uitdagingen?
Anders Feenstra als leverancier? verzoeken en betalen om het op te lossen.

Reputatie 7
Badge +3

@RobinBroer 

Kan het zijn dat er een ‘white-list’ op de server van SolarEdge zit, zeker gezien dat je dus nu met een ander IP / MAC adres aan komt op de server.

Kijk eens bij SolarEdge waar je inlogt, of daar iets staat of iets is waar je een soort van ‘opnieuw aanmelden’ o.i.d.  staat om je nieuwe modem IP / MAC te herkennen.

Reageer