Beantwoord

portforward EX5601-T1

  • 1 December 2023
  • 14 reacties
  • 1001 Bekeken

na ongeveer 4 uur op community te zitten heb ik nog geen oplossing gevonden.

 

 ivm knx installatie wil ik van buiten af via poort 444  de knx module bereiken die zit op 192.168.2.250

 

ik heb echt all alle settings veranderd poorten gelijk gehouden  maar niks gooit de poort 444 open ook poort 3671 is niet open 

Bij KPN ging dit altijd zonder engie moeite.

 

zelfs de poort 443  staat op closed als je de check doet op mijn ip.   dat is toch raar

ik zit op glasvezel

 

 

 

we hebben wel bij instaleren modem 

Lan aangepast 

zoals hieronder

 

 

icon

Beste antwoord door williamturner 1 December 2023, 15:42

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@williamturner 

Zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset zodat de LAN waarden weer op default staan en dan het portforwarden opnieuw proberen met dit stappenplan?

als ik de lan aanpas werken naar origineel heb ik andere apparaten die niet meer werken in huis. die heben vast ip adres.

maar zal het eens proberen.

 

@williamturner

Zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset zodat de LAN waarden weer op default staan en dan het portforwarden opnieuw proberen met dit stappenplan?

 dat stappen plan had ik al ten trere doorlopen en nu naar factory reset , wat ook al vaker gescherevn werd niet gelukt. geen enkele poort open . 

Moet toegeven dat bij lezen alle berichten op het platform er nog maar weinig met een werkende oplossing kwamen. 

 

Aaanpassing van Lan zou ook niet uit moeten maken toch?

 

Reputatie 7
Badge +15

@williamturner

Het apparaat waarvoor je een poort wilt openzetten is ook bekabeld aangesloten op de Zyxel router?

@williamturner

Het apparaat waarvoor je een poort wilt openzetten is ook bekabeld aangesloten op de Zyxel router?

zeker, het heeft ook allemaal gewerkt totdat we de tmobile modem gingen plaatsen.

 

het maakt niet uit wat ik probeer in portfoward , geen 1 poort naar welk ip adres gaat open. denk meer dat het een setting is inde modem?

zelfs dmz zet niks open. das toch apart?

Reputatie 7
Badge +5

De poort doorschakelen naar de poort van de KNX server, dus niet naar de poort 80 of weet je zeker dat dit de poort is? Geen 8080 b.v.

Moet ook poort 3671 van buitenaf bereikt worden geldt hetzelfde startpoort / vertaalpoort verhaal

En alleen UDP of TCP als protocol proberen

Mijn Zyxel staat op 192.168.178.1

De poort doorschakelen naar de poort van de KNX server, dus niet naar de poort 80 of weet je zeker dat dit de poort is? Geen 8080 b.v.

Moet ook poort 3671 van buitenaf bereikt worden geldt hetzelfde startpoort / vertaalpoort verhaal

En alleen UDP of TCP als protocol proberen

Mijn Zyxel staat op 192.168.178.1

OMG

 

het is gelukt na 8 uur.

het enige wat ik nu niet zeker weet wat de verandering gebacht heeft.

Ik deed 3 dingen te gelijk. 

2 had ik al vaker geprobeerd en de laatste kwam ik tegen in de een topic warvan ik dacht dat maakt toch niet uit.

de LAN IP van KPN modem stond hiervoor op 192.168.2.254

Dus heb ik heb de lan ip van T56 modem modem veranderd naar 192.168.2.254 . en verrek  poort 444 ging open 

 

 

 

wat betreft poort 3671 die laat ik dicht

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@williamturner 

vreemd netwerk gedrag van de KNX module dat hij zich “fixed” op het oude gatewayadres. 
Is dit ergens als vast ingesteld?

(verder geen KNX kennis, ben van HomeAssistant met zigbee en andere protocollen)

Reputatie 7
Badge +3

Uiteindelijk was dus de issue .. het subnet overduidelijk.

Denk dat er wel meerdere ‘overstappers’ zijn die tegen dit probleem aanlopen, ze komen uit subnet X en de nieuwe provider heeft subnet Y. Alles ‘fixed’ devices zitten in subnet X, maar nu met de nieuwe provider met subnet Y werkt het niet meer.

Daarom is het ook vaak belangrijk om je netwerk en IP settings goed in kaart te brengen, of in ieder geval weten hoe ‘fixed’ devices staan ingesteld.

 

Uiteindelijk was dus de issue .. het subnet overduidelijk.

Denk dat er wel meerdere ‘overstappers’ zijn die tegen dit probleem aanlopen, ze komen uit subnet X en de nieuwe provider heeft subnet Y. Alles ‘fixed’ devices zitten in subnet X, maar nu met de nieuwe provider met subnet Y werkt het niet meer.

Daarom is het ook vaak belangrijk om je netwerk en IP settings goed in kaart te brengen, of in ieder geval weten hoe ‘fixed’ devices staan ingesteld.

 

ja en nee,  

het subnet was wel goed maar de gateway maakt het verschil om poort open te zetten. 

kennelijk kan je op gateway 1 geen poorten openzeten?

ik ben geen expert maar het zou niet uit moeten maken of de Lan ip nu 192.168.2.1 is of 192.168.2.254

kan iemand dat bevestigen ?

 

 

 

 

@williamturner

vreemd netwerk gedrag van de KNX module dat hij zich “fixed” op het oude gatewayadres. 
Is dit ergens als vast ingesteld?

(verder geen KNX kennis, ben van HomeAssistant met zigbee en andere protocollen)

niet echt vreemd toch, is gewoon een fixed ip adres 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt wel degelijk uit waarop de ‘default gateway’ op is ingesteld, het is eigenlijk de ‘voordeur’ om naar buiten te komen.

 

Ter verduidelijking hier een YT over wat een ‘default gateway’ precies is.

 

Reputatie 7
Badge +5

Uiteindelijk was dus de issue .. het subnet overduidelijk.

Denk dat er wel meerdere ‘overstappers’ zijn die tegen dit probleem aanlopen, ze komen uit subnet X en de nieuwe provider heeft subnet Y. Alles ‘fixed’ devices zitten in subnet X, maar nu met de nieuwe provider met subnet Y werkt het niet meer.

Daarom is het ook vaak belangrijk om je netwerk en IP settings goed in kaart te brengen, of in ieder geval weten hoe ‘fixed’ devices staan ingesteld.

 

ja en nee,  

het subnet was wel goed maar de gateway maakt het verschil om poort open te zetten. 

kennelijk kan je op gateway 1 geen poorten openzeten?

ik ben geen expert maar het zou niet uit moeten maken of de Lan ip nu 192.168.2.1 is of 192.168.2.254

kan iemand dat bevestigen ?

 

Bij een juiste configuratie zal een LAN subnet van 192.168.1.x , 192.168.2.x of nog anders niets uitmaken. Als er echter vaste IP adressen toegekend zijn maakt dit wel uit.

Bepaalde apparaten kunnen dan dan in het 1 netwerk staan en anderen in het 2 of wat voor subnet nummering er toegepast is.

@williamturner

vreemd netwerk gedrag van de KNX module dat hij zich “fixed” op het oude gateway-adres. 
Is dit ergens als vast ingesteld?

 

niet echt vreemd toch, is gewoon een fixed ip adres 

 

En daar kan het juist fout gaan als niet alleen het apparaat een vast IP adres heeft maar in datzelfde apparaat de verwijzing naar de Gateway is vastgezet. Als dan de gateway adressen verschillend zijn blijft het apparaat na de verhuizing zoeken op het verkeerde adres ...

 

ok. Laten we voorop stellen dat het opgelost is. dat is belangrijkste.

 

Maar ik ben toch echt leer gierig  mijn vraag is denk ik nog niet beantwoord.

 

de oude kpn modem had default gateway 192.168.2.254

er zijn een paar apparaten met fixed(static) ip 192.168.2. xxx de rest is dynamisch.

Nu kwam de nieuwe modem odido. standaard default gateway setting 192.168.1.1

Dus moesten we de modem even aanpassen om de apparaten met fixed ip adres weer in in het juiste netwerk zien te krijgen en werd de gezet op 192.168.2.1 (in een range van 2-255)

alles werkte prima intern ook de knx. 

Echter moest van buitenaf  met poort 444 de poort een fixed ip adres 192.168.2.250 benaderd worden 

De poorten bleven dicht van buitenaf

Enkel toen ik de MODEM (default gateway) laatste 3 nummers(HOST NUMMER) van 1 naar 254 zette lukte het. 

Dus standard gateway aanpaste van 192.168.2.1 naar 192.168.2.254

in de knx module zet je alleen een ip adress vast, geen verwijzing naar een default gateway nummer.

 

ik heb aardig wat port forwarden gedaan in afgelopen 15 jaar .Naast mij nog vele andere met problemen, ik denk dat default gateway192.168.2.1 geen poort open zetten toe laat oid.

 

Afijn lang verhaal. alles wert nu naar behoren nu ik de std gateway waarde van KPN heb overgenomen….;-)

 

dank allemaal

Reageer