Beantwoord

Problemen Glasvezel aansluiting - Meterkast buiten

  • 3 November 2022
  • 1 reactie
  • 236 Bekeken

Ik ben onlangs verhuisd, en op het nieuwe adres is glasvezel aanwezig. Echter heeft dit tot nu toe eigenlijk alleen maar voor problemen gezorgd.

De glasvezel aansluiting komt binnen in de meterkast in de galerij buiten. In deze meterkast is tevens geen stopcontact aanwezig. Er is vorige week een monteur langs geweest die het modem zou installeren, maar is na het zien van de situatie weer vertrokken. Sindsdien heb ik uren aan de telefoon gehangen met T Mobile en KPN maar kom eigenlijk niet verder.

T Mobile geeft aan dat ze vinden dat KPN de aansluiting “verkeerd” heeft gemaakt. Als ik met KPN spreek zeggen ze echter dat dit niet het geval is, en dat als er iets moet gebeuren dit sowieso via T Mobile moet worden aangestuurd.

De opties die mij tot nu toe zijn voorgelegd zijn als volgt;

-De aansluiting naar binnen laten verplaatsen. Hiervoor is veel gedoe nodig en begrijp dat hier ook een prijskaartje van 600 euro aan hangt. Niet ideaal. KPN geeft ook aan hier niet veel voor te zien.

-En stopcontact in the meterkast (laten) plaatsen. Dan kan de modem worden aangesloten, maar dan is er eigenlijk nog niet veel bereikt, aangezien het internet dan nog naar binnen moet.

-Een kabel van de meterkast naar binnen (laten) trekken. Dit lijkt mij de meest aantrekkelijke en minst destructieve optie. Enkel weet ik niet wat de mogelijkheden zijn qua dit. Ik ben geen expert maar ik weet niet of er nog vrije leidingen vanuit de meterkast zijn. Ook weet ik niet of er direct een glasvezel kabel getrokken kan worden, of dat de modem alsnog in meterkast moet komen (met een stopcontact dus) en dan een UTP kabel trekken naar binnen voor de router.

 

Ik wacht nu op bericht om nog een monteur langs te laten komen, maar het voelt een beetje moedeloos. Zijn er mensen met ervaring op dit gebied over hoe ik dit in goede banen kan leiden. Het gaat nu richting 2 weken zonder internet, wat ivm thuis werken heel erg vervelend is.

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 3 November 2022, 17:40

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Hallo IvanPeer,

Dat zijn lastige situaties inderdaad.

Er moet wel een stopcontact in de meterkast aangelegd worden. De media converter / ont (waar de glasvezel op aangesloten wordt) heeft stroom nodig. Vervolgens zou er een netwerkkabel naar binnen getrokken moeten worden. Ik weet niet of de kpn analoge telefoonlijn ook buiten ik de meterkast binnenkomt? Anders zou je de telefoonkabel die naar binnen loopt kunnen vervangen door een netwerkkabel. (Of de coax-kabel van de kabelprovider) De modem kan je dan binnen aansluiten op die netwerkkabel.

Of eventueel via een loze leiding als die er zit. Zit dit er allemaal niet dan zou je een gat door de achterwand naar binnen moeten boren (indien mogelijk) en dan verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Kan dit ook niet dan zou je de modem toch buiten moeten installeren en met powerline adapters je signaal naar binnen brengen, maar dit is niet ideaal.

Mvg. Marcel

Reageer