Beantwoord

router functie uitschakelen draytek vigor 2132

  • 30 December 2020
  • 5 reacties
  • 504 Bekeken

Beste community, 

 

Via t-mobile heb ik een draytek met daarachter een netgear Orbi die mijn hele netwerk beheert. Nu ben ik bezig met het installeren van vpn op mijn orbi router maar dat werkt niet. Mijn orbi ondersteund OpenVPN en dat wil ik graag gebruiken. Nu wil ik vam mijn draytek modem de router functie uitschakelen zodat ik het alsnog kan gebruiken maar de t-mobile klantenservice kan hem niet uitschakelen. Iemand enig idee hoe ik dit alsnog kan doen of een alternatief voor een (gratis) vpn die ik kan gebruiken om mijn netwerk te benaderen?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 1 January 2021, 14:41

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rahul1121, de routerfunctie kun je uitzetten door in te loggen op het modem en dan de volgende stappen te doorlopen:

EDIT: je kunt de DHCP van de Draytek, in jouw geval (Vigor 2132), uitzetten onder; 

LAN → General Setup, kies hier bij ‘LAN 1’ voor de ‘Details Page’ knop.

 

P.s. →  Op een Draytek modem log je als volgt in:

Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1. terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook). Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord allebei "user" in. Succes met de tips!

Een gezond, gelukkig en geweldig 2021 toegewenst! 

Beste @Jason,

 

Als eerst de beste wensen voor 2021.

 

Als ik de DHCP uitschakel in de draytek vigor 2132 uitschakel dan heb ik helemaal geen internet meer in huis. Zowel via de draytek als via mijn orbi niet meer.

 

Ik vraag me af of de draytek wel de bridgemodus ondersteund.

Reputatie 7
Badge +16

@rahul1121 Je hebt helemaal gelijk pardon, de Draytek 2132 ondersteunt geen bridge modus. 

De optie die dan nog rest is om er zelf een eigen router in de plaats voor te zetten. Die kun je dan gemakkelijk met een converter aan het FTU verbinden. Neem een kijkje in dit topic voor alle info hieromtrent: Draytek vervangen voor eigen modem.

Sorry dat ik je op het verkeerde spoor heb gezet, dat was niet mijn intentie!

Reputatie 7
Badge +3

@Jason en @rahul1121 

Het uitzetten van DHCP is alleen mogelijk als je dan ‘handmatig’ het achterliggende device een IP geeft, wat dus normaal door de DHCP server wordt gedaan. 

Meestal is het ook helemaal niet nodig om de DHCP uit te zetten als er een andere router achter staat, omdat deze in 9 van de 10 gevallen toch vanuit de pool van de eerste router hetzelfde IP krijgt toegedeeld. 

Wat ik deed was gebruik maken van een fixed IP voor de achterliggende router, geloof dat het binnen de Draytek ‘Bind to Mac’ o.i.d. was. Dit heeft toen tijden goed gewerkt zonder ook maar een issue.

Maar een eigen router met VLAN mogelijkheid met een media converter is altijd een betere oplossing.

@Pieter_B dank je wel voor je reactie. 

In het artikel dat Jason noemde wordt aangegeven dat bij het aansluiten van een media converter op een eigen router dat de vaste lijn niet meer bruikbaar is. Ik ga het in ieder geval proberen met bind to mac.

Reageer