Sinds afgelopen week lage downloadsnelheid

  • 12 February 2024
  • 19 reacties
  • 219 Bekeken

Goede avond,

 

Sinds juli 2022 heb ik een 400/400 glasvezel abonnement bij Odido.

Hier ben ik altijd zeer tevreden mee geweest maar sinds afgelopen week lijkt het erop dat, na een update, de download snelheid wordt “afgeknepen”.

 

Afgelopen week is er ’s-nachts een update doorgevoerd en sinds deze update is de downloadsnelheid aanzienlijk lager dan voorheen. Hierdoor is ook het beeld op tv niet continu helder en af en toe schokkerig.

 

De afgelopen dagen heb ik al meermaals de modem/router herstart maar dit biedt ook geen oplossing….

 

Op de volgende websites heb ik speedtests uitgevoerd:

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/  download: 14,3 mbps / upload: 430,8 mbps

https://www.speedtest.net/ download: 11,86 mbps / upload: 346,5 mbps

https://t-mobile.speedtestcustom.com/ download: 413,50 mbps / upload: 432,4 mbps

 

Bij deze resultaten valt het mij op dat enkel met de Odido (T-Mobile) speedtest de resultaten in lijn zijn met het abonnement.

Bij de andere speedtests blijkt dat de downloadsnelheid aanzienlijk lager is…

 

ik heb dan ook het idee dat bij de update door Odido mogelijk een instelling is gewijzigd waardoor internet buiten de ODIDO server wordt afgeknepen?!

 

Graag verneem ik of hier een oplossing voor is

 

Alvast bedankt!

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Leende101, welkom op onze Community! 

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Leende101, welkom op onze Community! 

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Goede avond,

Bedankt voor de snelle reactie.

Voordat ik de tests heb uitgevoerd heb ik de gebruikt laptop bijgewerkt met de laatste Windows updates.

Ook heb ik voor aanvang het modem nogmaals herstart.

Op het moment van testen was enkel de laptop aangesloten op het modem.

1/ Speedtest Odido

2/3 Speedtest Trined / Vlam ICT (ter info). Bij beide tests is download snelheid zoals gemeld extreem lager dan abonnement. En deze lagere snelheid wordt tijdens gebruik ook ervaren bij internet en TV.

4/ Screenshot taakbeheer

5/ Screensheet Ipconfog/all

Abonnementsgegevens:

Adres: 5663 HD

MAC adres modem: 88ACC0C95520

Serienummer modem: S200Y31066719

Hopelijk helpt dit om tot een oplossing te komen!

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Leende101, bedankt voor alle testen. Ik heb besloten om een monteur te laten komen om dit verder te onderzoeken. Je ontvangt hier zodadelijk een bericht over om een afspraak in te plannen met Guidion. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? Thanks! 

Goede avond,

Vanmiddag is een monteur langsgekomen en deze heeft de modem en bijbehorende apparatuur vervangen.

Nadat de apparatuur was vervangen heeft hij Wifi-tests op zijn telefoon uitgevoerd waaruit bleek dat de snelheid van het abonnement (400/400) wel (??) gehaald werd.

Naar aanleiding daarvan hebben wij op eigen telefoons en Ipad ook dezelfde speedtest uitgevoerd. Bij deze speedtest waren de resultaten zoals eerder gemeld:

Download:  < 10 mbps / Upload: 484 mbps

Hier had de monteur geen verklaring voor en hij is zonder aanvullend onderzoek uit te voeren vertrokken!

 

Op advies van de monteur heb ik nog enkele herstarts/resets uitgevoerd maar dit heeft ook niet geholpen.

 

Het vervangen van de apparatuur heeft dus niet geleid tot verbetering en ik denk persoonlijk dat het daar ook niet aan ligt!

In de week van 5 februari j.l. is s-nachts een update uitgevoerd (o.a. tv ontvangers waren s’nachts aangegaan). Hierbij is volgens mij ook een update op de verbinding uitgevoerd waardoor de downloadsnelheid van het abo niet meer wordt gerealiseerd terwijl dat daarvoor wel het geval was.

 

Ik wil jullie dan ook verzoeken na te gaan welke aanpassingen er door de update zijn uitgevoerd en of deze invloed zouden kunnen hebben op de downloadsnelheid.

Indien mogelijk mag van mij de update worden teruggedraaid zodat kan worden vastgesteld of het inderdaad daar aan ligt.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Leende101, bedankt voor de terugkoppeling. Ik zie inderdaad dat de monteur de juiste snelheid behaald. Het gekke is dat je met je eigen apparatuur dit niet behaald. Test je wel op de server die automatisch geselecteerd wordt op speedtest.net? 

Hoi Tommie,

Wij hebben zelf op het moment dat de monteur de test uitvoerde zelf ook de test uitgevoerd en daarbij dezelfde instellingen (server etc) als de monteur gehanteerd.

De test hebben wij zowel via de website als app van Speedtest.net uitgevoerd.

Waarom op onze telefoon/Ipad de snelheid niet werd gehaald en bij de monteur wel kon de monteur dus ook niet verklaren…

Ik weet niet of jij nog ideeën hebt wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn?!

Reputatie 7
Badge +9

Dit gaat puur om je wifi verbinding toch @Leende101? Wat krijg je als je een bekabelde test uitvoert? Is dat goed of ook niet wat het moet zijn? 

Hi Tommie,

Zoals ik in mijn eerste melding al aangaf heeft het betrekking op zowel de vaste verbinding als de wifi.

Zojuist heb ik nogmaals de ONT en modem herstart en een speedtest uitgevoerd waarbij enkel de laptop op het modem was aangesloten:

Zoals je kunt zien zijn de snelheden aanzienlijk lager dan mijn abonnement.

De downloadsnelheid heeft ook effect op tv kijken (af en toe stilstaan of minder scherp beeld).

Ook nu geldt dat wanneer ik de speedtest op https://www.odido.nl/internet/speedtest bedraad uitvoer dat dan wel de snelheid van het abonnement gehaald wordt…..

Ik heb de speedtest via de speedtest-app (bedraad) ook nog eens uitgevoerd waarbij ik beide WIFI-kanalen heb uitgeschakeld maar ook dit leidde niet tot het gewenste resultaat.

Ik heb geen idee wat ik nu nog zou kunnen doen om de snelheid van het abonnement (zoals voorheen) wel weer te kunnen halen……..

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Leende101, is dit gemeten met je eigen apparatuur of met de apparatuur van ons? Ik ontvang namelijk graag de resultaten verbonden met onze apparatuur. Groetjes, Ishana

Goede avond,

Aangezien de problemen nog steeds niet zijn opgelost toch nog maar even een reactie.

Alle tests zijn altijd rechtstreeks op het Zyxel modem uitgevoerd zonder tussenkomst van eigen eigen apparatuur (router/swiitch).

Door de problemen ervaren wij nog steeds een lage downloadsnelheid (ongeveer 10/15 mbps) wat daardoor ook leidt tot verstoring van het TV signaal.

Ik blijf het vreemd vinden dat tot ongeveer een maand geleden alles perfect werkte en nu dus niet meer…

Vanavond heb ik het Zyxel modem opnieuw naar fabrieksinstellingen teruggezet en daarna de Speedtests opnieuw uitgevoerd via een laptop (aangesloten met CAT-7 kabel) en via WIFI. In beide gevallen werd een downloadsnelheid bereikt van circa 10/15 mbps.

Ik ga er inmiddels dan ook vanuit dat er geen oplossing meer zal volgen en zal mijn contract tot medio mei uitzitten zodat ik daarna kan overstappen naar KPN die bij ons in Geldrop ook het glasvezelnetwerk beheert… Hopelijk kunnen wij daarna wel weer fatsoenlijk van alle diensten gebruik maken waar we genoeg voor betalen!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Leende101, de monteur van Guidion heeft met zijn apparatuur de juiste snelheid gemeten. Wel laat hij achter dat jij met jouw apparatuur niet de snelheid behaald, dit zet mij daarom aan het denken. Ik zie dat je een R7500, IGEN Wifi en en NAS aangesloten hebt. Als je dit loskoppelt en een andere pc/laptop bedraad aansluit dan dien je volgens de monteur wel de juiste snelheid te krijgen. Wij zien namelijk verder geen issue's op de lijn.

Hi Tommie!

Zoals in mijn bericht aangegeven, heb ik voorafgaand aan het testen het Zyxel modem gereset naar fabrieksinstellingen.

Op het moment van testen was bedraad enkel de laptop aangesloten en via WIFI enkel een mobiele telefoon en Ipad.Er was op dat moment dus geen verstoring van de eigen router of NAS mogelijk (beiden waren op het moment van testen volledig uitgeschakeld!)

Indien mogelijk zou ik het op prijs stellen dat de ODIDO glasvezel instellingen van mijn account een keer volledig gereset worden…. Ik denk namelijk dat de fout niet bij ons ligt….

Zoals aangegeven leidt de lage downloadsnelheid nu ook tot verstoring van het Tv-signaal.

Wanneer wij echter video van de NAS afspelen geeft dit geen problemen!!.

Ook bij het kopiëren van data van de NAS naar de vaste PC wordt dezelfde snelheid als voorheen behaald.

Derhalve concludeer ik dan ook dat de lage downloadsnelheid niet door het “thuisnetwerk” wordt veroorzaakt….

Reputatie 7
Badge +9

Hoe kan het dan dat de monteur wel de volle snelheid gehaald heeft tijdens het testen @Leende101. Zou je je eigen apparatuur nogmaals willen loskoppelen en de test opnieuw uitvoeren? Dan kan ik het nogmaals voor je doorzetten. 

Bij mij speelt nu exact hetzelfde probleem (ook in Geldrop)…

 

Sinds 2 weken nieuwe Zyxel T56 router en toen zijn de problemen begonnen. Odido test geeft inderdaad de beloofde 400 mb/s upload en download snelheid aan, maar in werkelijkheid is het echte armoede! (haperend TV signaal, geen bestanden kunnen downloaden van externe werk server, speedtest.net geeft ook maar 10 mb/s download aan).

Dus het ligt niet @Leende101, bij mij is exact hetzelfde aan de hand! Ook hier monteur van Guidion geweest voor installatie, maar gaf aan dat alles ok was. Niet dus. 

 

Waar kan het aan liggen Odido @Tommie van Odido @Ishana van Odido?

 

PS: mijn ICT man heeft ook alles nagekeken en komt ook tot 1 conclusie: ligt niet aan netwerk of gebruik achter de router.. Signaal wordt ergens afgeknepen.

Reputatie 7
Badge +5

Goed dat je dit laat weten @gruijtersrob! Ik zou je toch willen vragen om ook de gevraagde gegevens van Tommie (zie gepinde bericht) aan te leveren in dit topic. Voer dus een speedtest uit via deze instructie. Kijkende naar je verbinding zie ik wat haperingen in je wifi netwerk, maar bekabeld zou het in orde moeten zijn. Ook de vezel naar de wijkcentrale ziet er goed uit. Vandaar dat ik ernaar vraag. Alvast ontzettend bedankt!

Goede avond,

Naar aanleiding van het bericht heb ik nogmaals alle apparatuur losgekoppeld en daarna het Zyxel T-50 herstart. Daarna heb ik enkel een laptop bedraad aangesloten en via de speedtest-app de speedtests uitgevoerd.

Zoals zichtbaar, zijn de resultaten zeer wisselend,

Daarna heb ik op een andere laptop en Ipad via Wifi nog speedtests uitgevoerd en hiervan waren de resultaten circa 10 mbps download en 100 mbps upload.

Zojuist heb ik de TV (bekabeld) weer aangezet en hapert het beeld op NL1 al verschillende keren...

Inmiddels ben ik zelf wel op het punt om over te stappen naar KPN dan is het beheer en het netwerk van dezelfde partij….. misschien dat daarmee wel alles is opgelost???

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Leende101, bedankt voor de test. Ik heb je een nieuw modem opgestuurd, de T-56. Zou je dit modem willen testen en met minimaal een Cat5e kabel in de 2,5 Gbit poort een bekabelde speedtest willen uitvoeren? Graag volgens onze instructies met alle nodige screenshots. Hopelijk is het daarmee opgelost!

 

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Hoi Tommie,

Gisteren heb ik het nieuwe Zyxel T-56 modem geïnstalleerd.

Hieronder voeg ik de testresultaten van gisterenmiddag toe:

Wanneer ODIDO-Amsterdam als server wordt gehanteerd is de downloadsnelheid wel conform abonnement maar is de uploadsnelheid aanzienlijk lager.

In de praktijk merk ik echter geen verbetering….

Ook de communicatie met de 2e router (Netgear X4 R7500 geconfigureerd als accespoint) in het netwerk functioneert niet goed waardoor o.a. wifi-signalen (zelfde netwerknaam+wachtwoord als Zyxel modem niet bruikbaar zijn.

Wij hebben dan ook besloten ons aflopend contract bij ODIDO niet te verlengen en wij gaan overstappen naar KPN waar we in het verleden geen problemen hadden.

Ik wil je toch bedanken voor het meedenken etc. maar meer actie van jullie is op dit moment niet meer nodig.

Met vriendelijke groet,

Marcel Mijs

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Leende101, bedankt voor je terugkoppeling.

Ik had gehoopt dat dit het zou oplossen. Ik begrijp je sentiment en beslissing hierin volledig. Ik wil je toch nog veel succes wensen bij je nieuwe provider en geniet van het zonnige weer de komende dagen! 

Reageer