Sneller Internet toch niet mogelijk, dan maar naar andere provider ???

  • 24 January 2021
  • 11 reacties
  • 347 Bekeken

Als sinds 2014 een contract met T-Mobile Thuis (voorheen dus Vodafone) en eigenlijk best tevreden.

Maar nu wilde ik gisteren mijn glasvezel internet abonnement verhogen van Fast naar Premium. Via My TMobile kan ik echter die keuze niet maken, terwijl ik bij het aanvragen van een nieuw abonnement die keuze wel kreeg …. Toch maar even de klantenservice gebeld en na 15 minuten in de wacht een vriendelijke dame die mij kon uitleggen dat ik nog op het 'oude’ glasvezelnet zat wat maar tot 100MB ging. Maar er is een oplossing, namelijk het kosteloos opzeggen van het bestaande contract en een nieuw contract afsluiten. Prima, krijg ik namelijk gelijk nieuwe apparatuur waardoor ik 5GHz Wifi heb …
Ik geef alleen dat ik geen additionele kosten voor installatie wil betalen en dat ik niet lang zonder internet wil zitten ivm thuiswerk en kinderen die online les krijgen. Allemaal geen probleem volgens de dame, gewoon nieuw contract en zodra die is opgeleverd wordt het oude beëindigd. Tot dusver dus prima …

Vervolgens wordt ik doorverbonden om het contract te regelen en moet ik mijn verhaal weer opnieuw doen… minpuntje … ook weet deze andere dame niet of dit allemaal wel kan … ik wordt weer doorverbonden….goedemiddag TMobile, waarmee kan ik u van dienst zijn ? … en weer mijn verhaal …. uiteindelijk na 45 minuten weer bij de klanten service en alles wat initieel is gezegd is geen probleem. ze wil me weer doorverbinden, maar ivm andere verplichtingen moet ik later terugbellen naar 0800-0419. Na dat ik weer thuis was, gelijk gebeld en weer mijn verhaal gedaan.

Owww meneer maar dat kan helemaal niet. U moet eerst opzeggen en dan kunnen we pas u nieuwe aansluiting regelen. U zit dus zeker 3 tot 4 weken zonder internet. Ow, maar dat is mij niet verteld…. het zou geen probleem moeten zijn… Nou meneer, het kan ECHT niet. U moet dan overstappen naar een andere provider en dan na een jaar maar weer terugkomen ….. Het blijkt geen sales afdeling te zijn, maar technische afdeling ….

Pffff, de kans dat ik overstap is nu inderdaad groot… de kans dat ik terugkom zeer klein….

Helaas zitten we in een marktsegment waarbji de alternatieven ook een belabberde dienstverlening aanbieden en zo houden deze grootmachten het gebrek aan goede service dus in stand …
Wie weet komt dit verhaal bij de juiste mensen terecht en wordt er actie ondernomen. Als ik -met +30 jaar evaring in ICT Services- mijn klanten zo zou behandelen, dan hoop ik dat mijn baas mij de laan uit zou sturen met het stempel incompetent.

Waqqas 3 jaar geleden

Hallo @Frusty123 

momenteel zit je op het WBA-netwerk van netbeheerder KPN NetwerkNL. Er is ODF op jouw adres mogelijk, maar daar dien je een nieuw abonnement voor aan te vragen. Je zit zogezegd nog niet op het ODF-netwerk van T-Mobile, maar die optie is zeker een mogelijkheid. 

Indien je van WBA Glasvezel naar ODF Glasvezel wilt overgaan, dien je het huidige abonnement op te zeggen en een nieuwe aanvraag te doen op hetzelfde adres met Internet Premium. Let hierbij wel op de volgende zaken:

 De oplevertijd van ODF kan twee tot zes weken duren, dat is geheel afhankelijk van de paraatheid van de verbinding in de wijk, of er al een FTU hangt (bij jou natuurlijk wel), of er genoeg poorten in de centrale bereikbaar zijn en of het netwerkapparatuur meteen kan worden aangesloten.

 Annuleer eerst het huidige abonnement en wacht tot je een definitieve einddatum ontvangt van ons. Zo kun je het nieuwe abonnement aanvragen met een plandatum. Houd hierbij wel rekening met de tussenperiode. Het kan zijn dat je een aantal weken moet wachten totdat ODF opgeleverd wordt, terwijl WBA al beëindigd is.

 Bij een nieuw abonnement dien je de huidige apparatuur terug te sturen en stuurt T-Mobile alles ‘nieuw’ op. De huidige apparatuur kan niet worden overgezet op een nieuwe lijn als het naar ODF gaat.

 Bij Glasvezel, ook bij ODF, wordt alles geïnstalleerd door een monteur. Dit doet T-Mobile om te voorkomen dat er iets kapot gaat. Als daar iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Frusty123 

momenteel zit je op het WBA-netwerk van netbeheerder KPN NetwerkNL. Er is ODF op jouw adres mogelijk, maar daar dien je een nieuw abonnement voor aan te vragen. Je zit zogezegd nog niet op het ODF-netwerk van T-Mobile, maar die optie is zeker een mogelijkheid. 

Indien je van WBA Glasvezel naar ODF Glasvezel wilt overgaan, dien je het huidige abonnement op te zeggen en een nieuwe aanvraag te doen op hetzelfde adres met Internet Premium. Let hierbij wel op de volgende zaken:

 De oplevertijd van ODF kan twee tot zes weken duren, dat is geheel afhankelijk van de paraatheid van de verbinding in de wijk, of er al een FTU hangt (bij jou natuurlijk wel), of er genoeg poorten in de centrale bereikbaar zijn en of het netwerkapparatuur meteen kan worden aangesloten.

 Annuleer eerst het huidige abonnement en wacht tot je een definitieve einddatum ontvangt van ons. Zo kun je het nieuwe abonnement aanvragen met een plandatum. Houd hierbij wel rekening met de tussenperiode. Het kan zijn dat je een aantal weken moet wachten totdat ODF opgeleverd wordt, terwijl WBA al beëindigd is.

 Bij een nieuw abonnement dien je de huidige apparatuur terug te sturen en stuurt T-Mobile alles ‘nieuw’ op. De huidige apparatuur kan niet worden overgezet op een nieuwe lijn als het naar ODF gaat.

 Bij Glasvezel, ook bij ODF, wordt alles geïnstalleerd door een monteur. Dit doet T-Mobile om te voorkomen dat er iets kapot gaat. Als daar iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's.

KPN biedt maandelijks opzegbare abonnementen aan. Het is een waardeloze oplossing, maar je zou daar een maandje kunnen “overbruggen”. Ik neem aan dat je bij T-Mobile 1000 Mbit/s voor €25 wilt afsluiten? Want dan loont het uiteindelijk financieel in ieder geval, want deze snelheid is op dit moment nergens goedkoper te krijgen.

Hallo @Frusty123 

momenteel zit je op het WBA-netwerk van netbeheerder KPN NetwerkNL. Er is ODF op jouw adres mogelijk, maar daar dien je een nieuw abonnement voor aan te vragen. Je zit zogezegd nog niet op het ODF-netwerk van T-Mobile, maar die optie is zeker een mogelijkheid. 

Indien je van WBA Glasvezel naar ODF Glasvezel wilt overgaan, dien je het huidige abonnement op te zeggen en een nieuwe aanvraag te doen op hetzelfde adres met Internet Premium. Let hierbij wel op de volgende zaken:

 De oplevertijd van ODF kan twee tot zes weken duren, dat is geheel afhankelijk van de paraatheid van de verbinding in de wijk, of er al een FTU hangt (bij jou natuurlijk wel), of er genoeg poorten in de centrale bereikbaar zijn en of het netwerkapparatuur meteen kan worden aangesloten.

 Vraag eerst de nieuwe order aan en wacht tot je een definitieve activatiedatum ontvangt van T-Mobile. Zo kun je het oude abonnement opzeggen met een einddatum en hoef je geen tussenperiode in onzekerheid te wachten!

 Bij een nieuw abonnement dien je de huidige apparatuur terug te sturen en stuurt T-Mobile alles ‘nieuw’ op. De huidige apparatuur kan niet worden overgezet op een nieuwe lijn als het naar ODF gaat.

 Bij Glasvezel, ook bij ODF, wordt alles geïnstalleerd door een monteur. Dit doet T-Mobile om te voorkomen dat er iets kapot gaat. Als daar iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's.

Dat had de klantenservice mij ook verteld @Waqqas en voor mij geen probleem om eerst de nieuwe aan te vragen en dan de oude op te zeggen (immers in deze tijd is geen internet geen optie ….). Dat was ook de stap die ik wilde volgen en waardoor ik naar 0800-0419 belde (Overigens vindt ik het trouwens belachelijk dat een klant die 7 jaar bij TMobile zit alsnog de monteur moet betalen. Uiteindelijk wil ik namelijk bij TMobile blijven met een duurder abonnement en die 37,50 moet dan toch wel kunnen worden 'weggegeven’.)
Echter de grootste frustatie is dat de dame van de 0800-0419 bleef maar volhouden dat er eerst moest worden opgezegd en dat er daarna pas de nieuwe kon worden aangevraagd. Met als gevolg 3 tot 4 weken geen internet. Tijdelijk overstappen naar een andere provider als overbrugging is mijns inziens van de zotte ….

Reputatie 7

Hoi @Frusty123 ,

Het verhaal wat @Waqqas vertelt, klopt als een bus. We merken dat de overgang van een WBA naar ODF verbinding nogal wat complicaties met zich meebrengt en zijn hard bezig dit proces te verbeteren. We hopen in de aankomende maanden een tool te realiseren waardoor de overstap van verbinding sneller en gemakkelijker gaat. Er zit dus zeker wat in de koker. Ook wij willen dat dit makkelijker gaat! 😊

Reputatie 7
Badge +5

@Boris 

En waar is het antwoord op de vraag van @Frusty123 om bij een bestaande klant 37,50 in rekening te brengen door de niet dan wel slecht functionerende (ict) systemen van Tmobile ?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @yalerta en @Frusty123, de installatiekosten zijn normaliter € 75,00 bij Glasvezel. Omdat we hier uit coulance ook zelf een deel voor eigen rekening willen nemen, rekenen we de helft daarvan. De installatie van Glasvezel brengt deze kosten met zich mee omdat een monteur hiervoor betaald dient te worden en met de bijdrage van € 37,50 wordt hiermee een deel daarvan afgerekend. 

Vaak worden de aansluitkosten (activatiekosten) en installatiekosten door elkaar gehaald, dat is volkomen begrijpelijk. Deze twee staan echter los van elkaar. Enerzijds betaal je aansluitkosten bij een nieuw abonnement, dit bedrag (€ 30,00) vergoeden we vaak omdat een klant deze al eens betaald heeft. Omdat wij het niet fair vinden dat de klant volledig opdraait voor die administratieve kosten, hebben wij dit gedeelte op maximaal € 30,00 gezet zodat het betaalbaar blijft. Noem het de administratieve rompslomp die achter de schermen plaatsvindt (opstellen contract, eventuele overname nieuwe provider, lijnaanvraag, inschakelen verbinding etc.).

Hopelijk is het hiermee verduidelijkt en anders zitten we altijd klaar voor meer vragen, stel deze gerust!

Reputatie 7
Badge +5

@Jason 

Goed gesproken namens je werkgever. Maar het is en blijft een bullshit antwoord.

@Frusty123 geeft al op de eerste regel van de topic-start aan dat het bestaande GLASVEZEL abonnement verhoogt mag worden van 100 naar 1000. Prima, maar …. omdat TmT geen eigen aansluiting heeft en deze huurt van een derde partij en het INTERN niet eens is met de kosten die ze voor die verhuur moeten afdragen is er voor de klant een rommeltje van begrippen ontstaan met WBA en ODF waar diezelfde klant ten aanzien van zijn afname helemaal niet in geïnteresseerd is.
Die klant wil alleen zijn bestaande afname aanpassen van 100 naar 1000. PUNT

Dat er dan buiten het WBA en ODF gezeur nog uitgelegd gaat worden of het activatie- en/of installatie-kosten betreffen komt op hetzelfde mierenseksen terecht.

Tmobile laat tot nu toe duidelijk blijken geen klant gericht gedrag aan te kunnen. @Boris merkt in zijn reactie op dat Tmobile zich bewust is van de complicaties bij de overgang van WBA naar ODF en er gaat een TOOL voor ontwikkelt worden? Gereedschap? Ja, zelf nadenken en of beslissen is niet meer van deze tijd.

Een klant die al op een “eigen” Tmobile aansluiting zit en een aanpassing verricht kan dit ZONDER enige kosten in "zijn Tmobile omgeving” aanpassen,

Simpele conclusie: Tmobile kan of wil klanten die, in dit geval al enige jaren, elke maand een stukje hebben bijgedragen om het bedrijf Tmobile in stand te houden geen (kleine financiële) toezegging doen in het aanpassen van een BESTAAND abonnement doordat ze helemaal verstrikt zitten in hun eigen onvolledige en/of slecht werkbare processen.

Advies aan @Frusty123 , even afwachten tot er een TOOL bij Tmobile is ontwikkelt en ze dan in staat zijn om jouw abonnement kosteloos te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +16

Klantgericht denken en meedenken in de creativiteit is juist een aspect dat wij toejuichen en ook zoveel mogelijk trachten toe te passen. Mijn antwoord aangaande de installatiekosten en aansluitkosten is bedoeld om aan te geven waarom elke klant op Glasvezel de helft van de installatiekosten betaalt. Dat deel was inderdaad nog niet beantwoord, vandaar het bericht.

De opmerking van Boris betreffende het ontwikkelen van een optie om, net als bij een verhuizing bijvoorbeeld, de omzetting van het KPN-netwerk naar het T-Mobile-netwerk eenvoudiger te kunnen laten verlopen, is bedoeld om te laten zien dat we juist dit soort problemen willen oplossen en ermee aan de slag gegaan zijn. Grotendeels dankzij de feedback van users op de Community. 

Wij zijn zeer zeker werkzaam voor T-Mobile, maar proberen juist zoveel mogelijk in klantperspectief te denken en sorry als dat niet altijd even goed overkomt. 

Dit allemaal terzijde, is het inderdaad kwalijk dat mensen aan de telefoon, of elders, andere antwoorden krijgen ten aanzien van het hele WBA naar ODF-proces. Er wordt vaak met deze termen gestrooid om uit te leggen wat het verschil is en waarom iets op dit moment nog niet mogelijk is. Maar soms bereiken we hiermee juist het tegenovergestelde en ontstaat er meer verwarring. 

Laat evident zijn dat elke moderator, en wat dat aangaat elke Thuismedewerker, het liefst iedereen naar ODF omzet (waar mogelijk), maar dat dit in de status quo nog niet gerealiseerd kan worden. Ik heb ergens gelezen in een topic van onze huismonteur dat het vaak zo simpel is als: “plug de aansluiting in de centrale in een andere pop, sluit de netwerkapparatuur van T-Mobile aan en klaar is Kees.” → ik hoop dat die tool  er snel komt en wil benadrukken dat wij altijd aan de kant van onze users staan, ook als dat soms niet duidelijk genoeg is - uiteraard wel binnen de mogelijkheden die ons en jullie geboden worden.

Inmiddels 10 maanden verder en lees dat de omzetting van WBA naar ODF nu gemakkelijker moet gaan.

Ik kan inderdaad via My T-Mobile een wijziging aanvragen van Internet Fast naar Internet Premium.

Wil alleen even weten hoe lang internet en TV dan niet beschikbaar is. In tijden van thuiswerken is een werkende Internet noodzakelijk, dus ik kan het mij niet veroorloven om langer dan een halve dag offline te zijn (en eigenlijk is dat al te lang).

Als ik de ervaringen zo lees, dan gaat het nogal eens mis doordat niet de juiste apparatuur geleverd wordt of de monteur niet de juiste spullen bij zich heeft om alles soepel te laten verlopen. Hoe kan ik dat voor zijn ?

Reputatie 7
Badge +4

@Frusty123 Door recente aanpassing zou het nu veel sneller moeten gaan. Je zal dan ongeveer een uur geen gebruik kunnen maken van het internet.

Reputatie 7
Badge +1

In mijn dorp is helaas nog geen 1gb/s beschikbaar mede omdat de uitrol van ODF zoals eerder opgemerkt door T-Mobile meer weg heeft van een stuiterbal m.a.w. er zit geen enkele logica in.

Echter al zou zich binnen afzienbare tijd wel de mogelijkheid voordoen dan zal ik ondanks de aantrekkelijke prijs en snelle verbinding hiervan voorlopig geen gebruik van maken, de reden hier voor is dat er in mijn beleving momenteel TE VEEL fout gaat.

Mijn huidige 100 mb/s WBA glasvezel van T-Mobile thuis werkt perfect in combinatie met oud tv platform en blijf dit gewoon houden.

Reageer