Beantwoord

status Ticket te lage internetsnelheid via glasvezel

  • 10 October 2022
  • 32 reacties
  • 658 Bekeken

Reputatie 2

Vorige week dinsdag heb ik via de telefonische klantenservice een ticket laten aanmaken omdat mijn snelheid niet hoger komt dan 100 Mb/sec. Terwijl ik betaal en volgens de site ben aangesloten op 1000Mb/sec. 

(Via fast.com via wifi 90/95mb/s en bekabeld tussen de 92/98mb/s). 

Hoor graag.

Locatie 2729 Zoetermeer. 

icon

Beste antwoord door Jfruijgrok 26 October 2022, 11:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

32 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jfruijgrok 

Heb je een Zyxel router? Je zou de internetkabel tussen mediaconverter en router eens kunnen vervangen door minimaal een CAT5E internetkabel en indien de router via een muuraansluiting is aangesloten, sluit de router dan eens direct op de mediaconverter aan.

Reputatie 2

Hallo @Jfruijgrok 

Heb je een Zyxel router? Je zou de internetkabel tussen mediaconverter en router eens kunnen vervangen door minimaal een CAT5E internetkabel en indien de router via een muuraansluiting is aangesloten, sluit de router dan eens direct op de mediaconverter aan.

Ik heb er een cat6 kabel tussen zitten. Als ik in de gegevens van de zyxel modem kijk zie ik bij wan ook 100mb staan. De klantenservice zegt dat ik "gewoon" 1000mb/s als abbo heb. 

@Jfruijgrok 

Is die kabel wel goed.?

Als een draad geen contact maakt van de 8 heb je een 100mbit verbinding.

Als 4,5,7 of 8 onderbroken is heb je een 100 mbit verbinding via die kabel.

 

 

 

Als het een zelf gemaakte kabel is kun je het beste volgens de B norm aangesloten worden.

 

Reputatie 2

Als het een zelf gemaakte kabel is kun je het beste volgens de B norm aangesloten worden.

 

Dank voor jullie input, maar heb de kabel tussen glasbox /converter en zyxel modem vervangen voor prefab kabel van t-mobile zelf, en van mn bedrijf. Heb deze al 2 maal uitgewisseld. (Zal zo wel even een foto posten)

De glasconverter en het modem hangen <1m uit elkaar. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jfruijgrok

Ook al eens de Zyxel voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Als het om een snelheidsverhoging gaat dan helpt het meestal om de mediaconverter even van het stroom te halen.

Reputatie 2

 Reset haalt niet uit, het lijkt in de converter te zitten. Wellicht de dipswitch instellingen verkeerd?

Je kunt de dip switches proberen.

Zie ook even dit oud topic.

Zie dit aangehaald uit dat topic.

 

Reputatie 2

Je kunt de dip switches proberen.

Zie ook even dit oud topic.

Zie dit aangehaald uit dat topic.

 

Zojuist geprobeerd, maar met switch 3 en 4 (conform thread die je doorstuurde) met reggeborg fiber geen connectie. Geen communicatie met converter en in standaard auto TP setting maar weer de 100MB/s ik wordt dus ergens geknepen maar weet niet waar. 

Wat voor kleur geeft de speed led lampje aan.?

 

 

Reputatie 2

Groen (100mb) staat nu weer op auto tp en auto fo

Dan denk ik dat je nog gepatcht moet worden in de pop (wijkkast) naar een gbit poort.

Een T-Mobile medewerker moet het hier even  oppakken.

@Lisa of een andere medewerker kan hier op inspringen.

 

 

 

Reputatie 2

Dan denk ik dat je nog gepatcht moet worden in de pop (wijkkast) naar een gbit poort.

Een T-Mobile medewerker moet het hier even  oppakken.

@Lisa of een andere medewerker kan hier op inspringen.

 

 

 

Allen alvast dank voor jullie input 👍

Reputatie 7

Hi @Jfruijgrok, ik ben super blij om te lezen hoe goed jij al te hulp bent geschoten in dit topic! Thanks @Waqqas en @peter-keetfm

Ik wil je hierbij helpen en wil dan ook achterhalen wat er aan de hand is met jouw snelheid. Daarom ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn.
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter.
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je deze screenshots in één keer hier delen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dan klop ik aan bij onze technische dienst, want ik wil dat jij de snelheid behaalt waar je recht op hebt! 🍀

Reputatie 2

Goedemiddag Lisa, dank voor je reactie. 

Wat hetreft de snelheid kan ik kort zijn in de fotos in dit topic heb ik een screenshot gemaakt van de admin pagina van het modem en hierop is te zien dat de Wan verbinding met de media converter op 100mb/s staat dit is ook in overeenstemming met de door mij gehaalde snelheidstesten via fast.com. deze blijven onder de 97mb/s. 

Op de media converter is ook te zien dat het Speed lampje groen is en dat zou volgens bovenstaand euitleg koeten betekenen dat er maar een 100MB/s verbinding tot stand wordt gebracht. 

 

Kort samengevat, bekabeld of wifi is in orde, het knelpunt zit voor of in het modem. 

Dit is dan weer tegenstrijdig groen/oranje.

: Als het lampje 'speed’ oranje brandt, is de verbinding begrensd tot 100 Mbit/s. Is jouw pakketsnelheid 1000 Mbit/s? In dat geval raden wij je aan om de switches om te zetten naar 3 & 4, óf 1 & 6. Let op: als jouw pakketsnelheid 100 Mbit/s of lager is, zal dit geen effect hebben op de snelheid die je ontvangt.

zie dit topic wat is het nou.? @Lisa 

Topic: en onderstaand wat in een ander topic staat.

 

Misschien kan iemand anders die deze mediaconverter gebruikt hier melden welke kleur juist is. (Bij 400 of 1000mbit pakket) 

Ik zelf zit op GPON namelijk.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

1 Gbit AON hier en het lampje brandt oranje. De handleiding klopt dus, het topic niet. Ik begrijp de verwarring wel; bij mijn switches is het precies andersom.

1 Gbit AON hier en het lampje brandt oranje. De handleiding klopt dus, het topic niet. Ik begrijp de verwarring wel; bij mijn switches is het precies andersom.

Bedankt voor de opheldering.

Dan moet het topic aangepast worden.

Om verwarring te voorkomen 

@Cal !

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Jfruijgrok

De screenshot die je deelt is van het modem, deze staat inderdaad op 100Mbit. Het probleem zit tussen het modem en de converter (of een van die twee ofc). 

Waar staan de dipswitches nu op? Je kan 1&6 en 3&4 proberen. Vergeet niet om de converter te herstarten na de wijziging. 

Ook de kabel tussen de converter en modem kan het probleem zijn. Heb je deze al eens vervangen? 

1 Gbit AON hier en het lampje brandt oranje. De handleiding klopt dus, het topic niet. Ik begrijp de verwarring wel; bij mijn switches is het precies andersom.

@TMTV dit betekent dat @Jfruijgrok op een 100mbit poort zit in het pop station (wijkkast).

Lijkt mij dat hier nog gepatcht moet worden naar een gigabit poort.

Ik neem aan dat het lampje groen aangeeft dat de glaslijn 100mbit is. 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@TMTV dit betekent dat @Jfruijgrok op een 100mbit poort zit in het pop station (wijkkast).

Lijkt mij dat hier nog gepatcht moet worden naar een gigabit poort.

Ik neem aan dat het lampje groen aangeeft dat de glaslijn 100mbit is. 

Ik dacht dat er niet meer op 100 Mbit gepatcht werd. Ook abonnementen tot 100 Mbit worden volgens mij tegenwoordig op een gigabit poort aangesloten en dus zou het lampje altijd oranje moeten zijn. Maar zeker weten doe ik het niet. Van een oude aansluiting kan geen sprake zijn, getuige de T-54.

@TMTV 

Geen idee ik ben van AON kpn.

Naar GPON T-Mobile gegaan.

Een Paar jaar geleden van AON eof (100mbit) naar gof (1gbit) gegaan bij kpn.

Geen idee hoe het bij odf gebied werkt.

 

Reputatie 2

Hi @Jfruijgrok

De screenshot die je deelt is van het modem, deze staat inderdaad op 100Mbit. Het probleem zit tussen het modem en de converter (of een van die twee ofc). 

Waar staan de dipswitches nu op? Je kan 1&6 en 3&4 proberen. Vergeet niet om de converter te herstarten na de wijziging. 

Ook de kabel tussen de converter en modem kan het probleem zijn. Heb je deze al eens vervangen? 

Beste tech, alle opties die je noemt zijn al geprobeert of gedaan. Daar kan het in mijn ogen niet aan liggen. 

 

In de stand 3&4 wordt er geen connectie opgebouwd. 

Reputatie 2

@TMTV

Geen idee ik ben van AON kpn.

Naar GPON T-Mobile gegaan.

Een Paar jaar geleden van AON eof (100mbit) naar gof (1gbit) gegaan bij kpn.

Geen idee hoe het bij odf gebied werkt.

 

Beste peter, dit is voor mij onbekend terrein. Ik kan als electrotechnicus een hoop volgen maar van glas is mijn kennis zeer beperkt.