Beantwoord

Switch achter Draytek geeft traag internet door

  • 7 January 2022
  • 5 reacties
  • 231 Bekeken

Ik heb na een verbouwing een switch aangeschaft om in meerdere kamers bedraad te kunnen internetten en een wifi router, camera’s etc. aan te sluiten. De switch lijkt juist verbonden met de de Draytek router, maar ik haal geen snelheid boven 95 mbps als ik een apparaat op de switch aansluit. 

Als ik DHCP uitschakel in de Draytek router raak ik bovenop het snelheidsprobleem van de switch ook het wifi signaal van de Fritz!WLAN repeater kwijt.

Wanneer de laptop rechtstreeks met de Draytek router is aangesloten haal ik veel hogere snelheden.

In de Draytek router zit de Fritz!WLAN repeater aangesloten op poort 1 en de switch op poort 2.

De t-mobile klantenservice vertelde me telefonisch dat zij mij hier niet mee kunnen helpen en dat ik de vraag in de community moet stellen. Bij deze dus: hoe krijg ik mijn gigabit verbinding ook bedraad via de switch?

Switch: TP-LINK TL-SG1016PE

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 8 January 2022, 09:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @vanhalen.vrede 

DHCP kan je beter aan laten staan in de Draytek.

Zit er tussen de Draytek en switch minimaal een CAT5E kabel? Gaat er ook minimaal een CAT5E kabel tussen de switch en het apparaat waarmee je meet en heb je op meerdere apparaten de snelheid gemeten om uit te sluiten of het huidige apparaat niet maar maximaal 100 Mbps aan kan?

@Waqqas dank je voor je reactie. Draytek en switch zijn verbonden met een CAT7 kabel. Van switch naar laptop een CAT5E kabel. Dezelfde laptop krijgt bijk rechtstreeks verbinden met Draytek middels een CAT5E kabel wel een goede snelheid (in het verleden tot 800 mbps) dus daar ligt het niet aan.  

Reputatie 7
Badge +2

Hallo vanhalen.vrede,

Heb je de cat7 kabels doorgemeten met een kabeltester? Als er 1 draadje mist kom je niet hoger als 95 mbps. Test het eens met standaard cat5e kabels i.c.m. de switch.

Als je de kabels hebt uitgesloten dan moet het aan de (instellingen van) de switch liggen. Ik zag dat dit wel een hele uitgebreide switch is voor middelgrote netwerken met veel instelmogelijkheden. Je zou het eens kunnen testen met een eenvoudige gigabit switch (unmanaged)

Mvg. Marcel

Hoi @Marcel MCi , bedankt voor je reactie. Je had gelijk, nadat ik de switch met cat5e kabels testte en dit wel de gewenste snelheid haalde ben ik de connectors van de cat7 kabels nagelopen en heb ik ze vervangen. Dit heeft het probleem opgelost. Hartelijk dank! Nu hopen dat t-mobile haar toezegging nakomt en mijn draytek modem vervangt omdat ik bekabeld vaak bij lange na niet mijn gigabit snelheid haal.  

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @vanhalen.vrede, super dat het met de tips van @Marcel MCi en @Waqqas gewerkt heeft! 👍👍

Ik zal de Draytek voor je omruilen. Houd er wel alsjeblieft rekening mee dat de nieuwe apparatuur, het Zyxel modem en de Media Converter, geïnstalleerd dienen te worden door een gediplomeerd monteur van Guidion. Daarom krijg je straks ook een afspraaktool toegestuurd per sms en e-mail zodat je meteen een installatieafspraak kunt inplannen. 

De Draytek mag straks na de installatie gedeponeerd worden bij een milieustraat of bij het grofvuil, die hoeven we niet langer geretourneerd te hebben.