Beantwoord

Switch op Zyxel T50

  • 27 November 2020
  • 12 reacties
  • 1225 Bekeken

Ik heb van het modem (Zyxel T50) een netwerkkabel lopen naar de woonkamer. Kan ik hier een switch (bijvoorbeeld Netgear GS105E) op aansluiten zodat ik mijn TV en PS4 kan aansluiten zonder extra kabels te trekken? De Zyxel T50 is toch any port any service?

Ron.

icon

Beste antwoord door Waqqas 27 November 2020, 14:24

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Ja, dat zou mogelijk moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +15

Je moet wel nog even de vlans configureren in de managed switch.

Internet vlan 300

IPTV vlan 640

Edit | vlans instellen is volgens onderstaande dus niet nodig maar ik las wel dat je IGMP snooping uit moet zetten 

Reputatie 7
Badge +2

Een managed switch is niet nodig. Het is inderdaad "any port any device". Een SG105E is dus voldoende. (Bijvoorbeeld)

Mvg. Marcel

Ik heb hem gisteravond aangesloten en het werkte nadat ik Multicast - > IMGP Snooping had gedisabled. Daarvoor speelde hij telkens een seconde en bleef dan hangen. Thnx voor het meedenken.

Ron. 

Pas nu een nieuw modem Zyxel T50 gekregen maar bekabelde verbindingen op een switch die eerder normaal werkten, werken nu helemaal niet meer. Ook niet op een andere switch. T-mobile laat het er volledig bij zitten.

 

Een unmanaged switch lijkt dus toch simpelweg niet te kunnen. In de instellingen van Zyxel kan ik niks vinden. Is een managed switch dan de enige oplossing?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ozz12 

Een unmanaged switch niet het prima doen icm de T50, kan je eens alle apparaten aangesloten op de switch verwijderen en één voor één weer aansluiten? Misschien is er een apparaat dat voor een verstoring zorgt.

Dank voor je reactie. Had al geprobeerd van alles op andere poorten aan te sluiten: werkt niet. Ook het verwijderen van alles en in 1-voor-1 aansluiten (ook in verschillende volgorde) doet niets. De switch wordt gewoon totaal genegeerd. Als ik de apparaten rechtstreeks aansluit op de router werken ze gewoon.

Met 2 verschillende switches geprobeerd: tp-link en linksys. 

En het wrange is: met de oude router van T-mobile werkte dit juist wel prima, terwijl die juist veel problemen begon te geven met Wifi.

Reputatie 6
Badge

Dank voor je reactie. Had al geprobeerd van alles op andere poorten aan te sluiten: werkt niet. Ook het verwijderen van alles en in 1-voor-1 aansluiten (ook in verschillende volgorde) doet niets. De switch wordt gewoon totaal genegeerd. Als ik de apparaten rechtstreeks aansluit op de router werken ze gewoon.

Met 2 verschillende switches geprobeerd: tp-link en linksys. 

En het wrange is: met de oude router van T-mobile werkte dit juist wel prima, terwijl die juist veel problemen begon te geven met Wifi.

Kun je eens inloggen op de router en de systeeminformatie tab openen met de switch aangesloten. Wat toont de interfacestatus voor de poort naar de switch? Het lijkt wel of er problemen zijn met de kabel naar de switch...

Had nog een nieuwe utp kabel liggen dus die maar eens gebruikt. Begrijp weinig van alle info die er staat als je inlogt op de router, maar bij de poort waar de switch nu op is aangesloten laat hij zo'n groen (stekker)blokje zien met daaronder 1000mb/full.

 

Heb normaal op de switch 2 servers (Synology +WD) aangesloten, 2 TV's en in elk geval 1 bedrade werkplek. Wil zoveel mogelijk gebruik maken van hier speciaal aangelegd bedraad netwerk.

Zonet met nieuwe kabel, WD server rechtstreeks in de router geplugd, TV's niet ingeplugd, deed de Synology het opeens via de switch. Daarna tv's en werkplek bijgeplugd…...volledige uitval. Daarna weer alle stekkers er uit, stroom er af (want werkte nog niet), opnieuw alleen Synology er in...en die werkt weer.

Denk dat ik het maar even zo laat. TV's kunnen over Wifi maar is niet ideaal.

Beetje plug & pray systeem geworden zo. Twijfels bij hoe stabiel dit is. Maar dank voor meedenken!

En…. weer alle verbindingen kwijt. Ook van server die gewoon in de router zit.

 

Reputatie 6
Badge

En…. weer alle verbindingen kwijt. Ook van server die gewoon in de router zit.

 

Heb je toevallig een eigen access point/router aangesloten die ook DHCP server speelt? Wat zeggen de lampjes op de aangesloten apparaten en de lan lamp op de T54 op het moment dat de fout optreedt? En wat zegt de web interface als je (na de fout maar je weer kunt inloggen op de router) voor de uptime? Als die steeds (zonder dat je er de power afhaalt) terug gaat naar 0 zou ook de router problemen kunnen hebben en vervangen moeten worden. Maar voor nu is het te vroeg omdat te concluderen

Even zo genoeg van alle netwerkproblemen dat ik het er een tijdje bij heb laten zitten. Het kost veel moeite om de meeste dingen weer werkend te krijgen als ik er mee ga prutsen. 

Heb geen eigen acces point/router, wel de T50 van t-mobile.

Wel nog eens modem gereset: helpt niks. Via switch werkt niks en zelfs rechtstreeks op modem bedraad aangesloten apparaten (mijn servers bijvoorbeeld) werken niet. Wifi wel, maar ja….

Na de vakantie orienteren op overstappen met al onze abbo's.

Reageer