Traag internet in de avond met glasvezel

  • 24 October 2023
  • 41 reacties
  • 1747 Bekeken

Reputatie 2

Ook ik ben een van de vele mensen die in de avonduren traag internet heeft. (Zie gernelateerde topics aan de zijkant). 

Ik ben overgestapt van KPN Glasvezel naar Odido. Had daarvoor nóóit problemen, maarja Odido was goedkoper. 

 

Nu iedere avond vanaf een uur of 19, 20, laden pagina's enorm traag. Ik dacht eerst dat het aan mijn eigen netwerk lag (omdat ik aanvankelijk een eigen router gebruikte), dus mijn hele netwerk opnieuw ingericht. En nu dus over op de Odido Zyxel dinges, waarbij het invoeren van mijn lijst van 30 statische ip addressen een behoorlijk werkje was, met die gebruiksonvriendelijke interface. Maar goed, een avondje werk en het was ingericht. En die avond leek het ook allemaal snel te werken, maar dat was natuurlijk omdat het zo lang had geduurd, en het inmiddels al een uur of 12 in de nacht was en de drukte op het netwerk wat was afgenomen.

 

Dus na een paar dagen (4 oktober), toen het probleem dus blijkbaar nog steeds niet was opgelost, eerst via de android app gechat en na het springen door vele hoepels met een AI die van toeten noch blazen weet, eindelijk een echte medewerker aan de lijn. En die geeft dan uiteraard aan dat ik de standaard dingen moet doen zoals een modem uit en aan zetten. Dat gedaan, en toen moet ik mailen naar klantenservice@odido.nl, allemaal screenshots van speedtests met een kabel en m'n bureaublad zichtbaar enzo. Vraag me af of dat AVG-technisch wel goed zit, maar ja, toch maar gemaild, want, ik heb niet echt keus als ik geholpen wil worden. 

Super snel een reactie (dat had ik niet verwacht), jammer alleen dat:

 

bericht kan niet bezorgd worden ontvangen

 

Dus na een tijdje eindelijk het juiste adres gekregen om naar te mailen, dat was: 

internet.service@odido.nl

 

Dus een mailtje gestuurd, waarin ik ook aangaf:

Ik vermoed niet dat het probleem in de Zyxel firewall zit, want ik had ook problemen toen ik mijn eigen firewall op VLAN 300 had ingesteld.

 

Hier natuurlijk geen reactie op gehad. Na een paar dagen nog wat aandringen in de app, en eindelijk kon er een monteur van Guideon komen. Super behulpzaam, maar die vervolgens ook niet meer kon doen dan de ONT vervangen, want ja, het probleem zit niet in mijn huis. Dus hij maakt een rapport waar dat allemaal goed in is omschreven, en ik zou na 3 werkdagen iets horen. 

Dus, na wat mailtjes van mij:

 

4 mailtjes met de vraag om reactie, zonder bericht terug

 

Gisteren kreeg ik eindelijk iemand aan de telefoon; die zei: er zitten wel veel apparaten aangesloten op de router, kun je die niet even voor 1 tot 5 werkdagen ontkoppelen, zodat de technische dienst kan kijken of dat helpt. 

ik: “Ehm… nee?! natuurlijk kan ik niet 5 dagen zonder internet.“

Odido: “Ja, maar je kan wel gewoon gebruik maken van de wifi?”

ik: “stuur maar een mailtje met een datum en een tijd, dan kan ik alles wel voor een uur ontkoppelen. 

Odido: “Oké, wat een goed idee, ik ga het doorgeven hier” (geparafraseerd)

En dan, een paar uur later, krijg ik dit mailtje: 

 

basis handleiding voor troubleshooten die ik op dag 1 al gedaan heb

 

Wat moet ik daar nou mee?

Zou het helpen als ik smiley-angry-icon intoets?

 

Maar goed; het ligt dus niet aan mijn netwerk thuis. Het ligt niet aan het netwerk van KPN, want dat had ik hiervoor. Het ligt echt alleen en enkel aan Odido. Ik las ergens anders dat het helpt om een VPN aan te zetten. Dat ga ik vanavond eens proberen.

 

Dus, mijn vraag is: is er iemand met hetzelfde probleem waarbij het wel is opgelost? Want de meeste van die threads aan de zijkant eindigen met dat iemand overstapt naar een andere provider, en dat Cal van Odido
dat bericht dan “liked”. 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @asdf123321, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik wil je hier graag mee helpen. Ik moet je wel een aantal vragen stellen en testen laten uitvoeren om dit goed door te kunnen zetten. Ik gok namelijk dat het ergens op de lijn van KPN NetwerkNL fout gaat. Om dit door te kunnen zetten heb ik wel het een en ander van je nodig. Ik heb een lijnmeting nodig waar op te zien is dat er geen randapparatuur aangesloten is en ik heb recente bekabelde speedtesten nodig. Ook ga ik je vragen om twee commands uit te voeren in CMD terwijl je alleen het Zyxel modem hebt aangesloten. Graag met een bekabelde verbinding. Zou je alle screenshots hier in het topic met mij willen delen? Dan kan ik het in één keer voor je doorzetten en hopelijk kan ik het dan voor je oplossen. Alvast bedankt voor alle moeite!

 

Voer als eerste een Powerflip uit:

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Doe een bekabelde speedtest in de avond. De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Open CMD en voer de volgende commands uit:

  • Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Graag de screenshots van de pingresults delen in het topic.

 

Kan je mij een seintje geven als je alleen het Zyxel modem hebt aangesloten zonder randapparatuur? Dan kan ik een lijnmeting uitvoeren!

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 2

Hey @melroy89, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik kijk graag met je mee naar je verbinding, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je je klantnummer kunnen toevoegen aan je profiel? Dit staat bovenaan een factuur of in de overeenkomst. TV-klantnummer mag ook.

 

Daarnaast wil ik je vragen de volgende testen uit te voeren. Let er op, doe dit met alleen het Zyxel modem aangesloten. ONT → Zyxel _> PC/Laptop bedraad.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

 Graag een screenshot sturen van de pingresults. Alvast bedankt!

 

 

Hoi Tommie. Gelukkig nieuwjaar. Klopt, ik had mijn nummer niet bij de hand, maar ik heb mijn klantnummer nu wel toegevoegd aan mijn profiel!

 

LoL, uiteraard gebruik ik enkel GNU/Linux op al mijn systemen thuis en geen Windows of MacOS. Maar gezien je Ping -n (/n) doet voor Windows, bedoel je denk ik ping -c 50 (voor ‘count’) voor Linux.

Maar ik heb geen package loss op ping. Daarvoor zijn de ping pakketten te klein. Wat ik zie is hele lange response times op HTTP requests (bijv. op google.com of het hele internet basically).

Ik heb ook thuis een server 24/7 draaien op het glasvezel netwerk van KPN met Odido abonnement. Ik heb data van dagen en dagen terug als je wilt. Ik draai Grafana met Telegraf voor mijn monitoring op mijn thuis server. Ik weet wat ik doe.., het is meer dan een hobby laten we maar gerust zeggen…. ^.^

Nogmaals de ping responses zien er prima uit, maar dat is omdat een ping pakketje natuurlijk niet heel veel voorstelt. Dat betekent ook dat er wel internet verbinding ‘aanwezig’ is. Zie hier de ping response times over afgelopen 2 dagen (dat is dus iets meer dan 50 ping tests, dit zijn namelijk 1440 ping resultaten):

Grafana Ping response times (dit zijn ping packages met 5 second interval en standaard 56 bytes per ping package)


De HTTP response tijden zijn echter wel een probleem.. Je ziet dit continue is de avonduren optreden. HTTP Request (HTTP GET Requests) response times over afgelopen 2 dagen:

Grafana HTTP Get Request Respond times (dit zijn HTTP Get request met 5 seconden time-out, dus alles boven de 5 seconden valt automatich weg. Met interval van 10 seconden tussen elke request)

Als je wilt kan ik meerdere domeinen of IP ranges opnemen in mijn test resultaten.

Ik hoop echter ook dat jullie, jullie eigen netwerk ook kunnen monitoren, in plaats van afhankelijk te zijn van de klanten voor informatie. Ik heb namelijk het gevoel dat het netwerk van Odido overbelast wordt op centrale internet knooppunten. En gezien de eerdere verhalen denk ik dat de lijn overcommit is en dat KPN netwerk voorgang krijgt in de avonduren.

EDIT: Ik heb Telegraf configuratie aangepast van 5 sec naar 10 sec HTTP Request time-outs, zodat je ziet hoe ernstig de situatie echt is.

Reputatie 2

En ook hier exact hetzelfde probleem. Het switchen van het modem en lijnmetingen gaan doen is geen oplossing. Dit is een algeheel probleem op de core van Odido. Los dit nu eens op!!

Dit is mijn eerste en ook gelijk laatste jaar Odido/ODF denk ik. Men reageert vaak niet op opmerkingen, problemen duren en duren maar (brakke TV-App Apple-TV bijvoorbeeld) en dit is dan ook weer zo'n voorbeeld. Als meerdere klanten dezelfde problemen aangeven zou je toch eens een issue moeten opschalen en prioriteit moeten geven lijkt mij?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @EddeG, ik ben direct voor je gaan kijken en ik zie dat het ONT al enige tijd online is. Mag ik je vragen om een volledige powerflip uit te voeren en daarna de volgende testen te doen op ons Zyxel modem? Ik zie namelijk dat je een eigen modem aangesloten hebt, hierdoor kunnen wij geen fatsoenlijke lijnmeting uitvoeren en garanderen wij geen stabiele verbinding. Alvast bedankt!

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

De instructies hiervoor vind je op onze website.

 

  • Open CMD en typ de volgende commands: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8

Graag een screenshot sturen van de pingresults. Alvast bedankt!

 

 

Reputatie 2

En ook hier exact hetzelfde probleem. Het switchen van het modem en lijnmetingen gaan doen is geen oplossing. Dit is een algeheel probleem op de core van Odido. Los dit nu eens op!!

Dit is mijn eerste en ook gelijk laatste jaar Odido/ODF denk ik. Men reageert vaak niet op opmerkingen, problemen duren en duren maar (brakke TV-App Apple-TV bijvoorbeeld) en dit is dan ook weer zo'n voorbeeld. Als meerdere klanten dezelfde problemen aangeven zou je toch eens een issue moeten opschalen en prioriteit moeten geven lijkt mij?


Goed om te zien dat meerdere mensen hier monitoring hebben. Ik snap niet waarom Tommie ons onder Windows 50 ping tests wil blijven laten uitvoeren…

Zowel ik in Telegraf + Grafana als EddeG die lijkt RRDTool te gebruiken voor visualisatie, geeft veel meer inzicht dat een simpel ping commando. Dit is veel meer data dan waar Tommie om blijft vragen (meer dan 50 ping tests). EddeG monitort round-trip times (RTT). @Tommie van Odido Onze data die we hier visualiseren moet je al genoeg helpen dan 2x 50 ping tests denk ik.
 

  1. Het ligt niet aan ONT
  2. Het ligt niet aan een eigen router
  3. Ik woon in Tiel (Gelderland) en EddeG woont in Heerhugowaard (Noord-Holland) en we zien exact dezelfde problemen op jullie netwerk op exact hetzelfde moment op de dag. Begon rond 19:30 tot ongeveer 23:50 op 3 januari 2024.

@Tommie van OdidoDaarom nogmaals mijn vraag waarop ik nog geen antwoord op heb gekregen helaas; monitoren jullie jullie eigen netwerk ook? En zijn jullie intern ook bezig met een onderzoek?

Reputatie 2

En ook hier exact hetzelfde probleem. Het switchen van het modem en lijnmetingen gaan doen is geen oplossing. Dit is een algeheel probleem op de core van Odido. Los dit nu eens op!!

Dit is mijn eerste en ook gelijk laatste jaar Odido/ODF denk ik. Men reageert vaak niet op opmerkingen, problemen duren en duren maar (brakke TV-App Apple-TV bijvoorbeeld) en dit is dan ook weer zo'n voorbeeld. Als meerdere klanten dezelfde problemen aangeven zou je toch eens een issue moeten opschalen en prioriteit moeten geven lijkt mij?


Goed om te zien dat meerdere mensen hier monitoring hebben. Ik snap niet waarom Tommie ons onder Windows 50 ping tests wil blijven laten uitvoeren…

Zowel ik in Telegraf + Grafana als EddeG die lijkt RRDTool te gebruiken voor visualisatie, geeft veel meer inzicht dat een simpel ping commando. Dit is veel meer data dan waar Tommie om blijft vragen (meer dan 50 ping tests). EddeG monitort round-trip times (RTT). @Tommie van Odido Onze data die we hier visualiseren moet je al genoeg helpen dan 2x 50 ping tests denk ik.
 

  1. Het ligt niet aan ONT
  2. Het ligt niet aan een eigen router
  3. Ik woon in Tiel (Gelderland) en EddeG woont in Heerhugowaard (Noord-Holland) en we zien exact dezelfde problemen op jullie netwerk op exact hetzelfde moment op de dag. Begon rond 19:30 tot ongeveer 23:50 op 3 januari 2024.

@Tommie van OdidoDaarom nogmaals mijn vraag waarop ik nog geen antwoord op heb gekregen helaas; monitoren jullie jullie eigen netwerk ook? En zijn jullie intern ook bezig met een onderzoek?

Ik begrijp dit dus ook niet. Ik kan ook met screenshots delen dat het niets met de gebruikerslijn te maken heeft. Dus waar @Tommie van Odido naar toe wil, is mij een compleet raadsel.

Tot en met de Default Gateway van de router is er helemaal niets aan de hand. Dit is 100% zekerheid het vollopen van de coreverbindingen van Odido.

 

Reputatie 2

HTTP response times over afgelopen 12 uur (4 januari 2024):

 

Hierop aanvullend:

Ik heb dit probleem eerder gehad; de reactie van de klantenservice van Odido was overigens dermate bureaucratisch en, laten we zeggen, van een niveau dat niet direct vertrouwen opwekte in het niveau van de medewerker met wie ik contact had, dat ik toen heb besloten om over te stappen - wat medio februari ook gaat gebeuren (Freedom, here we come). Het is een tijd lang beter geweest en ik dacht dat dit kwam doordat ik het onding-modem van Odido (Zyxel) mede met het oog op de overstap had vervangen door een Fritz!box 5590. In eerste instantie was mijn diagnose dat het probleem aan het modem zou liggen, mede omdat ik totaal niet uit ben gegaan van eventuele problemen in het netwerk. Glasvezel is hier gloednieuw, jaar geleden aangelegd.

Echter, sinds eind december begint het gelazer weer. 

Enfin, ik ben wat gaan testen.

4 januari, rond 21:00 uur: Meeste sites laden erg traag, ondanks redelijke ping. Megekko.nl zelfs totaal onbereikbaar via Odido glasvezel (ping time-outs). Zelfde sites via Odido mobiel: geen probleem.

Zelfde sites via Odido glasvezel, maar dan met Mullvad VPN aan: ook geen probleem. Wat dus niet werkt via Odido zonder VPN, werkt wel via Odido MET een VPN. 

Ik kan geen andere verklaring meer bedenken dan een probleem in het Odido netwerk.

Reputatie 2

En ook hier exact hetzelfde probleem. Het switchen van het modem en lijnmetingen gaan doen is geen oplossing. Dit is een algeheel probleem op de core van Odido. Los dit nu eens op!!

Dit is mijn eerste en ook gelijk laatste jaar Odido/ODF denk ik. Men reageert vaak niet op opmerkingen, problemen duren en duren maar (brakke TV-App Apple-TV bijvoorbeeld) en dit is dan ook weer zo'n voorbeeld. Als meerdere klanten dezelfde problemen aangeven zou je toch eens een issue moeten opschalen en prioriteit moeten geven lijkt mij?


Goed om te zien dat meerdere mensen hier monitoring hebben. Ik snap niet waarom Tommie ons onder Windows 50 ping tests wil blijven laten uitvoeren…

Zowel ik in Telegraf + Grafana als EddeG die lijkt RRDTool te gebruiken voor visualisatie, geeft veel meer inzicht dat een simpel ping commando. Dit is veel meer data dan waar Tommie om blijft vragen (meer dan 50 ping tests). EddeG monitort round-trip times (RTT). @Tommie van Odido Onze data die we hier visualiseren moet je al genoeg helpen dan 2x 50 ping tests denk ik.
 

  1. Het ligt niet aan ONT
  2. Het ligt niet aan een eigen router
  3. Ik woon in Tiel (Gelderland) en EddeG woont in Heerhugowaard (Noord-Holland) en we zien exact dezelfde problemen op jullie netwerk op exact hetzelfde moment op de dag. Begon rond 19:30 tot ongeveer 23:50 op 3 januari 2024.

@Tommie van OdidoDaarom nogmaals mijn vraag waarop ik nog geen antwoord op heb gekregen helaas; monitoren jullie jullie eigen netwerk ook? En zijn jullie intern ook bezig met een onderzoek?

Ik begrijp dit dus ook niet. Ik kan ook met screenshots delen dat het niets met de gebruikerslijn te maken heeft. Dus waar @Tommie van Odido naar toe wil, is mij een compleet raadsel.

Tot en met de Default Gateway van de router is er helemaal niets aan de hand. Dit is 100% zekerheid het vollopen van de coreverbindingen van Odido.

 

Nog maar een testje van zojuist

 

Reputatie 7
Badge +9

En ook hier exact hetzelfde probleem. Het switchen van het modem en lijnmetingen gaan doen is geen oplossing. Dit is een algeheel probleem op de core van Odido. Los dit nu eens op!!

Dit is mijn eerste en ook gelijk laatste jaar Odido/ODF denk ik. Men reageert vaak niet op opmerkingen, problemen duren en duren maar (brakke TV-App Apple-TV bijvoorbeeld) en dit is dan ook weer zo'n voorbeeld. Als meerdere klanten dezelfde problemen aangeven zou je toch eens een issue moeten opschalen en prioriteit moeten geven lijkt mij?


Goed om te zien dat meerdere mensen hier monitoring hebben. Ik snap niet waarom Tommie ons onder Windows 50 ping tests wil blijven laten uitvoeren…

Zowel ik in Telegraf + Grafana als EddeG die lijkt RRDTool te gebruiken voor visualisatie, geeft veel meer inzicht dat een simpel ping commando. Dit is veel meer data dan waar Tommie om blijft vragen (meer dan 50 ping tests). EddeG monitort round-trip times (RTT). @Tommie van Odido Onze data die we hier visualiseren moet je al genoeg helpen dan 2x 50 ping tests denk ik.
 

  1. Het ligt niet aan ONT
  2. Het ligt niet aan een eigen router
  3. Ik woon in Tiel (Gelderland) en EddeG woont in Heerhugowaard (Noord-Holland) en we zien exact dezelfde problemen op jullie netwerk op exact hetzelfde moment op de dag. Begon rond 19:30 tot ongeveer 23:50 op 3 januari 2024.

@Tommie van OdidoDaarom nogmaals mijn vraag waarop ik nog geen antwoord op heb gekregen helaas; monitoren jullie jullie eigen netwerk ook? En zijn jullie intern ook bezig met een onderzoek?

Ik begrijp dit dus ook niet. Ik kan ook met screenshots delen dat het niets met de gebruikerslijn te maken heeft. Dus waar @Tommie van Odido naar toe wil, is mij een compleet raadsel.

Tot en met de Default Gateway van de router is er helemaal niets aan de hand. Dit is 100% zekerheid het vollopen van de coreverbindingen van Odido.

 

 

Hey @melroy89, ik vraag de testen omdat ik zonder die testen niks kan doorzetten. Ik heb bepaalde gegevens nodig om een ticket aan te maken, als ik die niet aanlever kan ik wel een ticket voor je aanmaken maar dan wordt hij meteen afgewezen en kunnen we beginnen bij stap 1. Dat is de reden dat ik vraag om een bekabelde speedtest op ons eigen apparatuur en de ping test. Eigen apparatuur wordt ook direct afgewezen door de techneuten. Dus simpel gezged, ik kan niks met deze informatie. Ik wil het heel graag voor je oppakken maar daar heb ik enige medewerking voor nodig. Alvast bedankt. 

Reputatie 2

Ja dat is spijtig, vandaag was het weer raak in de avonduren. Resultaten van 8 januari 2024 (incl. ping resultaten naar jouw gevraagde DNS servers + meer):
 

HTTP response resultaten
HTTP Ping Response tijden
Reputatie 2

Blijft toch wel raar dat de moderators elke klacht van traagheid in de avonduren als eigen aparte case behandelen. Je zou bijna gaan denken dat men niet aan root-cause analyse doet (ik mag toch hopen van wel). Als er toch zoveel topics over hetzelfde zijn, dan verzamel je al die klachten toch en duik je daar dieper in??

Gisteren heb ik zelf geen enorme traagheid ervaren, daarvoor wel. Zal het vanavond ook even in de gaten houden. Wel is de standaard latency naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 8.8.8.8 hoger geworden (5.8 / 6.6). Dit zou beter mogen, maar er lijkt sinds gistermiddag wel iets anders te zijn.

Reputatie 2

@EddeG Ik ervaar precies hetzelfde, gisteravond viel hier ook de traagheid ook weer erg mee, maar de ping die voorheen standaard rond de 2 was overdag, is nu omhoog gegaan naar rond de 7.

Reputatie 6
Badge +2

@EddeG Ik leg het je graag uit! De meldingen over een trage verbinding in de avonduren worden individueel beantwoord, omdat wij merken dat de oorzaak per verbinding verschilt. Natuurlijk houden wij bij of dit niet dezelfde issues zijn. Zodra wij dit merken, zullen wij onze werkwijze hier ook op aanpassen. 

 

Reputatie 1

I have the same problem now with odido after the switch. I was with KPN before, and didn't have this problem. So it's not the line. It is indeed odido’s core network. Another thing to point out is that if you speedtest to odido’s speedtest server, everything is fine. The moment you try to speedtest on another server, nothing works. So basically odido’s routing to the internet stops working it seems. I don't want to waste time troubleshooting this, as this is not a problem on my network, but on odido's core network.

 

Did anyone manage to get it solved? Or is switching away the only solution?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @kalpik, I have already reacted in the other topic! 

Ook ik heb last van een trage internet verbinding in de avond uren exact zoals hierboven beschreven.

 

Spijtig om te lezen dat er na al die tijd nog steeds geen redelijke oplossing is vanuit Odido. 

Ook ik ben voornemens om over te stappen 

Reageer