Beantwoord

TV (Amino) schokt tijdens downloaden op PC. i.c.m. Zyxel T-56. (Wifi hapert dan ook).

  • 21 November 2023
  • 4 reacties
  • 86 Bekeken

Nouja de titel zegt het al, 

Glas 100/100, als ik een update van een spel download, of zelfs al een nieuwe driver download, stokt de TV bijna direct. Zowel live, als opnames. (Amino = direct UTP bedraad). Ook weigeren sommige spellen op je telefoon dan nog goed te functioneren (Dit via Wifi). PC = UTP bedraad. 

Zyxel T-56, ( V5.70(ACEA.0)T56C_b7 )

Amino ontvanger. 

Dit al gedaan, heeft niks gebracht:

  1. Haal het modem (en eventueel de Media Converter) en de TV Box van de stroom. 
  2. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact.
  3. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen.
  4. De TV Box gaat nu opstarten.

Heel beroerd, met XS4all nooit problemen gehad met deze zelfde setup (maar dan met Fritzbox).

 

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 21 November 2023, 20:02

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Rikketick

Als de update download gaat dat toevallig op volledig lijn snelheid van 100Mbit? 

In dat geval betekend het dat de update de volledige verbinding tot zich neemt en de rest geen bandbreedte meer over heeft voor bijvoorbeeld de tv stream. 

Bij XS4all gaat Tv over een apart vlan waardoor deze geen last heeft als het internet volledig wordt benut. Bij ons gaat Tv over het internet, vergelijkbaar als netflix bijvoorbeeld. Als er dan geen bandbreedte over is om te gebruken zal de stream inderdaad stotteren. 

Je kan eventueel in Steam als je dat gebruikt de download snelheid op 75mbit zetten dan is er nog genoeg over voor de rest van het huis. 

Dit vind ik een slechte zaak, is dit echt zo…? Waarom passen ze bij Odido geen Vlan toe? Met steam kan je zelfs een Gbit vol trekken als je zou willen… upgraden heeft dan ook geen zin. 

Driver update stotter, Steam update stotter, Epic update stotter, Windows update stotter. Losse game update... stotter, werk gerelateerde download stotter. Spel computer update, stotter….  

Toch te belachelijk voor woorden? 

Ik gebruik chrome, mij dochter firefox, mijn vrouw Edge.

Dan moet ik voor alle programma's, apparaten een een limiet gaan instellen………?   

TV service in het algemeen vond ik al iets een achteruitgang, maar als dit echt zo is, is dit wel een hele grote achteruitgang. Volgend jaar helaas maar weer naar de KPN.

 

Wel dank voor deze snelle reactie. 

Reputatie 7
Badge +6

De QoS-instellingen in het modem zijn helaas afgeschermd, dus je kunt niet zelf prioriteit geven aan TV-verkeer, maar ik zou wel de suggestie willen meegeven aan @Sven-Odido om dat in de firmware aan te passen.

Beste @Sven-Odido,

Helaas hier dezelfde problematiek als Rikketik.

Ik ben even benieuwd, is dit het officiële standpunt van Odido? Dat gelijktijdig gebruik van internet en TV niet ondersteund wordt?

Wat is dit voor wonderlijke handelswijze? Er is hier sinds jaar en dag een prima technische oplossing voor, genaamd QoS (Quality of Service). Is er een bijzondere reden dat dit in de Odido firmware afgeschermd is (Zyxel fabrieksfirmware ondersteunt dit wel voor zover ik kan zien)?

Wellicht is het tijd hier vanaf te stappen? Of om de Odido firmware aan te passen zodat hier wél gebruik van wordt gemaakt?

 

Alvast bedankt! Ik ben benieuwd naar de beweegredenen voor deze keuzes.

Reageer