Beantwoord

Van Tweak naar Odido, latency

  • 2 March 2024
  • 3 reacties
  • 126 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste community,

Op 1 maart 2024 ben ik overgegaan van Tweak naar Odido, gezien Tweak opgekocht is. Mijn 2gbit verbinding werkt goed, is stabiel, lage jitter, alleen de ping is significant hoger dan op mijn Tweak lijn.

Ik vermoed dat dit komt door de wijziging van AON naar XGS-PON, waar kennelijk significante overhead op zit.

In games had ik vaak <1ms ping, nu 6ms. Ook bij het pingen van bekende websites die in het verleden mooi 1-2ms laten zien, zit ik nu op 6-8ms. Nu hoor ik je denken: wat maakt het uit? Maar een verdubbeling van de latency tot wel een verzesvoudiging van de latency is wel minder prettig bij implementatie van een “nieuwe” techniek.

Is dit nu gewoon de prijs die je betaalt voor het delen van een glaslijn op de poort? Wel een hogere snelheid mogelijk, maar hogere latency en lagere kosten voor de provider?

Hoor graag hoe jullie hierover denken. Is dit onlosmakelijk verbonden met XGS-PON, of valt er nog een verbetering te maken door mij (lijkt me niet) of door Odido? Wellicht verbetering van networking in de areapop?

icon

Beste antwoord door henkdeleeuw 2 March 2024, 12:35

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge

XGS-PON op zich geeft een latency van 1-2 ms, wat fantastisch is in vergelijking tot DOCSIS (kabelmodem) (zie voor uitgebreide metingen deze link.
Naar 8.8.8.8 (Google DNS)  haal (over XGS-PON) ik een ping tijd van 15 ms, wat een prima waarde is. en waarbij de 1-2 ms van de XGS-PON totaal irrelevant is.
De menselijke reactietijd is ruim langer dan 100 ms, een 100 Hz monitor geeft iedere 10 ms een nieuw beeld; het verschil in ping tussen 1 ms en 6 ms verdwijnt dan in de ruis.

Dus, inderdaad: wat maakt het uit?

6x zo lang klinkt ernstig, maar is voor de uiteindelijke ervaring totaal irrelevant.
Tenzij je high-speed wilt handelen op de beurs, dan telt iedere milliseconde, maar dan neem je geen budget-abonnement bij Odido, maar huur je een server die fysiek zo dicht mgelijk op de servers van de beurs staat, met een zo kort mogelijke verbinding en navenant prijskaartje.

Tot voor kort had ik hier bij Odido iedere minuut een ping spike van ~500 ms.
Dat is hinderlijk (en voor gamers dodelijk).
Maar 6 ms ipv 1? Prijd jezelf gelukkig.

XGS-PON op zich geeft een latency van 1-2 ms, wat fantastisch is in vergelijking tot DOCSIS (kabelmodem) (zie voor uitgebreide metingen deze link.
Naar 8.8.8.8 (Google DNS)  haal (over XGS-PON) ik een ping tijd van 15 ms, wat een prima waarde is. en waarbij de 1-2 ms van de XGS-PON totaal irrelevant is.
De menselijke reactietijd is ruim langer dan 100 ms, een 100 Hz monitor geeft iedere 10 ms een nieuw beeld; het verschil in ping tussen 1 ms en 6 ms verdwijnt dan in de ruis.

Dus, inderdaad: wat maakt het uit?

6x zo lang klinkt ernstig, maar is voor de uiteindelijke ervaring totaal irrelevant.
Tenzij je high-speed wilt handelen op de beurs, dan telt iedere milliseconde, maar dan neem je geen budget-abonnement bij Odido, maar huur je een server die fysiek zo dicht mgelijk op de servers van de beurs staat, met een zo kort mogelijke verbinding en navenant prijskaartje.

Tot voor kort had ik hier bij Odido iedere minuut een ping spike van ~500 ms.
Dat is hinderlijk (en voor gamers dodelijk).
Maar 6 ms ipv 1? Prijd jezelf gelukkig.

Daarom geef ik ook aan dat het allemaal relatief is. Mijn vraag richt zich op de extra latency die de techniek gebruikt. Indien dat 1-2ms is, kom ik helaas tot de conclusie dat de latency op Odido op dit moment slechter is dan op Tweak. Die was inderdaad uitzonderlijk goed, wat ik ook erg waardeerde. Ik heb ook zeker geen klagen, dat is niet mijn punt. Ik stel een vraag over de techniek en waarom dit is.

Reputatie 2

@Bolis 

Het vreemde is ook, dat we de afgelopen maanden als Tweak klant al aangesloten waren op het Odido netwerk, alleen het eerste stuk was nog van Tweak. Onze aansluiting was vergelijkbaar als wat zakelijk klanten krijgen, inclusief IPv6.

In al mijn Smokeping grafieken is er zo’n 5ms bijgekomen. Dit komt dus puur door de rand van het netwerk, wat gewoon dus niet goed is. Odido zijn eigen infrastructuur geeft meer latency, dan het internet.

Ik ben netwerk engineer en ik zou wel graag willen weten waarom dit zo is, want het is niet logisch.

Reageer