Beantwoord

verbinding zyxel T-50 valt eens per week weg


Reputatie 3

Ik heb een probleem met de Zyxel T-50 op mijn glasvezel verbinding. 

Het probleem lijkt zich wekelijks voor te doen. Ik kan dan helemaal niets meer met mijn internet. Alleen een power cycle op het modem hersteld de situatie naar normaal. 

 

Even ter verduidelijking;

Achter de Zyxel T-50 zit een Velop mesh systeem aangesloten op een vast ip-adres in DMZ. De Velop regelt vervolgens het interne verkeer. Aangezien intern alles blijft werken en alleen het uit- en ingaande verkeer problemen oplevert vermoed ik dat het probleem in de Zyxel zit. Eens te meer omdat een power cycle van het modem de problemen oplost. 

Ik had ergens gelezen dat iemand hetzelfde probleem ervaarde maar dat er toen geen oplossing was. 

Weet iemand een oplossing voor dit probleem? Want het is best vervelend als de boel opeens stopt met werken en je dan weer de weg naar de meterkast kan bewandelen. 

icon

Beste antwoord door Arrow87 20 July 2020, 22:08

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Arrow87 

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Zyxel maar dan om de 2 weken, bedraad internet en wifi deed het helemaal niet meer dus gewoon geen verbinding meer. Een herstart van het modem loste het probleem op.

Wat je kan doen is de netwerkkabel tussen mediaconverter en Zyxel vervangen misschien dat het helpt.

Bij mij lijkt het nog niet helemaal weg te zijn maar hij houdt het nu zeker een aantal maanden vol.

Reputatie 3

@Waqqas Bedankt voor de tip. Ik zal van de week er eens een nieuwe kabel aan hangen. 

Andere vraag die ik heb is hoeveel kwaad een regelmatige power cycle kan doen aan het modem? 
Mocht de nieuwe kabel geen oplossing brengen, heb ik namelijk ook de mogelijkheid om via domotica bijvoorbeeld eens in de zoveel dagen het modem automatisch te herstarten. Gezien ik een softwarematige optie daarvoor niet in het modem kan vinden. 

Reputatie 6
Badge +3

Om echt uit te sluiten dat het wel/niet in de zyxel zit. Zou ik aanraden om als het niet werkt te kijken welke lampjes er brande op de Zyxel, Branden het 2de, 3de het 7de lampje nog wel? En direct met een kabel op de zyxel te testen of het dan ook niet werkt.

Wat kan is dat de Velop stopt met het verkeer doorsturen naar de Zyxel. Omdat je de Zyxel herstart gaat de verbinding tussen de Velop en Zyxel ook even down en up. Dat kan de Velop ook weer in beweging brengen. 

Reputatie 3

@TechRacing93 bedankt voor je reactie.

Vanmorgen had ik hetzelfde probleem weer maar deze keer kwam de verbinding niet terug. Zelfs na alles (media converter, modem,velop) platgegooid te hebben. Uiteraard de boel gefaseerd weer opgestart.

De gehele wan verbinding valt eruit. Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice en konden zien dat er op de lijn iets niet goed gaat.

Nu is de verbinding weer even terug, maar de vraag is voor hoe lang. Het is allemaal verreweg van stabiel. 

Er komt nu een monteur, 6 augustus…. Ik ben benieuwd wat deze kan doen. Want als het buiten ligt gaat er weer een ticket naar KPNnetwerk overheen. 

Helaas is een tussentijdse oplossing ver te zoeken. Want aan die unlimited vouchers heb ik helemaal niets. Daar houdt je thuis niets mee draaiende. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Arrow87, goed dat je jouw ervaringen en bevindingen hier deelt. We zijn op de Community actief om elkaar zo goed mogelijk te helpen, dus ik wil ook een poging wagen! 

Je hebt het reeds uitgevoerd, dus wellicht ten overvloede: ik zou graag nog een volledige reset op afstand voor je willen uitvoeren (factory reset). Of dit bijdraagt aan een herstart van de WAN, weet ik nog niet, maar het is het proberen zeker waard. Ik kan daarna ook nog de verbinding opnieuw naar het modem versturen, maar alleen als de WAN uitgelezen wordt. Als ik het modem niet kan uitlezen, kan ik ook geen analyse uitvoeren namelijk. Datzelfde geldt voor een volledige reset. Hier kom ik zo op terug wanneer de meting-resultaten binnen zijn! 😉

Dat terzijde, wil ik graag voor je uitzoeken in hoeverre het mogelijk is om de afspraak van 6 augustus te vervroegen. Hier kunnen wij geen wijziging in aanbrengen omdat Guidion zelf de agenda's beheert, maar ik heb net met een medewerker gesproken en het is altijd goed om te bellen met 088 2000 151. Garanties op data kunnen ze niet bieden, maar 6 augustus is natuurlijk wel erg laat. Zeker omdat je het probleem al begin juni hebt aangekaart. Sorry dat er nog geen monteur langsgekomen is. 

Update: het modem is niet uitleesbaar - WAN is er inderdaad uitgeklapt. Zou je het modem nog één keer van de stroom willen halen? Dan doe ik nog een check. Vergeet alsjeblieft niet om Guidion te bellen. Er kunnen altijd afspraken uitvallen zodat er agendaruimte vrijkomt. Ik hoop oprecht dat ze sneller bij je kunnen komen dan de geplande datum!

Reputatie 3

@Jason dankjewel voor je bericht en de moeite die je erin steekt. 

Ik ben nu even op pad dus kan op dit moment even weinig voor je betekenen. Zodra ik weer thuis ben zal ik de gevraagde acties uitvoeren en dit aan je terugkoppelen. 

Reputatie 3

Ik was gisteren pas laat thuis, iets met falende planning en uitloop, dus heb guidion niet meer kunnen bellen. Dat wordt een maandag weer.

Het verbazingwekkende is wel dat de verbinding, in ieder geval sinds gisteravond, weer werkt. Om redelijk gek van te worden. 

Ik durf er, begrijpelijk misschien, niet meer aan te komen. Want zo lang het werkt blijf ik er liever vanaf. Inmiddels is het wel duidelijk dat er iets moet gebeuren, het moet gewoon naar een stabiele situatie gaan. 

Reputatie 7

Hey @Arrow87,

Fijn om te horen dat je verbinding gedurende het weekend wel heeft gewerkt, maar we moeten gezamenlijk op zoek naar een definitieve oplossing voor dit probleem. Daarnaast kan ik net als mijn collega Jason je ook aanraden om contact op te nemen met Guidion met de vraag of de afspraak kan worden vervroegd. Laat je ons weten of het is gelukt? 

Reputatie 3

@Piotr zondagochtend was het weer feest helaas maar er is ook goed nieuws!

Het koste me 2 keer ruim een half uur, maar aanstaande donderdag komt er een monteur. Ik hoop dat deze het probleem in 1 keer kan oplossen en dat ik mijn tijd dan weer positiever kan besteden ;)

Reputatie 7
Badge +16

We hebben elkaar al gesproken in onze privéberichtenwisseling, maar ik ben blij dat de afspraak met Guidion vervroegd is! Laat je ons weten of het gelukt is de 16e? Als we iets anders voor je kunnen doen in de tussengelegen periode, geef alsjeblieft een seintje. 

Je mag me ook direct PM’en, dat is nóg sneller en we hebben immers al contact! 😁

Reputatie 3

De monteur is geweest! Oorspronkelijke tijd tussen 12:00 en 14:00. Dat werd wegens drukte 17:45. 

De monteur was onder de veronderstelling dat het om een wifi check ging. Ik had hiervoor speciaal naar Guidion gebeld dat dit niet het geval was, maar die memo is nooit aangekomen. 

Omdat het al half 6 was geweest kon de backoffice ook niets voor hem betekenen en kon hij, na mijn verhaal aangehoord te hebben, nu weinig doen. Zijn vermoeden is dat het in de wijkcentrale ligt, maar zonder de backoffice kon hij dat niet zeker weten.

Morgen maar weer even contact zoeken en vragen wat dan de status wordt. En dan maar hopen dat het van het weekend alsnog wordt opgelost.

Ik begin het ondertussen erg jammer te vinden dat het initiatief continu bij de klant vandaan moet komen. Ik moet er zelf weer achteraan bellen en weer tijd vrijmaken voor het volgende bezoek. Wanneer ik zeeën van vrije tijd zou hebben zou ik het misschien minder erg vinden, maar laat dat nou net niet het geval zijn. 

Reputatie 3

Deze update vind ik nog het mooiste.…

Backoffice zegt alles werkt toch gewoon? Ticket gesloten en bel maar weer met de klantenservice als er weer problemen zijn.…

Ik dacht dat ik gek werd! Je raad het nooit, het is weekend, half 6 geweest en ja hoor het werkt wéér niet!

Ik word hier zo moe van :(

Reputatie 3

Gisteravond was ik er helemaal klaar mee. Ben er nog eens goed voor gaan zitten en kwam erachter dat er geen ip toegewezen werd. Factory reset op het modem gedaan en het werkte. Welgeteld 5 minuten... Daarna weer hetzelfde verhaal. Alle lampjes op het modem brandden wel groen. Hierdoor kreeg ik dus sterk het vermoeden dat het modem gewoon zijn werk niet deed.

Dus ik los het zelf wel op. Meteen een managed switch besteld, want onze blauwe vrienden uit 010 zijn sneller dan Guidion. Alles draait nu als een zonnetje! Voor mij geen Zyxel meer. Kan altijd nog kijken of hij op een andere manier brandt, maar dan wordt het lastig terug sturen ;)

 

@Jason wil jij nog even naar je PB kijken? Hebben we het daar er wel verder over ;)

Reputatie 7
Badge +16

@Arrow87 Ik pak de PB er gelijk bij! Wat frustrerend dat het modem de boosdoener is en dat je van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd wordt. Sorry dat je dit overkomt: tegelijkertijd heel fijn dat de managed switch dé oplossing lijkt - maar daar mogen wij ons hoofd ook over buigen, want dan ligt het aan onze apparatuur! 

We praten zo verder in de privésfeer! 😉

Reputatie 3

@Jason ik ben weer de rust zelve.

Het is verwonderlijk wat werkende, of niet werkende ;), apparatuur kan doen met je gemoedstoestand.

Sinds de switch er hangt werkt alles soepel. Ik hoop, stiekem ga ik er ook vanuit, dat ik de meterkast voorlopig dicht kan laten voor dit soort grappen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Arrow87, Ik ben benieuwd voor welke managed switch je uiteindelijk hebt gekozen en waarom juist deze? Ik ben me aan het oriënteren om in de toekomst over te stappen naar T-Mobile Thuis. Hoor graag van je ;-) 

Reputatie 3

@Seccie 

ik heb de Netgear GS105Ev2 ertussen gehangen.

Ben altijd tevreden geweest over de producten van Netgear, gewoon goede kwaliteit. Daarnaast is de prijs ook prima.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het instellen van de managed switch als wat minder prettig ervaren wordt. Maar goed, dat is er even goed voor zitten en als het draait, dan draait het.

Nu heb ik alleen internet van T-mobile en was ik met 1 vlan klaar. Tv gaat ook nog lukken, dat gaat op dezelfde manier. Maar als je telefonie van T-Mobile wil gaan gebruiken heb ik vernomen dat dat, vooralsnog, niet werkt met enkel een switch. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Arrow87, Heel erg bedankt voor je snelle reactie! Ik neig op dit moment ook alleen naar internet & tv i.c.m. T-Mobile mobiel en klantvoordeel. Op dit moment is KPN NetwerkNL bezig om in mijn omgeving glasvezel uit te rollen. Ik zit sowieso nog tot begin komend jaar vast aan het contract vast bij mijn huidige ISP. Daarna gaan we waarschijnlijk de overstap maken. 

Reputatie 3

@Seccie graag gedaan ;)

Qua prijs is het zeker interessant! Helemaal icm het klantvoordeel.

Voordeel van glas is ook dat je de daadwerkelijke snelheid behaald. Hier is er helaas nog geen ODF, maar de 100Mbit via WBA is voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker normaal gesproken meer dan voldoende.

Ik heb ergens een spiekbriefje gemaakt hoe ik snel de Netgear in kan stellen. Dus wanneer je glasvezel krijgt en je wil gebruik maken van de Netgear switch, geef maar een gil dan stuur ik het even door. Hoef je zelf het wiel niet meer uit te vinden ;)

Reputatie 2

Sinds kort zit ik ook bij T-Mobile thuis met een glasvezelverbinding, helaas merk ik precies hetzelfde als de auteur van deze thread. Minimaal 1x per week valt het internet weg, en is het herstarten van de Zyxel router de enige oplossing. 

De connectie met de router blijft behouden (zowel kabel als wifi), maar de verbinding tussen Zyxel en internet is kwijt tot herstart.

Wat zijn de volgende stappen? Als ik dit forum doorstruin, denk ik dat het een probleem is met jullie geleverde hardware. Weet niet of dit met firmware opgelost kan worden, maar het is wel erg vervelend. 

Reageer