Verschil in down- en uploadsnelheid ondanks glasvezel

  • 19 May 2023
  • 10 reacties
  • 92 Bekeken

Reputatie 4

Hierbij een vraagje puur uit nieuwsgierigheid.
Onlangs hebben wij / zijn we overgestapt naar glasvezel (1Gb down en up) alleen zijn de resultaten n.a.v. metingen op zowel de PC als de laptop verschillend.
Beide hebben dezelfde netwerkadapter (Realtek PCIe GBE RTL8168) met daarbij een ingangssnelheid van 1,0 Gbps.
Hieronder twee afbeeldingen van de tests. In vergelijking met de eerdere verbinding (VDSL) ben ik er al aardig op voorruit gegaan alleen snap ik het verschil niet.
 

Snelheid test van de PC.
Snelheid test van de laptop

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_1970 

Zijn de testen op de pc en laptop bekabeld op de router gedaan?

Je zou de mediaconverter eens opnieuw kunnen starten en dan een speedtest doen met de T-Mobile Amsterdam testserver bijvoorbeeld (Ookla speedtest app).

Reputatie 4

Hoi @Waqqas 
Zowel de PC als de laptop zijn met een bekabeld aangesloten.
Hieronder de resultaten van een nieuwe test (testserver T-Mobile Amsterdam ).
 

Test PC
Test laptop

 

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970 

Er zit verder geen switch tussen oid dus de laptop en pc zijn rechtstreeks bekabeld aangesloten op de router? De laptop heeft wel een lage snelheid, is dat hetzelfde met een andere internetkabel?

Indien je een Huawei ONT hebt zou je ook eens een foto van de Huawei en glasvezelaansluitpunt op 1 foto kunnen bijvoegen?

Reputatie 4

@Waqqas 
voor het complete verhaal:

Achter de Huawei HG659 zit een managed switch (1) waarop cat5e kabels zijn aangesloten.
Eén daarvan gaat naar de volgende “managed” switch (2) om beide signalen om te zetten naar een VLAN 300 en 640.
Hierachter zit de PC (prima snelheid zoals je kunt zien).
Direct achter switch 1 zit ook een cat5e kabel welke direct naar mijn werkkamer gaat, en rechtstreek in de laptop.
Via de PC kan ik de instellingen van de switch’en bekijken en indien nodig bijstellen.
Hierop kan ik zien dat alle signalen met 1Gbps doorkomen.

Voor een foto verwijs ik je graag naar onderstaand draadje (topic).
Foto ONT en glasvezelpunt.

Voor een kabeloverzicht verwijs ik je graag naar mijn andere draadje (topic) waarbij hulp is gevraagd hoe alles in te stellen.
Inmiddels is hetgeen achter poort 4 van switch 2 ook weer aangepast richting zolder (kamer van zoon met PC, TVbox en PS5) en dat werkt ook goed. 

Model - kabeloverzicht (tot de laatste aanpassing).

Reputatie 4

@Waqqas 
wat ik nog wel kan doen, zonder al teveel moeite, is de laptop van de zaak aan de kabel hangen en daarop de test doen.
Dit is overigens een HP Elitebook 745 G6.

Reputatie 4

@Waqqas 
hieronder twee afbeeldingen die ik net gemaakt heb nadat de laptop (HP 745 G6) aan de netwerkkabel gehangen heb.
De netwerkadapter in de HP is ook van Realtek en met kenmerk TRL8168EPS5wolHideType2
 

Test op de HP 745 G6

Mijn vermoeden zegt dus dat het aan de instellingen zit van de laptop Acer Aspire Es1-711-C3Q7.
Maar welke…….

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970 

Kun je met je eigen laptop op de Huawei router aangesloten eens testen in veilige modus zodat je alle snelheid verminderende factoren kan minimaliseren?

Reputatie 4

@Waqqas 
ik kan wel, als ik het nog (opstarten in veilige modus) uit mijn geheugen kan ophalen, “mijn” laptop zoals ie nu is aangesloten, testen>
Geen mogelijkheid om de laptop rechtstreeks met kabel aan de Huawei te hangen.

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970 

Dat kan je ook proberen, vaak zorgt de antivirussoftware of andere software voor een mindere snelheid.

Reputatie 4

@Waqqas 
het duurde even maar dan heb je ook wat of niet, in dit geval.
Ik kon er alleen geen “knipsel” van maken omdat ik waarschijnlijk in “Veilige modus”zat, maar goed, ik heb het wel opgeschreven.
De gegevens zijn (afgerond) 303Mbps (down) & 224 Mbps (up).
Nog niet echt om vrolijk van te worden.
Nu heb ik ook even naar de driver gekeken en zag dat deze van 2014 is (8.5.2014 - v 8.32.508.2014).
Op het internet is versie 10.025.0119.2018, datum 26.01.2018 te vinden en ik ga deze maar eens installeren (eerst een herstelpunt aanmaken).

Reageer