Beantwoord

Verschillend IP adres tussen Wifi en Ethernet

  • 9 February 2023
  • 6 reacties
  • 137 Bekeken

Weet iemand of het normaal is dat het uitgaande IP adres van mijn Wifi verbinding anders is dan het IP adres van mijn ethernet? Via ethernet heb ik nu geen toegang tot mijn bedrijfsnetwerk.

Zyxel T 50

 

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Waqqas 9 February 2023, 12:43

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als je in jouw LAN netwerk alleen de Zyxel router hebt, en geen andere routers gebruikt, dan zal er maar 1 publiek IP adres aan jouw internet verbinding zijn gekoppeld. check dat vanaf de diverse apparaten via www.whatismyip.com

Dat heb ik gecheckt en er zit echt een verschil tussen de IP adressen van Wifi en Ethernet. En ik gebruik alleen de Zyxel.

Reputatie 7
Badge +14

Dus je hebt TWEE publieke IP adressen? Of bedoel je dat je twee verschillende private IP ranges hebt?  bijvoorbeeld 192.168.1.1 - 192.168.1.255  en 192.168.2.1 - 192.168.2.255 ?

 

In het geval van twee publieke ip adressen, dat is heel vreemd, maar aan de andere kant, daar heb je waarschijnlijk geen last van?

Als ik met wif verbind en via www.whatismyip.com het IP adres ophaal, en hetzelfde doe met mijn ethernet verbinding, dan krijg ik dus twee verschillende publieke IP adressen.
En ja ik heb er last van want ik kan nu dus niet bij mijn externe bedrijfssysteem via VPN omdat het ethernet ID adres onbekend is.
De vraag is dan: waarom verschillen die adressen en kan ik ze gelijk trekken?

Ik heb met onze systeembeheer gezeten, het is misschien toch een Windows 11 probleem.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Harmen70 

Lukt het opzetten van een VPN tunnel naar je bedrijfsnetwerk niet of staat de VPN wel al aan?

De VPN zorgt dan waarschijnlijk voor een andere IP adres.

Reageer