Beantwoord

VLAN ID's voor Internet en TV [Draytek Vigor]

  • 23 March 2017
  • 10 reacties
  • 10439 Bekeken

Hallo,

Ik ben een oude Vodafone thuis gebruiker [Draytek Vigor modem] en wil graag Internet + TV via één CAT6 kabel transporteren door het huis, alwaar een ASUS RT-66U staat. Nu heb ik al een Netgear router gekocht met VLAN mogelijkheden.

Nu is mijn vraag of de Internet porten (1&2) en TV porten (3&4) getagd zijn of untagged zijn? En welk ID ze hebben?

Alvast heel erg bedankt.

Albert
icon

Beste antwoord door Sander 28 March 2017, 14:52

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 2
😎
Port 1-2 VLAN 100 Internet
Port 3-4 VLAN 640 TV

2 managed switches er tussen en je hebt het over 1 cat kabel
Zie:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eerste-ervaringen-met-dns-wifi-snelheid-en-tv-internet-op-een-utp-280206/index3.html
Reputatie 7
Badge +3

@margdepoes

VLAN ID’s heb je alleen maar specifiek nodig als je het TMT modem gaat vervangen door je eigen modem.

Als je alleen maar zaken over 1 UTP kabel wilt laten lopen, is het van belang dat je internet & IPTV op afzonderlijke VLAN’s plaatst. Deze moeten aan het begin en aan het eind van de TRUNK dan wel weer gelijk zijn voor het splitsen.

Meestal is in de topics gekozen voor VLAN 300 en VLAN 640 en die op de TRUNK te zetten, maar je zou net zo goed VLAN 10 en VLAN 20 kunnen gebruiken. De nummer stellen niets anders voor dan de transport kanalen die je gaat gebruiken.

 

Zie mijn post hier over een mogelijke opzet.

 

NOTE: Als je al de nieuwe Zyxel hebt, is deze methode niet meer nodig, omdat deze werkt volgens APAS (All Ports All Services)

Hoppakei! Thanks Gekkermuis! Ik was ook al aan het googlen voor die VLAN ID's. 

 

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Op Tweakers is een post met alle gebruikte VLANs en instellingen.

Groet,
Dank hiervoor!
Hoop ook nog even op een response van de bron [t-mobile] zelf.
Heb inmiddels begrepen dat ik het via een Wireshark ook zou moeten kunnen ontdekken.

Groet,
Reputatie 7
Hoi gepebril, welkom! 🆒

Je kunt best één UTP gebruiken voor twee signalen. Let op: wel op eigen risico! Je kunt de LAN poorten niet een andere functie geven. LAN 1 en 2 geven dus alleen een internetsignaal door en 3 en 4 alleen een TV signaal. Dit kun je niet aanpassen. Het splitten van zo'n UTP kabel zorgt er dus voor dat je slechts één kabel hoeft te trekken (Herhaling: eigen risico! :P) .
Dank voor je snelle reactie reactie.

Kun je het woord 'best' nader specificeren?
Dit daar dit maximaal 100Mbit signaal oplevert en kans op storingen geeft

Ik doe een verzoek voor een nette oplossing en heb daarvoor apparatuur aangeschaft en vanuit de provider komt een oplossing die kans op storingen en problemen geeft...... :?
Reputatie 5
Ik vermoed dat Sander zoiets bedoeld: https://www.kabeldirect.nl/rj-45-splitter.html
Reputatie 7
Ah, uitleg is op zijn plaats!

@gepebril. Dat was precies wat ik bedoelde met 'best'. Het is mogelijk, maar op eigen risico, omdat wij het niet kunnen garanderen. Het kan namelijk inderdaad storingen opleveren. Je vroeg om mogelijkheden om dit te doen. Sommige klanten hebben namelijk maar één loze leiding in hun huis en zijn hier dus op aangewezen. Niet ideaal, maar zeker mogelijk met opties die in Nederland beschikbaar zijn. Ik benoem dus de opties, maar vanuit T-Mobile zal ik officieel aangeven dat het voeren van twee signalen over één UTP niet ondersteund wordt.

@Pilovali, Zoiets ja! Deze kun je niet voor twee signalen tegelijk gebruiken. Die bestaan ook. Dan gebruik je enkele aderparen voor het ene, en de andere voor het andere signaal. Nogmaals: Geen officiële oplossing! 😛
Het blijkt dat loze/bestaande leidingen vaak gebruik maken van flexibele elektra pijp. Bouw moet natuurlijk cheapy-cheap, zeker als je daar niet snel achterkomt.
Het is eigenlijk, zeker voor wat langere afstanden niet te doen oude kabels eruit te krijgen, laat staan nieuwe erin te krijgen.
Het sjorren aan nieuwe UTP kabel heeft sowieso niet zo veel zin daar je daarmee je kabelperformance zeer nadelig beïnvloed. Dan beter over, of in een aparte plint :(

Jammer dat T-mobile zo moeilijk doet over de gevraagde gegevens. Dan ga, je je afvragen waarom stap ik niet voor minder geld over naar Tweak die 25x sneller Internet levert [1Gbit]

Reageer