Beantwoord

Waarom al paar dagen verlaagde internetsnelheid?

  • 29 January 2023
  • 22 reacties
  • 218 Bekeken

de Dames hier in huis klaagden al een tijdje dat Fortnite er af en toe uitlag. Home assistant gaf ook regelmatig meldingen dat de down/uploadsnelheid onder de gewenste waarden lag. Ik kijken in de geschiedenis van de down/uploadsnelheid en ik zag dit:

 

Modem zit rechtstreeks op de converter, en de Nas rechtstreeks op het modem. Modem en NAS zijn al gereset, zonder enige verbeteringen.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, en of T-mobile deze verslechtering zelf al kan zien, of dat ik contact moet opnemen met ze?

Gr,

Jarno

icon

Beste antwoord door Jarnob 29 January 2023, 23:12

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Jarnob 

laat een normale speedtest met de speedtest app dezelfde resultaten zien?

Hi @Jarnob 

laat een normale speedtest met de speedtest app dezelfde resultaten zien?

Ja, gelukkig wel. Het zou wat zijn als de speedtest integratie in home assistant iets anders liet zien als de speedtest app en website zelf. :)

 

Daarnaast laat de ge-adviseerde custom speedtest van T-Mobile deze snelheid ook zien:

 

gr,

Jarno

Reputatie 6
Badge +3

Gezien het 100 is voor beide klinkt het alsof ergens wat Autonegotiation fout gaat.

als je in logt op het modem staat de wan wel op 1000mbit?

heb je de converter ook al herstart?

welke lampjes branden er op de converter

Het Modem is een Fritz, en die staat op 1 gigabit, daar is niet veranderd. De Huawei heeft op dit moment 2 lampjes branden, én een lampje knipperen. Die laatste is helemaaal links.

Mmm, blijkt dat de huawei op zijn kop hangt 😀

 

power en Aon branden, Line knippert.

Reputatie 6
Badge +3

Mmm, blijkt dat de huawei op zijn kop hangt 😀

 

power en Aon branden, Line knippert.

 

Wat zijn de resultaten als je met de Zyxel test? 

Mmm, blijkt dat de huawei op zijn kop hangt 😀

 

power en Aon branden, Line knippert.

 

Wat zijn de resultaten als je met de Zyxel test? 

Geen idee. Die heb ik nog nooit aangesloten gehad. Bij installatie hebben we die in de doos laten zitten, en is mijn Fritz getest en goed-bevonden.

Ik ga dus graag even terug naar de vraag:

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, en of T-mobile deze verslechtering zelf al kan zien, of dat ik contact moet opnemen met ze?


 

gr, Jarno

Reputatie 6
Badge +3

Geen idee. Die heb ik nog nooit aangesloten gehad. Bij installatie hebben we die in de doos laten zitten, en is mijn Fritz getest en goed-bevonden.

Ik ga dus graag even terug naar de vraag:

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, en of T-mobile deze verslechtering zelf al kan zien, of dat ik contact moet opnemen met ze?


 

gr, Jarno



Welke Fritzbox heb je?

Er kunnen meerdere reden zijn. Een daarvan is het modem. Dat is in dit geval makkelijk uit te sluiten door te testen met de Zyxel.

Daarbij zolang je de fritz aangesloten laat en niet test met de Zyxel gaat T-Mobile niks doen of nakijken. Gebruik van eigen apparatuur is op eigen risico. 
 

 

Geen idee. Die heb ik nog nooit aangesloten gehad. Bij installatie hebben we die in de doos laten zitten, en is mijn Fritz getest en goed-bevonden.

Ik ga dus graag even terug naar de vraag:

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn, en of T-mobile deze verslechtering zelf al kan zien, of dat ik contact moet opnemen met ze?


 

gr, Jarno



Welke Fritzbox heb je?

Er kunnen meerdere reden zijn. Een daarvan is het modem. Dat is in dit geval makkelijk uit te sluiten door te testen met de Zyxel.

Daarbij zolang je de fritz aangesloten laat en niet test met de Zyxel gaat T-Mobile niks doen of nakijken. Gebruik van eigen apparatuur is op eigen risico. 
 

 

OKe. Dat zou dus één van de redenen kunnen zijn.

Welke andere redenen zouden er kunnen zijn?

Reputatie 6
Badge +3

OKe. Dat zou dus één van de redenen kunnen zijn.

Welke andere redenen zouden er kunnen zijn?

pff een heleboel te veel om op te noemen. RX/TX waardes van de Glasvezel, de rest van het TM Netwerk etc etc, 

Nu weten we nog steeds niet wat de snelheid is met het Zyxel modem. Duurt 5 minuten om te testen. Kijkend naar je screenshot van HA is snelheid sowieso al niet super stabiel. Dus ik zou beginnen bij het modem uitsluiten. 

TM Support zal je ook vragen dat te doen. Dan ben je ze alvast voor 😉. 

Tip maak een screenshot ingelogd op het Zyxel modem (Systeeminformatie) met de speedtest ernaast. Dan kunnen ze zien dat je echt hebt getest met het Zyxel modem 😉

 

@Jarnob 

Staat het aangesloten apparaat wel op 1gbit.?

Ik heb een keer gehad dat de lan poort van de Fritzbox terug ging naar 100mbit.

Bij mij betreft bij de 2e router.

Controleer dat in de netwerkinstellingen van de Fritz.

 

Ben van plan dat te gaan doen, maar moet dan eerst op zoek naar het Zyxel modem, ergens in de “rommelhoek”…

Ben daarnaast te weten gekomen dat de buurman vergelijkbare ervaringen lijkt te hebben, wat mijn fritz! uitsluit als boosdoener. Maar om zijn zyxel-data te gebruiken bij mijn vraagstuk is ook niet helemaal kosher.

@Jarnob

Staat het aangesloten apparaat wel op 1gbit.?

Ik heb een keer gehad dat de lan poort van de Fritzbox terug ging naar 100mbit.

Bij mij betreft bij de 2e router.

Controleer dat in de netwerkinstellingen van de Fritz.

 

ook dat klopt...

@Jarnob

Ik bedoel het apparaat waar je de speedtest mee doet.

Controleer de LAN verbinding.

Thuisnetwerk / netwerk

 

@Jarnob

Ik bedoel het apparaat waar je de speedtest mee doet.

Controleer de LAN verbinding.

 

🙄

deze? Zit nu achter een PC, die bedraad is aangesloten met de NAS (de bedraad is aangesloten aan de Fritz!)

Die 1gbit is goed.

Log even in je Fritzbox.

Ga naar Thuisnetwerk>netwerk.

Staat daar het LAN op 1gbit.?

Aangezien dat je niet verder komt dan 100mbit.

Denk ik dat de verbinding 100mbit is.

Dit kan ook komen door een defecte utp kabel waarvan niet alle 8 draadjes van de 4 getwiste paren over komen.

Maar nogmaals die 1gbit is goed.

Maar dat kan ook de verbinding tussen pc en  nas zijn en van nas naar fritzbox 100mbit.

 

Je heb de pc via nas naar de fritzbox lopen.?

Of begrijp ik het verkeert.?

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Ben daarnaast te weten gekomen dat de buurman vergelijkbare ervaringen lijkt te hebben, wat mijn fritz! uitsluit als boosdoener. Maar om zijn zyxel-data te gebruiken bij mijn vraagstuk is ook niet helemaal kosher.

That changes things 😉

Reputatie 7
Badge +4

@Jarnob Als Je je klantnummer in je profiel zet (deze is alleen zichtbaar voor TM medewerkers) kunnen we een blikwerpen. 

@Jarnob Als Je je klantnummer in je profiel zet (deze is alleen zichtbaar voor TM medewerkers) kunnen we een blikwerpen. 

Ah, goed idee. Zojuist gedaan.

Die 1gbit is goed.

Log even in je Fritzbox.

Ga naar Thuisnetwerk>netwerk.

Staat daar het LAN op 1gbit.?

Aangezien dat je niet verder komt dan 100mbit.

Denk ik dat de verbinding 100mbit is.

Dit kan ook komen door een defecte utp kabel waarvan niet alle 8 draadjes van de 4 getwiste paren over komen.

Maar nogmaals die 1gbit is goed.

Maar dat kan ook de verbinding tussen pc en  nas zijn en van nas naar fritzbox 100mbit.

 

Je heb de pc via nas naar de fritzbox lopen.?

Of begrijp ik het verkeert.?

 

 

 

 

Mijn Fritz hangt direct achter het huawei, kastje.  Een poort van modem gaat naar switch, waarin de nas hangt met twee poorten verbonden. 
Een andere poort van modem gaat naar de PC.

poorten omdraaien bracht geen verschil ☹️

wifi vanuit modem laat overigens dezelfde cijfers zien.

@Jarnob

Dan zit daar het probleem niet helaas.

Kun je de Fritzbox en de Huawei GPON ONT eens voor 1 minuut van de stroom halen.

Een soort reset.

Dan de stekker van de Huawei er in en dan de Fritzbox.

Mocht dit niet helpen moet T-mobile er naar kijken.

Modem is de Fritzbox neem ik aan. ?

 

Mod edit:

@Jarnob

Dan zit daar het probleem niet helaas.

Kun je de Fritzbox en de Huawei GPON ONT eens voor 1 minuut van de stroom halen.

Een soort reset.

Dan de stekker van de Huawei er in en dan de Fritzbox.

Mocht dit niet helpen moet T-mobile er naar kijken.

Modem is de Fritzbox neem ik aan. ?

 

 

@peter-keetfm kijk eens aan…. Dat zou nog wel eens de gouden tip kunnen zijn geweest…

Ik zal dit eens in de gaten houden, maar vooralsnog Hartelijk Bedankt!

Reageer