Beantwoord

Wap6807 Repeater FW release: V1.00(ABTB.1)b11 crasht iedere 7 dagen

  • 8 November 2020
  • 9 reacties
  • 823 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 12 reacties

Mijn Zyxel WAP 6807 crasht ongeveer een keer per week.  Volgens mij een firmware bug.

Firmware release: V1.00(ABTB.1)b11

Mode:  Easy Mesh Enabled

Wifi backhaul:  5G

System log: laatste message voor de crash:

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: ip address of the interface br-lan is changed

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: add event '4 VALUE CHANGE'

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: interface br-lan has ip 192.168.1.177

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice netifd: Interface 'lan' is now up

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[1317]: reading /tmp/resolv.conf.auto

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[1317]: using local addresses only for domain lan

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[1317]: using nameserver 192.168.1.1#53

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: start session

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: configured acs url http://10.12.0.10:7547

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: external script init

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: send Inform

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: receive InformResponse from the ACS

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: send empty message to the ACS

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: receive empty message from the ACS

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: external: execute apply service

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: external script exit

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.notice easycwmpd: end session success

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[1317]: exiting on receipt of SIGTERM

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: started, version 2.73 cachesize 150

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: compile time options: IPv6 GNU-getopt no-DBus no-i18n no-IDN DHCP no-DHCPv6 no-Lua TFTP no-conntrack no-ipset no-auth no-DNSSEC loop-detect inotify

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: DNS service limited to local subnets

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: using local addresses only for domain lan

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: reading /tmp/resolv.conf.auto

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: using local addresses only for domain lan

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: using nameserver 192.168.1.1#53

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: read /etc/hosts - 1 addresses

Sun Nov  8 11:57:18 2020 daemon.info dnsmasq[3613]: read /tmp/hosts/dhcp - 1 addresses

Sun Nov  8 11:57:23 2020 user.warn syslog: skip line without '=' Default

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 16 November 2020, 11:39

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Hoi @jk747 ,

Een goede vraag! Ik kijk graag met je mee hoe we dit kunnen oplossen. Om eerst het noodzakelijke uit de weg te gaan; heeft een fabrieksreset van de WAP geholpen? Opnieuw installeren kan er voor zorgen dat fouten met de leasetijd (waar het hier op lijkt) worden recht gezet. Ook ben ik benieuwd hoe je deze hebt aangesloten. Ik hoor het graag van je! 

Reputatie 2

@Boris fabrieksreset heeft niet geholpen in het verleden. Even testen kan ik natuurlijk niet doen, de WAP moet minstens  7 dagen hebben om weer te crashen...:)  Crashen betekent: WLAN signaal weg en het is niet mogelijk in te loggen.

Config voor de Wap is heel simpel want met de custom Tmobile firmware kun je bijna niets instellen, dus gewoon 5G Wifi backhaul om met de Zyxel T50 te communiceren.  DCHP via de T50 en een dynamisch IP adres voor de WAP.

In de log zie ik “ ip address of the interface br-lan is changed “ , ik vermoed inderdaad dat de WAP niet in staat is om van een backhaul IP adres wijziging te recoveren?

Het lijkt mij dat het Zyxel firmware dev team op basis van de log  wellicht deze bug zou kunnen oplossen?  ( wellicht nog voor de volledigheid: “user.warn syslog: skip line without '=' Default” staat hier een keer, maar in de log blijft het zich maar herhalen, dus ergens is ook nog een “loop” ontstaan… 

Binnen 10 dagen heb ik vrijwel zeker weer een crash en een verse systemlog:)

Reputatie 7

Hoi @jk747 ,

Dank je wel voor je snelle terugkoppeling. Ik begrijp het issue nu beter! 😉 Ik wil je vragen om te kijken naar de Zyxel MPro App (link is clickable). Met deze app kan je makkelijk de WAP op een stuk betere manier configureren, waaronder dit lease-issue en de DCHP-push die verkeerd gaat.

Wanneer de app is geïnstalleerd, wil ik je vragen om nogmaals de WAP te configureren. Ik vermoed dat de Zyxel op dit moment staat ingesteld als ‘controller’. Via de app zal je dit kunnen veranderen in ‘agent’. Dit zorgt ervoor dat om de zoveel tijd de DCHP-push niet helemaal lekker verloopt.

Wil je ons laten weten of dit het issue verhelpt? Mocht je vragen hebben, zit de Community intussen voor je klaar! 

Reputatie 2

Hallo @Boris  ,  als ik de Mpro Mesh app start, vindt de app zowel de T50 router alsmede de WAP. Volgens de app is MESH:UP.  

Als ik op Mesh Device WAP6807 klik kan ik  maar twee dingen doen: 1) reboot of 2) de naam van het device aanpassen.  Verder is geen config menu te vinden.  Kennelijk is er iets mis met de app of de wap of zit het menu verstopt?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jk747, zou je eens de volgende stappen kunnen doorlopen? 

Reset je T50 en wap maar verbind de wap nog niet met de T50installeer de mpro app maak verbinding met de wifi van de T50 en gebruik de admin login van de t50 voor de mpro app. druk op het plusje en kies draadloos of bedraad. volg de verdere instructies in de mpro app. Credits aan user Hidden.nld.

Indien dit niet goed werkt en ge nog steeds geen config menu kunt inzien, of de WAP elke week blijft crashen, probeer dan de volgende handleiding:

  1. Ik heb de versterker nogmaals gereset en direct weer bedraad op de router aangesloten. Even wachten tot het middelste lampje op de versterker weer stabiel brandt. 
  2. Hierna heb ik op de router de WPS knop lang ingedrukt.
  3. Op de versterker heb ik de WPS knop vervolgens kort ingedrukt.
  4. Het middelste lampje begon oranje te knipperen, daarna werd hij groen en het bovenste lampje oranje. De versterker zend nu uit onder dezelfde naam als de router terwijl hij bedraad is aangesloten!

In de instellingen van de versterker is nu ook te zien dat hij de rol van ‘Agent’ heeft. Credits aan user Barts14. 

Als het goed is, zal de WAP nu ook als ingesteld worden als ‘agent’. 

Reputatie 2

@Jason , het verbaasd mij dat kennelijk de WAP firmware alleen in “Agent” mode een uitgebreider menu laat zien en kennelijk niet in “controller” mode.  Dit is op zijn minst erg onhandig. 

Daarnaast kun je kennelijk zonder weer een (factory) reset te doen , te bedraden etc. de WAP niet omschakelen van de ene mode naar de andere?

Daarnaast is het crashen gewoon een bug die opgelost moet worden ongeacht de mode waarin de WAP draait.  Overigens tussen de crashes in werkt de WAP prima.    Ook gezien de vele WAP vragen op dit forum is de user interface van dit Zyxel WAP product geen success.

Zyxel maakt verder uitstekende producten. Omdat de WAP een T-mobile OEM firmware versie heeft lijkt mij dit een heel goede reden om eens  flink “aan de Zyxel firmware bel te trekken?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @jk747, we gaan het op een andere manier aanpakken want de gegeven opties bieden geen oplossing in jouw geval. Een laatste check: ik kan op dit moment de WAP niet uitlezen, je hebt deze draadloos verbonden met de Zyxel, toch (als repeater)? 

Deze bug ben ik nog niet eerder tegengekomen, ik ga het aanmelden bij de developers. In de tussentijd, wil ik controleren of een vervangende WAP dezelfde bug met crash oplevert. Ik stuur je een vervangende WAP toe. Houd alsjeblieft rekening met de vertraagde levering vanuit PostNL. Normaliter zou je binnen vijf werkdagen een pakketje binnenkrijgen, daar kan nu ietwat meer tijd overheen gaan. 

Reputatie 2

@Jason , vervangende WAP aangesloten:  met de Zyxel Mpro Mesh duurde het nog geen minuut nadat boot van de WAP gedaan was om met behulp van “EasyMesh” automatisch hetzelfde SSID en Password geconfigureerd te krijgen als op de T50 router/gateway (uiteraard met indrukken van de WPS knop op de WAP). Dus supersnelle config!

Dit proces duurde de eerste keer meer dan 100... keer langer zonder de Mpro Mesh app. Op dit moment gebruik ik overigens app versie 2.1.0.200902 op Android 10.

Af en toe rapporteert de app op het Repeater Detail scherm dat de Wap status “Disconnect” is. Als je dan tegelijk als admin op de WAP inlogt zie je dat het “Wireless Overview: scherm laat zien dat de WAP in “EasyMesh Role Agent” staat en WIFI Back-haul 5G op status “Connected” staat. 

Deze foute status rapportage in de app doet echter niets af aan de Wifi werking is alleen wel een beetje verwarrend. Het is op te lossen door je Android toestel te rebooten, maar de foute “Disconnect” status komt na een tijd toch weer terug.

Het lijkt  er overigens  sterk op dat het crashen van de oude WAP alleen gebeurde als het IP adres van mijn T50 router gewijzigd werd vanuit het netwerk.

In ieder geval bedankt voor jullie pro-actieve aanpak, hardware problemen kunnen we nu uitsluiten. De WAP firmware houden we gewoon een beetje in de gaten de komende tijd :)

Reputatie 2

Op 5 JAN ‘21 , heeft een upgrade van de firmware van het T50 modem plaats gevonden naar release V5.50(ABPY.1)b15_20201207. Geen idee welk bugs opgelost zijn. Wat een klein beetje jammer is dat de WAP6807 niet herstelde van deze firmware upgrade, de extender “backhaul” verbinding was weg en bleef weg.  De WAP met het handje uit en aanzetten loste het probleempje weer op. Als de WAP ook een upgrade krijgt kan wellicht de” link recovery”  nog eens gecontroleerd worden zodat je bijna niets van een modem firmware upgrade merkt.

Reageer