Beantwoord

Wegvallende wifi

  • 4 July 2023
  • 9 reacties
  • 100 Bekeken

Zoals ook beschreven in dit forum topic  heb ook ik last van apparaten die geen verbinding meer krijgen met wifi.

Het gebeurt op willekeurige tijden van de dag, en ook de apparaten verschillen die geen verbinding meer krijgen. Na verloop van tijd komen ze wel weer online.

Het gaat o.a. om google nest hub, shelly 2.5, tablets, amazon alexa's, telefoons. 

Ze gaan niet altijd tegelijk offline, soms blijft een apparaat wel online en een andere keer gaat die wel offline en blijft een ander online.

Voor zover ik weet blijft het bekabeld gedeelte wel online.

 

Men heeft al het kastje naast de glasvezelkast vervangen, mijn internetsnelheid is omhoog gezet van 100mb naar 1000 mb, een extra acces point is toegevoegd. Dit alles bied geen oplossing op het wegvallen van de wifi verbinding.

Er zijn geen verbouwingen geweest waardoor er misschien storing op kan treden.

 

Eindeloos aan de telefoon gehangen met T-Mobile. Modem gereset, terug naar fabrieksinstellingen, iemand anders zegt dat ik een minimale snelheid behaal van 50mb dus hoeven ze mij niet te helpen.


T-mobile kan mijn modem niet uitlezen, vaag probleem zeggen ze. Ik heb mijn logfiles op de mail gezet naar T-mobile maar ik krijg daar geen terugkoppeling van.

In de logfiles zend mijn modem veel pakketten in zeer korte tijd.

 

daemon.debug udhcpc: nas10_5 Sending discover… <---- die komt heeeeeel vaak voor

daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) xxx.xxx.x.x 89:c5:ef wrong server-ID ← die komt soms voor

 

Iemand die mij uit de brand kan helpen?

 

Bijgevoegd een beknopte screenshot van mijn logfile. Ik heb eventueel ook nog een .log bestand.

*edit: Ik merk dat als je de afbeelding opent in een nieuw venster je deze dan wel kun vergroten en beter kunt lezen.

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 4 July 2023, 12:33

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @freggel2 

Die Sending Discover melding krijg je als je geen IPTV hebt van T-Mobile maar dat zorgt niet voor problemen, mijn log staat er ook vol mee.

Maak je verder nog gebruik van eigen apparatuur zoals een router of switch? Je zou dan enkel de T-Mobile router eens een tijdje kunnen testen.

Hallo @Waqqas ,

 

dank voor je antwoord.

ik heb nu geen IPTV meer. Het probleem was er wel al toen ik het nog wel had.

Ik ben 3 jaar geleden verhuisd en in mijn nieuwe woning heb ik het t-mobile tv kastje niet meer aangesloten omdat ik toch geen tv kijk. 

 

Op 21 mei mijn abonnement aangepast op advies van T-mobile. Snelheid verhoogt en televisie opgezegd. Maar het probleem is nog steeds.

 

Het modem wat ik gebruik is het originele modem van T-mobile zelf. De zyxel vm50 (volgens mij uit m'n hoofd)

Reputatie 7
Badge +15

@freggel2 

De Acces Point is die van T-Mobile of niet en is die bekabeld verbonden of draadloos?

Misschien zou je ook eens kunnen proberen om alles los te koppelen van de Zyxel router, alles 1 vóór 1 aansluiten en misschien vind je iets dat voor problemen zorgt.

Dus bijvoorbeeld eerst wat  telefoons/tablets verbinden en kijken of dat goed gaat.

De access point was bedraad aangesloten. (inmiddels is die weer retour gestuurd) 

Oplossing die je biedt heb ik ook aan gedacht.

Probleem is dan wel dat alles wat in home assistant staat niet meer werkt. Alle entiteiten, automatiseringen, roepen etc zal ik helemaal opnieuw moeten instellen. Dat zal echt een laatste redmiddel zijn. 

 

Ik heb wel al de slimmer speakers losgekoppeld gehad, alsook de shelly 2.5 relais. Heeft niet geleid tot verbetering. 

Reputatie 7
Badge +4

daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) xxx.xxx.x.x 89:c5:ef wrong server-ID ← die komt soms voor

 

Deze melding is omdat de client een DHCP verzoek stuurt naar het modem met een verkeerde DHCP server in het bericht. Ergens anders zit nog een DHCP server in je netwerk die addressen uitdeelt.

daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) xxx.xxx.x.x 89:c5:ef wrong server-ID ← die komt soms voor

 

Deze melding is omdat de client een DHCP verzoek stuurt naar het modem met een verkeerde DHCP server in het bericht. Ergens anders zit nog een DHCP server in je netwerk die addressen uitdeelt.

Dank je. Het schiet mij nu ineens te binnen dat in de garage een modem hangt. Die heb ik daar ooit opgehangen als extra access point. Toentertijd dhcp uitgeschakeld.

 

Vanavond daar eens onderzoek naar doen. 

 

Kan het zijn dat deze zelf weer kan inschakelen? Door een stroomonderbreking o.i.d.?

Reputatie 7
Badge +4

Afhankelijk van het device, ja het kan gebeuren. 

Volgens mij heb ik op een verkeerde knop gedrukt. Er staat dat mijn probleem / vraag beantwoord is. MAar dit is niet het geval. Ik moet nog thuis kijken naar de DHCP request op de modem.

Gisteren gekeken, de 2e modem uitgeschakeld. Hielp niets.

 

Uiteindelijk heb  ik op de hoofdmodem de 5ghz uitgeschakeld. Dus nu zend die alleen de 2.4ghz uit en alles blijft tot nog toe stabiel.

Reageer