Zeer lage upload

  • 13 January 2024
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

Goedemiddag ODIDO forumgebruikers,

Weet dat dit het juiste forum is voor problemen met mijn pfSense router/firewall, maar ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Heb al op een aantal forums gepost maar tot op heden geen reactie.

Gezien het feit dat hier een flink aantal gebruikers zijn die hun Zyxel VMG8825-T50 modem hebben vervangen door pfSense hoop ik een oplossing te vinden voor mijn probleem.

De configuratie is als volgt:
ODIDO (T-mobile) glasvezel 1000/1000
Protectli VP4630 – 6 Port Intel i3 met 6x Intel I225-V Rev. B3 2.5G Ethernet, RJ-45.
Daarop geïnstalleerd pfSense 2.7.2-RELEASE (amd64)

het is een standaard installatie waarbij er verder geen extra opties zijn aan of uitgezet.

Mijn pc en laptop zijn bekabeld aangesloten op een switch.

Als ik een speedtest uitvoer bedraad met laptop (Speedteest.net) dan krijg ik onderstaande waarden.

Upload zou wat hoger moeten zijn bij een 1000/1000 verbinding maar de upload van buiten mijn netwerk zou toch een flink hogere waarden moeten geven dan de 1 MB die ik nou krijg.

Mijn download is prima, maar het probleem is de upload van 1 MB.
Als ik buiten mijn netwerk mijn nas benader en een bestand wil downloaden krijg ik de snelheid van 1 MB.

In mijn netwerk gaat het kopiëren van mijn pc op laptop naar mijn Nas met gem. 95 MB.

De verbinding van de nas die ook op een switch is aangesloten is dus denk ik niet het probleem.

Heb verschillende opties gebruikt (Synology Quickconnect en Tailscale beide geïnstalleerd op de Synology).
Kan iemand mij helpen op de upload te verhogen naar de snelheid die je zou verwachten bij een 1000/1000 glasvezelverbinding.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Met vriendelijke groet,
Paul

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hey @pwvanduijn, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Omdat wij bij Odido geen garantie bieden op de volledige snelheid met eigen apparatuur wil ik je vragen om je snelheid eens op deze manier te testen: ONT → Zyxel → PC bedraad. Zou je de volgende speedtest willen uitvoeren zoals beschreven in dit document?

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Daarnaast wil ik vragen of @TMTV, @louisL of @Pieter_B hier een blik op willen werpen. Zij kunnen je hier deskundig in begeleiden. Hopelijk kunnen we wat voor je betekenen. Alvast bedankt!

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @pwvanduijn, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Omdat wij bij Odido geen garantie bieden op de volledige snelheid met eigen apparatuur wil ik je vragen om je snelheid eens op deze manier te testen: ONT → Zyxel → PC bedraad. Zou je de volgende speedtest willen uitvoeren zoals beschreven in dit document?

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Daarnaast wil ik vragen of @TMTV, @louisL of @Pieter_B hier een blik op willen werpen. Zij kunnen je hier deskundig in begeleiden. Hopelijk kunnen we wat voor je betekenen. Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge

@pwvanduijn Ik snap je verhaal niet helemaal. Is die 1MB = 10Mb direct naar een open port op pfsense of via Synology Quickconnect / Tailscale op je NAS? Het zou goed kunnen dat dat dan een beperking is op je NAS. Je zegt niet wat voor model je NAS is, maar een heel beperkte throughput is goed mogelijk. Zoek eens op ervaringen met je specifieke model NAS een tunneling.

Mogelijk kun je tailscale op de pfsense installeren en een veel betere througput realiseren. Tailscale is beschikbaar voor pfsense. Zie bijv. https://bobcares.com/blog/tailscale-on-pfsense/.

Je beperkte upload zou kunnen komen door wat bekende problemen met de I225. Zo te zien heb je intern niet meer dat 1Gb. Forceer alle poorten eens naar 1Gb. Best kans dat dat je upload problemen oplost.

 

Excuus voor deze late reactie.

@louisL  Allereerst dank voor je reactie.

Mijn nas is de DS1821+ met daarop geïnstalleerd Tailscale en Quickconnect.

Gezien mijn mijn abonnement van 1000 Mbit (up en down) zou de snelheid, als ik mijn Nas van buiten mijn netwerk benader, toch een stuk hoger moeten zijn.

1000Mbit = 125 MB dus ik zou een hogere snelheid verwachten dan 1 MB.

Heb juist gebruik gemaakt van Quickconnect en/of Tailscale omdat er dan geen poorten op mijn Nas open hoeven te staan.

Voorlopig probleem opgelost heb de modem/touter van T-Mobile terug gezet en probleem is opgelost. Als ik mijn Nas van buiten mijn netwerk benader waarbij het abonnement van die locatie 500/500 Mbit is dan krijg ik een download van 60 MB.

De i225 functioneren dus prima deze zijn niet de oorzaak.

Ga mij eerst even verder verdiepen is pfSense voordat ik deze als vervanger voor het T-Mobile modem/router ga gebruiken.

Denk dat er bij de installatie iets mis is gegaan of heb misschien zelf ergens een vinkje aan- of uitgezet waardoor de boel niet helemaal goed werkte.

Reageer