Beantwoord

zyxel + Fritz repeater

  • 1 January 2021
  • 6 reacties
  • 1849 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb sinds deze week een zyxel T50 ipv mijn huawei (zie foto) modem. Dit omdat apas hierbij wel mogelijk is. Nu heb ik ook een Fritz repeater 1750E aangesloten en wil even jullie mening over mijn setup, deze werkte voorheen probleemloos met de huawei setup, maar nu lijkt het minder goed te werken.

zyxel modem:

standaard naam en login

2.4GHz kanaal 1 - 20MHz

5GHz kanaal 36

mesh uitgeschakeld

Fritz repeater als LAN bridge ingesteld met dezelfde naam en settings

 

het enige verschil is dat voorheen ik 2 namen had, voor zowel 2.4 en 5G netwerk en dit is nu 1 geheel geworden. 
 

het lijkt erop dat overschakelen tussen netwerk of repeater nu minder goed gaat. 

Daarnaast komt er met enige regelmaat een verbinding op 5G actief met een Mac adres wat lijkt op mijn zyxel modem, maar een vraagteken geeft bij de naam. Deze verbinding valt snel weer weg maar lijkt me niet wenselijk. 
 

kortom ik ontvang graag advies/feedback voor de beste opstelling. 

 

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 2 January 2021, 09:59

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@pjobse 

Je kunt de 2.4G & 5G eenvoudig weer op dezelfde manier scheiden.

 

Reputatie 2

Bedankt voor de tip, maar ik ben er nog niet uit of dit beter is, misschien kan iemand me dat uitleggen.

 

daarnaast vraag ik me ook af of de repeater en router wel op hetzelfde kanaal moeten en kunnen staan.

 

en ik heb dus nog een 5GHz WiFi punt wat volgens WiFi scanner op hetzelfde kanaal als mijn router zit, alleen het sccid is ? En als bron staat er local-admin bij. Het Mac adres lijkt op dat van mijn zyxel router maar is niet hetzelfde. Het gast account stond standaard aan en heb ik uit en verborgen gezet. 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo pjobse,

De wifi van het Zyxel modem werkt het beste als je deze in de originele settings laat staan. Mesh staat standaard aan en het gastnetwerk standaard uit. Ik zou de Zyxel een fabrieksreset geven en daarna niets meer aanpassen. Als je dan verbonden bent met de modem-wifi verbindt hij automatisch met 2.4 of 5 Ghz afhankelijk van de afstand tot het modem.

Je hebt de Fritz bekabeld aangesloten lijkt mij? LAN bridge is goed, maar ik zou adviseren om de wifi van de Fritz wel te splitsen in 2.4 en 5 Ghz en een afwijkende wifinaam te geven. Automatisch schakelen tussen modem wifi en fritz wifi zal in de praktijk toch niet gebeuren aangezien dit geen onderdeel is van het mesh netwerk. Dus de Fritz gebruiken als accesspoint met een andere wifinamen als de modem wifi. Je kan er dan zelf voor kiezen met welke wifi je verbindt.

Wil je dit automatisch laten verlopen is de Fritz niet geschikt. Vraag dan een Zyxel repeater aan, deze kan je koppelen met het mesh netwerk van het modem. Zie info over Wifi plus:

 

Mvg. Marcel

Reputatie 2

Ik zit nu met ditzelfde probleem. 

Overschakelen van de wifi beneden naar boven werkt met de zyxel en fritz niet. 

Heb je hier al iets voor gevonden, behalve de 2,5 euro per maand kostende wifi punt van t mobile??

Groet

Rene

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ReMa3 

Misschien is het ook een optie om een eigen WiFi mesh systeem aan te schaffen en de WiFi op de Zyxel uitzetten.

Reputatie 2

Klopt, maar dan zou ik ook de zyxel wx3100 aan kunnen schaffen en de mesh van de zyxel gebruiken.

 

Maar ik zoe eerst een oplossing met de huidge spullen voordat ik overhaast iets aanschaf.

Reageer