Beantwoord

Zyxel T-50 modem meldt glasvezel inernet storing niet

  • 27 January 2021
  • 8 reacties
  • 232 Bekeken

Reputatie 2
  • is Prince of Content
  • 22 reacties

Het is nu al een paar maal voorgekomen (de laatste keer vanmorgen vroeg) dat mijn telefoon aangeeft geen internetverbinding te hebben. kijk ik op mijn modem dan zijn de 5 normale status leds inclusief internet en beide WiFi banden groen. Mijn DAB/Internet radio die op dezelfde SSID/band als mijn telefoon zit, laat ruim voldoende WiFi signaalsterkte zien dus denk je dat de telefoon een probleem heeft. Dus niet: zet je de radio aan dan blijkt deze geen verbinding met het internet te kunnen maken. De WiFi is dus in orde maar de verbinding met het internet is weg. Modem herstart: internet bleef weg, internet led groen. Alle storingen.nl (via mobiele data) laat dan ook veel storingen zien voor vast internet van T-Mobile.

Waarom doet het T-50 Modem het dan voorkomen alsof er wel een goede internet verbinding is? In de opstart sequence brandt dit ledje wel eerst even rood voordat het groen wordt dus dat moet ook bij een dergelijke storing rood worden. Is er misschien wel verbinding met de T-Mobile servers maar zijn die verder geblokkeerd?

 

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 3 February 2021, 10:24

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @CoS , 

Het internet lampje op de Zyxel gaat groen branden als het modem een ip adres heeft gehad. De storing van gisteren was gerelateerd aan DNS, vandaar dat het als nog niet werkte. 

Reputatie 2

Hi TechRacing93,

Dank voor uw reactie.

Dat kan de klant dan behoorlijk op het verkeerde been zetten.

Kan het lampje niet zodanig worden aangestuurd dat het pas groen brandt als de hele keten naar het internet in orde is, m.a.w. ook de DNS goed functioneert?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @CoS, goed dat je zo alert bent! Ik kan je verzekeren dat het zeldzaam is dat een DNS probleem de reden is voor uitval bij jou thuis, en ik vermoed dan ook dat de vorige keren hier niet gerelateerd aan zijn. De lampjes die nu op het modem zitten, zullen in 99% van de gevallen rood worden wanneer je bekabelde uitval ervaart. De overige 1% van de gevallen heeft zó veel verschillende parameters dat het, bij wijze van spreken, 100 lampjes zou kosten om alles te representeren, naast dat het technisch ook niet altijd mogelijk is voor het modem op het te detecteren. Daarom zijn consumentenmodems en modems van andere providers vrijwel niet met meer lampjes uitgerust.

Daarom heb ik jouw verbinding uitgebreid uitgelezen en de stabiliteit laat inderdaad laat ten wensen over. Logischerwijs heb ik onze technische dienst gevraagd om een monitoringsproces op te starten zodat wij beter in kaart kunnen brengen waar de uitval door wordt veroorzaakt. Zodra wij dit helder hebben, zal jij de eerste zijn die wij op de hoogte brengen! Ik vermoed dat wij dit binnen enkele dagen hebben opgelost.

Reputatie 2

Hi Cal, dank voor de reactie en de genomen acties.

Ik ben overigens (als techneut) heel blij met de LEDjes ze geven over het algemeen een goed beeld (het modem staat in de woonkamer). 's-nachts staat het vaak uit (energiebesparing en bij het opstarten wordt weer het beste WiFi kanaal voor de verbinding bepaald).

De problemen die ik heb ervaren zijn van de laatste tijd, eerder geen last gehad.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Wat leuk om te horen @CoS! Ik zie dat er inmiddels een hoop is gebeurd en dat er maandag een monteur langskomt. Ik ben benieuwd naar de uitkomst en voor nu nog een mooi weekend gewenst.

Reputatie 2

Hallo Cal,

Vanmiddag is de monteur langs geweest en hij zag het meteen: er zat een verkeerde glasvezel patchkabel tussen het KPN glasvezel netwerkaansluitdoosje en de glasvezel naar ethernet convertor.

De kabel had 2 blauwe stekers en aan de kant van het netwerkaansluitdoosje moest dat een groene zijn. De blauwe steker heeft een andere geometrie waardoor deze geen goede verbinding kon maken en er extra signaalverlies optrad.

Volgens jullie melding moet het Rx niveau tussen -3 en -10 liggen, bij mij was dat -12.

Na installatie van de juiste kabel was het -7, een verbetering van 5 (dB naar ik aan neem).

Klopt het dat deze waardes de demping betreffen?

In ieder geval dank voor de goede ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

CoS

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @CoS, gelukkig heeft de monteur dat netjes afgehandeld en heb jij nu de correcte patchkabel! 

Je aanname is helemaal juist: het betreft inderdaad de dempingwaarden op de Glasvezelverbinding. Mocht je ooit nog eens onze hulp kunnen gebruiken, neem dan zeker contact op via de Community. Voor nu: stay safe en alvast een mooi weekend toegewenst!

Hallo Cal,

Vanmiddag is de monteur langs geweest en hij zag het meteen: er zat een verkeerde glasvezel patchkabel tussen het KPN glasvezel netwerkaansluitdoosje en de glasvezel naar ethernet convertor.

De kabel had 2 blauwe stekers en aan de kant van het netwerkaansluitdoosje moest dat een groene zijn. De blauwe steker heeft een andere geometrie waardoor deze geen goede verbinding kon maken en er extra signaalverlies optrad.

Volgens jullie melding moet het Rx niveau tussen -3 en -10 liggen, bij mij was dat -12.

Na installatie van de juiste kabel was het -7, een verbetering van 5 (dB naar ik aan neem).

Klopt het dat deze waardes de demping betreffen?

In ieder geval dank voor de goede ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

CoS

 

Verhaal klopt helemaal.

De blauwe glasconnectoren zijn recht. (PC= physical contact)

De groene glasconnectoren zijn geslepen onder een hoek van 8 graden (APC Angle physical contact)

De dikte van de connectoren is hetzelfde.

Er ontstaat dus een luchtspleet tusssen een blauwe en een groene connector als je deze “ doorkoppelt ”

Reageer