Zyxel T50 met Ubiquiti UDR

  • 8 May 2023
  • 42 reacties
  • 588 Bekeken

Hoi,

 

Ik heb sinds kort een Ubiquiti UDR achter de T-mobile modem (100 mbps adsl) hangen. 

Heb niet echt veel hoeven te configureren en het werkte eigen gelijk goed.

Echter na een paar dagen bleef ik de meldingen krijgen in de UDR dat de verbinding veel packet verlies heeft met ISP (tmobile). Ook krijg ik af en toe meldingen dat de verbindingen volledig verbroken is. 

En dat merkte ik ook. Alle clients ervaren dan heeeeel traag internet en soms dus geen. 

Met T-mobile klantenservice bellen kwam ik niet verder dan kijk bij ons in de community. 

 

In de log zag ik veel dhcp meldingen:

May  8 11:12:08 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 11:12:08 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 11:12:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 11:12:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 11:27:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 11:27:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 11:42:08 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 11:42:08 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 11:42:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 11:42:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 11:57:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 11:57:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:12:08 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 12:12:08 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:12:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 12:12:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:27:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 12:27:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:42:08 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 12:42:08 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:42:28 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 12:42:28 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 12:57:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 12:57:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:12:09 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 13:12:09 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:12:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 13:12:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:27:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 13:27:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:42:09 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 13:42:09 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:42:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 13:42:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 13:57:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 13:57:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:12:09 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 14:12:09 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:12:29 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 14:12:29 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:27:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 14:27:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:42:09 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 14:42:09 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:42:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 14:42:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 14:57:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 14:57:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 15:12:09 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 15:12:09 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 15:12:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 15:12:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 15:27:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 15:27:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 15:42:10 daemon.info udhcpc: nas8_0 lease of 10.137.225.198 obtained, lease time 3600
May  8 15:42:10 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
May  8 15:42:30 daemon.info udhcpc: nas8_1 lease of 81.59.23.197 obtained, lease time 1800
May  8 15:42:30 daemon.info udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
 

 

Toen ik eenmaal de zyxel modem terug gezet hem naar fabrieksinstellingen was het probleem opgelost. Echter 5 dagen later merkte ik dat de meldingen steeds meer terugkwamen en de verbinding steeds trager werd. Ik heb zojuist wederom de modem naar fabrieksinstellingen teruggezet en alles werkt weer al een zonnetje.  Weet iemand waardoor dit komt? Moet ik nog iets specifieks in de UDR nog configureren? Heb op reddit gelezen dat je de echo server op 1.1.1.1 kan zetten maar dit heeft ook niet geholpen. 

 

Beetje gek maar de enige oplossing die ik nu heb is om de Zyxel modem om de 5 dagen terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

 

Hoop dat iemand kan helpen.

 

Tommie van Odido 11 maanden geleden

Hi @Kumalix welkom op onze Community!

Ervaar je dit ook als je de Ubiquiti loskoppeld, dus rechtstreeks met het Zyxel modem verbind? Ik wil toch vragen of @Waqqas, @TMTV en @louisL hier een deskundige blik op willen werpen.  

Bekijk origineel

42 reacties

Ok tnx! 

Feitelijk hoef je nooit iets te doen op jouw Zyxel VMG4005-B50A en dus is toegang niet echt noodzakelijk. Ik kan me echter wel voorstellen dat je het modem wel gewoon zou willen kunnen benaderen om bijvoorbeeld de VDSL lijnen te controleren.

Je kunt wel altijd even een PC rechtstreeks op de Zyxel aansluiten.

 

Bij Qos tag heb je waarschijnlijk,ijk de warden 0 of 1 t/m 7. Klopt dat?

Zo ja, dan kan je daar 1 invullen maar het is niet noodzakelijk.

Hi,

 

Gelukt. Ik heb internet op de UDR.

Heb alleen vlan 300 ingesteld. Weet niet wat er bij QOS moet staan? zie hieronder huidige instellingen in de UDR. Staat het nu goed? En mijn ander vraag is hoe kom ik nu op de nieuwe zyxel model? Kan niet via een ipadres? 

 

Dat dacht ik al. Je zult natuurlijk wel het correcte vlan (vlan 300) op jouw WAN poort in moeten stellen.

Zie ook de "Modeminstellingen voor gebruik eigen modem (pdf)"

Ja tuurlijk, hierbij.

 

 

Als ik de dhcp server aanzet op de B50A en ik sluit mijn pc er direct op aan hoor ik dan internet te hebben? Dus zonder de DreamRouter ertussen? 
Want ook dan heb ik geen internet. 

Laat de B50A altijd in full-bridge mode staan.

Kan je eens screenshots plaatsen van de instellingen voor de WAN poort van jouw UDR?

Hoi waarom heb ik geen internet dan? 
Als ik de dhcp server aanzet op de B50A en ik sluit mijn pc er direct op aan hoor ik dan internet te hebben? Dus zonder de DreamRouter ertussen? 
Want ook dan heb ik geen internet. 
 

hoop dat je me kan helpen. 

Als jij geen bonded VDSL hebt dan ziet dit er prima uit.

Aan die Zyxel VMG4005-B50A hoef je echt helemaal niets in te stellen, die staat in full-bridge en ziet zelf welk profiel gekozen moet worden.

De overige instellingen doe je op jouw router, niet op die Zyxel VMG4005-B50A.​​​

Heb de Zyxel VMG4005-B50A aangeschaft maar omruilen heeft de Zyxel VMG4005-B50A geen internet.

Ik kan er wel op inloggen. 

Moet er iets gebeuren aan de Tmobile kant? 

 

Dit zijn de xDSL statistieken:

 


============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
                G.Vector:   Enable
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 0 hour: 19 minutes
============================================================================
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     33.030 Mbps      111.213 Mbps
    Actual Net Data Rate:     33.031 Mbps      111.214 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        5.4 dB            6.2 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 4.6 dBm          13.4 dBm
           Receive Power:      -13.6 dBm           3.6 dBm
              Actual INP:       83.0 symbols      80.0 symbols
       Total Attenuation:        9.0 dB            9.7 dB
============================================================================
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  1.9     9.0    13.9     N/A     6.0    13.0    20.6   
Signal Attenuation(dB):  1.9     8.3    12.8     N/A     7.2    12.9    20.6   
        SNR Margin(dB):  5.5     5.4     5.4     N/A     7.2     5.8     5.8   
   Transmit Power(dBm):-16.4   - 9.2   - 6.8     N/A    10.1     8.0     7.4   
============================================================================

            VDSL Counters

           Downstream        Upstream
Since Link time = 19 min 1 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Latest 15 minutes time = 5 min 32 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        90        90
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        N/A
HostInitRetr:    N/A
FailedRetr:    N/A
Latest 1 day time = 20 min 32 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        90        90
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Previous 1 day time = 0 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        0        0
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
Total time = 20 min 32 sec
FEC:        0        0
CRC:        0        0
ES:        0        0
SES:        0        0
UAS:        90        90
LOS:        0        0
LOF:        0        0
LOM:        0        0
Retr:        0
FailedRetr:    0
FailedFastRetr:    0
============================================================================


Het is toch niet zo "plug and play".

Hebben jullie meer info nodig van de nieuwe modem om te kunnen achterhalen wat het probleem kan zijn? 

 

Hier wat screenshots van de nieuwe modem dat mogelijk relevant zijn.

Hopelijk kan iemand me verder helpen. alvast bedankt

Ik heb de kabels in de muur in de woonkamer losgekoppeld. 

Dus liep nog 1 kabel naar boven. 

Reputatie 7
Badge +15

@Kumalix 

De Zyxel is nu aangesloten in de meterkast op de telefoonkabel die je woning binnenkomt of zit er nog wel een aansluiting in de woonkamer bijvoorbeeld?

Als je alleen de Zyxel aangesloten laat zonder eigen router, ervaar je dan ook problemen? Mogelijk kan het dan toch misschien aan de binnenkomende verbinding liggen.

Hoi, Ik heb de kabels paar dagen geleden ontkoppeld en loopt er maar 1 kabel naar de zyxel.

Dus denk niet dat het te maken heeft met Bridge-Tap..  

Reputatie 7
Badge +5

Ben benieuwd of dat ook zo is voor T-Mobile, ...

Ja, dat is ook voor T-Mobile het geval. Nogmaals een Zyxel VMG4005-B50A in full-bridge mode is een puur modem die niets anders doet dan het (de)modulerende van de communicatie en dat één op één doorgeven aan de achterliggende router. Dat is op het netwerk van T-Mobile niet anders dan op het netwerk van KPN of een willekeurig andere provider via VDSL.

Allemaal leuk en aardig….. maar …. een andere modem is nog geen garantie dat het probleem bij @Kumalix is opgelost. Als de bedrading niet wordt gewijzigd blijft de slechte werking door een Bridge-Tap nog altijd aanwezig en dat zal met een andere in bridge instelbare modem geen oplossing zijn.

@Kumalix heb je de mogelijkheid om (eventueel tijdelijk) een telefoonkabeltje van de meterkast naar het modem te leggen. Of welke andere manier dan ook om het modem DIRECT op het aansluitpunt in de meterkast aan te sluiten en alle andere naar binnen gaande verbindingen los te nemen. 

De kosten van deze kabel zijn beduidend minder dan een honderd euro modem waarmee het misschien nog niet opgelost is. Maar zoals eerder gezegd verwijder doorgaande verbindingen zodat je de Bridge-Tap als eventuele oorzaak kan wegstrepen.

Ben benieuwd of dat ook zo is voor T-Mobile, ...

Ja, dat is ook voor T-Mobile het geval. Nogmaals een Zyxel VMG4005-B50A in full-bridge mode is een puur modem die niets anders doet dan het (de)modulerende van de communicatie en dat één op één doorgeven aan de achterliggende router. Dat is op het netwerk van T-Mobile niet anders dan op het netwerk van KPN of een willekeurig andere provider via VDSL.

De VMG4005-B50A gaat automatisch naar full-bridge mode bij het aansluiten en dus hoef je er echt helemaal niets op in te stellen. Kabeltjes erin, aanzetten en gaan ...

Reputatie 7
Badge +15

@wj.b

Ben benieuwd of dat ook zo is voor T-Mobile, andere klanten hebben op een DSL verbinding de Draytek Vigor 160 aangeschaft om hem in full bridge te zetten en daar moest wel eea ingesteld worden.

Het is niet zo dat die modem out of the box zal werken, hier moet je VLAN 300 taggen aan de WAN poort als er VLAN ondersteuning is.

Die Zyxel VMG4005-B50A zal zonder enige configuratie direct werken, daar hoeft helemaal niets op ingesteld te worden.

Zeker weten? Ik heb geen Tv via tmobile alleen internet. 

Ja, dat weet ik zeker. Ik beveel die Zyxel VMG4005-B50A ook aan bij abonnees van KPN die een eigen router willen gebruiken met een VDSL aansluiting. (Klik) Dit is een echt modem en geeft in full-bridge alle communicatie één op één door. De vlan instellingen moeten op de eigen router gedaan worden.

Het is niet zo dat die modem out of the box zal werken, hier moet je VLAN 300 taggen aan de WAN poort als er VLAN ondersteuning is.

Die Zyxel VMG4005-B50A zal zonder enige configuratie direct werken, daar hoeft helemaal niets op ingesteld te worden.

Zeker weten? Ik heb geen Tv via tmobile alleen internet. 

Het is niet zo dat die modem out of the box zal werken, hier moet je VLAN 300 taggen aan de WAN poort als er VLAN ondersteuning is.

Die Zyxel VMG4005-B50A zal zonder enige configuratie direct werken, daar hoeft helemaal niets op ingesteld te worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Kumalix

Het is niet zo dat die modem out of the box zal werken, hier moet je VLAN 300 taggen aan de WAN poort als er VLAN ondersteuning is.

Ook is het niet makkelijk om tv van T-Mobile werkend te krijgen op een eigen VDSL modem. Of de Zyxel het probleem zal oplossen weet ik niet.

T-Mobile heeft verder geen modems die in bridge mode kunnen.

Reputatie 7
Badge +14

Doorverbonden draadjes is zeker niet goed voor de kwaliteit.  Op het gebied van een eigen modem en of router valt niet veel te melden dan dat je navraag moet doen bij de aanbieder van die producten.  Een bedrijf als Fritzbox stopt veel tijd en energie in het lokaal testen en onderhouden van hun configuratie software tegen de aansluitingen van de diverse grote providers in Nederland.  Als je gaat voor get goedkoopste kastje moet je die leverancier wel vragen of ze dat op een t-mobile VDSL aansluiting hebben getest. 

Zie dat de zyxel modem die in Bridge modus gezet kan worden (Zyxel VMG4005-B50A) 100€ kost. 

Is het de onderstaande en kan ik die zo aansluiten zonder dat er config van tmobile op moet?

https://www.routershop.nl/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl-bridge-modem/pid=68168?source=googleps&adtype=pla&gclid=CjwKCAjw9pGjBhB-EiwAa5jl3OpLHN2naDykUkmauxl7bnlQuTdZl2NV6uzFclkrqci4FvVNq9-YBhoCs-kQAvD_BwE

Voor mij is het overwegen waard. Hoor dat glas hier pas einde dit jaar komt. Bij overstappen naar een andere provider zit ik er gelijk 1 jaar aan vast. 

 

Alvast bedankt voor de reactie. 

P.S. heb nu wel draadjes ontkoppeld in de muur. Ze waren idd doorverbonden. Kijken hoe dit gaat, hopelijk bespaart het me 100€

oh DMZ ip vast zetten heeft ook niet geholpen. Heb vandaag wederom de modem naar fabrieksinstellingen moeten resetten. De verbinding was super traag en in de UDR waren er geen kleine rode streepjes meer maar 1 grote rode lijn.

Heeft Tmobile nieuwere modems (met full-bridge) dan de VMG8825-T50 die ik heb?

Zou ik met de klantenservice kunnen bellen om te vragen voor een nieuwe modem?  

Reputatie 7
Badge +15

Hierbij de xDSL statistieken. Nu er meer rode strepen weer komen.

Zie wel errors maar weet niet of dat zorgt voor mijn verbindingsproblemen? 


=============================================================================
    xDSLFwVersion:      FwVer:5.12.23.0_B_A60901 HwVer:T14.F7_0.0
       Line State:      Up
       Modulation:      ITU G.993.5(G.Vectoring),G.998.
       Annex Mode:      ANNEX_B
=============================================================================

TPSTC type: 64/65B PTM TC

near-end interleaved channel bit rate: 111214 kbps
near-end fast channel bit rate: 0 kbps
far-end interleaved channel bit rate: 0 kbps
far-end fast channel bit rate: 33031 kbps

near-end FEC error fast: 0
near-end FEC error interleaved: 3890
near-end CRC error fast: 0
near-end CRC error interleaved: 0
near-end HEC error fast: 0
near-end HEC error interleaved: 0
far-end FEC error fast: 2051
far-end FEC error interleaved: 0
far-end CRC error fast: 0
far-end CRC error interleaved: 0
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 0
DSL uptime :1 day, 10:13, 10 secs
DSL activetime :0 min, 48 secs

Downstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin downstream: 9.5 dB
output power upstream: -3.6 dbm
attenuation downstream: 6.4 dB

Upstream:
relative capacity occupation: 100% 
noise margin upstream: 5.8 dB
output power downstream: 11.6 dbm
attenuation upstream: 0.0 dB

Bit table:
carrier load: number of bits per tone
tone   0- 31: 00 00 00 07 9a bc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc 
tone  32- 63: cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cc cb a9 80 00 
tone  64- 95: 0a aa ba aa aa aa aa aa aa aa aa aa 99 99 99 a9 
tone  96-127: aa 99 99 99 99 89 89 99 99 89 99 88 98 89 98 88 
tone 128-159: 88 78 87 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 
tone 160-191: 67 76 67 67 67 66 66 65 66 65 56 55 55 66 55 56 
tone 192-223: 55 55 45 55 55 44 45 45 55 45 45 44 44 44 44 34 
tone 224-255: 34 33 33 44 34 43 33 34 44 44 43 43 23 44 33 43 
 

@Kumalix 

FEC errors komen ook bij de hele stabiele verbindingen voor dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, het modem is maar heel kort online dus dan zul je ook niet veel zien.

Je kan het beste de aftakkingen verwijderen zoals @yalerta aangeeft.

Reputatie 7
Badge +5

Persoonlijk zou ik een modem met full-bridge functionaliteit gebruiken zoals de Zyxel VMG4005-B50A en daar de UDR op aansluiten.

Mooie oplossingen kosten gld.
Ook vermelden dat DSL een aflopende zaak is en daar investeringen in doen economisch een minder goede zaak.

Bij overgang naar glasvezel (in de nabije toekomst) heeft @Kumalix al een goede router die direct op de glasvezel dienst kan doen.

Ik heb net in de meterkast gekeken maar vanaf het ISRA punt loopt 1 kabel boven het plafond en verdwijnt in het huis. Vervolgens komen ze dus terug uit te muur als oude telefoon aansluitingen. 

Weet niet waar de verdeeldoos zit…. 

Aftakkingen of splitsingen in een huis telefoon netwerk gebeuren vaak in de aansluitdozen zelf waar de telefoon stekkers in geplaatst zijn.
Open schroeven van telefoon doosjes kan bijna altijd zonder gevaar gebeuren omdat het een laag-spannings netwerk betreft. Controleer in die aansluitdoos of er meerdere draadjes onder het zelfde schroefcontactje verbonden zijn dan heb je de aftakking al gevonden.

Op dit forum zijn vele foto's te vinden hoe de binnenzijde achter dat afdekplaatje eruit ziet.

Reageer