Klacht service in de winkel

  • 23 September 2023
  • 6 reacties
  • 225 Bekeken

Eergisteren bericht gekregen dat ik mijn bestelling (van de Iphone 15 Pro Max)kon ophalen. Superblij natuurlijk want ik hield eigenlijk rekening met een vertraging van levering.

Ik kom in de in de winkel en was blij verrast dat ik vrijwel direct geholpen kon worden. We gingen snel aan de slag en de medewerker haalde mijn bestelling even vanuit achter de winkel. Prima alles papier technisch in orde gemaakt.

Ik ben van de oude stempel en verzocht of de medewerker mijn nieuwe telefoon gebruiksklaar wilde maken… Nee hoor, dat doen we niet in de winkel. Ehh… okay. Gelukkig kon mij nog wel verteld worden hoe ik het allemaal zelf kon doen. Dit was de eerste domper.

Tweede domper… Ik loop de winkel uit en wilde even snel in het tasje kijken en dubbel checken of ik de goede Iphone had want ik moest een ander bedrag bijbetalen dan ik had vernomen. Ik keek op het bonnetje en kom erachter dat ik niet de Pro max heb meegekregen maar de reguliere Pro. Dus ik ga weer terug de winkel in en geef aan wat betreft de verkeerde telefoon. De medewerker keek in zijn systeem en zag inderdaad dat het om een Pro max ging. Waarom dit niet bij de medewerker is opgevallen is al jammer. Hij zou toch moeten zien dat er een Pro max in de computer staat maar hij mij een reguliere Pro meegeeft?  Ik wilde geen reguliere pro dus de telefoon mag terug en moet nu 4-6 weken wachten. Er werden nul excuses aangeboden.

Vermoedelijk heeft de Odido klantenservice in de foutieve levering hier een rol in gespeeld… Ik was zo stom geweest om op de pre-order dag, online, vanuit haast de reguliere Pro te hebben besteld. Ik zag mijn fout in de bevestigings e-mail.  Er stonden nu dus twee bestellingen in principe en dan wordt de 2e kennelijk automatisch geannuleerd, dus de Pro max die ik WEL wilde. Ik heb direct contact opgenomen en kreeg Joris van de klantenservice aan de lijn. Hij zou de de bestelling van de reguliere Pro uit het systeem te hebben gehaald en de juiste met de Pro max erin. Ik heb hier ook een bevestiging van gekregen. Desondanks is er tóch een reguliere Pro verzonden. Hier ligt in mijn optiek de bottleneck. Dit verhaal deelde ik met de winkelmedewerker en die moest een klein beetje lachen en maakte een neerbuigende opmerking waaruit bleek dat dit soort fouten typisch de (telefonische) klantenservice is...

Derde domper. I.p.v. simpelweg de telefoon weer terug te nemen werd ik geconfronteerd met weer iets wat de winkel niet doet: het direct terugnemen van toestellen. Je MOET de telefoon die je niet wenst meenemen naar huis, DAAR mag je ZELF een retour aanvragen en het toestel ZELF opsturen. Wtf? Met pijn en moeite (en omdat het rustig was in de winkel) offerde de jongeman aan om dit voor mij te doen, maar het toestel werd absoluut niet in de winkel teruggenomen. Je kunt je voorstellen dat ik me verantwoordelijk gemaakt voelde voor een fout die aan de kant van Odido ligt. 

Het ontbreekt de Odido winkel absoluut aan service. Kennelijk is deze alleen bedoeld om een bestelling op te halen of een abonnement af te sluiten. Je klant naar huis toe sturen en naar de website verwijzen om problemen zelf op te lossen is echt super jammer en geen klantvriendelijke service. Dit moet absoluut beter Odido! Een klant moet sowieso een product kunnen retourneren in de winkel waar deze vandaan komt. 

Goed. Ik zou binnen 2-3 werkdagen weer iets van jullie horen over het retour en ik hoop dat het nu over 4-6 weken wel goed gaat en ik de juiste Iphone kan ontvangen.

Marciano van Odido 7 maanden geleden

Hi Stefan, allereerst van harte welkom op de Community! Excuses voor de vertraagde reactie. Jouw topic is ons even ontglipt. Gaaf dat je voor de iPhone 15 Pro Max gaat. Niet fijn dat er e.e.a. niet goed is gelopen met je bestelling en bij het ophalen. Ik had je deze ervaring graag bespaard. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak. Ik snap volkomen dat het niet fijn was dat er in de shop geen excuses werden aangeboden. Ook het terugnemen van het toestel in de winkel, dit kan inderdaad volgens procedures niet. Ik geef je feedback sowieso door bij de evaluatie en wellicht kan het volgende keer anders. Ik kan natuurlijk niks beloven, maar weet dat we altijd goed naar feedback luisteren en goed overwegen of we iets kunnen verbeteren in de klantervaring.

Tot slot wil ik je heel erg bedanken voor de uitgebreide uitleg over je ervaring. Wat ik ook erg mooi vind om te lezen is dat je een nieuwe bestelling plaatst en erg geduldig overkomt. Ik hoop dat je retour snel is verwerkt en dat je je nieuwe correcte iPhone 15 Pro Max snel in handen hebt! Mocht je in de toekomst nog hulp nodig hebben, weet dan dat we hier op de Community allemaal voor je klaar staan. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust. Anders wens ik je voor nu alvast een heel fijn weekend! 😊

Groetjes,

Marciano

Ps. Ik hoop dat het toch lukt met het instellen van je toestel. Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan helpen? Anders geeft @eric een heel goed alternatief in zijn laatste reactie! 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Eerste fout lag dus bij jezelf,  jij bestelde het verkeerde toestel en maakte een tweede bestelling en gaat dan weer telefonisch veranderingen aanbrengen. Daarna is het niet goed opgelost door Odido. Zo maakt iedereen fouten.

Dat ze toestellen in de winkel niet terugnemen klopt. Er is een groot overvalrisico op telecom winkels en de voorraad wordt hierdoor tot een minimum beperkt.

Hopelijk kun je toch zo snel mogelijk van je nieuwe toestel gebruik maken.  Er is bij dit soort releases inderdaad altijd een wereldwijd tekort.  Maar de recensies zijn positief,  dus het wachten waard!

Eerste fout lag dus bij jezelf,  jij bestelde het verkeerde toestel en maakte een tweede bestelling en gaat dan weer telefonisch veranderingen aanbrengen. Daarna is het niet goed opgelost door Odido. Zo maakt iedereen fouten.

Dat ze toestellen in de winkel niet terugnemen klopt. Er is een groot overvalrisico op telecom winkels en de voorraad wordt hierdoor tot een minimum beperkt.

Hopelijk kun je toch zo snel mogelijk van je nieuwe toestel gebruik maken.  Er is bij dit soort releases inderdaad altijd een wereldwijd tekort.  Maar de recensies zijn positief,  dus het wachten waard!

 

Je komt er hard in, maar correct, de eerste fout lag bij mijzelf, daar heb ik ook mijn verantwoordelijk in genomen, maar deze zou gecorrigeerd zijn. Begrijp ik je goed dat ik van Odido geen begrip en excuses kan verwachten n.a.v mijn ervaring?

Desondanks mis je het punt. Het gaat om dat de service beter, effectiever en vriendelijker kan. Er was geen begrip, geen excuses en neerbuigend over je collega's van de klantenservice tegen een klant is ook niet netjes. Ik neem aan dat je het in ieder geval eens bent dat een telefoon gebruiksklaar maken het minste is wat er in de winkel gedaan kan worden voor de klant? 

Ik ben overigens niet boos, ik deel een klantenervaring… Wel in alle eerlijkheid enigszins teleurgesteld in de service en hoop op verbetering.

Reputatie 7
Badge +14

Je praat hier op een forum met andere klanten. Er zijn ook Odido moderators , die herken je aan de toevoeging 'moderator ' bij hun naam. Een telefoon gebruiksklaar maken is best een hoop werk. Zelf ben ik altijd ruim een uur bezig met inloggen, software updates,  overzetten van info en alle paswoorden herstellen. Zeker als het druk in een winkel is kan ik voorstellen dat ze die tijd daar niet voor hebben. 

Maar het zou natuurlijk wel een idee zijn om daar een aparte dienst van te maken. Mensen die dit niet zelf kunnen zouden dan hierbij thuis geholpen kunnen worden. Er is nu al zoiets als " student aan huis"  voor computer problemen. Dan is dat een mooie uitbreiding!

Reputatie 7
Badge +9

Hi Stefan, allereerst van harte welkom op de Community! Excuses voor de vertraagde reactie. Jouw topic is ons even ontglipt. Gaaf dat je voor de iPhone 15 Pro Max gaat. Niet fijn dat er e.e.a. niet goed is gelopen met je bestelling en bij het ophalen. Ik had je deze ervaring graag bespaard. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak. Ik snap volkomen dat het niet fijn was dat er in de shop geen excuses werden aangeboden. Ook het terugnemen van het toestel in de winkel, dit kan inderdaad volgens procedures niet. Ik geef je feedback sowieso door bij de evaluatie en wellicht kan het volgende keer anders. Ik kan natuurlijk niks beloven, maar weet dat we altijd goed naar feedback luisteren en goed overwegen of we iets kunnen verbeteren in de klantervaring.

Tot slot wil ik je heel erg bedanken voor de uitgebreide uitleg over je ervaring. Wat ik ook erg mooi vind om te lezen is dat je een nieuwe bestelling plaatst en erg geduldig overkomt. Ik hoop dat je retour snel is verwerkt en dat je je nieuwe correcte iPhone 15 Pro Max snel in handen hebt! Mocht je in de toekomst nog hulp nodig hebben, weet dan dat we hier op de Community allemaal voor je klaar staan. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust. Anders wens ik je voor nu alvast een heel fijn weekend! 😊

Groetjes,

Marciano

Ps. Ik hoop dat het toch lukt met het instellen van je toestel. Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan helpen? Anders geeft @eric een heel goed alternatief in zijn laatste reactie! 

Hi Stefan, allereerst van harte welkom op de Community! Excuses voor de vertraagde reactie. Jouw topic is ons even ontglipt. Gaaf dat je voor de iPhone 15 Pro Max gaat. Niet fijn dat er e.e.a. niet goed is gelopen met je bestelling en bij het ophalen. Ik had je deze ervaring graag bespaard. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak. Ik snap volkomen dat het niet fijn was dat er in de shop geen excuses werden aangeboden. Ook het terugnemen van het toestel in de winkel, dit kan inderdaad volgens procedures niet. Ik geef je feedback sowieso door bij de evaluatie en wellicht kan het volgende keer anders. Ik kan natuurlijk niks beloven, maar weet dat we altijd goed naar feedback luisteren en goed overwegen of we iets kunnen verbeteren in de klantervaring.

Tot slot wil ik je heel erg bedanken voor de uitgebreide uitleg over je ervaring. Wat ik ook erg mooi vind om te lezen is dat je een nieuwe bestelling plaatst en erg geduldig overkomt. Ik hoop dat je retour snel is verwerkt en dat je je nieuwe correcte iPhone 15 Pro Max snel in handen hebt! Mocht je in de toekomst nog hulp nodig hebben, weet dan dat we hier op de Community allemaal voor je klaar staan. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust. Anders wens ik je voor nu alvast een heel fijn weekend! 😊

Groetjes,

Marciano

Ps. Ik hoop dat het toch lukt met het instellen van je toestel. Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan helpen? Anders geeft @eric een heel goed alternatief in zijn laatste reactie! 

 

Dank voor je reactie. Op 29-09-2023 heb ik bericht ontvangen dat mijn bestelling inmiddels geannuleerd is. Heb jij een idee op welk termijn ik mijn geld terug kan verwachten?

Ik weet dat er binnen 2 weken is aangegeven, maar misschien vindt dit gemiddeld eerder plaats dan 2 weken? anders wacht ik het gewoon af.

Cheers!

Reputatie 7
Badge +9

Hi Stefan, uiteraard graag gedaan! De terugstorting vindt - nadat de retourprocedure volledig is afgerond - gemiddeld binnen 14 dagen plaats. Soms kan dit binnen één week zijn, soms iets later, dat kan nogal verschillen. Als je van 14 dagen uitgaat, moet het helemaal goed komen. Zal ik de status van de retourprocedurevoor je controleren? Stuur me dan een privébericht met je 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN. Dan kan ik je nog iets meer zekerheid geven!

Groetjes,

Marciano

Reageer