Beantwoord

eSIM cap op vervanging

  • 17 September 2022
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

Goedendag,

Mij is opgevallen dat T-Mobile haar klanten niet ‘gewoon’ een eSIM op een nieuw toestel laat plaatsen wanneer zij dit willen. Als in gratis. Er is sprake van een jaarlijks limiet van 2 keer. Daarna worden er kosten in rekening gebracht. Ik wil mijn ongenoegen over deze voorwaarde uiten. Met een ouderwetse simkaart is deze beperking er ook niet, tenzij er sprake is van vervanging. Ik betaal al voor het onderhouden van een telefoniedienst en zit niet te wachten op extra kosten voor een heel gewone handeling. Ik vervang mijn toestel regelmatig en heb hier dus last van. KPN lijkt deze paywall niet op te werpen. Het is voor mij reden om hen op termijn te overwegen, zodra mijn contract afgelopen is. Mijn vraag: is T-Mobile van plan deze hindernis af te schaffen?

icon

Beste antwoord door eric 17 September 2022, 15:30

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Aan het aanmaken en technisch mogelijk maken dat een Esim veilig op jouw telefoon terecht komt zijn kosten verbonden. De simkaart fabrikanten hebben systemen waarmee dit gebeurd en verkopen dat aan providers, net als een fysieke sim per stuk  Als je een fysieke simkaart gebruikt maakt de provider 1 keer die kosten, voor elke keer dat je een Esim besteld worden kosten opnieuw gemaakt.  

Als je dus vaak van toestel wisseld is een fysieke sim het handigst.

Het probleem is echter dat de toekomst die van eSIM is. De nieuwe iPhone 14 heeft in de Amerikaanse modellen al geen fysieke simkaart meer. Dus de optie van een fysieke simkaart zal niet blijven bestaan. Daarnaast zet ik vraagtekens bij de gestelde kosten, en ook qua bedrag. Als ik gebruikmaak van andere dienstverlening, brengt dat voor T-Mobile ook kosten met zich mee. Ik zie hier toch vooral een verdienmodel in. KPN rekent geen kosten voor vervanging. 

Reputatie 7
Badge +14

En zo blijven providers onderscheidend.  T-mobile heeft ook e-sim op smart watches mogelijk gemaakt. Bij KPN kan dat niet eens.

Je moet dus kijken wat het beste bij jou past. De kosten van e-sim zijn er wel degelijk,  klanten die elke week een nieuwe nodig hebben zullen voor hen de beste deal moeten nemen. De meeste klanten zullen daar niet zo'n behoefte aan hebben.

Reageer