Beantwoord

Foutieve Email over oneigenlijk gebruik in EU

  • 8 March 2024
  • 2 reacties
  • 66 Bekeken

Ik heb een email gekregen over oneigenlijk gebruik in het buitenland (kenmerk 1363/1.18464592)

Odido moet echt wat doen aan het systeem dat dit soort dingen flagged. 

Deze simkaart zit in een telefoon die actief is geweest in zweden voor 1 week, en sindsdien heeft die telefoon uitgestaan. 100% uit. Maar ik betaal er wel gewoon voor terwijl t-mobile buiten administratiekosten 0 kosten heeft aan deze sim. 

 

Het systeem zou flaggen volgens de volgende voorwaarden


Wij vinden het ‘oneigenlijk dataverbruik’ als:

  • een Odido abonnement in de afgelopen 4 maanden langer in de EU is gebruikt dan in Nederland, én;
  • als er in die periode ook meer data is verbruikt in de EU dan in Nederland.

Het systeem zou moeten detecteren dat als een simkaart niet actief is, dit niet als buitenland gebruik wordt gezien. Nu lijkt het, oké, laatst gebruikt in het buitenland, hij blijft op “in het buitenland” status tot er weer verbonden is met Nederland. 

Het systeem zou ook niet moeten triggeren, als er onder een minimum threshold aan data wordt verbruikt in het buitenland. Want als ik nu even honderden speedtestjes ga doen in nederland, heb ik een superhoog verbruik waardoor ik weer meer in het buitenland kan verbruiken? Dat lijkt me vreemd! 

 

 

icon

Beste antwoord door Marco282 11 March 2024, 15:56

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi Marco, allereerst mooi om te zien dat je langere tijd in het buitenland zit. Ik hoop voor een leuke reden! Als je je simkaart in 4 maanden meer in het buitenland hebt gebruikt dan in Nederland. zoals hier het geval is - ook al is 'ie één keer gebruikt - dan is de mail niet fout, maar ik snap wel wat je bedoelt. Wat er in dit geval technisch wel en niet mogelijk is om het systeem dit te laten controleren durf ik niet te zeggen. Ik gok dat het niet mogelijk is, anders zouden we dit - denk ik - wel al doen. Maar ik geef je feedback in ieder geval door aan de juiste afdeling. Wellicht kunnen we dit toch verbeteren.

Blijft je telefoon uitstaan of gebruik je de simkaart verder inderdaad niet, dan hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken over extra kosten. Verblijf je meer dan 4 maanden in het buitenland? Dan raad ik altijd aan om een lokaal simkaartje te gebruiken. Zoals gezegd, ik kan niks beloven, maar ik geef je feedback in ieder geval door! 

Hi Marco, allereerst mooi om te zien dat je langere tijd in het buitenland zit. Ik hoop voor een leuke reden! Als je je simkaart in 4 maanden meer in het buitenland hebt gebruikt dan in Nederland. zoals hier het geval is - ook al is 'ie één keer gebruikt - dan is de mail niet fout, maar ik snap wel wat je bedoelt. Wat er in dit geval technisch wel en niet mogelijk is om het systeem dit te laten controleren durf ik niet te zeggen. Ik gok dat het niet mogelijk is, anders zouden we dit - denk ik - wel al doen. Maar ik geef je feedback in ieder geval door aan de juiste afdeling. Wellicht kunnen we dit toch verbeteren.

Blijft je telefoon uitstaan of gebruik je de simkaart verder inderdaad niet, dan hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken over extra kosten. Verblijf je meer dan 4 maanden in het buitenland? Dan raad ik altijd aan om een lokaal simkaartje te gebruiken. Zoals gezegd, ik kan niks beloven, maar ik geef je feedback in ieder geval door! 

 

Nog even voor de duidelijkheid, ik zat slechts 1 week in zweden. Maar het systeem kijkt naar waar je sim het laatst gebruikt is, en daar blijft die ophangen, dus ook al ben ik slechts 1 week in zweden geweest en daarna 4 maanden in Nederland blijft die op zweden hangen terwijl de sim al 3 maanden nergens actief is geweest. 

Deze sim zit in mijn iPad die ik eigenlijk alleen voor reizen gebruik, sinds die in vliegtuigmodus gezet is voor de terugvlucht is die niet meer uit vliegtuigmodus geweest, nouwja hij is zelfs niet meer aan geweest sindsdien. 

Het is zeer zeker wel technisch mogelijk, dat ga je mij niet vertellen, maar ze hebben hier gewoon niet over nagedacht. 

Ik snap dat het volgens de huidige regels wel “klopt” dat ik die mail krijg, bedoel, al gebruik ik 1 mb in zweden en is die 1x actief, en 0 in Nederland dan is het “in theorie” correct volgens de regels. Alleen die regels vertalen niet naar “oneigenlijk gebruik”, dus die regels zouden bijgesteld moeten worden met wat nuance. 

Reageer