Beantwoord

Bellen in Zwitserland

  • 18 February 2024
  • 5 reacties
  • 85 Bekeken

Op mijn laatste factuur is een rekening van 200 euro voor een halfuur bellen in zwitserland verschenen. Waarom is deze rekening zo veel hoger dan de 0.25 per minuut die ik op de website zie? En waar had ik kunnen zien dat er een belachelijk tarief geld voor deze actie?

 

Buiten de legaliteit van deze factuur wil ik ook nog opmerken dat 6.5 euro per minuut niets minder is dan diefstal, ook als het in de kleine lettertjes van een contract staat. Dit is misselijkmakende bedrijfsvoering, jullie zouden je moeten schamen.

icon

Beste antwoord door eric 18 February 2024, 12:48

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als je naar premium nummers belt, dan geldt er inderdaad een toeslag. Hetzelfde is van toepassing als je bijvoorbeeld belt van een roaming land naar een land buiten de EU. Ook dan lopen de kosten behoorlijk op. Zo was er laatst een voorbeeld van een KPN klant die vanuit Belgie met een Nederlands abonnement naar de Gaza strookbelde. Die waren 1200 euro kwijt! Veel meer dan als je met dat abonnement van NL naar de Gazastrook zou bellen.

 

Even een heel moeilijk voorbeeld, maar zo ben je in het buitenland dus afhankelijk van de lokale provider waar jij op aanlogt voor dit soort gesprekken en bijbehorende tarieven. De thuis provider ontvangt Call Detail Records met daarin o.a. de kosten van premium /internationale nummers die zij dan naar de eigenaar van het abonnement doorfactureren.

 

Bedankt voor de reactie! Wat zijn premium nummers? Ik belde naar de klantenservice van mijn bank.

Reputatie 7
Badge +14

Premium nummer verschillen per land. In Nederland is dat bijvoorbeeld een 09xy nummer. Extra kosten kunnen ook berekend worden voor 084 en 087 nummers, maar weer niet voor 088 nummers. Zo zie je, zelfs binnen Nederland is het lastig om precies te weten wat/hoe. In andere landen zijn andere nummerreeks keuzes maar onderliggend hetzelfde verreken model.

 

Hoe kan ik premium nummers herkennen? Tot nu toe is mijn conclusie dat bij sommige nummers de kosten opeens maal 25 gaan, dus dat ik het best niet kan bellen. In dat geval kan ik misschien maar beter mijn abbonement opzeggen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Tom, sorry ik heb deze reactie helemaal over het hoofd gezien. Ik weet niet zeker hoe het zit met premium nummers in Zwitserland, dus ik heb even zitten Googlen. Ik kom al snel uit op nummers die beginnen met 156, 157 en 0900, 0901. 

Mocht je in de toekomst nog buitenlandse nummers moeten bellen, zou ik het nummer of in ieder geval de code eerst even opzoeken via Google om te kijken of het een betaald servicenummer is. Ik hoop dat je zo extra kosten kan voorkomen, want ik snap zeker dat die niet fijn zijn! 😊

Reageer