Beantwoord

2-factor authenticatie en nieuwe telefoon

  • 11 December 2023
  • 4 reacties
  • 150 Bekeken

Weet iemand hoe je 2-factor authenticatie op je nieuwe telefoon kunt krijgen zonder toegang tot je oude telefoon?

Het liefst heb ik dat Odido de 2-factor authenticatie uitschakelt, zodat ik het opnieuw kan instellen. Tot op heden is mij niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen.

(spoiler 1: volgende keer zet ik cloud-backup aan in Microsoft Authenticator)

(spoiler 2: helpdesk Odido weet het ook niet, meerdere malen over gebeld)

Groeten,

Ronald

icon

Beste antwoord door erwin_fr 11 December 2023, 22:43

Bekijk origineel

4 reacties

Als je niet meer bij de oude telefoon kunt en geen backup of restore codes hebt, ben je zoals ze zeggen “ SOL”. ( Shit out of luck) met wat je zelf kunt doen.  Ik begrijp hier uit dat je ook geen SMS meer kunt ontvangen op je nieuwe telefoon? Of had je een app en SMS uitgezet? 

De enige die je hier kan helpen is de Odido helpdesk.  Als je een app had en geen sms kon ontvangen, moeten zij in de backend je profiel omzetten naar SMS 2FA ( of uitzetten maar dat zullen ze niet zo snel doen) zodat je opnieuw 2fa kunt registreren.

Als je een nieuw 06 nummer hebt en dat in je profiel niet hebt aangepast, dan zal Odido dat niet zo 123 omzetten.  Wat je dan kunt proberen, er van uit gaande dat dat 06 wel van Odido is, is een nieuw account aanmaken op een ander email adres en dan dat email adres laten koppelen aan je producten.

Odido diverse malen gebeld, verwezen naar een vestiging, en zelfs een mailtje ontvangen waarin staat dat het probleem is opgelost (referentienummer 67746245), maar nog steeds kan ik niet inloggen.

Advies van Odido: nieuw account aanmaken. Tja, dat betekent ook een nieuw e-mailadres aanmaken, en heeft als bijeffect dat het oude account to in lengte van jaren onbruikbaar blijft.

Ik vind het onvoorstelbaar dat Odido geen procedure heeft ingericht om 2-factor authenticatie te wijzigen van app naar sms. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Wie het weet, mag het zeggen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Ronald, tweestapsverificatie kan in zo'n geval lastig zijn, zeker omdat we ons aan strenge regels moeten houden. Maar geen zorgen, ik ga je hierbij helpen. Stuur me even een privébericht met je 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer, de laatste 4 cijfers van je IBAN en het e-mailadres waarmee je op Mijn Odido inlogt. Uitzetten van 2FA is voor ons niet toegestaan. Dit mag trouwens wel in een van onze shops op vertoon van je legitimatie. Het wijzigen van 2FA van app naar sms, daar kan ik je wel bij helpen. 

Ik zie je berichtje graag tegemoet en dan duik ik er voor je in! 😄

Hoi Marciano,

Ik heb precies hetzelfde probleem en zou ook graag 2FA van app naar SMS willen laten omzetten. Kun je me hierbij helpen?

Groet,

Eveline

Reageer