Alleen noodoproepen met T-mobile/Odido simkaart op Nokia 2770 en Nokia 105 (4e generatie

  • 10 September 2023
  • 2 reacties
  • 375 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds kort (afgelopen maandag ontdekt) kan ik alleen noodoproep maken met mijn Nokia 2770 Flip TA-1170. De afgelopen 2.5 jaar heb ik probleemloos gebeld en ge-smst met dit toestel (op de markt sinds 2019). Ik maak gebruik van een prepaid T-mobile abonnement. Er staat voldoende beltegoed op mijn abonnement. De vliegtuigmodus staat uit.

Ik heb al gekeken of het probleem aan mijn simkaart kan liggen. Ik heb de T-mobile prepaid simkaart uit de Nokia in een andere smartphone geplaatst. Daarmee kon ik bellen en gebeld worden. Daarnaast heb ik een andere T-mobile prepaid simkaart in de Nokia 2770 gestopt. Ook met die simkaart is er alleen mogelijkheid voor noodoproepen. In de smartphone werken beide T-mobile simkaarten goed. Ik kan met de smartphone bellen, en ik heb geen melding dat alleen noodoproepen mogelijk zijn.

Ik heb allereerst Nokia eerst gecontacteerd. Zij gaven aan dat mijn Nokia 2720 Flip was uitgebracht in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Dit model is ontworpen voor het geselecteerde land en heeft daarom een beperkte netwerkbandbreedte. Vanwege het verschil tussen de telecommunicatietechnologieën van netwerkaanbieders werkt mijn Nokia 2720 mogelijk niet (meer) correct met een SIM-kaart buiten het vrijgegeven land (VAE).

Ik heb gekeken welke netwerken mijn Nokia 2770 kan vinden. Bij het zoeken naar een provider vindt de Nokia alleen het KPN en Vodafone netwerk en niet die van T-mobile (zou nu Odido moeten zijn). De Nokia klantenservice gaf ook aan om te controleren of mijn provider bepaalde frequentiebanden ondersteunt.

Ik ben gisteren naar de T-mobile/Odido winkel in Nijmegen gegaan. Ze kenden niet het probleem maar hebben voor de zekerheid een andere (Odido) simkaart geplaatst. Daarmee werd het probleem niet opgelost. Ook met de nieuwe simkaart is er alleen mogelijkheid voor noodoproepen. De Odido medewerker gaf aan dat de reden kan zijn dat de Nokia 2770 alleen nog 2G netwerk zou ondersteunen. Het 2G netwerk wordt door Odido niet meer ondersteund. Ik ben daarom met de Nokia naar de winkel gegaan waar ik hem destijds heb aangeschaft. Zij hebben gekeken wat de specificaties zijn van de Nokia 2770. Die ondersteund 3G en 4G netwerken. Daarop hebben ze een simkaart van kpn geplaatst. Deze werd onmiddellijk herkent en met de Nokia kon normaal mee worden gebeld. Er was geen optie tot alleen noodoproepen zichtbaar. De telefoon zou niet het probleem zijn.

Daarna weer teruggegaan naar de T-mobile/Odido winkel in Nijmegen. Maar men wist geen oplossing. Ik heb daarna een andere Nokia 105 (4e generatie) gekocht (€25) om een nieuw telefoon te hebben die in ieder geval 3G en 4G ondersteunt. Ook daarin werkte de Odido simkaart niet naar behoren; ook nu weer alleen mogelijkheid om een noodoproep te maken.

Uit het bovenstaande concludeer ik dat het probleem ligt bij het T-mobile / Odido netwerk voor (eenvoudige) mobiele telefoons. Graag ontvang ik een oplossing voor dit probleem.  


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @RobWegh ,

Je hebt een hoop trouble shoot gedaan. Maar de root cause is met al die toestellen hetzelfde. Sinds 2 jaar geleden zijn kpn/voda gestopt met 3G en is Odido sinds juni dit jaar gestopt met 2G.

Ook de laatste Nokia 105 die jij benoemt is een 2G toestel. Die doet het nu alleen nog op KPN/voda, maar ook die netwerken worden in 2024 uitgezet.

Dus als je iets toekomst vast wilt hebben, denk dan aan een eenvoudige Samsung /Oppo. De modellen uit de webshop van Odido zijn allemaal toekomst vast en ondersteunen ook bellen over 4G. Want veel simple 3G/4G toestellen kunnen wel data over 4G sturen, maar zijn dus ongeschikt voor bellen over 4G en schakelen dan terug naar 3G. Dat gaat nu dus nog goed, maar de telecom industrie staat niet stil en na 5G komt 6G, dus de oude 2G/3G netwerken gaan echt een keer uit!

Hoi @RobWegh ,

Je hebt een hoop trouble shoot gedaan. Maar de root cause is met al die toestellen hetzelfde. Sinds 2 jaar geleden zijn kpn/voda gestopt met 3G en is Odido sinds juni dit jaar gestopt met 2G.

Ook de laatste Nokia 105 die jij benoemt is een 2G toestel. Die doet het nu alleen nog op KPN/voda, maar ook die netwerken worden in 2024 uitgezet.

Dus als je iets toekomst vast wilt hebben, denk dan aan een eenvoudige Samsung /Oppo. De modellen uit de webshop van Odido zijn allemaal toekomst vast en ondersteunen ook bellen over 4G. Want veel simple 3G/4G toestellen kunnen wel data over 4G sturen, maar zijn dus ongeschikt voor bellen over 4G en schakelen dan terug naar 3G. Dat gaat nu dus nog goed, maar de telecom industrie staat niet stil en na 5G komt 6G, dus de oude 2G/3G netwerken gaan echt een keer uit!

Hi @eric 

Dan je wel voor je snelle reactie. 

Het verhaal over de connectivity van verschillende mobieltjes met alleen 2G heb ik inmiddels vaker gehoord (en wordt mijns inziens te snel gebruikt....). De vermeende niet 4 G compatibiliteit speelt niet voor o.a. de Nokia 2770 Flip die volgens Nokia specs (zie: https://www.nokia.com/phones/en_int/nokia-2720-flip/specs?sku=16BTSDW1A02) compatible moet zijn met 4G.

Ik ben gisteren bij Odido Nijmegen langsgegaan om nogmaals te kijken naar het probleem met de connectiviteit van mijn mobiel. Na 3 kwartier zoeken en proberen door de Odido medewerker lijkt het probleem te zitten in het nog niet gereed hebben van het Odido netwerk en APN instellingen voor alle typen/werken mobiles.

Op de Nokia 2770 Flip kan wel het KPN en Vodafoon netwerk worden gevonden. Een simkaart van KPN werkt prima op de Nokia 2770 (zie mijn eerder beschreven onderzoekingen afgelopen zaterdag). De Odido medewerker heeft zondag o.a. de T-mobile APN instellingen handmatig ingevoerd op de Nokia 2770. Het T-mobile netwerk werd ook daarmee niet meer herkend. Maar de APN netwerkinstellingen voor het Odido netwerk zijn hen niet bekend maar ze konden die ook niet vinden op internet. Het lijkt erop dat door de (te snelle?) samenvoeging van T-Mobile en Tele2 voor de meest gangbare en populaire mobile/smartphone merken de APN instellingen voor het Odido netwerk zijn geïmplementeerd, maar niet voor alle typen mobiles/smartphone. Ik vond op internet eerder ook eenzelfde probleem als ik heb, maar dan met een OnePlus smartphone. Volgens de Odido medewerker moet ik geduld betrachten en dat voor andere telefoons de APN instellingen gereed zullen komen, ook voor de minder gebruikte mobiel zoals de simpele Nokia(s).

Ik wacht de komende tijd  even af en hoop dat Odido doet wat het met de Community betracht: GOED LUISTEREN naar de klachten uit de markt (noot: Odido heeft zijn oorsprong in het Oud-Grieks, waar het 'ik hoor' betekent).

Groeten,

Rob 

 

Reageer