Beantwoord

Gebruik van een prepaid sim in een gps tracker

  • 19 January 2024
  • 2 reacties
  • 82 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Iemand ervaring met het gebruik van een prepaid SIM in een goedkope GPS tracker (TK-909) voor het tracken van honden?

Als alternatief op de varianten met dure abonnementen wil ik de locatie gegevens naar een eigen server laten verzenden. Daarvoor heb ik Traccar al draaiend als plugin in Home Assistant, maar bij het configureren van de tracker krijg ik geen reponse SMS. In mijn mobiel is de SIM volledig functioneel. Ik kan dus bellen, SMS en internet gebruiken.

Er gaat ook niets van mij tegoed af. Dat kan ik zien in het online dashboard. Plaats ik de SIM terug in mijn mobiel dan worden de SMS berichten als nieuwe berichten van de server opgehaald.

Data versturen vanaf de tracker zal niet gaan, want ik heb per ongeluk toch een 2G variant besteld (een 4G versie is onderweg), maar dan nog steeds zou configuratie wel moeten lukken en volgens de documentatie zou ik dus antwoord moeten krijgen. Ook als ik een commando stuur om via een SMS de locatiegegevens te ontvangen.

icon

Beste antwoord door eric 19 January 2024, 17:49

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Crumar7 ,

Odido heeft geen 2G netwerk meer. Jouw 2G tracker kan dus geen enkele verbinding meer maken en dus niets versturen of ontvangen.

Oplossing is 4G. Dat is ook meer toekomst gericht! KPN en Voda hebben nog wel 2G (en geen 3G). Maar ook daar is een end of life aangekondigd voor 2025.

Dag Eric, 

Tijdens het lezen van je antwoord realiseer ik me dat ik een en ander door elkaar heb gehaald. Ik zat te denken aan 4G in combinatie het verzenden/ontvangen van data, maar 4G is ook nodig is voor het verzenden/ontvangen van SMS met deze SIM!! Dus dat gaat nooit werken dan.

Maar goed dat ik een 4G variant besteld heb (die wel verdacht veel lijkt op die van Tractive…).

Je mag hem sluiten. Ik zal mijn ervaringen delen op het Traccar forum als ik het werkend heb. Het zijn mooie technieken, maar er is weinig volledige en correcte documentatie.

Reageer