Beantwoord

Graag structurele oplossing mobiel internet Rotterd

  • 12 January 2024
  • 5 reacties
  • 84 Bekeken

Beste Odido,


Ik heb al meerdere netwerkklachten ingediend, en steeds wordt er gezegd dat er "toevallig” op dat moment op die specifieke plaats(en) een storing/werkzaamheden waren, terwijl dat niet op de kaart zichtbaar was.
Op jullie advies al meerdere dingen geprobeerd zoals geen 5G maar 4G gebruiken, maar ook dat werkt niet.

Het probleem is het ergst in de metro (specifiek de lijnen tussen Dijkzigt en Kralingse Zoom en van Beurs naar Slinge; tussen Wilhelminaplein en Zuidplein is er met geen mogelijkheid gebruik te maken van mobiel internet), maar ook in het centrum van Rotterdam (Lijnbaan en omgeving) en in de wijk rondom metrostation Slinge is het bijna onmogelijk.

Kortom, ik en alle andere Odido abonnees die in Rotterdam wonen en/of werken betalen voor een service die duidelijk niet geleverd wordt.
Graag verneem ik van jullie welke structurele oplossing jullie gaan toepassen voor de zeer slechte mobiele internetverbinding in Rotterdam.

icon

Beste antwoord door Pharwin van Odido 12 January 2024, 17:01

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @christianald, welkom op onze Community, ik help je graag verder hiermee! Het zou heel goed kunnen dat er op deze plekken een minder goede dekking aanwezig is, waardoor je dit ervaart. Dit kun je altijd checken via onze dekkingskaart: : https://www.odido.nl/netwerk/dekking. Mocht er iets te zien zijn, krijg je ook gelijk te zien wanneer we streven het opgelost te hebben! Als er niks te zien is, kan er iets anders aan de hand zijn. Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om een aantal dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. 

Mobiel bellen en internetten in de trein/metro kan door verschillende factoren soms een mindere ervaring geven in vergelijking met de ervaring die je bent gewend op een vaste locatie. In een rijdende trein/metro wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit maakt de kans (wat) groter op het verliezen van de verbinding. De trein/metro zelf en de elektrische bovenleidingen beperken zelf ook het signaal(bereik), dit effect is groter in een trein dan in een auto. Mocht de ervaring minder zijn op een station, dan kan dit komen omdat het op enig moment een zogenoemd ‘high traffic area’ is, waarbij dus heel veel mensen bij elkaar komen en gebruikmaken van het netwerk. 

Het zou eventueel ook nog aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit testen door een kruistest uit te voeren. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt. 

Hallo @christianald, welkom op onze Community, ik help je graag verder hiermee! Het zou heel goed kunnen dat er op deze plekken een minder goede dekking aanwezig is, waardoor je dit ervaart. Dit kun je altijd checken via onze dekkingskaart: : https://www.odido.nl/netwerk/dekking. Mocht er iets te zien zijn, krijg je ook gelijk te zien wanneer we streven het opgelost te hebben! Als er niks te zien is, kan er iets anders aan de hand zijn. Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om een aantal dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. 

Mobiel bellen en internetten in de trein/metro kan door verschillende factoren soms een mindere ervaring geven in vergelijking met de ervaring die je bent gewend op een vaste locatie. In een rijdende trein/metro wordt vaak van mast gewisseld waarover je gesprek of internetsessie wordt afgehandeld. Dit maakt de kans (wat) groter op het verliezen van de verbinding. De trein/metro zelf en de elektrische bovenleidingen beperken zelf ook het signaal(bereik), dit effect is groter in een trein dan in een auto. Mocht de ervaring minder zijn op een station, dan kan dit komen omdat het op enig moment een zogenoemd ‘high traffic area’ is, waarbij dus heel veel mensen bij elkaar komen en gebruikmaken van het netwerk. 

Het zou eventueel ook nog aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit testen door een kruistest uit te voeren. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt. 

Dank voor het antwoord, maar met alle respect: je hebt mijn OP volgens mij niet eens goed gelezen voordat je dit standaard antwoord gaf.

Ik ben namelijk al 2 maanden met dit probleem bezig omdat ik vind dat jullie een ondermaatse service leveren waar ik en anderen die in dat gebied gebruik maken van Odido wel voor betalen.

Alle suggesties die je voorstelt heb ik al (meermaals) gehoord van je collega's via de klantenservice. Buiten het gebied dat ik beschrijf is de internetverbinding (4G en 5G) prima, dus dat het aan mijn toestel of simkaart (die maar 2 maanden oud is) zou liggen lijkt mij ook op die manier uitgesloten.

Reputatie 6
Badge +6

@christianald dit is geen standaard antwoord en we zullen dus altijd moeten '’troubleshooten'’ of het niet ergens anders aan ligt door deze punten uit te sluiten, vandaar dat ik het aangaf. Maar als het niet helpt, vermoed ik dat het aan iets anders ligt. Wat je in dat geval het beste kunt doen, is een melding hiervan maken via onze dekkingskaart: https://www.odido.nl/netwerk/dekking, zodat een netwerkspecialist de situatie op jouw locatie kan onderzoeken en verklaren. Vul je postcode/locatie in in het daarvoor bestemde veld en klik daaronder op de button met de tekst 'Meld een probleem'. Vervolgens is het belangrijk dat je in het formulier met name één exacte en recente datum en tijdstip invult waarop dit probleem zich voordoet of heeft voorgedaan. Onze netwerkspecialisten kunnen aan de hand daarvan namelijk de verbinding tussen jouw simkaart en de netwerkmast(en) op dit exacte tijdstip verder voor je onderzoeken. Ze nemen binnen enkele dagen telefonisch contact met je op om de uitkomst te bespreken. Daar komt dan meer duidelijkheid en een oplossing uit. 

 

@Pharwin van Odido dank voor je antwoord. Ik mag hopen dat Odido zich dergelijke berichten wel aantrekt, want dat jullie netwerk verstoord wordt door bovenleidingen en voertuigen van het OV of wanneer het op stations druk is, lijkt me niet helemaal wenselijk als provider.

Ter vergelijk: met mijn vorige provider Simyo had ik hier -met dezelfde telefoon- nooit last van.

Dus dan is de vraag: wat zijn jullie plannen om dat aan t pakken?

Zelfde geldt voor het bereik rondom metrostation Slinge. Ik kan wel alles los melden, maar dat legt natuurlijk alleen maar het probleem nog meer bloot dat jullie dekking in dat gebied in zijn algemeenheid niet goed is.

Je stelt dat het nog aan mijn simkaart kan liggen. Kunnen er afspreken dat ik het dan eens probeer met een eSIM van jullie, en als dit inderdaad het probleem oplost, dat jullie de kosten van het aanvragen van de eSIM vergoeden?

Al met al lijkt me duidelijk dat ik, en met mij vele anderen waarschijnlijk, nu betaal voor een dienst die jullie niet waar kunnen maken.

Reputatie 6
Badge +6

@christianald het zou best kunnen dat Simyo een ander bereik hierin heeft, maar dat durf ik niet te zeggen. We willen natuurlijk het liefst overal onze masten plaatsen, zodat iedereen een optimaal bereik heeft, maar dat is simpelweg gewoon niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de regels van de gemeente, waar ook wij ons aan moeten houden. Als het mogelijk was, hadden we het natuurlijk al gedaan. Je gaf aan dat het specificiek is tussen de metrolijn tussen Dijkzigt en Kralingse Zoom. Uit ervaring weet ik dat dit ondergrondse metrolijnen zijn, waar het bereik sowieso wat minder is. Daar kunnen we vrij weinig aan veranderen, sorry! Ik raad je sowieso aan om wel een melding te maken van de stations die bovengronds zijn, waar je een minder goed bereik ervaart, zodat onze netwerkspecialisten dit voor je kunnen uitzoeken! 

Mocht blijken dat het probleem is opgelost door middel van een nieuwe simkaart/eSIM, dan kan ik uiteraard de kosten hiervan voor je vergoeden, dat is geen probleem! Geef het wel aan in dit topic of stuur me een privébericht met je nummer, zodat ik de kosten voor je kan vergoeden! 

Reageer