Beantwoord

misbruik telefoonnummer

  • 27 June 2023
  • 2 reacties
  • 424 Bekeken

Goedendag,

ik ben afgelopen week meerdere keren gebeld door mensen die mij hebben TERUG gebeld. Ze hadden een gemiste oproep van mij. Ik heb deze nummers niet gebeld en kan ze ook niet terug zien bij mijn recente oproepen. 
 

Hoe is dit mogelijk? Word er misbruik gemaakt van mijn telefoonnummer? Kan ik dit ergens zien en tegen gaan?

alvast bedankt. 

icon

Beste antwoord door Pharwin van Odido 28 June 2023, 10:51

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Vaanie 

Tja, als die mensen echt door jouw nummer zijn gebelt en jij was het niet, dan is er sprake van spoofing. Het is geen enkel probleem om een nummer na te bootsen en mee te bellen naar mensen. Er zijn allerlei websites waar je dit online gewoon uitvoeren.

Als ze terugbellen komen ze wel bij jou uit. Spoofing is wat anders dan je hele nummer hacken. Spoofing is makkelijk te doen, vervelend maar er iets niets aan te doen. Dit soort gesprekken komen vanuit het buitenland waar er geen wetgeving op het controleren van Animmers is.

Reputatie 6
Badge +6

Hi @Vaanie, oei, dat is niet fijn! Goed dat je aan de bel trekt, ik geef je graag meer duidelijkheid! Wat voor Spoofing ervaar je precies? Wordt je door een telefoonnummer gebeld? Of ervaar je een andere vorm van Spoofing? Spoofing via sms of Whatsapp kunnen we jammer genoeg niet onderzoeken. Je kunt je telefoonnummer bij ons laten wijzigen, maar dat geeft geen 100% garantie dat het Spoofen stopt. Meer informatie hierover kan je terugvinden op onze website: https://t.co/Q8wLNjaMLi. Ik raad je altijd aan om de nummers te blokkeren, zodat je zeker weet dat er niks geks kan gebeuren! Spoofing via bellen kunnen we wel onderzoeken. Dat kan alleen als je nummer wordt vervalst om anderen te bellen. Is dat het geval? Stuur me dan gerust een privébericht met je telefoonnummer, postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer ter verificatie. Ook heb ik wat aanvullende informatie van je nodig, zodat ze alvast een goed beeld hebben van wat er speelt. Zou je ook de onderstaande informatie met mij willen delen:

 

-Nummer van de klant (dat waarschijnlijk gespooft wordt):

-Nummer van de gebelde partij:

-Datum + tijdstip:

-Wat heeft de gebelde partij gehoord:

 

Zodra ik deze informatie van je heb ontvangen, kan ik dit voor je doorzetten naar onze fraude afdeling om het te laten onderzoeken. Ze zullen dan binnen enkele dagen telefonisch contact met je opnemen met meer duidelijkheid! Ik verneem graag een reactie van je! 

 

Groetjes, 

Pharwin 

Reageer