Beantwoord

Mobiele data als noodvoorziening voor internet

  • 27 December 2023
  • 3 reacties
  • 98 Bekeken

Reputatie 3
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • 167 reacties

Ik lees dat mensen vaak een mobiele databundel krijgen als hun vaste internet eruit ligt. Ik vraag me af: hoe goed werkt dat eigenlijk?

Sind ik bij odido zit heb ik helaas al 2 keer een tijd zonder internet gezeten. Ik heb toen een Simyo databundel geprobeerd als noodvoorziening. Het werkte wel grotendeels, maar niet voor de ATAG thermostaat en homewizzard verbruiksmeters. Dat was overigens erger dan je misschien zou denken,  want er waren ook problemen met de warmtepomp, maar die details zal ik besparen.

Het was met een Simyo databundel die deel is van een abonnement, niet unlimited. Ik weet vrij zeker dat het aan de databundel lag, want de 2de keer heb ik de eigen router waar alle apparaten normaal gesproken ook al op zitten direct verbonden met de telefoon via ethernet (via de usb ingang), en dan de verbinding delen ("Ethernet tethering" onder android). Het ligt dus niet aan de WIFI standaard o.i.d. Ook werkt dezelfde setup perfect als de telefoon een WIFI verbinding i.p.v. mobiele data gebruikt voor internettoegang, en die dan op dezelfde manier via ethernet met de eigen router deelt.

Mijn vraag concreet is: zou zoiets wel goed werken met een odido mobiele databundel? Of heeft die ook beperkingen vergelijkbaar met Simyo? M.a.w.: hoe zit het met de net neutraliteit van de mobiele
dataverbindingen? En maakt het type bundel of abonnement nog uit?

icon

Beste antwoord door eric 28 December 2023, 05:33

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Het gebruik van een Symio of Odido abonnement zal niet verschillen en al helemaal niet de grootte van de databundel.  Bij een 4G verbinding voor je mobiele telefoon krijg je een super dynamisch IP adres toegewezen en de achterliggende apparatuur,  je mobiel,  wordt beschermd d.m.v. een carrier NAT. Inkomende verbindingen zijn dus niet mogelijk,  uitgaand werkt het hetzelfde. 

Reputatie 3

Maar ik vraag me af waarom mijn "Internet of Things" apparaten (zoals de ATAG thermostaat) dan niet via de mobiele dataverbinding van Simyo werken. Bij vast internet worden ze ook alleen naar buiten ge-NAT (maar dan alleen door de eigen router).

Het belangrijkste wat ik graag zou willen weten is: kan ik ervan uitgaan dat ze het ook niet zouden doen met mobiele data van andere aanbieders, zoals odido? Misschien heeft iemand hier dat ook zelf geprobeerd...

Reputatie 3

Ik heb zelf de proef op de som genomen.

De ATAG One Zone thermostaat en de Homewizard verbruiksmeters kunnen wel verbinden via Odido mobiele data (prepaid, Unlimited Data Vandaag). En verder werkt ook Growatt (zonnepanelen) Shinelink (bedraad).

Met "KPN Hussel Mobiel internet 1Gb" werkt het ook allemaal. Dit is een data only abonnement voor bedoeld voor laptop/tablet onderweg. Je krijgt zelfs een publiek IP adres. Alleen kun je geen unlimited
bundels kopen, waardoor het gebruik als noodvoorziening thuis nogal snel in de papieren kan gaan lopen.

Zoals ik eerder al schreef: met Simyo (Simyo Compleet met 2Gb data) werken de ATAG thermostaat en de Homewizzard verbruiksmeters NIET. En ook Growatt Shinelink niet. De vraag is natuurlijk waarom niet. Het zijn wel allemaal typische huis-dingen, misschien denkt simyo: daar is onze mobiele data niet voor bedoeld (ondanks de netneutraliteitsverklaring op de website). Aan de andere kant: wat zou het hun uitmaken als het geen unlimited bundel is?

 

Reageer