Beantwoord

[FAQ] T-Mobile introduceert 'Datavrije Muziek'


Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Stream jij veel muziek op je smartphone? Dan ben je zeker niet de enige en daarom bieden wij Datavrije Muziek aan. Dit betekent dat je dan geen MB’s meer verbruikt wanneer je muziek streamt via onze partners! Ideaal natuurlijk om data over te houden voor andere zaken! 😃

Wil jij jouw suggestie doorgeven voor de muziekstreamingdiensten die we moeten toevoegen of kijken hoe het toevoegen van de muziekdiensten staat? Check dan dit topic voor de laatste updates!

Update 23 december 2016:

Goedemorgen iedereen,

De ACM heeft vandaag inderdaad het definitieve besluit over Datavrije Muziek gepubliceerd. Dit besluit bepaalt dat T-Mobile volgens de Nederlandse wet deze dienst niet zou mogen aanbieden. T-Mobile blijft van mening dat er géén sprake is van een overtreding omdat zero rating volgens de Europese regels onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan is. T-Mobile voldoet aan de Europese voorwaarden en zal de zaak daarom aan de rechter voorleggen. We wachten op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. In dit artikel in de Newsroom vind je er meer informatie over. We zijn op een missie!

 

 


Wat is muziekstreaming?

 

 

 

Muziekstreaming is het beluisteren van muziek via het internet. Vooraf je favoriete nummers downloaden voordat je kan luisteren is dan niet meer nodig. Indien je dus online bent kun je altijd en overal je gewenste muziek luisteren. Er zijn verschillende soorten muziekstreamingdienst. Veelgebruikte diensten in Nederland zijn Spotify, Deezer en Tidal. Maar ook online radiostreaming is een vorm van (live-) muziekstreaming, Als je offline muziek streamt download je nummers op het geheugen van je smartphone en werkt het ook zonder dat je online bent. Als je online muziek streamt verbruik je hiermee MB’s. Het verschilt per dienst hoeveel data je hiermee verbruikt. Indien je veel muziek streamt onderweg, dus over mobiel internet, kan je mobiele dataverbruik snel oplopen.


Wie kan er gebruik maken van Datavrije Muziek?

 

• Al onze klanten met een Go 10 GB abonnement of Stel Samen & Stel Bij abonnement van 6 GB of 20 GB. 
• Zowel bestaande als nieuwe klanten
• Go en Stel Samen & Stel Bij zakelijk en particulier
 


Wat kost Datavrije Muziek?

 

Niets! Het is standaard onderdeel van je databundel vanaf een Go 10 GB of Stel Samen & Stel Bij-abonnement met 6 GB of 20 GB. Let wel op dat je abonnement op de muziekdienst niet gratis is.


Waarom doet T-Mobile dit?

 

Datavrije Muziek is een onderdeel van Live Forward. We proberen continu te vernieuwen en barrières te doorbreken. Onbeperkt muziek streamen is hier de volgende stap in. Dit is iets wat in ons contact met klanten veel naar voren komt en wij willen dit dan ook graag mogelijk maken!


Ik heb geen Go Up of Stel Samen & Stel Bij abonnement. Hoe krijg ik Datavrije Muziek?

 

Wanneer je verlengt met een Go 10 GB -abonnement start je nieuwe contract gelijk met Datavrije Muziek. Als je al een geldig abonnement hebt kun je jouw databundel omhoog bijstellen, zodat jij ook gebruik kunt maken van Datavrije Muziek.

Heb je op dit moment geen Go-abonnement én kun je nog niet verlengen? Neem vooral contact op met ons, dan kijken we naar de mogelijkheden. 


Waarom zit Datavrije Muziek niet bij alle databundels?

 

We zien dat klanten die veel muziekstreamen meestal ook veel andere applicaties gebruiken en veel browsen. We hebben er daarom voor gekozen alleen bij de hogere databundels Datavrije Muziek te geven. Daarnaast is Datavrije Muziek ook geen onderdeel van een Unlimited abonnement. Hoewel het Unlimited abonnement een aanvulconstructie kent, is dit verder kosteloos, waardoor het bij dit abonnement niet dezelfde toegevoegde waarde heeft als bij een abonnement met een datalimiet (die niet kosteloos is aan te vullen voor datagebruik op dezelfde snelheid). 


Hoe kunnen jullie zien wat muziekstreaming is?

 

We hebben de adressen van de aangesloten muziekdiensten op een speciale lijst gezet en we brengen de data daarvoor niet in rekening.


Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?

 

Jazeker, sinds enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van Datavrije Muziek in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk. Met een Go abonnement (of Stel Samen en Stel Bij) kun je 12 GB per maand gebruiken voor Datavrije Muziek.  Lekker toch, voor een flinke roadtrip of reis! 🙂

Datavrije muziek in de EU gaat niet uit de gewone internetbundel, maar je moet wel 'gewone' MB's over hebben. Als de internetbundel op is, en je hebt alleen nog Datavrije Muziek, dan werkt de dienst niet. Dan kan je uiteraard een MB/GB-aanvuller aanschaffen om weer jouw normale MB's aan te vullen.


Wat valt er onder Datavrije muziekstreaming?

 

Alleen het daadwerkelijke streamen van muziek valt hier onder. Het zoeken naar nummers of artiesten, een playlist downloaden voor offline gebruik, albumhoesjes downloaden, reclames tijdens het streamen of zelf muziek uploaden vallen buiten Datavrije Muziek. De MB’s die je daar voor gebruikt gaan gewoon uit je databundel. Je kunt in My T-Mobile altijd je verbruik bekijken, zowel je normale bundelgebruik als de MB’s die je hebt verbruikt voor Datavrije Muziek.


Wat gebeurt er met online videostreaming?

 

Videostreaming, bijvoorbeeld op Youtube, of het kijken van filmpjes op bijvoorbeeld Facebook gaat gewoon uit je databundel.


Maakt het uit of ik via een app of website stream?

 

Nee, hier wordt geen enkel onderscheid in gemaakt.


Welke muziekstreamingpartners zijn er nu en wordt dit nog uitgebreid?

 

We zijn begonnen met Deezer, Spotify, Nederland.FM, Napster, Tidal en Hits.nl, maar er zijn alweer een hele reeks diensten bij!
We staan open voor alle muziekstreamingpartners, klein en groot! In dit topic vind je de huidige stand van zaken over de muziekstreamingdiensten die we hebben benaderd. Als je nog een dienst mist kun je dan in dat topic laten weten!


Kan ik Datavrije Muziek ook uitzetten?

 

Ja, dat kan via je blokkades in My T-Mobile. Mocht je het later weer aan willen zetten, dan kan dat natuurlijk ook. Deze blokkade plaatsen/opheffen brengt geen extra kosten met zich mee.


Hoe kan ik zien hoeveel Datavrije Muziek ik heb beluisterd?

 

In My T-Mobile kun je bij je verbruiksstatus zien hoeveel MB’s je hebt gebruikt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Let op dat je de laatste versie van de My T-Mobile app gebruikt.


Zijn Deezer, Spotify en andere muziekdiensten nu gratis?

 

Nee, de kosten voor het daadwerkelijke abonnement, van bijvoorbeeld Deezer of Spotify, zijn niet inbegrepen bij Datavrije Muziek. Je betaalt deze gewoon zoals je dat altijd al deed. Datavrije Muziek zorgt er dus enkel voor dat het streamen van de muziek niet uit je bundel gaat.


Waarom wordt de snelheid van Datavrije Muziek verlaagd als mijn databundel op is?

 

Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Providers zijn verplicht al het internetverkeer binnen een abonnement dezelfde snelheid te geven. Dit betekent dat als de snelheid voor je normale bundel wordt verlaagd als deze op is, dat ook geldt voor het luisteren naar Datavrije Muziek. Voor 6GB en 20GB (de L- en XL-bundels) is deze snelheid 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om naar hoge kwaliteit muziekstreaming te luisteren. Voorheen was de verlaagde snelheid 64 Kbps bij deze bundels. Dus dit is een verbetering die we voor je hebben doorgevoerd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook sneller browsen als je door je bundel heen bent.


Werkt Datavrije Muziek ook via tethering of via een MB-Verdeler?

 

Ja, Datavrije Muziek werkt ook als je je verbinding of internetbundel deelt met meerdere apparaten via een MB-Verdeler of via tethering.

icon

Beste antwoord door Dave 10 October 2016, 16:13

Bekijk origineel

224 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoe krijg ik dit op mijn telefoon?., ik heb geen idee hoe het werkt..maar ik heb wel stel samen en 6gb..

Hi Mickey,

Super nice dat jij ook 6GB, want je maakt er nu automatisch gebruik van. Je hoeft er zelf niks voor te doen. Dit kun je elf ook terugzien op My T-Mobile bij Verbruikstatus. Ik zie dat je inmiddels als 18MB datavrij hebt gestreamed. Cool, hé?! :8
Zou je ook datavrij muziek kunnen streamen zonder Spotify Premium abonnement. Dus ik bedoel dat je via de app streamt zonder een betaald abonnement te hebben bij Spotify.
Reputatie 7
@TurbanCrown

Dit is al mogelijk hoor. 🙂 Zolang je gebruik maakt van één van de aangesloten diensten, maakt het niet uit of je de betaalde of gratis variant van de dienst gebruikt. Dit valt allebei onder Datavrije Muziek!
Ik heb interesse om over te gaan stappen op de 6 GB bundel, heb alleen wel een voorwaarde en daarom de vraag:

Stel ik upgrade naar de 6Gb bundel voor 4 euro meer en krijg datavrije muziek, en Tmobile moet over een maand toch de dienst opgeven doordat de regel van netneutraliteit toch gehandhaafd moet worden. Kan ik mijn abbonoment dan weer kosteloos terugzetten naar 3GB? Of dit wel gaat gebeuren of niet is niet interessant, wil dus alleen weten of er dus een soort "verzekering" is voor het verhogen van de bundel puur voor de datavrije muziek.

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Hey Linssen,

Je kunt, met Stel Samen Stel Bij, maandelijks jouw bundel bijzetten. Dat betekent dus dat je inderdaad zou terug kunnen gaan naar de 3 GB. We gaan er echter gewoon vanuit dat we lekker doorgaan met Datavrije Muziek, dus geen zorgen! 😉
Datavrije muziek gaat in mb's wel van je bundel af, maar je betaald er niet voor, hoe gaat dit in zijn werk.
Reputatie 7
Badge +9
Hi Nielskleinb,

Als je gebruikt maakt van datavrije muziek dan verbruik je geen MB’s meer wanneer je muziek streamt via onze partners. In de openingspost van dit topic kun je ook meer uitleg vinden hierover. In dit topic vind je een overzicht van de diensten die je datavrij kan streamen.

Ik wens je veel muziekplezier stadgenootje en als je nog vragen hebt, laat het ons weten! 🙂
Ik heb sinds 4 dagen een abonnement met datavrij muziek streamen. Nu heb ik de afgelopen 4 dagen constant spotify draaiende gehad, maar het 'vrije' verbruik blijft op 291mb staan(dit was het verbruik op dag1), echter wordt mijn reguliere data bundel wel snel minder. Kan het zijn dat de muziek toch van mijn gewone bundel af gaat?
Reputatie 5
Hoi Daimyo,

Welkom op het forum!

Hmm begrijpelijk dat je hierover contact opneemt. Het streamen van muziek via Spotify gaat niet van je reguliere internet bundel af. Er kan een vertraging zitten in de weergave. Als ik nu inlog op je My T-Mobile account dan zie ik dat het aantal MB's dat je gratis hebt gestreamed inmiddels is gestegen.

Mocht je je afvragen waar je MB's wel aan op zijn gegaan dan wil ik je vragen om een kijkje te nemen in dit topic. Hier vind je namelijk meer informatie over hoe je kan controleren waar je MB's aan op zijn gegaan en hoe je een te hoog verbruik kan voorkomen. Er staan een paar erg handige tips in, doe er je voordeel mee. 😉
Ik gebruik een hier niet genoemde radio app en Apple music. Zijn de mb^s dan ook "gratis"?
Reputatie 7
Badge +9
Hi bsonmez,

Alleen diensten die zijn aangemeld kun je datavrij streamen. Op deze pagina vind je een overzicht van de diensten die zijn aangemeld.

Ik wens je nog veel muziekplezier! 🙂
Is er ook een muziek stream app die geen abonnament kosten met zich mee brengt waardoor Datavrij muziek echt gratis word zodat we weten dat Tmobile echt de Grenzen doorboort voor zijn klanten zoals ze beweren.En niet dat we 5 euro per maand aan bevoorbeeld deezer betalen die misschien uiteindelijk x% commisie betaald aan t mobile wat uiteindelijk (indirect)toch zo een beetje weer op hetzelfde neerkomt als betaald data gebruik 🙂
Reputatie 5
Hallo,

Welkom op het forum!

Het grootste gedeelte van de diensten die aangesloten zijn bij ons voor Data Vrije Muziek is gratis. Heb je dit topic al gezien? Hier zie je een overzicht van alle diensten die aangemeld zijn en de diensten die zijn aangedragen. Als jij een suggestie hebt voor een muziek dienst dan kan je dit natuurlijk ook bij ons aangeven!
Reputatie 5
Vandaag is het dan zover..
De ACM komt met hun onderzoek naar buiten.

Volgens het ACM is het dus in strijd met de Netneutraliteit.
Echter is deze regelgeving alleen streng in Nederland actief.
Bij T-Mobile in Amerika is zelfs Datavrij Youtube en natuurlijk Datavrij Muziek.

T-Mobile blijft natuurlijk datavrij muziek aanbieden tot de rechter heeft geoordeeld (Officiële verklaring T-Mobile).

Zelf hoop ik dat de rechter anders oordeelt, en de argumenten van T-Mobile in de uitspraak meeneemt.

In Nederland moeten wij gewoon voorop lopen in Technologie zoals wij altijd deden.
Helaas wordt dit tegengehouden door mensen die zeuren om het zeuren (ACM)

Het is nu gewoon afwachten.
Wel heeft T-Mobile een gewaagde stap gezet en dat respecteer ik enorm.

Fijne Feestdagen iedereen!

^ Diego
Reputatie 5
Goedemorgen iedereen,

De ACM heeft vandaag inderdaad het definitieve besluit over Datavrije Muziek gepubliceerd. Dit besluit bepaalt dat T-Mobile volgens de Nederlandse wet deze dienst niet zou mogen aanbieden. T-Mobile blijft van mening dat er géén sprake is van een overtreding omdat zero rating volgens de Europese regels onder bepaalde voorwaarden wel toegestaan is. T-Mobile voldoet aan de Europese voorwaarden en zal de zaak daarom aan de rechter voorleggen. We wachten op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. In dit artikel in de Newsroom vind je er meer informatie over. We zijn op een missie!

Hallo ik heb een vraagje ik heb sinds kort een abbonement bij t-mobile met 6 gb internet.
Hier krijg je dus ook gratis data vrije muziek bij.
Maar in mijn geval werkt het niet , kan dit probleem opgelost worden ?
Misschien kan iemand van t-mobile hier naar kijken.
Ik zie graag een reactie / oplossing tegemoet.

Groetjes Robert
Reputatie 5
Hoi Robert,

Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. Zou je in het vervolg je vraag in 1 topic willen stellen? Alvast bedankt!
Hallo!

Ik lees de afgelopen dagen over het besluit van ACM over het aanbieden van Datavrije muziek en dat er op dit moment wordt gewacht op een antwoord van de rechter.

Het is waarschijnlijk een onnodige vraag maar worden wij als gebruikers op de hoogte gehouden dmv email of sms als datavrije muziek stopt? Ik kijk nu namelijk elke dag op de site om te kijken of het besluit al binnen is of niet.
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,
Navjot
Reputatie 7
Badge +9
Hi Navjot,

Goed dat je dit navraagt. Zoals Amy ook aangeeft in haar bericht wachten wij op het oordeel van de rechter en tot die tijd blijft Datavrije Muziek gewoon beschikbaar. Mochten wij hiermee stoppen dan stellen we jullie natuurlijk allemaal op de hoogte. Daar hoef jij je geen zorgen om te maken! In de tussentijd kun je lekker blijven streamen en genieten van datavrije muziek! 🙂
Ik heb een vraag over het datavrij streamen van muziek. Is dit alleen geldig voor de normale streaming kwaliteit van Spotify of ook voor hoge en extreme kwaliteit?
Reputatie 3
Ook hoge en extreme kwaliteit zijn datavrij te streamen. Ook maakt het niet uit of je een betaald of gratis account hebt. Kortom : genieten maar ! 🆒
Zojuist heb ik via de chat contact gehad met uw medewerkers, maar ik ben daar totaal niet tevreden over.
Ten eerste is er niet eens naar een mogelijke oplossing of controle van mn vraag gezocht.
Ten tweede wordt mijn chat zomaar beëindigd, en nog aangegeven dat ik dat zelf heb gedaan....
Het gesprek is als volgt gegaan:

Hallo, ik ben Nathasja. Wat kan ik voor je doen vandaag?
User: Goedemorgen, ik heb gisteren alleen gebruik gemaakt van mijn internet om datavrije muziek te streamen op radioguide.com (om dit te testen). Waarom zijn er alleen MB's verminderd bij mijn datagebruik en niet bij mijn datavrije muziek?
’Nathasja’ verbinding verbroken (’Transferred to Queue’).
Hallo, ik ben Wilma. Wat kan ik voor je doen vandaag?
DL Ly: Goedemorgen, ik heb gisteren alleen gebruik gemaakt van mijn internet om datavrije muziek te streamen op radioguide.fm (om dit te testen). Waarom zijn er MB's verminderd bij mijn datagebruik en niet bij mijn datavrije muziek?
Wilma: Goedemorgen DL
Wilma: Helaas kunnen wij je verbruik niet zien hier, dit heeft te maken met de Wet op de Privacy
Wilma: Ik kan wel zien wat er tot nu verbruikt is, maar niet waaraan
DL Ly: Radioguide.fm behoort toch tot datavrije muziek? Waarom is dat niet in vermindering gegaan?
DL Ly: Kan het zijn dat het ergens fout gaat daarin?
Wilma: Ja deze is sinds kort inderdaad datavrij te beluisteren
DL Ly: Ik vind het vreemd dat het dan niet het geval is bij mij, ik had namelijk een flauw vermoeden dat het fout ging, en heb dat dus gisteren expres getest
’DL Ly’ verbinding verbroken (’Afgerond door eindgebruiker’).

Dit lijkt mij geenszins de manier om een vraag van een klant te beantwoorden.

Aangezien het ook nog eens om datavrije muziek gaat, heb ik het hier geplaatst.
Mijn vraag is dan ook waarom dit datavrije muziekgebruik van mijn databundel is af gegaan?
Ik heb gisteren bewust 4g gebruikt voor het muziek draaien bij www.radioguide.fm via de link van t-mobile.
Wat kan hieraan fout zijn gegaan dan?
Reputatie 7
Hey Dilily,

Dat is inderdaad niet de manier waarop wij vragen beantwoorden! Ik heb de chat er even bij gepakt en zie dat de verbinding vanuit jouw kant verbroken lijkt, wellicht even een internetverbinding die weg was gevallen. Het was in ieder geval zeker niet de bedoeling van mijn collega Wilma om jouw vraag op deze manier af te kappen!

Heb je de interne datateller naast de teller van My T-Mobile gelegd? Ik zie hier een dataverbruik van 20 MB terug, wat zie jij terug bij het verbruik van de datateller? Gebruik je de website of de app van Radioguide? Van een andere luisteraar begreep ik dat de app nogal verouderd is en eigenlijk niet meer voldoet. Als je het via de website probeert, kun je dan het verbruik wat op jouw telefoon wordt gemeten naast de teller van My T-Mobile kunnen leggen om dit te vergelijken? Houd er dan wel rekening mee dat het verbruik niet á la minute op My T-Mobile staat en dit dus nog even kan afwijken van het daadwerkelijke verbruik.

We zijn erg benieuwd naar de uitkomst en zien jouw reactie dan ook graag spoedig tegemoet!
Dag David,

Het was inderdaad heel vreemd dat de chat uit het niets verbroken is, ik ben blij dat het op deze manier toch bij jullie aankomt.

Wat betreft Radioguide: ik heb alleen gebruik gemaakt van de website. In de bijlage ziet u dat ik 210 MB heb verbruikt via de Chrome browser (vanaf 23 april), hierbij zit natuurlijk ook nog ander gebruik dan radioguide inbegrepen, maar dit is miniem, omdat ik de afgelopen 2 weken veelal thuis was (met WiFi), en buitenshuis minimaal gebruik maak van de browser.
Bij mij staat inderdaad ook 20 MB aan datavrije muziek in totaal vanaf 23 april (begin van mijn maandelijkse data), toevallig heb ik dit ook bijgehouden, en staat deze hoeveelheid er al sinds 1 mei, terwijl ik daarna dus ook nog naar radioguide heb geluisterd op de website. Vandaar dat het me opviel dat het verwerken hiervan niet goed gaat. Bij mijn normale databundel is gisteren wél 45 MB af gegaan, en dat is volledig te danken aan het testen hiervan.
Reputatie 7
Hoi Dilily,

Yes, ik ben ook blij dat we je in ieder geval op deze manier kunnen helpen! 🙂

Dat is inderdaad wel een opvallend verschil! Ik heb dit direct voor je doorgezet, zodat er gekeken kan worden of hier iets aan te doen is. Ik kan echter geen 100% oplossing garanderen, omdat wij dus niet mogen inzien waar jij je data aan verbruikt. Misschien kunnen we echter wel iets anders ontdekken! Als jij nog nieuwe bevindingen hebt, wil je die dan met ons delen?

Heb je overigens ook eens een andere muziekdienst getest? Gewoon om te kijken of dit wel lekker werkt? Ben ik best benieuwd naar!

Reageer