News

Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023

  • 29 November 2022
  • 67 reacties
  • 14165 Bekeken
Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023

Toon eerste reactie

67 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@CrisTien Dus als hij het doet moet zij het ook doen?

 

Als T-Mobile roept dat alles duurder wordt, dan zou je verwachten dat alle abonnementen (dus ook de prijs die nieuwe klanten betalen!) in prijs omhoog gaan en niet alleen die van voor 1 oktober het voorgaande jaar. Mijn punt is niet dat het wel of niet mag, dat is geen discussie.

 

(Toch best bijzonder dat klanten de visie van T-Mobile verdedigen dat ze meer moeten betalen tov nieuwe klanten).

Hoi @Mark-DenHaag, alhoewel ik je sentiment ten dele begrijp en het er eveneens deels mee eens ben, kun je niet verwachten dat we bij klanten die pas sinds bijvoorbeeld november van het afgelopen jaar een nieuw abonnement gestart zijn met de toen geldende abonnementsprijzen, na slechts enkele weken een inflatiecorrectie toepassen. Waarom we het niet bij nieuwe aanvragen vanaf 1 oktober doen, of bij verlengingen, vindt deels daarin zijn oorsprong. 

Ik denk dat je onbewust een belangrijk verschil aankaart, namelijk het verschil tussen prijsverhoging op abonnementsniveau en prijsverhoging ten aanzien van de prijsinflatie. Bij abonnementsprijsverhogingen worden de prijzen van het abonnement verhoogd, bijvoorbeeld ten einde een sterkere marktspositie ten opzichte van de concurrentie te realiseren. Bij de inflatiecorrectie wordt er rekening gehouden met de prijsinflatie, zoals elk jaar gebeurt. Het is hierin geen bewuste trap richting bestaande klanten, maar juist een correctie op basis van hoe hoog de prijsinflatie was - zoals uitvoerig besproken in alle genoemde punten in de originele post.

Reputatie 7
Badge +14

Oké succes! @Mark-DenHaag  Jouw woorden dat je dan overstapt naar de KPN.😂  uitleg staat in opening waarom ik wel en een ander niet.

Gelukkig passen supermarkten en de rest van de wereld geen correctie toe. 😂 en blijft alles bij het oude.

je praat jezelf tegen. Maar evengoed moet je vooral lekker doen wat je wil. Ik ben er ook niet blij mee. Maar overstappen is erger.(ervaring) In het vervolg verleng ik pas 01-10 voor één jaar.

Meestal gaat het om een paar centen maar helaas komt geen bedrijf er dit jaar goedkoop omheen.

En hè iets wat de moeite is voor mij om te verdedigen doe ik ook. Ik heb echt een super verbinding overal en nergens dus tja daar komt mijn passie vandaan🤭🤝

Gelukkig heeft mijn werkgever mij ook inflatiecorrectie gegeven net als iedereen

Ik vermoed dat niemand dat gaat weigeren 

Reputatie 5

@CrisTien Dus als hij het doet moet zij het ook doen?

 

Als T-Mobile roept dat alles duurder wordt, dan zou je verwachten dat alle abonnementen (dus ook de prijs die nieuwe klanten betalen!) in prijs omhoog gaan en niet alleen die van voor 1 oktober het voorgaande jaar. Mijn punt is niet dat het wel of niet mag, dat is geen discussie.

 

(Toch best bijzonder dat klanten de visie van T-Mobile verdedigen dat ze meer moeten betalen tov nieuwe klanten).

Reputatie 7
Badge +14

@Mark-DenHaag Dan ga je er voor het gemak aan voorbij dat al de providers inflatiecorrectie toepassen.

Als je bij TM en TMT pas na 1 oktober verlengd heb je nergens last van.

 

“Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die op of na 1 oktober 2022 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage”.

Reputatie 5

Het was een vraag hé, probeer je een nieuw abonnement of binnen een bestaand abonnement iets te veranderen. In het laatste geval kun je het lopende abonnement aanpassen met de prijzen en voorwaarden die golden tijdens op het moment van afsluiten van je huidige abonnement. 

Alleen dat geldt niet voor mij. Ik heb nog een ouder 25/25 abonnement en bij net aanpassen van de prijzen heen en weer ga ik enorm omhoog.

 

Helaas nog geen antwoord gezien op de vraag waarom de abonnementen op de website voor nieuwe klanten nog niet zijn aangepast. Anders had de kop moeten zijn: Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023 voor bestaande klanten.

Dan zou ik wel graag toelichting willen waarom er een heel verhaal staat over dat alles duurder wordt, ook voor T-Mobile. Maar waarom dan niet alle prijzen omhoog gaan. T-Mobile is namelijk niet verplicht om de prijzen te verhogen voor bestaande klanten, het is natuurlijk wel een makkelijke manier om op meer dan 90procent van het klantenbestand een paar euro extra binnen te halen. Nadeel voor T-Mobile is wel dat KPN binnenkort ook glas wil aanleggen en een overstap alleen maar aantrekkelijker wordt. Dan hop ik gewoon elk jaar over met een leuke actie en zijn er voor de providers veel meer kosten in het toesturen en retourhalen van apparatuur.

De inflatiecorrectie voor dit jaar (2023) is vastgesteld op 8,6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

@BeMu Dit staat toch duidelijk in de post, effe uitklappen en je kan het lezen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees hier van alles over inflatiecorrectie of hoe je het ook noemt maar heeft het CBS en CPB dan het gemiddelde inflatie cijfer voor 2022 al bekend gemaakt dan?  zo nee dan kan T-Mobile nooit nu al hun inflatiecorrectie berekenen.

Reputatie 7
Badge +14

Let op het is zover. De inflatiecorrectie gaat deze maand in voor veel abonnees.

 

 

Reputatie 3

Ik lees het nu pas.

Een stijging van 8,6%, tjonge dat is niet niks.
Dan ga ik ineens van 51 naar 55 euro.
 

Vanaf januari ben ik weg.

Reputatie 7
Badge +14

Het was een vraag hé, probeer je een nieuw abonnement of binnen een bestaand abonnement iets te veranderen. In het laatste geval kun je het lopende abonnement aanpassen met de prijzen en voorwaarden die golden tijdens op het moment van afsluiten van je huidige abonnement. 

Reputatie 5

@eric Dat is toch een vreemde gang van zaken dat je op deze manier de vaste klanten op achterstand zet. Dergelijke acties zorgen er bij mij juist voor dat ik niet ga kijken om bij tmobile te verlengen maar ook bij andere providers...

Reputatie 7
Badge +14

Als je jouw abonnement weer verlengd krijg je ook de bundelprijzen die op dat moment gelden voor een “nieuwe klant”. Je kunt dus zelf jouw inflatiecorrectie terugdraaien. De tegenprestatie is dat je jezelf weer voor 1 of 2 jaar vastlegd als klant. 

Reputatie 5

Elk jaar verhoogd tmobile de prijzen voor bestaande klanten met x procent. Het vreemde is dat de prijzen voor nieuwe klanten niet stijgen. Unlimited mobiel kost voor nieuwe klanten nog steeds 25euro. Maar als je je abonnement laat doorlopen krijg je bovenop die 25euro een vaste klanten boete onder het mom van gestegen kosten. Waarom stijgen de kosten wel al jaren achter elkaar voor klanten die hun abonnement laten doorlopen maar niet voor nieuwe klanten? Wie kan dat uitleggen? Klinkt mij meer als "we hebben een legale manier om een paar euro extra te verdienen op alle lopende abonnementen, zonder dat je mag opzeggen".

Je zegt toch ook niet tegen klanten in de supermarkt, u winkelt a 10 jaar bij ons, u gaat meer betalen maar nieuwe klanten niet.

Reputatie 7
Badge +14

Vier dagen te vroeg verhuisdatum laten ingaan is best zuur, volgend jaar pas overstappen na 1oktober met 3 abonnementen. 

Reputatie 3

@Doornekamp33 , Ik bedoel onderstaande bundel

Het hele idee met deze bundel is dat je ongeveer €5,- per maand voordeel hebt. Aangezien de inflatiecorrectie niet van toepassing is op externe diensten Videoland en Netflix) zou het logischer zijn dat de inflatiecorrectie alleen berekent wordt over het mobiele gedeelte.

Dat bedoelde ik met mijn vraag.

@Arrow87, Je bedoeld de "gratis” extra's zoals de 7.50 korting op de extra zenderpakketten die je krijgt door klant voordeel?

Daar mag men best wel een verhoging over rekenen, alleen zijn die pakketten volgens de voorwaarden gratis en moet men de korting ook evenredig verhogen, maar volgen de startpost word daar geen verhoging over berekend.

@ericAls je het op de factuur gaat zien kun je weigeren te betalen en er een zaak van maken, T-Mobile zal ongeacht hoe de verhoging er uit gaat zien 30 dagen voor het ingaan bekend moeten maken aan de klant, anders gaan ze best wel de fout in en kan de ACM er wel eens over struikelen.

Reputatie 7
Badge +14

Dat ga je op de eerste factuur in januari zien. Je kan toch niet opzeggen,  dus zorg gewoon dat er geld op je rekening staat voor de automatische incasso. Oude factuur bedrag + 9%. Kan het nooit te weinig zijn.

Reputatie 3

Wat betekent dit voor de unlimited&entertainment bundels? Want als ik dit even snel uitreken komt het voordeel bijna in zijn geheel te vervallen. 
Het lijkt mij dat een deel van de kosten in dit abonnement voor de externe diensten zijn.

Hoe wordt hier mee omgegaan?

In welke categorie valt de (Apple Watch) multi-sim?

Vast (dus inflatiecorrectie) of add-on (geen inflatiecorrectie)?

Reputatie 6
Badge

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

het probleem is dat “inclusief” een toevoeging aangeeft (zie bijv. een inclusieve samenleving).  Inclusief is dan altijd groter dan voor de inclusie.  Maar een korting is negatief.

Dan krijg je dus verwarring: is het het grootste getal of het kleinste de basis voor de berekening van het nieuwe tarief?  Met andere woorden: worden ook kortingen gecorrigeerd met de inflatie?

Maar het zou veel duidelijker zijn als je zou stellen dat de tarieven EN kortingen worden gecorrigeerd voor inflatie.Dan is ook gelijk duidelijk wat de tarieven worden na het aflopen van tijdelijke kortingen

Reputatie 7
Badge +5

Tsja de nieuwe eigenaar heeft nu de 2e stap gezet in het verhaal waarvoor ze Tmobile-NL overgenomen hebben van Tmobile-D.

PLUKKEN met een duur woord ook wel Winstmaximalisatie genoemd.

Januari 2022 nieuw tariefplan

Januari 2023 maximale toepassing van de zogenoemde inflatie correctie waarbij Tmobile door dit gedrag ook deel uit maakt van de hoogte van het percentage. 🐓🥚

Ik zit nu te wachten op de kusjes. Gen…. zijn we sowieso

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

Ah, “inclusief kortingen” is voor mij verwarrend; “voor kortingen” (exclusief?) of “na kortingen” (inclusief?) zou denk ik duidelijker zijn.

Reputatie 7
Badge +15

@sublimerote

Ik heb een unlimited mobiel abonnement en kan me nog herinneren dat de inflatiecorrectie de vorige keer over 25 euro werd berekend.

Dus zoals het ook in de tekst staat, de inflatiecorrectie wordt berekend over het maandbedrag inclusief kortingen (add-on korting en klantvoordeel).

Dit stukje is voor mij niet duidelijk:

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement inclusief de kortingen op het maandbedrag.

 

Stel ik heb een abonnement van €50, maar met €25 klantvoordeel.

Betaal ik in 2023 dan 0,086 * €50 meer of 0,086 * €25?

Het feit dat de inflatie volgens het CPB 8.6% is, betekent niet dat jullie kosten ook daadwerkelijk met het maximale percentage gestegen zijn. Kunnen jullie meer opheldering geven over de door jullie gemaakte kosten? Of is het gewoon een snelle winstmaximalisatie truc? Erg jammer dit!

Reageer