News

Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023

  • 29 November 2022
  • 67 reacties
  • 14165 Bekeken
Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2023

Toon eerste reactie

67 reacties

Tijd om van het liniair tv kijken te verlaten en weer eens te kijken bij de buren. Contract verlenging heeft hier toch geen nut. Scheelt1 euro per maand maar dan wel vast zitten. Gelukkig nooit in getrapt. Dus na jaren weer weg 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Enterprise1701 

Voor T-Mobile Thuis klanten geldt: is je huidige abonnement op of na 1 oktober 2022 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden

De inflatiecorrectie is ook van toepassing op vaste contracten maar voor de eerste 8 maanden blijf je wel 30 euro per maand betalen.

Reputatie 2

Nu ben ik wel benieuwd naar abonnementen met korting

We hebben sinds 7 september T-mobile Glasvezel, gedurende 8 maanden betaal je dan 30 euro, ik ga ervan uit dat de inflatie dan nog niet geldt voor ons? gezien het nog een vast contract is.

Reputatie 6
Badge

Ik snap de text hierboven niet:

We berekenen inflatiecorrectie over: het maandbedrag van je internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid. Het maandbedrag van je televisie abonnement inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel. Het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement. *(internet 80, Postcodekorting, Glasvezel internet 750). We berekenen geen inflatiecorrectie over: extra TV pakketten zoals Thema pakketten, ESPN en Film1, beltarieven voor vast bellen, tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile voor thuis, eenmalige tarieven zoals activatiekosten. 

Wat wordt bedoeld met “internet abonnement inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid”. 

Wat zegt dat “inclusief”. Geldt de correctie VOOR af NA aftrek van de kortingen?

Stel ik heb een maandtarief van 45 euro voor T-mobile thuis en krijg de eerste 8 maanden 15 euro korting + nog eens 5 euro klantvoordeel en betaal nu dus 25 euro per maand.

Wat wordt dan het nieuwe tarief 45 * 1.085 = 48.83 - 15 -5 = 28,83 of wordt de 8,6% ook over de 8 maanden korting en de klantkorting berekend?

Nu is mijn abonnement op 13 october ingegaan en lijk ik dus geen inflatie correctie te gaan betalen, mooi.

Maar als er volgend jaar weer een inflatie correctie komt, gaat die dan over het dan standaard tarief of over het tarief wat ik nu betaal en in 2023 blijf betalen?

Reputatie 3

Ik heb afgelopen september een nieuwe sim only afgesloten die ingaat op 9/12 (na einde contract tele2). Ik neem aan dat de ingangsdatum leidend is en dit betekent dat ik geen prijsstijging zal krijgen betreffende dit abonnement?

 

Contracten die minder dan 3 maanden lopen krijgen geen inflatiecorrectie. Die van jou moet nog ingaan, lijkt me dat je de afgesproken prijs betaald, Anders cancelen wegen wanprestatie.

Ik heb afgelopen september een nieuwe sim only afgesloten die ingaat op 9/12 (na einde contract tele2). Ik neem aan dat de ingangsdatum leidend is en dit betekent dat ik geen prijsstijging zal krijgen betreffende dit abonnement?

Reputatie 3

Bij T-Mobile kun je toch de snelheid/bundel maandelijks wijzigen. Bij HollandsNieuwe en KPN kreeg ik de weer oude prijs bij een wijziging.

Reputatie 1

Ik ben onlangs verhuisd en TMobile heeft hier amper bereik. KPN en Vodafone zitten hier wel op de telefoonmast, dus ik zou na het einde van mijn contractperiode toch al overgestapt zijn.

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd op of na 1 oktober 2022, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement. 

Dus nieuwe klanten krijgen geen inflatiecorrectie maar bestaande klanten die voor 1 okt een contract hebben  en dit nog niet hebben kunnen verlengen mogen meer gaan betalen. 

Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk genaaid door T-mobile. en een verhoging van ruim 8% slaat compleet nergens op. 

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Ze mogen alles in hun voorwaarden zetten wat ze willen. De wet gaat altijd boven voorwaarden. ACM geinformeert en ook deze inflatiecorrectie is gewoon een prijsverhoging naar de consument en mag je dus daarom ontbinden aldus de ACM. Dus dat T-Mobile een mooie tekst heeft opgenomen betekend niet dat ze daarmee het recht aan hun zijde hebben.

 

Helaas geldt dat niet voor telefonie, televisie en internet aanbieders:

Zie voor de volledige informatie van het ACM; https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden

 

En voor wie het interessant vindt; informatie voor opzeggen overige abonnementen na prijsverhoging (dus niet telefonie/tv/internet) vindt je hier; https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen

 

Kortom, je mag een internet/tv/telefonie contract niet opzeggen voor het verstrijken van de einddatum van het contract vanwege de inflatiecorrectie in dit geval. Is je einddatum verstreken dan is je contract natuurlijk sowieso op elk moment opzegbaar geworden (met een opzegtermijn van 1 maand).

Reputatie 1

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Ze mogen alles in hun voorwaarden zetten wat ze willen. De wet gaat altijd boven voorwaarden. ACM geinformeert en ook deze inflatiecorrectie is gewoon een prijsverhoging naar de consument en mag je dus daarom ontbinden aldus de ACM. Dus dat T-Mobile een mooie tekst heeft opgenomen betekend niet dat ze daarmee het recht aan hun zijde hebben.

 

Reputatie 1

Bijzonder ook dat zakelijk internet niet stijgt.

Als de prijsstijging nodig is door gestegen kosten, dan stijgen die kosten toch ook voor zakelijk internet?

Het lijkt erop dat de rekening enkel bij de consument wordt gelegd om een zakelijk voordeel te houden op zakelijke aansluitingen.

Ik zie dat dit bericht inmiddels nieuwswaardig is geworden; https://www.nu.nl/tech/6239457/t-mobile-verhoogt-abonnementsprijzen-per-januari-met-86-procent.html De getallen van andere providers brengen wel wat nuance aan wat betreft ‘het is overal zo’, niet in gelijke mate in ieder geval. Verschillen worden veroorzaakt doordat elke provider zijn eigen ijkmoment lijkt te hebben. Daarbij heeft kpn alsnog een maximum bedrag aan zijn inflatiestijging toegekend. Maar eerlijk is eerlijk, mijn glasvezelverbinding is bij t-mobile nog altijd het goedkoopste! Daar gaan we dan ook gewoon van genieten.

Reputatie 1

Het is toch belachelijk dat T-Mobile maar even de inflatiecijfers pakt die ze het beste uitkomt?

Hoe kan het dat de correctie die T-Mobile hanteert het dubbele is dan wat de andere providers hanteren? 

Het is toch bijzonder dat de prijsstijging verschilt terwijl het om inflate gaat waar iedereen mee te maken heeft.

Ik vindt het belachelijk dat bedrijven vrij zijn in het vaststellen van het inflatiepercentage en consumenten daar dan aan gehouden kunnen worden.

“Mag ik mijn contract hierdoor opzeggen?”

Dan moeten jullie eens opletten. We zijn nu in 4 jaar tijd al van 25 euro naar 45 euro per maand gegaan voor precies dezelfde dienst. Nog eens bij 9% erbij? Echt niet!

Dat het overal zo is veranderd niets aan de betaalbaarheid natuurlijk. Als iets onbetaalbaar wordt zal je op een gegeven moment er toch voor moeten kiezen om dan maar helemaal geen tv meer te nemen, of helemaal geen internet meer en besluiten je mail via de bibliotheek wifi te moeten lezen. Voor mij zijn telefoon abonnementen reeds onbetaalbaar om die voor een heel gezin te hebben, dus hebben we allemaal prepaid en gebruiken data met telefoon alleen via publieke wifi. Zo heb je onbeperkt data, maar ben je 1230 euro goedkoper uit in een jaar (we vullen per persoon hooguit een tientje aan per jaar). Of ja, bijna 1340 euro na deze inflatie correctie. Dat zijn geen kleine bedragen meer. Alleen de inflatie correctie van t-mobile van dit jaar voor telefoonabonnementen zou dan al weer voor 0,46% extra inflatie zorgen voor het volgende jaar voor ons gezin… Maar dat weten we dus te voorkomen door het product helemaal niet meer af te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +14

Helaas, het is wat het is. Ga er toch niet voor weg bij Tmobile bovendien is het overal zo! 
 

 

Reageer