[Glasvezel] Huawei modem vervangen voor eigen router

  • 1 September 2018
  • 113 reacties
  • 82002 Bekeken

Reputatie 7

Vanaf September levert T-Mobile eindelijk een modem met 5Ghz aan nieuwe klanten, Helemaal TOP natuurlijk, maar nog leuker is dat het nog makkelijker is om je eigen modem te plaatsen. Voorwaarde is wel dat je router VLAN ondersteuning heeft en het nadeel is dat de telefoon niet meer werkt. Let hier dus even op als je een andere gaat bestellen.

 

De Huawei HG659 was al in gebruik voor DSL klanten maar nu wordt er middels een media convertor ook gebruikt voor Glasvezel klanten. Middels een media convertor vergelijkbaar als de TP-Link. Hier is hoe makkelijk je je eigen TP-Link Acher C7 kan instellen op de media convertor van T-Mobile. Plug nu de UTP kabel in de media convertor en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7.

 

Configuratie

Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en login

Ga naar Advanced

Ga naar Network

Ga naar IPTV/VLAN

Settings

 [code]IGMP Snooping: uitschakelen IGMP Proxy: uitschakelen IGMP Version: V2 IPTV/VLAN inschakelen Mode Custom Internet Vlan ID: 300 Priority 0 802.1Q tag inschakelen. IP-Phone vlan: 35 IPTV Vlan ID: 640 [/code]

Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben. IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet, omdat deze anders moet zijn. Het is niet mogelijk T-Mobile Thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek. Klaar!

 

Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven.

 

De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem)

TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit)

Archer C1200 V2, V3  (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit)

Archer C7 V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit)

Archer C9 V3, V4, V5  (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit)

Archer C2300 V1  (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit)

Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit)

Archer C3200 V2  (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit)

Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit)

 

Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup

Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

p.s. Ik ben geen T-Mobile medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Moderator edit

Heb je een ander modem ontvangen van T-Mobile, kijk dan hier: 

N.B. Het is niet mogelijk om een T-Mobile modem in ‘Bridge modus’ te zetten. Dit betekent dat je jouw eigen modem of router niet achter het T-Mobile kunt plaatsen, maar wel in plaats van.  

 


113 reacties

@Hidden.nld bedankt voor je uitleg.

Ik krijg binnenkort ook T-Mobile en ben een switch aan het voorbereiden. (Netgear GS110P)
Deze heeft 2 spf poorten en 8 gigabit aansluitingen incl. vlan mogelijkheid.

Ik wil achter deze switch het originele modem van T-mobile gebruiken zodat deze alleen nog ingezet wordt voor telefonie. (Ja ik ben nog 1 van de weinige)
Televisie komt via 1 utp poort (vlan460).
Internet wil ik laten lopen via een PFsense oid oplossing. (vlan300)

In jou beschrijving heb je het telkens over vlan35 voor telefonie.
IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn.
Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek.
Weet jij het daadwerkelijke vlan wat voor telefonie gebruikt wordt, of is dit afgeschermd door T-Mobile?

Samengevat:
SPF1 naar glasvezel aansluiting (tagged vlan 35,300,460)
SPF2 naar T-Mobile modem (tagged 35)
UTP1 naar televisie (tagged 460)
UTP2 naar PFsense (untagged 300)

Achter de PFsense komt mijn eigen netwerk met eigen servers, WiFi etc.
Reputatie 7
Hallo @M.Haddeman,

De Huawei heeft een normale gigabit ethernet aansluiting met RJ45 je heb dus eigenlijk geen sfp nodig. de media convertor zet het glas om naar UTP.
als je het modem achter PFSense zet dan zou de telefoon ook moeten werken. je kan dan beter niet de zelfde iprange 192.168.1.1 gebruiken. je modem zal ook eerst even aangesloten moeten worden (door de monteur) zodat deze zijn instellingen kan ontvangen. Telefoon maakt gewoon gebruik van het Internet vlan
Volgende week komen ze bij ons T-Mobile glasvezel installeren. Ik heb zelf een Draytek 2132ac router, en gebruik een Linksys SPA3102 om VOIP gesprekken te kunnen voeren.
ik wil eigenlijk mijn eigen router blijven gebruiken, onder meer vanwege de stabiliteit, de ingebouwde VPN host, en sommige andere uitgebreide instelmogelijkheden.
Maar ik wil ook T-Mobile vaste telefonie gaan gebruiken.
Kan ik niet de router die ik krijg in Bridge mode zetten en mijn eigen router blijven gebruiken? Of is er een andere mogelijkheid?
Reputatie 7
Badge +3
Als aanvulling op de perfecte uitleg van @Hidden.nld voor het gebruiken van een TP-Link Acher als vervanger voor de Huawei, is hier een korte beschrijving voor het gebruik van een ASUS RT-AC68U met Asuswrt-Merlin Firmware. (Werkt ook gewoon met de standaard Firmware)

LET OP: Ook in dit geval zal de vaste telefonie van T-Mobile niet meer werken

Ter voorbereiding haal de spanning van de Huawei en de media converter af.

Daarna haal je de WAN UTP connector uit het Huawei modem en sluit deze aan op de ASUS WAN ingang.
Er zit dus nu een UTP kabel tussen de media converter en de WAN ingang van je ASUS.

Breng de ASUS onder spanning en laat hem opstarten (duurt ongeveer 2 minuten).

Hierna;

  1. Log in op je ASUS router met http://router.asus.com
  2. Ga onder "Advanced Settings" naar de LAN selectie
  3. Klik dan op de tab IPTV
  4. Bij de dropdown achter Select ISP provile, selecteer Manual Setting
  5. Vul voor Internet VID 300 in
  6. Heb je ook een TV ontvanger, kun je hier LAN poort 3 en/of 4 voor gebruiken door VID 640 in te vullen
  7. Klik op Apply om het op te slaan. Dit verwerken en instellen duurt ongeveer 2 minuten.
  8. Log uit op je ASUS
  9. Haal de spanning van de ASUS voor een complete nieuwe opstart met deze nieuwe settings.
  10. Breng de media converter en de ASUS beide onder spanning.
Note: IGMP snooping & Proxy op disabled laten staan (default)
Note: Als je alleen voor Internet VID 300 invult, dan komt er al op alle LAN poorten internet beschikbaar

Als alles goed verloopt, heb je nu weer internet en TV op de door jouw geselecteerde LAN aansluiting.

Reputatie 1
Ik heb nu nog via Ziggo een Netgear R7000 router met AdvancedTomato software. Het Ziggo modem staat in bridge mode.
Volgende week wordt T-Mobile Thuis geïnstalleerd met een Huawei HG659 modem en een CVT-3002 fiber-ethernet converter. Iemand suggesties hoe ik deze set-up kan instellen voor mijn R7000 router?

Alvast bedankt voor de moeite
@Pieter_B top!
Na 1 dag hier meteen de Huawei er weer uitgegooid ivm ontbreken NAT-loopback. En bijkomend voordeel is dat mijn wifi-signaal op de bovenverdieping een stuk beter is nu 🙂
Hidden_NL weet je misschien of een mesh router ook zo ingesteld kan worden? Amplifi HD wil ik graag halen.
Reputatie 7
Badge +3
@TsuKaKa

Als ik het gebruikersmanual (pdf) pagina 20 lees, zou het mogelijk zijn om 1 VLAN ID toe te kunnen wijzen welke dan 300 zou moeten zijn.

Bedankt Pieter_B. Ik heb nu een RT-AC88U en heb het ingesteld zoals jij het heb ingesteld maar klopt het dat je niet 750MB volledig binnenkrijgt maar max 200MB?
Reputatie 7
Badge +3
@TsuKaKa

Dat heeft te maken met een default setting welke dit beperkt, namelijk NAT Acceleration.

Ik probeer zonder HG659 mijn R7000 met AdvancedTomato te gebruiken, maar dit is vooralsnog niet gelukt.
Heeft iemand tips voor de juiste settings?
@jwstekelenburg is het al gelukt?
Reputatie 6
Ik probeer zonder HG659 mijn R7000 met AdvancedTomato te gebruiken, maar dit is vooralsnog niet gelukt.
Heeft iemand tips voor de juiste settings?
@jwstekelenburg is het al gelukt?

Ik zou zeggen zoek en focus op VLAN zaken, hoe ziet dat er grafisch uit enz. Dat is eigenlijk het enige extra t.o.v. out-of-the-box. Verder is AdvancedTomato open source, je kan altijd in de broncode kijken:
https://advancedtomato.com/faq#source-code
ik moet wat meer zelf invullen blijkt (ben er dus nog niet uit en alle tips welkom):

Reputatie 7
de vlan zit tagged op je wan.
deze moet dus je router in een een ip krijgen in je router. vervolgens gaan die poorten untagged naar je lan.
Reputatie 6
ik moet wat meer zelf invullen blijkt (ben er dus nog niet uit en alle tips welkom):


Je zult inderdaad nog wat meer moeten rondkijken.
De R7000 heeft 1 gele RJ45 ethernetkabel connector en 4 zwarte RJ45 ethernetkabel connectoren. Van die gele moet je dus middel VLAN tagging ID 300 afsplitsen en dat heet dan bevoorbeeld ethernet.300.
Dat ethernet.300 is dan het traditionele internet WAN en dan is het verder standaard router methodiek. Zoals Hidden.nld ook zegt, moet je daarop van T-Mobile een publiek IP krijgen en zorgen dat de (masquerading) firewall (NAT) die omzet in lokale 192.168.1.x adressen op 1 of meerdere zwarte. Bedenk goed wat die namen in de rechter selectiekolom voorstellen.

Maak maar eens schema op een bierviltje: Bedenk een rotonde in een dorp met 5 wegen waarvan er 1 een hoofdverkeersweg met een andere stad is. Op de routonde moet dan het verkeer gedirigeert worden. Vanaf de hoofdverkeersweg is het zaak om personenvervoer (internet, 300) en vrachtwagens(TV, 640) uit elkaar te houden en naar verschillende van de 4 dorpswegen te leiden. 2 wegen bieden toegang tot woonwijken en de 2 andere gaan naar industieterrein.
Goedendag,

Ik draai al enige tijd zonder problemen deze oplossing met een archer c5400 ter vervanging van de Huawei HG659. Hierachter hangt 1 TV box van het type Entone met hdd.

Nu heb ik de laatste paar weken de TV box niet aangesloten gezien een aanpassing in de huis inrichting. Bij terug aansluiten werkt ineens de TV box niet meer.
  • De bekabeling is door getest en blijkt goed te werken.
  • Als ik de modem van T-mobile plaats ipv de eigen router, werkt de TV box wel.
  • Als ik de eigen router gebruik krijg ik de melding op de TV box dat het ophalen van het IP adres niet is gelukt.
Dit zijn de instellingen in de router, ik heb de UTP kabel op zowel de LAN-2 als -3 getest om te kijken of er toevallig een soort conflict op een LAN poort zat.



Waar kan dit aan liggen?
Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Nu heb ik de laatste paar weken de TV box niet aangesloten gezien een aanpassing in de huis inrichting. Bij terug aansluiten werkt ineens de TV box niet meer.


Ik krijg het vertmoeden dat er tijdens deze werkzaamheden iets met de kabel is gebeurd, waardoor deze 'beschadigd' zou kunnen zijn.
Neem eens een nieuwe kabel tussen de uitgang en de TV receiver om te controleren of het een UTP-kabel probleem is.
Reputatie 6
Dit zijn de instellingen in de router, ik heb de UTP kabel op zowel de LAN-2 als -3 getest om te kijken of er toevallig een soort conflict op een LAN poort zat.



Waar kan dit aan liggen?

Waarom gebruik je niet precies dezelfde LAN-poort allocatie m.b.t. IPTV en Internet als voor de HG659?
Een betekent deze instelling dat multicast verkeer niet aankomt bij de Entone?
@Pieter B, De kabel is niet het probleem. bij uitwissel zie ik geen verschil en ook werkt de kabel wel als de IPTV box met deze kabel op de Huawei gekoppeld is.

@tmoesel, de keuze voor een specifieke lan zal nooit exact een copy zijn van de Huawei aangezien ik 3 van de 4 uiteindelijk voor internet verkeer gebruik en slechts 1 voor IPTV. Enkel om te testen of het aan de lan poort lag heb ik er 2 open gezet voor IPTV.
De mutlicasting instelling heb ik gewoon overgenomen, geen idee wat dit wel of niet doet.
Reputatie 7
Badge +3
@Bohemi1977

Wat je zou kunnen proberen is, om de TP-Link eens een factory reset te geven en dan alles eens opnieuw op te zetten om ter kijken of dat het oplost.

Of IPTV en Internet LAN uitgangen eens te wijzigen, dus bijv. Internet op LAN 3 en IPTV op LAN 1.
Reputatie 4
Helaas is het voor bestaande klanten (op dit moment) NIET mogelijk om over te stappen van een Draytek naar een Huawei setup.

Ook bij verlengen geven ze geen 5ghz modem/router van Huawei. Als ik 4 maanden wacht en mijn contract opzeg en weer een nieuwe aanvraag, dan krijg ik wel een nieuwe 5ghz modem/router van Huawei. Best wel raar. :S
@Pieter B. Dank voor het medenken, echter beide geprobeerd zonder succes. Zonet de router een factory reset gegeven en alles opnieuw ingesteld. Daarnaast ook de Lan poort van IPTV naar Lan 1 verplaatst maar nog steeds hetzelfde probleem.
Reputatie 6
De mutlicasting instelling heb ik gewoon overgenomen, geen idee wat dit wel of niet doet.
Voor zover ik weet is T-Mobile Thuis IPTV multicast, dat suggereert dat je de regel met IPTV Multicast VLAN ID ook moet activeren of juist alleen die. Als er nergens iets beschreven staat wat voor uitwerking die regel(s) hebben, kan het lang trial-error worden. Ik zou bij TP-Link duidelijkheid vragen.
@tmoesel, ik zou denken dat deze instellingen mbt iptv in de TPlink router correct zijn aangezien het heeft gewerkt met deze instellingen. Voorheen stond multicast ook uit.
Reputatie 6
@tmoesel, ik zou denken dat deze instellingen mbt iptv in de TPlink router correct zijn aangezien het heeft gewerkt met deze instellingen. Voorheen stond multicast ook uit.
OK, is er een log systeem in de TP-Link waaraan je kan zien wat er mis gaat? Zou bij eigen router mogelijkheden moeten bieden.
Of je zou je tijdelijk de verbinding tussen Entone en router kunnen tappen/monitoren (b.v. met (managed) switch) en wellicht kun je aan verschil in verkeer tussen setup met Draytek en TP-Link dan zien wat er loos zou kunnen zijn. En meldt de Entone nog iets anders met TP-Link dan met de Draytek b.v.

Reageer